Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten er nettopp flyttet inn til meg så vi er blitt samboere. 
Han snakker mye om at vi fremover skal jobbe mot å ha felles økonomi. 
Her om dagen fikk han lønn og lønnsslippen kom på mail. 
Han åpnet den og snudde mobilen bort så jeg ikke skulle se, men rakk å se at han fikk utbetalt rundt 60.000. 
Jeg har mistet jobben som følge av corona og går dessverre på NAV nå. 
Han overførte 2000,- til meg i «husleie». 
Syntes ikke det var så mye å rope hurra for, han bor her jo permanent. 
Han betaler det meste av mat, noe som bare skulle mangle iom at han spiser som en hest.  
Han har spurt meg om hvor mye han bør betale, men jeg vet ikke, vil ikke være kravstor heller så har sagt han kan prøve å finne ut hva han burde betale. 
Han har ikke sagt noe om det, men vippset som sagt 2000 i dag. 
Jeg har bo kostnader på ca.13.000 i mnd, så er ikke mange kronene igjen når alt er betalt. 
Han er veldig sparsommelig og bruker ikke penger unødvendig så syntes det er et vanskelig tema å ta opp med han. 

Anonymkode: 6cabe...add

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han skal betale 50 % av boutgiftene. Nå lever han jo på deg og bruker deg.

Anonymkode: a1771...b7a

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han skal betale 50 % av boutgiftene. Nå lever han jo på deg og bruker deg.

Anonymkode: a1771...b7a

Slik skal det være. Kvinnen skal alltid betale for mannen.

Anonymkode: 176d1...2c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Han åpnet den og snudde mobilen bort så jeg ikke skulle se, men rakk å se at han fikk utbetalt rundt 60.000. 
Han betaler det meste av mat, noe som bare skulle mangle iom at han spiser som en hest.  
Han har spurt meg om hvor mye han bør betale, men jeg vet ikke, vil ikke være kravstor heller så har sagt han kan prøve å finne ut hva han burde betale. 
Jeg har bo kostnader på ca.13.000 i mnd, så er ikke mange kronene igjen når alt er betalt. 
Han er veldig sparsommelig og bruker ikke penger unødvendig så syntes det er et vanskelig tema å ta opp med han. 

Slutt å være så tullete. Du må bestemme hva han skal betale når han bor i din leilighet/bolig. I det minste må han betale halvparten av strøm, internett, felleskostnader. Eventuelt også halvparten av rentene. Eventuelt må dere se på en løsning hvor han kjøper seg inn. 

Anonymkode: 919cb...e61

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

kr 2.000 er alt for lite. Jeg hadde ikke giddet å ha noen boende for så lite. Begge bør tjene på samboerskapet, og dette er vel knapt bare for slitasjen.

Anonymkode: 65251...59b

• Liker 15
Skrevet (endret)

Jeg ville delt fellesutgiftene på to, som strøm husleige, forsikring, tv (som blir trekt på din skatteseddel), internett ol. og bedt han betale halvparten. Evt. huslån ville jeg betalt selv foreløpig. Han betaler meste maten, men syns han kunne fortsatt betalt de 2000 i husleige til deg i tillegg til halvparten av utgiftene, utenom lånet. 

Endret av amo
  • Liker 4
Skrevet

Hans lønsslipp har null betydning, spesielt mens dere ikke har felles økonomi. Og om dette er noe dere skal ha har jeg ingen formening om. Det finnes ikke bolig man får leid for 2000kr.

Kan skjønne at det kjennes litt bittert å sitte og motta 2000kr i husleie når du selv har lite og han har mye. Men så lenge du har gått med på det så var det ditt eget valg å sette sum til 2000kr

Siden du ikke har pratet med han, så vet man jo ikke hva han har tenkt heller. At han vippset 2000 fordi han visste du satte med lite, fram til avklaring.

Hva hans tanker rundt felles økonomi er vet vi heller ingenting om.

For meg virker det også litt underlig å snakke om felles økonomi uten å i det heletatt snakke om økonomien. For alt du vet sitter han med gjeld. 

Syns du han er kjip siden du opplever han som sparsom ? Du kommer ikke utenom å snakke med han for å finne ut om hans forhold til penger, og tanker rundt situasjonen.

13 000 delt på to er ingenting å si på delt på to voksne. Det er sannsynligvis billigere for han uansett å betale leie til deg, enn alternativet at han bor selv fram til dere finner ut av ting.

Ser ingenting i veien for at du kan be om å få halvparten av boutgiftene dekket, uavhengig av hans lønnslip, forhold til penger, eller din status med NAV.

Hvis du sitter med negative følelser mot han uten å ha snakket med han, setter du han i en urettferdig situasjon uten at han en gang vet om det. For alt vi vet er han en omtenksom fyr, som kansje ikke er så flink til å tenke på disse tingene uten at det har vært tatt en samtale der han har blitt gjort oppmerksom på forholdene.

Om dette er sånn det er vet jeg ikke. Dere må uansett snakke sammen for å se om dere passer sammen på dette planet også. Det handler ikke om kroner og øre, det handler om å klare å styre en fungerende økonomi sammen der begge er fornøyd.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alt under 5000 er ugreit. 

Anonymkode: cc188...64b

• Liker 6
Skrevet

Husk at han betaler din mat også da. 

Hva mener du med 13.000 kr i boutgifter? Hva er inkl.? 

Hvis han betaler deg kr.2000 og betaler i tillegg all mat  så er det i realiteten ihvertfall kr.4000, mest sannsynlig mer.

Estimerer hans del for strøm gjennomsnittlig 500-700 kr mnd. Han del av nett 200-300 kr. En leiesum dere begge tjener på, litt avhengig av hvor i landet, standard, hva han leide før osv, så bør han kanskje betale et sted mellom 3000kr - 6000kr tenker jeg uten å ha mer informasjon. Så hvis han betaler all mat dere har, så synes jeg at han bør betale et sted mellom 2000-5000 kr. 

Så jeg synes han er innenfor.. Men på den laveste delen av skalaen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke noe å gjøre med hans lønn?

Anonymkode: 5a6cb...564

• Liker 6
Skrevet

Dersom du ikkje klarer å seie kva du syns han skal betale, får du sette opp eit regnestykke der du viser kva dine kostnader på hus, straum og alt slikt er. Så får du håpe at han foreslår at det skal deles likt. 

Utgifter til mat bør også delast, men det kan vere fornuftig å skeivdele dersom han har mykje større matforbruk enn du har.  

Men altså: felles økonomi er fint, vi har det. Men då har vi også oversikt over kva den andre har av inntekt etc. "Felles" økonomi kan ikkje bli ei kvilepute for han, der han betaler mat og du betaler hus, og han sit att med masse pengar på sin konto utan at du har glede av dei;)

Det fins mange gode måter å fordele inntekter og utgifter for sambuarar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enten bør han kjøpe seg inn, eller betale leie som han ellers ville gjort, 10.000 kanskje. Har han 60 utbetalt, tjener han rundt 90 og 1,1 mill i året, så han kan jo fint kjøpe eiendom.

Anonymkode: 296db...9f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du har jo ikke noe å gjøre med hans lønn?

Anonymkode: 5a6cb...564

Selvfølgelig er det naturlig å være åpen om hva man tjener i et samboerskap, ellers kan man like gjerne la være.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Gold digger vernet er fullt på. Felles økonomi er så utdatert.

Anonymkode: 0f784...f34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
amo skrev (1 time siden):

Jeg ville delt fellesutgiftene på to, som strøm husleige, forsikring, tv (som blir trekt på din skatteseddel), internett ol. og bedt han betale halvparten. Evt. huslån ville jeg betalt selv foreløpig. Han betaler meste maten, men syns han kunne fortsatt betalt de 2000 i husleige til deg i tillegg til halvparten av utgiftene, utenom lånet. 

Han blir også trukket over skatteseddelen for TV, alle blir det nå.. 

Anonymkode: f9ed8...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke enig med dem som mener du ikke har noen ting med hva han tjener. Dere er tross alt samboere og hvordan skulle du kunne svare på spørsmålet hans om hva du syns han burde betale om du ikke visste hva han tjente i måneden?! Tydelig at dette er et touchy tema for dere, men samboerkontrakt er for mange enda mer touchy, og likevel noe ALLE bør skrive! Dere må rett og slett bare lære dere å være åpne her. Fortell ham hvor mye dine faste utgifter ligger på og hvor mye du har i inntekt. Og si du hadde blitt glad dersom han ville bidra rettferdig halvparten av dette om han har en god inntekt.

Og apropos det at han forsøkte å skjule lønnslippen sin. Syns du er litt vel forsiktig og ydmyk her. Jeg hadde garantert sagt lattermildt: ‘Neimen...har du noe å skjule på lønnslippen din for meg?!😉🙃’ Syns du skal si det neste gang.

Syns det er smålig at han skal skjule det for deg. Og skjønner godt du blir usikker av det. Hadde selv tenkt han ville skjule den for å slippe å betale så mye til fellesen... En som skjuler lønnslippen ønsker neppe en felles økonomi...Og ønsker han det uten at han vil vise lønnslippen, hadde jeg tenkt han skjulte noe for meg..

Anonymkode: 8d5e3...943

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man burde diskutere slikt før man flytter sammen. 

Halve markedsleie, eller halvparten av reelle kostnader, litt avhengig av hva som blir mest riktig i forhold til begges økonomi.

Min mann betaler 6000 kr i leie, og halvparten av mat og forbruk. 

Halve markedsleie ville vært rundt 10000 kr mnd, og halvparten av reelle kostnader ville være enda litt mer, men vi er i motsatt situasjon, der jeg har mye mer i inntekt enn ham.

Man skal jo også fungere et par totalt sett. Det hadde vi ikke gjort dersom han ikke hadde mulighet til leve som meg, fordi han måtte telle på kronene, mens jeg kunne unne meg hva som helst. 

Din samboer tenker seg selv og sitt, og snylter rett og slett. Å bo for 2000 kr er urimelig, selv om han kjøper det meste av mat. Spesielt når han tjener mer enn deg. 

Du bor med en gnitalus. En snylter. 

Anonymkode: b094d...1ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han bør betale sin del av maten, 50% på strøm og annet og halve leia

Anonymkode: c3532...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne fyren virker ikke særlig trygg. At han har høy inntekt som han ikke vil at du skal vite om, sier mye om hvordan han er som person.

Noen ting er felles, andre ting er veldig privat.  Han vil ha deg så lenge du er lydig, men stikker når han ikke synes det er verdt å bli.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du leier så bør alt deles likt. Hvis du eier så skal han betale halvparten av brukskostnader. 

Anonymkode: 55f3b...eb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...