AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #1 Skrevet 17. april 2021 Jeg har en søster som er gravid, og hun påstår at hun kjenner spark og at det kjenner så tydelig at hun kan kjenne det utenpå magen. Hun er bare 14 uker på vei Jeg synes dette høres utrolig tidlig ut. Har selv vært gravid 3 ganger og har kjent liv utenpå magen uke 22 med første, uke 20 med andre og uke 23 med tredje (tredje baby var morkaken foran) Er det veldig tidlig? Eller kan dette være noe hun innbiller seg? Anonymkode: 11be1...725
GulSitron Skrevet 17. april 2021 #2 Skrevet 17. april 2021 Jeg kjente det også utenpå magen ganske tidlig. Ikke veldig tydelig, men som om det var luft i systemet som beveget seg.
Cer3s Skrevet 17. april 2021 #3 Skrevet 17. april 2021 Med første kjente jeg spark i uke 16, med andre allerede i uke 12 og jordmor bekreftet at det var mulig så vil nok anta at hun kjenner baby ja 😊 noen kjenner det godt tidlig mens andre kjenner sent
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #4 Skrevet 17. april 2021 GulSitron skrev (Akkurat nå): Jeg kjente det også utenpå magen ganske tidlig. Ikke veldig tydelig, men som om det var luft i systemet som beveget seg. Kanskje det var luft du kjente? Man kan jo egentlig ikke bekrefte at det faktisk er spark man kjenner så tidlig. Anonymkode: 11be1...725 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #5 Skrevet 17. april 2021 Fikk bekreftet på ul på Riksen at jeg kjente baby veldig godt allerede i uke 12. De snudde bort skjermen og jeg gav beskjed hver gang jeg kjente baby. Så vi er alle forskjellige 😊 Anonymkode: d1421...725
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #6 Skrevet 17. april 2021 Her kjente mannen spark i uke 12-13. Morkaken bak og baby var tydeligvis helt riktig plassert for å kjenne spark. Anonymkode: b54ee...dfe
GulSitron Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje det var luft du kjente? Man kan jo egentlig ikke bekrefte at det faktisk er spark man kjenner så tidlig. Anonymkode: 11be1...725 Tviler, for jeg slet ikke med luft i magen da og måtte heller ikke fise eller på toalettet. Alle er forskjellige. Noen har mange symptomer på graviditet, andre (som meg) har nesten ingen symptomer. Noen kjenner liv tidlig, andre kjenner ingenting før de plutselig skal føde. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #8 Skrevet 17. april 2021 Med førstemann kjente jeg første bevegelser i uke 22. da hadde jeg morkaken foran. Andre gang jeg gikk gravid kjente jeg første bevegelser ut i uke 13. Tror ikke jeg kjente de på utsiden i uke 14, men det er vel ikke utenkelig at andre kan oppleve det. Åååå. Nå ble jeg babysyk🥰Fantastisk med dult og hikking og romstering❤️❤️ Anonymkode: 06672...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #9 Skrevet 17. april 2021 Skjønner ikke hvorfor du skal bruke energi på å tvile på at søsteren din kjenner dette? Er man tynn og har morkaka bak kan man nok kjenne det så tidlig, eller kanskje hun bare følte at hun kjente det fordi hun samtidig kjente noe inni magen? Eller det kan være luft.. men vær heller glad og interessert på hennes vegne, enn å betvile det.. håper ikke du sa til henne at det ikke stemte. Anonymkode: d67a1...59e 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #10 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du skal bruke energi på å tvile på at søsteren din kjenner dette? Er man tynn og har morkaka bak kan man nok kjenne det så tidlig, eller kanskje hun bare følte at hun kjente det fordi hun samtidig kjente noe inni magen? Eller det kan være luft.. men vær heller glad og interessert på hennes vegne, enn å betvile det.. håper ikke du sa til henne at det ikke stemte. Anonymkode: d67a1...59e Selvfølgelig er jeg superglad og gleder meg kjempe mye til å endelig bli tante. Men jeg synes bare det hørtes merkelig å ut kjenne det så tidlig. Hun er ikke tynn. Hun har vel en bmi på rundt 30. Anonymkode: 11be1...725
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 Så tidlig tror jeg egentlig bare folk kjenner luft. Det er masse normale tarmbevegelser som kjennes ut som spark. Kjente "spark" stadig vekk når jeg definitivt ikke var gravid. Anonymkode: 0f8db...87a 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 Haha, hvor hardt kan en baby på 300 gram sparke? Det handler vel mer om at man kan kjenne bevegelse, men SPARK? Næh. Anonymkode: bd76b...54b 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Det synes jeg høres veldig rart ut. På det tidspunktet er fosteret så lite (9 cm og veier 50 gram) og det er så mye fostervann rundt som demper bevegelsene at det er tvilsomt om man kan kjenne noe, og i hvert fall ikke utenpå magen. Jeg har mange ganger tenkt jeg har kjent bevegelser, som ligner veldig på bevegelse fra baby (jeg er gravid for 2. gang i uke 16 og kjenner igjen bevegelsene fra forrige gang) men så kjenner jeg plutselig samme bevegelse lenger opp i magen hvor livmoren ikke er, så åpenbart er det tarmbevegelser. Jeg har også kjent noe som kjennes akkurat som om en baby sparker når jeg ikke har vært gravid. Så det er ikke lett å skille mellom det. Og det har ikke føltes som om jeg har hatt luft i magen. Anonymkode: 8c251...861 4
Hr. Aktiv Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 Cer3s skrev (10 timer siden): Med første kjente jeg spark i uke 16, med andre allerede i uke 12 og jordmor bekreftet at det var mulig så vil nok anta at hun kjenner baby ja 😊 noen kjenner det godt tidlig mens andre kjenner sent Min ex kjente det sparket godt i uke 16. Hun hadde vært gravid før. Hun var litt usikker på om det var spark allerede fra uke 13 faktisk, men ville ikke være skråsikker eller avvise det. Jeg kjente ikke de sparkene før uke 18 tror jeg når jeg la hånden på magen. Egentlig en spennende og magisk opplevelse å kjenne det første av ditt ufødte barn.
MiaHI Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Jeg er 22 uker på vei nå. Har vel kjent bevegelse utenpå magen i rundt en mnd nå...
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha, hvor hardt kan en baby på 300 gram sparke? Det handler vel mer om at man kan kjenne bevegelse, men SPARK? Næh. Anonymkode: bd76b...54b Det er det jeg også tenker. Og i uke 14 er babyen kun 50 gram Anonymkode: 11be1...725 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 Det er nok mulig, selv om det også kan være innbilning/noe annet hun kjenner. Jeg kjenner "spark" utenpå magen noen ganger nå, og det er noen måneder siden babyen ble født (så det er luft/tarmbevegelser). Men jeg kjente spark i uke 16 med begge barna, og da også i hånden utenpå magen. Jeg kjente det nok litt tidligere, men da kjente jeg det ikke utenpå, eller ofte, og var ikke sikker. Med nr. to var jeg hos jordmor i uke 16, og fosteret ble veldig aktivt da hun lette etter hjertelyden, slik at hun også kjente spark. Hun sa at det var vanligere å kjenne det tidligere når man var tynn og veldig lav som meg, og også hadde med plassering av morkaken, hvordan livmoren ligger i magen og hvordan fosteret ligger i livmoren å gjøre. Jeg har hørt flere flergangsfødende si at de kjenner noe allerede i uke 13-14, og ser ikke bort i fra at det finnes noen som kan kjenne det utenpå i blant da også. Fosteret er veldig lite, men når det spreller voldsomt rundt der inne, kan det dunke inn i "veggen" ut mot magesiden. Altså, jeg tviler på at men kjenner sparking med de bittesmå beina, men dult med hele fosterets tynge i fart. Anonymkode: 95b57...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #18 Skrevet 18. april 2021 Jeg kjente «sprell» fra uke 13. Husker det sykt godt fordi jeg skulle lene meg over for å spise (spiste i sofaen over sofabordet). Vinkelen ble ganske krapp, og brått kjente jeg en bevegelse som minnet om myke sprell fra en fisk. Skvatt skikkelig til, for det var så rart! Defintivt ikke luft 😆. Anonymkode: d81cd...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #19 Skrevet 18. april 2021 Kjente noko som kanskje minnet litt om ein "fiskehale" tidlig. Sikkelig spark kjente eg ikkje før i veke 23-24. Anonymkode: 56e93...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå