Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før noen starter å angripe meg - alle har sin rett til å snakke ut og mene ting, det betyr ikke at JEG har rett selv om jeg mener noe.

Jeg kommer selv fra en muslimsk religiøs familie og syns det er så latterlig og unødvendig hvor mye de ber og går gjennom pining, som i deres øyne er helt nødvendig for å komme til himmelen. Som f.eks ramadan denne måneden. Alle må faste i 21 timer, ikke noe vann eller mat på hele 21 timer. En annen ting er at de må be 5 ganger hver eneste dag til de dør. De må stå opp så tidlig som i 3-5 tiden bare for å be. Huske å be etter du har stått opp, etter du har spist.. dere skjønner tegninga. Så utrolig slitsomt.

Samtidig er det så mange strenge regler på hvordan man kan leve. Man er rett og slett fanget av en bok som bestemmer hvordan du skal kle deg, oppføre deg, snakke, hva du har lov til å gjøre og hva du ikke har lov til å gjøre.

Man er rett og slett fanget av noe som Ikke kan bevises. Jeg tenker ofte på om de gjør alt dette forgjeves, og når de dør så er det helt svart. Ingen gud, ingen helvete, ingen himmel. Man bare eksisterer ikke. Da har man kastet bort hele livet sitt på å være begrenset og la seg bli kontrollert. 

er det flere som deler samme tanker som meg? 

Anonymkode: 937f1...4d6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo jeg ser hva du mener og er enig, men jeg ser også fordeler med tro. Ikke dumt for hodet og roen i kroppen å tro på noe større enn seg selv. Samtidig har studier bevist sterkere indre motivasjon blant troende. 

Ei en studie fra oxford tok de en gruppe troende og ikketroende. De skulle drikke så mange glass som de kunne av appelsinjuice med eddik. De troende drakk i snitt dobbelt så mange som de ikketroende. 

Jeg er ikketroende selv

Anonymkode: 2ef58...adb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo jeg ser hva du mener og er enig, men jeg ser også fordeler med tro. Ikke dumt for hodet og roen i kroppen å tro på noe større enn seg selv. Samtidig har studier bevist sterkere indre motivasjon blant troende. 

Ei en studie fra oxford tok de en gruppe troende og ikketroende. De skulle drikke så mange glass som de kunne av appelsinjuice med eddik. De troende drakk i snitt dobbelt så mange som de ikketroende. 

Jeg er ikketroende selv

Det med sterkere indre motivasjon er sant, faktisk. Da jeg var på vei til å bli troende selv, så fikk jeg en indre motivasjon som jeg aldri hadde opplevd før. Man klarer alt man vil. Man er så overbevist at det finnes noe høyere enn oss at ingenting kan komme i veien for å komme Nærmere gud. Og den indre motivasjonen er noe kroppen lærer seg opp til og bruker det til alle situasjoner.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man er så overbevist at det finnes noe høyere enn oss at ingenting kan komme i veien for å komme Nærmere gud.

Inklusiv å sende fly med passasjerer inn i bygninger, eller sprenge seg selv i lufta på et kjøpesenter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
proghodet skrev (Akkurat nå):

Inklusiv å sende fly med passasjerer inn i bygninger, eller sprenge seg selv i lufta på et kjøpesenter.

Akkurat!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
proghodet skrev (8 minutter siden):

Husk at det er fåtallet. All tro vil bringe med seg ekstreme. høyre, økonomi, legning, feminisme osv. Ingen tro er helt ren. Religion har bare mange flere følgere

Men ja ekstrem religiøs tro er et problem

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at det er fåtallet. All tro vil bringe med seg ekstreme. høyre, økonomi, legning, feminisme osv. Ingen tro er helt ren. Religion har bare mange flere følgere

Men ja ekstrem religiøs tro er et problem

Absolutt. Problemet oppstår når man kan være overbevist om noe, totalt uten eller i noen tilfeller, på tross av bevis. Hvertfall de abrahamske religionene er jo basert på blind tro. Jo færre bevis du har, jo sterkere er du i trua.

Det, pluss at helligbøkene inneholder møe som folk kan tolke akkurat som de vil. De fleste moderate religiøse vet å plukke ut de fine tingene og skyve tingene man ikke liker under teppet, mens fundamentalister vil kunne gjøre avskylige ting som er helt rettferdiggjort basert på tekstene.

Endret av proghodet
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
proghodet skrev (2 minutter siden):

Absolutt. Problemet oppstår når man kan være overbevist om noe, totalt uten eller i noen tilfeller, på tross av bevis. Hvertfall de abrahamske religionene er jo basert på blind tro. Jo færre bevis du har, jo sterkere er du i trua.

Det, pluss at helligbøkene inneholder møe som folk kan tolke akkurat som de vil. De fleste moderate religiøse vet å plukke ut de fine tingene og skyve tingene man ikke liker under teppet, mens fundamentalister vil kunne gjøre avskylige ting som er helt rettferdiggjort basert på tekstene.

Jepp. Det gjelder å ha hvertfall en fot i den virkelige verden

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes virkelig synd på deg jeg. 

Anonymkode: bd68f...518

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at du ikke er muslim. Ingen som faster 21 timer i år, men godt forsøk ❤️

Anonymkode: 5db8e...793

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tydelig at du ikke er muslim. Ingen som faster 21 timer i år, men godt forsøk ❤️

Jeg er ikke muslim. Hvor har du lest det?

Jeg tror du må lese innlegget mitt igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor synes du synd på meg? De spørsmålene jeg stiller og tenker er jo reelle?

Det er ikke ulovlig å tenke kritisk. Såklart begynner man å stille tusen spørsmål og kritiserer litt om man vier hele sitt liv, ofrer hele sitt liv for en bok. Det er jo trossalt fra den boka vi har fått for oss at det finnes en gud, men det er ingen bevis. Det som ikke kan bevises, kan heller ikke være 100% sann?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke muslim. Hvor har du lest det?

Jeg tror du må lese innlegget mitt igjen.

Ok, så er du ikke muslim, men du kommer fra en muslimsk familie. Du tar likevel feil. Ingen som faster 21 timer i år. 

Du har selvfølgelig friheten til å tro/ikke tro på hva du vil. Det har de og. Kanskje er dette forgjeves, men det er likevel et aktivt valg de tar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, så er du ikke muslim, men du kommer fra en muslimsk familie. Du tar likevel feil. Ingen som faster 21 timer i år. 

Du har selvfølgelig friheten til å tro/ikke tro på hva du vil. Det har de og. Kanskje er dette forgjeves, men det er likevel et aktivt valg de tar. 

Hvorfor henger du deg opp i antall timer? Hva er forskjellen mellom 19-21 timer når man uansett ikke kan spise eller drikke? 

jeg har heller aldri sagt at de ikke har friheten til å tro på hva de vil. Da har du misforstått meg nok engang. Poenget mitt er hvordan en kan stole så blindt på en bok. Hvordan kan man begrense livet sitt så mye for noe som ikke kan bevises. Det er litt uforståelig, det er det nok mange som mener, men ingen som nekter de i å tro på hva enn de vil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor henger du deg opp i antall timer? Hva er forskjellen mellom 19-21 timer når man uansett ikke kan spise eller drikke? 

jeg har heller aldri sagt at de ikke har friheten til å tro på hva de vil. Da har du misforstått meg nok engang. Poenget mitt er hvordan en kan stole så blindt på en bok. Hvordan kan man begrense livet sitt så mye for noe som ikke kan bevises. Det er litt uforståelig, det er det nok mange som mener, men ingen som nekter de i å tro på hva enn de vil.

Fordi du ikke har peiling, det har litt å si. 

Det er nok like absurd for dem at du har valgt å ikke tro på noe. 

Jeg sier ikke at det du tror på ikke er greit. Problemet er at du ikke høres nysgjerrig, men nedlatende ut. Du kaller deres levemåte usunn og begrensende,  noe de nødvendigvis ikke mener selv. Mennesker er forskjellige og finner mening og håp i forskjellige ting. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...