Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om noen kan forklare for meg hva en IP-adresse er? Er denne fast, eller kan den endres/manipuleres? Er det mulig å identifisere en person/bruker ut fra IP-adressen? Hvor "sikker" er adressen ?(kan den misbrukes av andre?)

Kan en IP-adresse autentisere en bruker? Hvordan kan en slik adresse benyttes i fremtidens internettverden?

Jeg skal sette meg inn i dette med IP-adresse og forholdene rundt det. Trenger imidlertid en hel del basiskunnskap, siden jeg aner ingen ting om dette her. Har dere noen gode linker der jeg kan lese meg opp på temaet, så blir jeg svært glad.

Videoannonse
Annonse
Gjest Homer Simpson
Skrevet

Haha. Begynt på IKT-driftsfag nå da. Gjør leksene dine selv.

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Hei.

En ip-adresse er en adresse på formatet 123.123.123.123 (IPv4) der hver tallgruppe ligger mellom 0 og 255. Disse brukes til å identifisere maskinen din på internett, og alle maskiner på internett har sin egen ip-adresse. Dersom du bruker adsl eller oppringt internett, får maskinen din tildelt en ip-adresse fra din internettleverandør når du kobler deg opp, og dette er nødvendig for at du skal kunne motta informasjon fra internett. Internett forstår bare ip-adresser, slik at når du går på www.vg.no for eksempel står det en datamaskin og oversetter denne tekst-adressen til en internett-adresse. Disse kalles DNS servere (Domain Name Server). Det er ikke mulig å identifisere en person fra en ip-adresse, men det er mulig å identifisere bedriften som eier den. Dette kan du gjøre ved å gå på www.ripe.net og slå inn ip-adressen. Bedriften som eier ip-adressen har taushetsplikt og kan ikke levere ut navnet ditt basert på ip-adressen din såfremt du ikke har gjort noe straffbart, og det foreligger en anmeldelse eller dom som 'tvinger' selskapet til å utgi identifikasjonen din. IP-adresser i nåværende form kan addresere opp til 4.294.967.296 adresser. Dette høres kanskje mye ut, men allerede har dette begynt å bli for få, og man holder på og gå over til et nyt IP-regime, IPv6. Dette kan addresere på mange adresser at hvert menneske på jorden kan få 50 egne ip-adresser hver, og dette begynner å bli aktuellt da man i fremtiden kommer til å koble alt fra kjøleskap til brødristere til internet, og disse trenger sin egen adresse. I mellomtiden brukes ofte sub-netting i større bedrifter og hjemmenetverk. Dette vil enkelt si at alle maskinene deler på en felles ip-adresse som snakker med internet, men at alle har interne ip-adresser innenfor akesspunktet som ikke er synlige for internet, men kun for aksesspunktet som snakker med internet. Da kan mange maskiner dele på samme ip-adresse. Dersom du har behov for å start din egen web-server eller ftp-server eller hva som helst som krever at du får en tekstreferanse (DNS-registrering i form av www.mittnavn.no) til din ip-adresse må du ha en fast ip-adresse som ikke endrer seg hver gang du kobler deg opp mot internett. Dette kan du leie av internetleverandøren din og koster noen kroner ekstra i måneden.

Som du skjønner er ip-protokollen ganske kompleks med mange 'vrier' og dersom du virkelig ønsker å sette deg inn i routing og oppsett av ip-nettverk anbefaler jeg at du kjøper deg en bok om nettverk eller om servere. Bokhandelen din kan sikkert hjelpe deg med dette.

Håper dette ga deg en liten innføring, og lykke til videre.

Mie.

Skrevet

Takk skal dere ha.

Nei, dette er ikke studier, men jeg skal informere de andre juristene på jobben om dette, og om det evt. kan brukes til å identifisere en bruker.

Forstår jeg det rett når jeg da konkluderer med at det ikke er mulig, siden dette vil bli skjult "bak serveren" ved kontakt via internett?

Vil et krav om en fast IP-adresse kunne gjøre at den vil autentisere bruker på den måten at det ved kontakten er benyttet en individualisert maskin?

Gjest Homer Simpson
Skrevet

Jeg kan sikkert hjelpe deg, men jeg skjønte ikke helt hva du mente i spørsmålene dine :klø:

Skrevet
Takk skal dere ha.

Nei, dette er ikke studier, men jeg skal informere de andre juristene på jobben om dette, og om det evt. kan brukes til å identifisere en bruker.

Forstår jeg det rett når jeg da konkluderer med at det ikke er mulig, siden dette vil bli skjult "bak serveren" ved kontakt via internett?

Vil et krav om en fast IP-adresse kunne gjøre at den vil autentisere bruker på den måten at det ved kontakten er benyttet en individualisert maskin?

Det er mulig for politi og rettsvesen, da disse kan kreve internettleverandørens logger utlevert ved mistanke om kriminell handling (Internettleverandøren vet hvem du er) men ikke for enkeltpersoner å finne ut hvem du er. Derimot kan man gjette området du kommer fra i norge på bakgrunn av IP'en din da Telenor spesiellt tilegner IP-ranger (grupper av ip'er) etter områder).

Alle ip-adresser er knyttet til en individualisert maskin, bare at med en fast ip-adresse får du samme ip-adressen hele tiden (gjelder ikke med sub-netting da ip-adressen er knyttet til en individualisert router som deler denne ut mot de andre maskinene i sub-nettet). Forøvrig gjelder det samme som ovenfor. Dersom du registrerer din faste ip-adresse hos en registrar og kobler denne opp mot en domain adresse i en DNS server, vil din faste ip kunne identifisere deg direkte, da opplysninger om deg kreves for registrering. Slå opp en ip-adresse hos www.ripe.net for å forsøke, f.eks 193.69.165.21 som er VG sin ip-adresse. Deretter kan du gå på www.whatismyip.com, få din egen ip-adresse og kjøre denne gjennom ripe.net. Da forstår du lettere hva jeg mener.

Lykke til!

Mie.

Skrevet
IP-adresser i nåværende form kan addresere opp til 4.294.967.296 adresser. Dette høres kanskje mye ut, men allerede har dette begynt å bli for få, og man holder på og gå over til et nyt IP-regime, IPv6. Dette kan addresere på mange adresser at hvert menneske på jorden kan få 50 egne ip-adresser hver, og dette begynner å bli aktuellt da man i fremtiden kommer til å koble alt fra kjøleskap til brødristere til internet, og disse trenger sin egen adresse.

Hvor i all verden har du det tallet fra? Med IPv6 så vil hvert menneske på jorden kunne ha milliarder av ip-adresser. 50per mann er jo knapt en merkbar oppdatering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ipv6

Skrevet

Betyr dette at du i fremtiden kan oppleve å kommunisere per mail, og når vedkommende du trodde du kommuniserte med påstår at han/hun ikke har avtalt dette og man skal dokumentere loggen, så viser det seg at IP-adressen tilhører en brødrister?

Er det på gang noe som vil sikre at det vil være være mulig å ikke komme i dette dilemmaet i fremtiden? Eller vil den sikkerheten måtte skje annerledes (ikke autetisering ved hjelp av IP-adresse).

Skrevet

Kanskje en gang i tiden vil det komme noe som knytter hvert enkelt menneske til en ip-adresse, men jeg har ikke hørt om noen slike planer ennå. For tiden er det lite som knytter en ip-adresse til en viss person. Det nærmeste du kommer er at din ISP har interne lister over hvilke kunder som bruker de aktuelle ip-adressene til enhver tid. Men det igjen strekker seg kun til maskinen, og ikke til mennesket bak. Men dette grenser vel over til rettsvitenskapen/filosofien.

Skrevet

Ip-adresser er ment for å adressere, ikke autentisere. Et forsøk på autentisering ved hjelp av ip-adresse vil alltid bare være en pekepinn, og ikke en pålitelig autentisering. Jeg er ingen jurist, men kan ikke tenke meg at ip-adresse alene er nok som fellende bevis.

I fremtiden vil nok helt andre teknikker enn ip bli brukt som autentisering, det er mye forskning som gjøres, og vi bruker jo allerede en del av disse teknikkene, for eksempel i forbindelse med bruk av nettbank.

Skrevet

Takk skal der ha.

Da har jeg lært noe om hva en IP-adresse er, og at den ikke vil kunne benyttes til mer enn å kunne identisfisere en bestemt maskin, men ofte ikke en gang det.

Dersom det dukker opp andre spørsmål så kommer jeg tilbake. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...