Gå til innhold

Er Apu fra The Simpsons rasistisk mot indere generelt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/mBlB2v/hank-azaria-ber-om-unnskyldning-for-the-simpsons-apu

Hank Azaria ber om unnskyldning for «The Simpsons»-Apu

Etter å ha levert stemmen til Apu siden 1998, har skuespiller Hank Azaria trukket seg fra rollen og ber nå om unnskyldning for å ha vært en del av strukturell rasisme.

Apu er en indisk-amerikaner som driver nærbutikken på hjørnet i serien, og Azaria spiller ham med en sterk indisk aksent.

Anonymkode: 9901f...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er det jo bare indere og indiske innvandrere som kan svare på. Alle andre kan jo ikke sitte og si at «det er rasistisk» eller «det er ikke rasistisk».

Anonymkode: bbfc8...c5c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diskriminerende ja. Rasistisk nei.

Kan sammenlignes med stereotypiske fremstillinger av homofile med rosa fjær og knekk i håndleddet. Diskriminerende og uriktige stereotypier, men ikke rasistiske.

Den virkelig rasismen er kasetsytemet som lever i beste velgående blant alle indere, også de utenfor india. Det er reinspikka rasisme på linje med hitlers raseteorier.

Anonymkode: 20285...962

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

The Simpsons er jo ikke akkurat politisk korrekt. 

Anonymkode: 8799a...d8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Catalina Culès said:

Folk må slutte å bli krenket for den minste ting. 

definier "minste ting".

Kontroversen rundt rollefiguren Apu har vel vært kjent en god  stund. Jeg skjønner godt at amerikanere med sørasiatisk opphav er lei Apu.  

https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/the-soft-racism-of-apu-from-the-simpsons 

Jeg husker jeg gikk på ungdomskole, i utlandet, hvor minst halvparten av elevene var fra India, ingen av dem hadde den overdrevne aksenten til Apu. Jeg elsker Simpsons, men at Apu har blitt en forvridd representasjon av hvordan indisk-amerikanere fremstilles, skjønner jeg at andre-generasjons innvandrere fra Sør-Asia er drittlei av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

The Simpsons er jo ikke akkurat politisk korrekt. 

Anonymkode: 8799a...d8e

De kan være så politsk ukorrekte dem bare vil for min del. Hadde de hatt en Uncle Tom-figur med store lepper, uten jobb, etc. hadde det jo blitt ramaskrik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Tanuki skrev (1 minutt siden):

definier "minste ting".

Kontroversen rundt rollefiguren Apu har vel vært kjent en god  stund. Jeg skjønner godt at amerikanere med sørasiatisk opphav er lei Apu.  

https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/the-soft-racism-of-apu-from-the-simpsons 

Jeg husker jeg gikk på ungdomskole, i utlandet, hvor minst halvparten av elevene var fra India, ingen av dem hadde den overdrevne aksenten til Apu. Jeg elsker Simpsons, men at Apu har blitt en forvridd representasjon av hvordan indisk-amerikanere fremstilles, skjønner jeg at andre-generasjons innvandrere fra Sør-Asia er drittlei av. 

Det er humor, ikke noe annet, før tålte vi det men nå er alt plutselig rasisme og krenkelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tanuki skrev (2 minutter siden):

Jeg elsker Simpsons, men at Apu har blitt en forvridd representasjon av hvordan indisk-amerikanere fremstilles, skjønner jeg at andre-generasjons innvandrere fra Sør-Asia er drittlei av. 

Apu er ikke en representasjon av alle indisk-amerikanere. Det er en fremstilling av én indisk-amerikaner. Akkruat som Fat Tony er én fremstilling av mafiaen. Ikke italiensk-amerikanere generelt.

Anonymkode: aaf13...425

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catalina Culès skrev (5 minutter siden):

Det er humor, ikke noe annet, før tålte vi det men nå er alt plutselig rasisme og krenkelse. 

Er du inder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Chiyo skrev (Akkurat nå):

Er du inder?

Nei, men jeg kjenner noen indere og de har aldri følt seg krenket av en tegneseriefigur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Chiyo said:

Er du inder?

Tror du italienere føler seg krenket av Super Mario Bros. Super Show?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Catalina Culès said:

Jeg regner med du ikke er inder, så det er aldri du aom har måttet "tålt" noe i denne saken.

Anonymkode: 2c411...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Catalina Culès skrev (8 minutter siden):

Nei, men jeg kjenner noen indere og de har aldri følt seg krenket av en tegneseriefigur. 

Men det er ikke du personlig som kan bestemme om en inder skal føle seg krenket eller ikke. 
Hvis en inder sier at der er ufølsomt, så kan ikke du bare si «Slutt å vær så krenka» når det ikke er deg det går utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GudSelv skrev (5 minutter siden):

Tror du italienere føler seg krenket av Super Mario Bros. Super Show?

Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tanuki skrev (1 time siden):

definier "minste ting".

Jeg kan også skjønne det. Men jeg syns nå Apu blir framstilt med mye kjærlighet allikevel. Den som blir aller dårligst framstilt er jo tross alt en middelaldrende, overvektig og uendelig dum hvit mann. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Tanuki said:

definier "minste ting".

Men en karakter er ikke rasistisk kun fordi folk er "drittlei" karakteren. Simpsons har holdt på i over 30 år, de fleste var drittlei serien for flere tiår siden. 

Simpsons er en humoristisk tegnefilmserie, det er ikke meningen at karakterene skal være realistiske. Det er INGEN fungerende mennesker som er så dumme som Homer, men det betyr ikke at Homer er rasistisk mot amerikanere. 

Synes man bør skille mellom snørr og bart. Mange indere er lei karakteren Apu og det er en ærlig sak. Men det er ikke en ærlig sak å fremstille noe som rasistisk kun fordi man er lei karakteren og ønsker at den skal forsvinne. Det er å vanne ut rasisme-begrepet og en hersketeknikk for å sensurere ting man misliker. 

Anonymkode: 6780e...723

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det jo bare indere og indiske innvandrere som kan svare på. Alle andre kan jo ikke sitte og si at «det er rasistisk» eller «det er ikke rasistisk».

Anonymkode: bbfc8...c5c

Hva tror du skottene mener om dette?

Italiernerne har også grunn til å føle seg "krenket".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Franskmenne har nok også det de skulle sagt.

Eller det er kanskje ikke så farlig så lenge de ikke er brune i huden? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...