Gå til innhold

Venninne som stjeler. Orker ikke å ha hun på besøk mer. Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde venninna mi på besøk igår. Vi satt i sofaen og tok oss et par glass vin og koste oss. Jeg pleier å ha mobilladeren min liggende ved siden av stikk kontakten ved sofaen og da hun var dratt oppdaget jeg at den var vekke.. Dette er ikke første gangen det har skjedd at ting har forsvunnet og «plutselig» dukket opp hjemme hos henne. For cirka et par uker siden hadde jeg hun på besøk og da var det et par sminkeprodukter som jeg oppdaget var borte. Jeg dro hjem til henne, latet som ingenting og da hun stakk på toalettet (hun pleier å bruke lang tid) så lette jeg litt og fant sminkeproduktene (med de samme sminkemerkene!) liggende på sminkepulten hennes! Jeg kjente igjen merkene på sminken og så at det var mine produkter som hadde forsvunnet. Jeg la dem i vesken min uten at hun merket det og dro hjem på kvelden. Kjenner jeg ikke orker å ha henne på besøk mer om dette skal skje flere ganger. Tenkte å dra hjem til henne neste uke å se om laderen ligger der. Blir temmelig paff om jeg finner den.. Hun kan da ikke være så smart hvis hun lat stjelte ting ligge fremme når jeg er på besøk? Eller hva tenker dere? 

Anonymkode: 84722...ea1

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du trenger å omdefinere ordet venninne når det kommer til henne.

Anonymkode: 781f1...327

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om hun er kleptoman.

Anonymkode: 61e73...9f4

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare disse eksemplene du kjenner til, eller har du flere?  Hvis det viser seg at hun stjeler, så skjønner jeg at du kutter henne ut. Du kan også være ærlig på hvorfor til henne, hvis du er 100% sikker på at hun sjeler. 

Anonymkode: c2051...336

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun kan da ikke være så smart hvis hun lat stjelte ting ligge fremme når jeg er på besøk? 

Det er ikke det dette handler om. Hun har nok et problem med å ta andres ting, og dette her gjelder nok på veldig mange arenaer. 

Jeg ville ha droppet å se etter den laderen. Det er en lader. Det kommer du over. Men jeg er enig i at det ikke er lurt å invitere henne med hjem mer. Da risikerer du å miste flere ting. Personlig ville jeg ikke ha tatt det opp med henne, men hvis du synes vennskapet er verdt å beholde kan du jo ta en liten oppvask. Men hun kommer garantert til å nekte for det og bli sur. 

Anonymkode: 2fad0...973

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også en sånn venninne. Virket som hun ikke klarte å styre seg. Stjal penger av meg og andre. Klær fra skapet mitt forsvant når hun hadde vært på overnatting, eller fra teltet når vi var på festival. Fant det alltid igjen når jeg var hos henne, men da nektet hun, og sa hun hadde helt lik. Bare piss selvfølgelig. Hun ble konfrontert en gang da det var umulig at det var noen andre som hadde stjålet penger hos en venninne. Hun prøvde å snike pengene tilbake på en helt fucka måte. Hun nektet selvfølgelig, lenge, før hun til slutt innrømmet at hun hadde et problem. 

Vi er ikke venninner i dag. Jeg er hyggelig når jeg treffer henne (de andre venninnene mine er fortsatt venn med henne) men jeg orker ikke ha sånne venner. 

Anonymkode: db6c1...df9

• Liker 8
Skrevet (endret)

Som noen allerede har sagt - "venner stjeler ikke".... 

Når det er sagt -  kjenner jo ikke "vennen" din, men noen har jo med seg lader overalt. Mulig det blir litt som lightere, kanskje. Det er liksom noe man bare legger i lommen uten å tenke over det, og av refleks...    Sminke... :vetikke:

Endret av Beeblebrox
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det bare disse eksemplene du kjenner til, eller har du flere?  Hvis det viser seg at hun stjeler, så skjønner jeg at du kutter henne ut. Du kan også være ærlig på hvorfor til henne, hvis du er 100% sikker på at hun sjeler. 

Anonymkode: c2051...336

Ts her

Nei var også en annen ga gang der hårbørsten min forsvant. Da tok jeg motet til meg og spurte rett ut på melding om hun med en feil hadde tatt med seg min hårbørste. Da innrømmet hun at hun trodde det var hennes hårbørste som hun hadde «glemt» hjemme hos meg..🙄😂 Litt av en unnskyldning, men jeg fikk den tilbake da heldigvis.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er råttent gjort. Men du synker jo like lavt selv når du leter(snoker) i hennes ting for å ta tilbake dine ting. Så planlegger du å dra tilbake for å "lete" etter hennes ting? 🤣 Herregud. Hun kommer jo til å merke at det er borte. Det du skulle gjort var å sette deg ned med henne, sett  henne inn i øynene og spurt henne om hun har tatt lader og sminken av deg, og at du gjerne vil ha det tilbake hvis hun tilfeldigvis har "lånt" det. Og at du gjerne ser at hun SPØR neste gang. En person som lyver og ille forteller sannheten klarer ikke å se deg inn i øynene, vil flytte blikket og bli nervøs. DA kan du godt droppe henne som venn, for da vet du at hun lyver og hun vet at du er fullstendig klar over det, og DET er ikke et vennskap. 

Evnt kan du jo fortsette som du gjør nå. Snoke i hennes saker og ta tilbake ting hun stjeler og så har dere det gående. 

Anonymkode: e458d...bfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er råttent gjort. Men du synker jo like lavt selv når du leter(snoker) i hennes ting for å ta tilbake dine ting. Så planlegger du å dra tilbake for å "lete" etter hennes ting? 🤣 Herregud. Hun kommer jo til å merke at det er borte. Det du skulle gjort var å sette deg ned med henne, sett  henne inn i øynene og spurt henne om hun har tatt lader og sminken av deg, og at du gjerne vil ha det tilbake hvis hun tilfeldigvis har "lånt" det. Og at du gjerne ser at hun SPØR neste gang. En person som lyver og ille forteller sannheten klarer ikke å se deg inn i øynene, vil flytte blikket og bli nervøs. DA kan du godt droppe henne som venn, for da vet du at hun lyver og hun vet at du er fullstendig klar over det, og DET er ikke et vennskap. 

Evnt kan du jo fortsette som du gjør nå. Snoke i hennes saker og ta tilbake ting hun stjeler og så har dere det gående. 

Anonymkode: e458d...bfc

Å tenke at man synker ned på den personens nivå hadde jeg ikke giddet å forholde meg til. Jeg hadde tatt andre ting i tillegg og ventet på at hun hadde spurt etter de. Og så hadde jeg konfrontert henne med at *er det ikke kjipt å bli stjelt fra? Hvorfor tok du mine ting?* Kanskje hun tør å åpne seg hvis man gjorde noe som er like dårlig gjort, men at man da ikke er konfronterende men spør klart etter et ærlig svar. Det er bare et innfall jeg fikk nå som kunne testes ut.

Anonymkode: 3dc8a...9ed

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du vite sikkert at det var din sminke? Kan jo hende hun har samme type som deg.. Synes kanskje det var litt tynt grunnlag for å tenke at hun stjeler. 

Anonymkode: 4a299...525

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å tenke at man synker ned på den personens nivå hadde jeg ikke giddet å forholde meg til. Jeg hadde tatt andre ting i tillegg og ventet på at hun hadde spurt etter de. Og så hadde jeg konfrontert henne med at *er det ikke kjipt å bli stjelt fra? Hvorfor tok du mine ting?* Kanskje hun tør å åpne seg hvis man gjorde noe som er like dårlig gjort, men at man da ikke er konfronterende men spør klart etter et ærlig svar. Det er bare et innfall jeg fikk nå som kunne testes ut.

Anonymkode: 3dc8a...9ed

Smart!! :)

Anonymkode: 79709...053

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette var ei venninne, så ville jeg vært ærlig med henne og sagt hva jeg hadde funnet ut. Godt mulig det er en slags tvang hun har. Da trenger hun hjelp, ikke avvisning. 

Anonymkode: fbcc6...e4a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kuttet henne ut. Og hadde hun lurt på hvorfor så hadde jeg svart ærlig

Anonymkode: 29c5a...3f1

AnonymBruker
Skrevet

Send meldig og spør om hun lånte din ladder. Klassisk ting hun kan tenke er sin fordi hun har en maken.

Anonymkode: c4977...8b9

• Liker 1
Skrevet

Hm. En lader kan man kanskje ta feil av om man er litt vimsete. Men sminkeprodukter og en hårbørste? Eeh... Den må hun lengre ut på landet med. Glemte sin egen hårbørste hjemme hos deg? Så hun mener hun ikke grer håret hver dag, og at hun har akkurat samme børste? :fnise: Så fryktelig tøysete. 

Jeg har en venninne som alltid bruker lang tid på badet - og hun påpeker alltid at hun tar seg en tur på badet og at det kommer til å ta en stund. Undrer meg alltid over hva hun finner på der inne, men jeg har ikke merket meg at noe har forsvunnet enda. Men magefølelsen min er litt sånn urolig på en måte. Det er et relativt nytt vennskap, og jeg vet at noen faktisk har problemer med kleptomani. 

En god venninne av meg har slike tendenser, men hun har aldri stjålet fra meg eller nære venner. 

• Liker 1
Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)

Mulig hun er kleptoman 😅 Tror ikke de KAN styre seg.....Så et program om det en gang. De styres av impuls, stjeler " noe" ( trenger ikke være noe dyrt engang)overalt...familie /venner er ikke off limit . Ofte preges de av skam i tillegg. De har ofte fått lite materielle ting i barndommen, kombinert med omsorgssvikt.  Tingene de rapper i stjålne øyeblikk,gir et endorfinrush, som døyver mangelen på nærhet fra de var små. Det ligger tomhet og tristhet bak.😪

Så , da har du 2 valg.

Droppe henne som venn,eller ta tyren ved hornene. Det spørs hva hun betyr for deg som menneske ellers. Men du må være sikker i din sak. Du kan jo teste det,med å " merke" ,på en lur måte,noen sminkesaker og legge de fremme på badet . Ta bilde på mobilen,så du har dato " som bevis". Ikke for å TA henne,men hjelpe.Så sjekker du neste gang du besøker henne . Da kan du ta samtalen. 🌷 Si du vil beholde henne  som venn,men at du vet. Foreslå at hun oppsøker hjelp. Det ligger mye skam bak. Mangelen på impulskontrollen ligger i hjernen,og de kan ikke styre det. Nesten som små barn,som ikke har vært i godteskuffen, men har fjeset fullt av sjokolade. Siden de ikke ser det selv,så tror de heller ingen andre merker det.

Les deg litt opp på emnet i forkant . Om hennes reaksjon er skam,legger seg  litt flat..uff,,,så er det håp for vennskapet.  Når hun VET at du vet, så har dere noe å jobbe med 🙂  Si også at hun ikke må stjele fra deg igjen om hun vil bevare vennskapet. Men om hun blir aggresiv og slem ,: så er hun kun en simpel tyv! Da slår du opp ❣😅

Endret av Skogsalv
AnonymBruker
Skrevet

Har selv hatt kompiser og venninner som har stjelt når de var på besøk hjemne hos meg. Det førte til at jeg gikk ut om det på Facebook og fortalte nøyaktig hva som hadde blitt stjålet og tidsrommet mellom hvert besøke av disse som hadde stjelt. Jeg fikk mye respons på innlegget mitt og det visste seg at de hadde stjålet fra flere. Verste var at det de hadde stjålet fra meg var arvegods som ikke kan eller kunne erstattes. Mens jeg snakket med felles bekjente av meg  om de det gjaldt så fikk jeg besøk av politiet som kunne fortelle meg at de kompisene å venninnene mine hadde lest innlegget mitt og angret svært dypt for at de hadde såret meg på den måten. Politiet ga meg også alt av det de hadde stjålet som hadde blitt lagt i en pose. Det ble opprettet en sak mot dem å de ble dømt. Men det var ikke jeg som anmeldte de men familien deres da de skjønte at de ikke var alene om å oppdage at ting forsvant. Det kom også fram i saken at store pengebeløp hadde blitt tappet fra noen av de eldre i familien deres, som ikke hadde helt teken på nettbanken så hadde disse utnyttet situasjonen. Jeg kuttet umiddelbart kontakten med dem. Det har satt en varig mén hos meg og når jeg har besøk så låser jeg alltid soverommet. Ingen får tilgang til det uansett hvor mye de måtte spørre.

Anonymkode: 8a743...4bc

Skrevet

Dropp henne.. venner som stjeler kan du aldri stole på. 
hadde også ei venninne som stjal nye sminker fra meg.. når hun «lånte» et klesplagg av meg var det borte fra alltid, alt som hun fikk i hendene var hennes. 
hun stjal skoa til mamma, og da mamma tok henne på det svare hun: a skal jeg ha på meg da?? 
enkelte er frekkere enn flatlusa.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det litt funny her, er jo om det ikke var dine produkter, men hennes og du stjal dem, og hun nå sitter og tenker: Hvorfor stjal venninna mi de produktene fra meg? 

Anonymkode: 01a55...058

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...