AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Samboer og jeg har alltid tenkt vi skulle gifte oss en dag, men er begge lite romantiske av oss på dette området. Vi er verken religiøse eller opptatt av å leve tradisjonelt. Vi forlovet oss likevel helt uformelt for 8 år siden. Gullringene ligger bortgjemt i en skuff😆 Vi har 3 barn sammen, hus og stasjonsvogn. Vi har delt økonomi, men samarbeidet veldig bra her med felles konto. Her setter vi inn prosenter av det vi tjener. Han setter inn mer enn meg fordi han tjener mest. Jeg jobber redusert og tar meg mest av barn og hjem. Derfor setter jeg av 3000 i mnd i pensjonsparing utenom. Vi har ellers en ferdig utfylt samboerkontrakt som begge har skrevet under på. Den skrev vi før flyttet sammen. Så kom jeg plutselig til å tenke på dette med å gifte seg. Er det fortsatt slik i dag at man har flere rettigheter og større trygghet dersom man gifter seg og har barn sammen? Hvilke fordeler har gifte par par fremfor samboere med samboerkontrakt? Hva er forskjellen ift arv? Vi har skrevet i samboerkontrakten at vi ønsker samboer skal arve så mye som mulig ved evt dødsfall. Og at samnoer skal arve boligen. Ikke barnet når hen fyller 18..🙈 Men kanskje lovverket bestemmer dette selv om vi har skrevet det i en kontrakt? Rams gjerne opp alle fordelene med å være gifte fremfor samboere!😊 Anonymkode: 9cdb8...ecb
Illuminatum Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Arv til barn går før samboer men arv til ektefelle går før barn. Ellers ingen dokumentavgift ved overføring av hjemmel til bolig etc. For øvrig kan dere som gifte dele hotellrom om dere skal reise til Dubai. Dette er forbudt for ikke gifte
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Mtp arv holder ikke en samboerkontrakt - dere må ha ett testamente! Barna har krav på 2/3 (begrenset til maks 15 G hver), resterende kan dere testamentere til hverandre. Samboer med felles barn har arverett på 4G, mens ektefelle har krav på 1/4 - disse andelene deles uansett ut før arv til barn. Fordeling utenfor dette må gjøres i testamente. Anonymkode: 62636...d74 1
Blomsterpotta Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Illuminatum skrev (3 timer siden): Arv til barn går før samboer men arv til ektefelle går før barn. Ellers ingen dokumentavgift ved overføring av hjemmel til bolig etc. For øvrig kan dere som gifte dele hotellrom om dere skal reise til Dubai. Dette er forbudt for ikke gifte Veldig viktig det siste du skrev ang Dubai i og med at TS lurer på noe ang rettigheter vedr arv. Kan opplyse deg om at du fint får dele rom med en du ikke er gift med selv i Dubai. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 Jeg hadde bruttolista da vi var i samme situasjon for 10 år siden. Jeg husker ikke alle fordelene, men vi endte i alle fall med å gifte oss av juridiske grunner. Man har en god del flere fordeler som gift, enn som samboere, om man først velger livet sammen. Vi har selvfølgelig testamente og ektepakt i likevel, men det å være gift gjør at man i enhver sammenheng blir sett på som hverandres juridisk nærmeste. Blant annet har jeg livsforsikring gjennom jobb, der mottaker ville vært mine foreldre om jeg ikke var gift. Og tross at vi har signert fremtidsfullmakt er det forhold denne ikke dekker, der vi er bedre sikret ved alvorlig sykdom og død, i og med at vi juridisk er hverandres nærmeste, og foreldrene våre ikke kan tre inn og ta beslutninger på våre vegne. Ved brudd vil vi slippe dokumentavgift på hus og fritidseiendommer, og en del annet jeg ikke husker nå. Vi byttet forøvrig ikke etternavn. Gjennom mange reiser, også til veldig konservative land, har vi aldri behøvd å bevise at vi er gift. Så her har jeg ikke opplevd noen fordeler eller utfordringer. Anonymkode: 7ddae...f2d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Du har mye mer rettigheter ved skilsmisse dersom mannen din tjener mer enn deg og du tar deg mer av barna feks. Anonymkode: 979f3...053
Illuminatum Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Blomsterpotta skrev (4 timer siden): Veldig viktig det siste du skrev ang Dubai i og med at TS lurer på noe ang rettigheter vedr arv. Kan opplyse deg om at du fint får dele rom med en du ikke er gift med selv i Dubai. Hun avgrenset ikke spørsmålet til arv, men spør generelt om forskjellen. Selvsagt går det normal greit å dele rom i Dubai, men ulovlig er det og kan straffes med fengselsstraff. Du forsto vel neppe at denne setningen var HUMOR? Jeg skal huske å merke humor neste gang.
Gjest Alterego666 Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Gifte par har forsørgeransvar, samboere har det ikke.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Flere fordeler med å være gift. Man er hverandres juridiske nærmeste. Havner du på sykehus alvorlig syk er det din ektefelle som får bestemme hva som skjer. Siden dere har barn er ikke gjensidig testamente like viktig, men uten barn må dere ha det for å arve hverandre selv om dere er gift. Dokumentavgift er nevnt, og det er også skattemessige fordeler. Jeg personlig ønsker ikke å være bare samboer, det er såpass mange fordeler ved å være gift, og det er også gratis å gifte seg Man trenger ikke gjøre en stor greie ut av det. Vi gifter oss snart på tinghuset, og skal ha en enkel middag med familie etterpå. Anonymkode: 3e1b3...cd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå