Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om farget hår? Er det passende å ha knæsj farger i et helserelatert jobb? Altså kommer noen til å bry seg om det på en negativ måte? Lurer bare på for jeg har lyst til å farge det i en «unormal farge»

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting å si på arbeidsevnene dine. Om du blir sett på mindre profesjonell er en annen sak. Som student bør du absolutt ikke komme med f.eks rosa hår i praksis. 

Anonymkode: 57dc9...f77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt både rødt og blått hår når jeg jobbet på sykehus. Fikk aldri noen negative kommenterer på det, men det kan jo hende de bare ikke turte å si noe, hvem vet :fnise:

Anonymkode: 69df7...ac3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Funker helt fint for min del :)

Anonymkode: c1d87...562

AnonymBruker
Skrevet

Har dere regler? Der jeg jobber er det veldig strenge rettningslinjer på hvordan man skal se ut på jobb. Og en av de tingene er at håret skal ha en naturlig hår farge. Du burde skjekke ut det først 😊

Anonymkode: 6b034...707

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har dere regler? Der jeg jobber er det veldig strenge rettningslinjer på hvordan man skal se ut på jobb. Og en av de tingene er at håret skal ha en naturlig hår farge. Du burde skjekke ut det først 😊

Det har man faktisk ikke lov til å bestemme. Ja, man kan ha egen arbeidsuniform, men ikke bestemme hvilken farge håret skal ha. Man kan kreve håret skal være oppsatt. Smykker etc pga hygiene. Men hårfarge? Nei, faktisk ikke lov å bestemme

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Student146 skrev (8 minutter siden):

Hva mener dere om farget hår? Er det passende å ha knæsj farger i et helserelatert jobb? Altså kommer noen til å bry seg om det på en negativ måte? Lurer bare på for jeg har lyst til å farge det i en «unormal farge»

På sykehjemmet har de sagt at så lenge du ikke støter noen så er det greit. Det gjelder jo alt sånn sminke m.m.
Piercinger, ørepynt, armbånd, ringer, klokker, smykker osv er jo forbudt uansett da.

Anonymkode: c8401...634

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har man faktisk ikke lov til å bestemme. Ja, man kan ha egen arbeidsuniform, men ikke bestemme hvilken farge håret skal ha. Man kan kreve håret skal være oppsatt. Smykker etc pga hygiene. Men hårfarge? Nei, faktisk ikke lov å bestemme

Om det er lov aner jeg ikke, bare at det står i boken vi får som ny ansatt 🙃 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vernepleier, jobber på en institusjon med en sårbar gruppe mennesker. Vi har ikke lov å bære smykker, øredobber, klokker. Men hår, null problem.. jeg har rosa hår, en kollega har knall rødt, en annen forandrer fra blondt, til blått og lilla. 

For min del hadde jeg aldri jobbet en plass hvor noe så pass liberalt og enkelt som en hårfarge skal være et problem. Det er som med en hårklipp, ikke noe å henge seg opp i😊

Anonymkode: 1a57c...c42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den ene legen hos oss rullerer mellom å ha blått, grønt og rosa hår. Hun er i en slags midtlivskrise. Hun støter ingen og mange av pasientene kommenterer det som et friskt pust i hverdagen og et morsomt innslag. 

Anonymkode: 5242b...3c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier-kollega har rosa og blått hår, og sånn anime-klær. Vi jobber i hjemmetjeneste + dagsenter psykisk utviklingshemming, og bruker ikke uniform.

Mange tror at hun er en bruker. 

Anonymkode: 786ba...04a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sykepleier på jobb med sidecut og som veksler litt på forskjellige hårfarger, har aldri hørt noen pasienter si noe negativt om det. Tvert imot egentlig, det virker som hun er godt likt. I tillegg er hun er en av de dyktigste på jobb, holder høyt faglig nivå, er effektiv og får ting gjort, og det er en fryd å få rapport når hun har vært på vakt.

Anonymkode: 55029...c74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet med flere som har hatt unaturlige farger på håret, har aldri hatt inntrykk av at pasientene har brydd seg noe om det. Tatoveringer derimot har jeg hørt pasienter snakket negativt om. Jobber på demensavdeling

Anonymkode: 7156e...ae6

• Liker 1
Skrevet

det høres muntert ut, stå på, men husk at hard farging kan gå utover håret og være helsefarlig, men det er noe helt annet

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Student146 skrev (På 17.4.2021 den 21.23):

Jeg vil si omvendt? 🤷‍♀️ Farger er friskt pust for mange som lever på eldrehjem/sykehus eller må ha mye hjemmehjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber med demente, og de bryr seg ikke. Har kollegaer med "unaturlige" hårfarger som feks grønn og rosa, ingen problemer

Anonymkode: d34e5...29f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2021 den 21.27):

Er det innen helse? Kan jeg spørre hvilken type jobb/arbeidssted? Aldri hørt noe sånt så ble litt nysgjerrig 😛 

Anonymkode: 4a0fe...25d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! Aldri opplevd at noen har snakket stygt om folk i helse med knæsjfarget hår. Tvert i mot, både tatoveringer og farget hår oppleves som morsomt for beboere/brukere. Og så blir man huska, så når Turid på 87 lurer på hvilken pleier som kommer på kvelden er det enkelt for Turid å huske at Trine er "hun med det blå håret". Bare morsomt med farger!

Anonymkode: d0fe8...92d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flere morsomme hårfarger da jeg var sykepleierstudent, blant annet rosa og blått. Jobbet med funksjonshemmede barn i helger og ferier, de syntes håret var morsomt. Haha. Som sykepleier har jeg også hatt rosa striper og sånt. Aldri fått noen negative kommentarer på det. 

Anonymkode: 37e24...a22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det innen helse? Kan jeg spørre hvilken type jobb/arbeidssted? Aldri hørt noe sånt så ble litt nysgjerrig 😛 

Anonymkode: 4a0fe...25d

Nei det er service yrket, fint hotell, så er sikert annerledes 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...