Gå til innhold

Skrape maling fra ytrevegg - spørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt meg ordentlig skrape og skal i gang med å skrape løs maling fra husets ytrevegger.

Spørsmålet er - må jeg påføre noe på treverket før selve malingen/beisingen? Jeg vet ikke om det er maling eller beis vi har på huset, men kommer til å sjekke det. Hvis det er beis, må jeg ha beis over? Hvis det er maling, må jeg bruke maling over?

Takk for innspill.

Anonymkode: 7a045...428

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først. Det er bare nødvendig å skrape bort det som er løst. Maling og beis som sitter fast trenger dj ikke å fjerne. 

Du kan male på beis og maling, men du kan ikke beise på maling (det gir ingen mening, da malingen vil være synlig igjennom beisen. Beis er jo en transparent behandling).

Beis trenger inn i treverket og skaper nesten ingen film på utsiden som du kan skrape bort. Dersom det er noe løst på veggen som du kan skrape bort, så er kledningen mest sannsynlig malt fra før. 
Et annet tegn på om det er beiset, er at du kan se fargevariasjon i trestrukturen igjennom beis og se fargeforskjeller fra treverket (mørk kvist feks). 

Dersom du skraper bort løs maling og bart treverk blir synlig, så bør du grunne først. Men velg hvilket produkt du ønsker å male/beise med, og følg produsentens anbefaling. Beis krever feks normalt ikke grunning først. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...