Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Relativt fersk forhold, mannen virker oppegående og reflektert. Snill. Begge i 40-årene.

Men han kaller meg ofte frøken. 

Når han tar telefonen «God dag, frøken» eller når han beskriver noe jeg gjorde, «og frøkna bare handlet inn masse sokker»...

Jeg synes begrepet er så vanvittig nedlatende! Som om jeg er en liten surrete jentunge, så langt under han at han liksom må passe på dumme lille meg. Han latterliggjør meg på en måte.

Hva mener KG? Ville lufte det her før jeg tar det opp med han.

Begge er fra Oslo-området, vest.  

Anonymkode: 04805...db2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker av og til mister til mannen min, for moro. Legger ikke noe i verken mister eller frøken begrepene. Med mindre han er nedlatende mot deg ellers, så hadde jeg ikke tenkt at det lå noe mer bak

Anonymkode: de1c3...51e

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tenkt noe ved det. Blir ofte kalt frøken av det motsatte kjønn uten at det ligger noe bak. 

Anonymkode: c029b...06d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare sagt at jeg ikke liker å bli kalt frøken. 

Det er ikke nedlatende, jeg har opplevd menn i 40-årene som bruker dette før. Men det er helt greit å si fra om man ikke liker noe. 

Anonymkode: 055a5...5bf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å FY FAEN DUMP HAM NÅ MED EN GANG!!! DETTE ER HERSKETEKNIKK HAN BRUKER FOR Å DOMINERE DEG!!!

Anonymkode: d2a21...4d1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ene eksen min pleide å kalle meg "madamen", synes det er verre. Jeg forbinder kun det med  Madam Mim. 

Anonymkode: 18d55...b88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaller dattera mi ofte for frøken. Sjefen min kaller meg for det. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 8de0b...d7d

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Synes ikke du skal legge så mye i det. Men du kan jo teste å sjekke hvordan han reagerer om du legger inn "gutten" av og til .  

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er et ganske ok ord, men det hadde vært irriterende om han alltid brukte det. Jeg har et navn, og liker helst at det blir brukt med mindre det bare er oss to. Men jeg hadde ikke satt pris på "kjerringa" for eksempel, så det er jo en smakssak. Hvis du synes det er nedlatende og ikke fungerer for deg hadde jeg bare sagt ifra til han. Hvis han ikke respekterer det da er jo ikke det noe bra. 

Anonymkode: 86223...bb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ene eksen min pleide å kalle meg "madamen", synes det er verre. Jeg forbinder kun det med  Madam Mim. 

Anonymkode: 18d55...b88

Madam er det folk kaller kona/kjæresten i Bergen. Eg ska hem te madammen.

Anonymkode: 43330...e7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig nedlatende.

Anonymkode: a89c2...a99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde for noen år siden en høy, dominant kjæreste fra Oslo som likte å kalle meg frøken. Vi drev med bdsm da, så var liksom en del av dynamikken at han bestemte og jeg var underdanig. Likte det. Heter han Ove?

Anonymkode: 6fe15...4aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Frøken er for meg et positivt ladet ord, kanskje det er det for ham også. Spør om han kan bruke navnet ditt, hvis du ikke liker det, så gjør han sikkert det. Du kan jo fortelle ham hvilke assosiasjoner det eventuelt gir deg, sånn at han skjønner hva problemet er.

Anonymkode: b5ec5...4d6

• Liker 8
Skrevet

Hadde bare smilt. Kan godt være at jeg hadde svart ham: Hei unge mann

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke sånt. Menn som liker å leke at dama er en svak liten hønsehjerne, som oppfyller alle klisjéene som å være opptatt av sminke, klær og sko, shoppe mye, skravle mye om uvesentlige ting osv. Kan hende ordbruken bare er en dårlig vane, og at du bare kan si fra, og så er det ok og han slutter. Men om holdningene bak er slik, at han skal ha rollen som den sterke og rasjonelle, og du skal ha rollen som den svake og dumme - det hadde ikke jeg giddet.

Anonymkode: 4f44d...04d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som han ikke mener noe vondt med det, men det er jo helt greit å mislike det. Si ifra til han. Hvis han er en ok mann, slutter han da å bruke det.

Anonymkode: 959c3...bb0

• Liker 6
Skrevet

Hvordan du sammenligner en snørrunge med ordet "frøken" er for meg uforståelig. "Frøken" er noe man kalte lærerinnen sin på 50-60 tallet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (3 minutter siden):

Hvordan du sammenligner en snørrunge med ordet "frøken" er for meg uforståelig. "Frøken" er noe man kalte lærerinnen sin på 50-60 tallet.

Og på 80-tallet. 

Anonymkode: 43330...e7d

• Liker 1
Skrevet

Dette forstår jeg ikke. Er det virkelig underforstått at man har mindreverdige / svake egenskaper om man er en frøken?

Jeg opplever også dette som et positivt ladet begrep.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker veldig godt å bli kalt frøken. For meg er det kun positivt ladet og jeg forbinder det ikke med hersketeknikk eller manglende respekt. Tvert i mot er det et kjærlig og litt humoristisk ord. Når dere blir gift, går han nok over til å kalle deg fruen. Frøken er betegnelsen før man er gift og fru er betegnelsen etterpå.

Jeg kommer fra et såkalt finkulturelt akademikermiljø om det skulle ha noe å si. Bergen.

Madam er jo også morsomt, men er en betegnelse på godt voksne kvinner i mine ører. Jeg har bare blitt kalt det etter fylte 40.

Anonymkode: fe895...810

• Liker 11
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...