AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #1 Skrevet 17. april 2021 Jeg ser at filteret i kjøkkenvifta kunne trengt en god skrubb, men jeg får ikke til å løsne det. Knakk nettopp en kniv da jeg forsøkte. Er ingen klaffer for å åpne som det er i andre filtere jeg har sett. Må jeg leie inn noen håndverkere eller har dere noen tips? Noe annet verktøy jeg kan bruke enn kniv? Det er en kjøkkenvifte fra Ikea, finner ikke eksakt samme men ca sånn: https://www.ikea.com/no/no/p/foeljande-veggmontert-ventilator-rustfritt-stal-30388962/ - IKEA Anonymkode: 9c1c3...372
Snabeltann Skrevet 17. april 2021 #2 Skrevet 17. april 2021 Hos oss må vi dytte den innover mot veggen, så løsner den i forkant. Enkelt å bare hive den i oppvaskmaskinen.
Mokkilokki Skrevet 17. april 2021 #3 Skrevet 17. april 2021 Det filteret som du viser til hos ikea der ser du to slette flater, disse skal du nok kunne løsne sånn at filteret kan tas ned.
Mei88 Skrevet 17. april 2021 #4 Skrevet 17. april 2021 Det står beskrevet i dokumenter i linken du selv sendte 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #5 Skrevet 17. april 2021 Mei88 skrev (2 timer siden): Det står beskrevet i dokumenter i linken du selv sendte Men det er ikke samme type vifte jeg har.. min har ingen klaffer til åpne den med. Jeg la bare ved linken for det er ca samme type, men min er mye eldre. Prøvde nå med enda en kniv som knakk Det er vel meningen man skal kunne løsne på filteret og rense til tider eller? Jeg har gjort det før, men er noen år siden. Anonymkode: 9c1c3...372
Mokkilokki Skrevet 17. april 2021 #6 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men det er ikke samme type vifte jeg har.. min har ingen klaffer til åpne den med. Jeg la bare ved linken for det er ca samme type, men min er mye eldre. Prøvde nå med enda en kniv som knakk Det er vel meningen man skal kunne løsne på filteret og rense til tider eller? Jeg har gjort det før, men er noen år siden. Anonymkode: 9c1c3...372 Ta et bilde så kan vi se om vi kan hjelpe deg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men det er ikke samme type vifte jeg har.. min har ingen klaffer til åpne den med. Jeg la bare ved linken for det er ca samme type, men min er mye eldre. Prøvde nå med enda en kniv som knakk Det er vel meningen man skal kunne løsne på filteret og rense til tider eller? Jeg har gjort det før, men er noen år siden. Anonymkode: 9c1c3...372 Noen år siden du renset dem? 😲 Det finnes helt sikkert en eller annen mekanisme for å løsne filteret, men hvis du ikke har renset det på flere år er det vel helt fastgrodd i gammelt fett..... Anonymkode: f983d...11d 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Ta et bilde av den, så er det sikkert noen her som kan hjelpe deg. Anonymkode: 9a3f5...d5a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Her ser du noen varianter som løsnes på andre måter enn den du linket til, kan det være noe sånt? Anonymkode: 9a3f5...d5a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 Sånn ser filteret på min vifte ut, som dere ser så er det ingen klaffer til å åpne den med: Anonymkode: 9c1c3...372
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sånn ser filteret på min vifte ut, som dere ser så er det ingen klaffer til å åpne den med: Anonymkode: 9c1c3...372 Ser ut som den er satt inn opp ned. Tenk på bildet fra den linken du la ut, og prøv å få lirket noe under og trykket inn på oversiden av de grå feltene. Anonymkode: 9a3f5...d5a 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser ut som den er satt inn opp ned. Tenk på bildet fra den linken du la ut, og prøv å få lirket noe under og trykket inn på oversiden av de grå feltene. Anonymkode: 9a3f5...d5a Jepp, de der er satt inn feil vei. Anonymkode: 3f586...cf9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Ja, absolutt feil vei. Mulig det også er noen kullfilter under som også må byttes. Det var det ihvertfall på mindre forrige Ikea ventilator. Sikkert ikke noe kjekt syn under der hvis det er mange år siden noe er gjort. Anonymkode: 1cdfa...be3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, absolutt feil vei. Mulig det også er noen kullfilter under som også må byttes. Det var det ihvertfall på mindre forrige Ikea ventilator. Sikkert ikke noe kjekt syn under der hvis det er mange år siden noe er gjort. Anonymkode: 1cdfa...be3 Hva mener dere med feil vei? Og hva er kullfilter? Kjøkkenviften har vært den veien helt siden jeg flyttet inn for 2 år siden. Fortsatt umulig å få den løs. Kanskje eneste mulighet er å kjøpe ny? Det lukter taco uansett hva slags mat jeg lager, så er tydelig at den trenger en rens Anonymkode: 9c1c3...372
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Det vil si at de klaffene du skal bruke til å ta ut filtrene med er på andre siden av filtrene, altså har noen satt dem feil vei. Ville brukt en litt tykk ståltråd med en bøy på. Før den opp foran på midten av plasten og se om du kan dytte den sånn at du dytter på de klaffene og får filteret ned. Litt kronglete, men langt ifra umulig. Har faktisk opplevd det samme hos noen jeg vasket for, og jeg fikk det til, så det tror jeg du kan klare også! Hadde ikke ståltråd, så jeg brukte en binders og litt tid, og det gikk som sagt greit! Lykke til 😊 Anonymkode: 9a3f5...d5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå