Gå til innhold

Kan man søke uføretrygd før 3 år med AAP er over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått arbeidsavklaringspenger i litt under et år, og har kommet fram til at dette ikke er tilstrekkelig. Lege er enig i at uføretrygd er det beste alternativet for meg, men jeg har ikke søkt enda. Kan man søke om (og få godkjent) ung ufør selv om ikke alle 3 år av AAP er fullført? Dersom ja, kan det likevel være noe som kan gi avslag? 

Anonymkode: 10317...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nav må åpne opp for at du kan søke om uføretrygd, søker du før de gjør det får du automatisk avslag! At legen er enig med deg at uføretrygd er det beste betyr ikke at NAV mener det samme, at dere mener at AAP er utilstrekkelig har svært lite å si! Sannsynligvis må du gjennom kartlegging, arbeidsutprøving, eventuelt medisinutprøving og rehabilitering før de i det hele tatt starter å vurdere noe!

Anonymkode: bcb80...29c

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Etter 3 år på AAP bør man være ferdig avklart. 3 år er fordi det kan ta tid i noen tilfeller, og noen omskoleres i denne perioden. Ser de at du er for syk til å jobbe etter 4 mnd, vurderes ufør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du døds syk eller veldig sterkt handikappet, fysisk eller mentalt? Hvis ikke så er det merkelig og tenke uføretrygd etter bare 1 år på AAP, spesielt hvis du er ung.

Det er ekstremt vanskelig å få innvilget uføretrygd, og i snitt så tar det 7 år fra man starter på AAP til man er ferdig avklart, enten for jobb eller ufør. I løpet av disse årene så må man igjennom div utprøvinger. 

Nå sier du ingenting om alderen din annet enn at du tenker å søke ung ufør. Mitt inntrykk er at det er vanskeligere å få uføretrygd som ung nå enn for de som er 55+. 

Du er også nesten garantert avslag om du søker uten at Nav har gitt klarsignal om at du kan søke. 

Anonymkode: f5f6e...ee5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har fått arbeidsavklaringspenger i litt under et år, og har kommet fram til at dette ikke er tilstrekkelig. Lege er enig i at uføretrygd er det beste alternativet for meg, men jeg har ikke søkt enda. Kan man søke om (og få godkjent) ung ufør selv om ikke alle 3 år av AAP er fullført? Dersom ja, kan det likevel være noe som kan gi avslag? 

Hva mener du med at det ikke er tilstrekkelig? Og du kan få innvilget uføretrygd selv om du ikke har gått tre år på AAP, men hvis du ikke er ferdig utredet/behandlet i helsevesenet og avklart av NAV mot uføretrygd vil du få avslag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Leo skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med at det ikke er tilstrekkelig? Og du kan få innvilget uføretrygd selv om du ikke har gått tre år på AAP, men hvis du ikke er ferdig utredet/behandlet i helsevesenet og avklart av NAV mot uføretrygd vil du få avslag. 

Jeg er utredet og har gått i behandling i 7 år før jeg begynte på AAP. Jeg har også prøvd å studere, ta opp fag og å jobbe av eget initiativ i flere år, men som ikke har fungert pga lidelsene jeg har. Gir dette en bedre sak?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Leo skrev (2 minutter siden):

Uten at jeg skal si det sikkert, men  mener å ha lest at man AAP også stoppes om man søker uføretrygd uten at Nav har åpnet opp for det og uten at man er ferdig avklart. Jeg kan ta feil altså, men mener å ha lest det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er utredet og har gått i behandling i 7 år før jeg begynte på AAP. Jeg har også prøvd å studere, ta opp fag og å jobbe av eget initiativ i flere år, men som ikke har fungert pga lidelsene jeg har. Gir dette en bedre sak?

Det er utilstrekkelig mtp at jeg såvidt kan forsørge meg selv på AAP, i tillegg til at jeg ikke får roen og "rommet" jeg trenger til å kunne jobbe med meg selv og forsøke å ha det bedre. Det er urealistisk at jeg skal komme meg ut i arbeid innen de neste 2 årene, og situasjonen jeg er i nå med AAP gjør meg sykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda1984

Jeg gikk 2 1/2 år på aap...da det ble diagnosert asperger, hadde fibromyalgi, angst, depresjon og konflikt på jobben fra før, fikk jeg beskjed om at det var bare å søke. Tok 3mnd så fikk jeg ufør 60%, jobber 40% tilrettelagt ved siden av🤗🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De aller fleste som er på AAP har vært syke i mange år og utredet, men må likevel igjennom arbeidsevnevurdering og utprøvinger. Det tar som sagt tidligere i tråden ca 7 år fra man begynner på AAP til man er ferdig avklart. Det er enkelte unntak da, som kreftsyke som ikke kommer til å bi friske. Har t.o.m hørt at mennesker som er i 50 årene og har hatt hjerteinfarkt får avslag på uføretrygd. Så du må nok ha en veldig spesiell sak om du skal skli igjennom nåløyet hos Nav. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke å gå i flere år på AAP hvis du har en klar sak, da vil jo NAV selv foreslå å søke uføretrygd.

Anonymkode: 502ef...cad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nav må åpne opp for at du kan søke om uføretrygd, søker du før de gjør det får du automatisk avslag! At legen er enig med deg at uføretrygd er det beste betyr ikke at NAV mener det samme, at dere mener at AAP er utilstrekkelig har svært lite å si! Sannsynligvis må du gjennom kartlegging, arbeidsutprøving, eventuelt medisinutprøving og rehabilitering før de i det hele tatt starter å vurdere noe!

Anonymkode: bcb80...29c

Nei. Dette sa nav til meg også.. saksbehandler ville ikke at jeg skulle få uføretrygd , og at han ville sørge for at jeg fikk automatisk avslag . Kontaktet en advokat som var trygdespesialist som sa dette bare var noe nav lokalt truet med, vi kunne søke med legen . Fikk det innvilget innen 2 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er utilstrekkelig mtp at jeg såvidt kan forsørge meg selv på AAP, i tillegg til at jeg ikke får roen og "rommet" jeg trenger til å kunne jobbe med meg selv og forsøke å ha det bedre. Det er urealistisk at jeg skal komme meg ut i arbeid innen de neste 2 årene, og situasjonen jeg er i nå med AAP gjør meg sykere.

Du er ikke alene da dette  gjelder de fleste av oss som går på AAP. Men det gir oss ikke unntak av den grunn. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anonyminist skrev (2 minutter siden):

Nei. Dette sa nav til meg også.. saksbehandler ville ikke at jeg skulle få uføretrygd , og at han ville sørge for at jeg fikk automatisk avslag . Kontaktet en advokat som var trygdespesialist som sa dette bare var noe nav lokalt truet med, vi kunne søke med legen . Fikk det innvilget innen 2 uker. 

Hvordan søkte du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Jo flere ekspertuttalelser du har jo bedre. Er nav i tvil vil de ha sin egen lege til og vurdere deg, men om du har mye utredning og behandling bak deg kan du unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonyminist skrev (Akkurat nå):

Ja. Jo flere ekspertuttalelser du har jo bedre. Er nav i tvil vil de ha sin egen lege til og vurdere deg, men om du har mye utredning og behandling bak deg kan du unngå det. 

Ekspertuttalelsene skal heller ikke være for gamle. Nav vil ha så nye som mulig da det kan ha blitt bedring i helsetilstanden i løpet av noen år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde det likt. Og ble sykere på aap . Ga opp litt. Kontaktet en advokat og fikk hjelp til og søke mot saksbehandler og nav lokalt sitt ønske . Fikk det innvilget innen 2 uker . Da fikk jeg ro, trygghet og jobbet med meg selv. Nå har jeg kommet meg i deltidsjobb . Det hadde jeg aldri klart med opplegget på aap. Bare anebefaler deg og få hjelp av trygdespesialist / advokat om du ikke har nav lokalt/ saksbehandler på laget . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ekspertuttalelsene skal heller ikke være for gamle. Nav vil ha så nye som mulig da det kan ha blitt bedring i helsetilstanden i løpet av noen år. 

Absolutt , må ha nye . I mitt tilfelle var mye behandling forsøkt nevnt i vedtaket, derfor tror jeg det er bra. Men nye må med uansett . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De aller fleste som er på AAP har vært syke i mange år og utredet, men må likevel igjennom arbeidsevnevurdering og utprøvinger. Det tar som sagt tidligere i tråden ca 7 år fra man begynner på AAP til man er ferdig avklart. Det er enkelte unntak da, som kreftsyke som ikke kommer til å bi friske. Har t.o.m hørt at mennesker som er i 50 årene og har hatt hjerteinfarkt får avslag på uføretrygd. Så du må nok ha en veldig spesiell sak om du skal skli igjennom nåløyet hos Nav. 

Hvorfor i all verden er dette så overraskende? Jeg har ikke hørt om noen som automatisk fikk innvilget uføretrygd etter et hjerteinfarkt. Mange går jo ut i jobb igjen før det har kommet så langt som aap. 

Jeg har forøvrig inne en søknad på uføretrygd nå, ikke gått to år på aap en gang. Ingen åpenbar sak, men nav som mente at nå er det på tide. Har fått unnagjort arbeidsutprøving, behandlinger, utredninger og rehabiliteringen på disse knappe tre årene (med sykemeldingsperioden). 

Målet er jo nettopp å få avklart folk innen 3 år, ikke at folk i hvertfall skal gå så lenge på aap før det er snakk om uføretrygd. 

Anonymkode: 163f3...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan søkte du?

Som nevnt, via advokat som var spesialist på trygdesaker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...