AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #1 Skrevet 17. april 2021 Jeg er bare nysgjerrig. Jeg har alltid tenkt at de som ga MME hadde en veldig god grunn, men etter jeg ble gravid og fikk barn selv, og har lest mye på forum om babytiden, virker det som om veldig mange gir kun MME, så mange at jeg stusser litt. Vil bare legge til at jeg ikke dømmer noen på individ-nivå, men undrer meg litt over hvor vanlig det er å gi MME. Jeg sikter heller ikke til de som gir en flaske MME i døgnet for å få avlasting fra far o.l, men de som kun gir MME og ikke ammer. Hva var din grunn til å droppe ammingen? Anonymkode: 976b6...a05
lyskrone Skrevet 17. april 2021 #2 Skrevet 17. april 2021 For min del så fikk jeg rett og slett ikke til ammingen, ungen ville ikke ta puppen heller. Og jeg ble mer og mer deprimert, så jeg ga flaske til slutt og vi hadde da mye bedre. 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #3 Skrevet 17. april 2021 Hele døgnet gikk til slutt med til å enten pumpe, mate eller prøve å amme. Var på flere ammeveiledninger, hadde helsesøster på besøk for å få hjelp, kjøpte alt man kunne kjøpe. Baby nektet, bare skrek og sparket. Skulle ønsker jeg ga meg leeeeenge før. Klarte ikke å fokusere på annet enn amming, mating og pumping. Jeg holdt på å bli deprimert og gal. Anonymkode: 1eeb1...814 12
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #4 Skrevet 17. april 2021 Måtte ta medisiner som ikke var forenelig med amming. Anonymkode: 5f1a7...268 5
Gjest Elder Millennial Skrevet 17. april 2021 #5 Skrevet 17. april 2021 Jeg hadde for lite melk og klarte ikke å få opp melkeproduksjonen nok. Etter 3 mnd var det ikke mer melk igjen. Når jeg fikk nr 2 orket jeg ikke alt styret som skjedde med første så begynte med mme med en gang.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #6 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Måtte ta medisiner som ikke var forenelig med amming. Anonymkode: 5f1a7...268 Hva slags medisin? Anonymkode: ad9b9...3d0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags medisin? Anonymkode: ad9b9...3d0 Hvorfor trenger du å vite det? Anonymkode: 5f1a7...268 14
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #8 Skrevet 17. april 2021 Psykisk helse Anonymkode: e7fb3...77e 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #9 Skrevet 17. april 2021 Husk at ikke alle som gir MME droppet ammingen 😉 Mange delammer også. Her hadde baby allergi og det er anbefalt at de drikker allergivennlig mme som drikkemelk og i matlaging til minst tre års alder, gjerne lenger. Dermed innførte vi MME ved siden av amming og fast føde i andre levehalvår. Så vi innførte både fast føde og mme mens jeg trappet ned amming på vanlig måte. Anonymkode: 2fec1...13c 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #10 Skrevet 17. april 2021 Jeg ga mme som tillegg fra baby var 4-5 dager og til han var 2 uker. Dette pga lav/treg produksjon og stor vektnedgang hos baby. Jeg pumpet og ammet som en helt i tillegg og etter to uker kunne jeg gå over til bare mm. Fullammet så til 6 mnd og delammet i over 2 år. Jeg syns litt synd på de som må gi mme (så fremt de ikke har valgt det selv) for jeg synes det var mye mer jobb med flasker og mme enn med amming. Anonymkode: ddc88...e12 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #11 Skrevet 17. april 2021 Jeg droppet ikke ammingen som du sier. Jeg fikk ikke melk, og etter fire uker med pumping, legge til baby og utallige besøk på poliklinikken, samt en knekk psyke, så sa jeg stopp og ga bare mme. Når du selv har blitt mamma burde du hvertfall ha forståelse for at ikke alle får til amming, og ikke legge deg opp i hvorfor noen ikke ammer. Det er dessverre veldig skambelagt å ikke amme, hadde det ikke vært for det, hadde jeg gitt opp før jeg var så knekt som jeg var. Anonymkode: c94c9...d50 19
prettylittlemisfit Skrevet 17. april 2021 #12 Skrevet 17. april 2021 Medisinsk grunn. Går på medisiner. Skulle selvfølgelig ønske jeg kunne amme. Men dømmer ingen.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #13 Skrevet 17. april 2021 Har aldri hatt noe stort ønske eller behov for å amme. Når jeg ble gravid tenkte jeg at jeg kunne gi det et forsøk men at jeg ikke ville stresse med å få det til. Baby kom, forsøk på amming var vondt, lite melk og baby som NEKTET å ta tak. Ble sint ved hvert forsøk (både sykehus og hjemme). Så bestemte meg fort for å gi flaske, pumpet i tillegg noen uker og forsøkte å legge til men ble aldri noe av. Jeg er glad jeg bestemte meg for ikke å stresse med å måtte få det til, stor omveltning med fødsel og barsel som det er. Så nøt tiden med en mett og fornøyd baby! Anonymkode: eb7a5...9e6 8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #14 Skrevet 17. april 2021 Fikk masse melk, men tvillingene ville ha mer og spiste ofte hver time og ikke alltid samtidig 😅 Endte med og heller pumpe, men måtte supplere med mme. Anonymkode: 33eea...f2e 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #15 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvorfor trenger du å vite det? Anonymkode: 5f1a7...268 Håper ikke dette blir tatt galt opp, for det er flere medisiner som ikke er forenlig med amming, men ønsker du å amme så er det et tips at fastlege/helsestasjon sjekker nøye at medisinen du bruker ikke er forenlig med amming. Her kan man få sjekket dette: https://relis.no/ Anonymkode: 43ef7...473
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #16 Skrevet 17. april 2021 Baby hadde gullsott og var veldig trett og fikk ikke til å ta puppen før hun var 2 uker. Pumpet en del men fikk aldri full produksjon. Fant ut senere at jeg hadde rester av morkaken i tillegg, noe som kanskje var en grunn til at jeg ikke fikk til å fullamme. Baby sov natten gjennom fra ca 6 uker, og jeg orket ikke å stå opp for å pumpe. Så produksjon gikk ytterliggende ned. Ammer kun for kos og søvn nå, men tror ikke hun får ut så mye. Er snart 7 mnd og får 3-4 flasker mme i døgnet i tillegg til fast føde og bittelitt morsmelk (tipper maks 150ml i døgnet etter hva jeg ser når jeg pumper) Anonymkode: 7c535...373 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #17 Skrevet 17. april 2021 Vel, jeg ville jo gjerne at barna skulle få mat. Anonymkode: 462c8...1a9 9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #18 Skrevet 17. april 2021 Var nødt til å gi mme om ungen skulle overleve, hadde ingen melkeproduksjon, fikk ikke råmelk en gang. Anonymkode: daf6e...673 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #19 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Håper ikke dette blir tatt galt opp, for det er flere medisiner som ikke er forenlig med amming, men ønsker du å amme så er det et tips at fastlege/helsestasjon sjekker nøye at medisinen du bruker ikke er forenlig med amming. Her kan man få sjekket dette: https://relis.no/ Anonymkode: 43ef7...473 Jo, akkurat dette tar jeg faktisk "galt opp". Fordi det er så utrolig mange som deg, som legger seg oppi dette. Føler jeg har måtte forsvare dette i over ett år. Skjønner at det er ment godt, men enkelte ting bør man ikke legge seg opp i. For meg var det fryktelig sårt å bli alvorlig syk og ikke kunne amme. Når jeg da i tillegg må forsvare meg, fordi "de fleste medisiner går det fint an å amme med", da blir jeg faktisk litt oppgitt og lei. De fleste som ikke kan amme pga medisiner, er vel i kontakt med lege, som igjen kan gi de ordentlig informasjon. Her har du medisinlisten min. Ville du ammet en baby med denne coktailen? CellCept, Prednisolon, Amlodipin, Pinex Forte, Oxynorm, Zomig og Imovane. Anonymkode: 5f1a7...268 17
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #20 Skrevet 17. april 2021 PCOS, med dertilhørende redusert melkeproduksjon tross iherdige tiltak og ammehjelp. Delammet førstemann frem til 4 måneder, nå har jeg premature tvillinger og pumpet frem til de var 7 uker - da var jeg utslitt, kastet inn håndkleet og fant frem flaskene og har aldri sett meg tilbake. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo, akkurat dette tar jeg faktisk "galt opp". Fordi det er så utrolig mange som deg, som legger seg oppi dette. Føler jeg har måtte forsvare dette i over ett år. Skjønner at det er ment godt, men enkelte ting bør man ikke legge seg opp i. For meg var det fryktelig sårt å bli alvorlig syk og ikke kunne amme. Når jeg da i tillegg må forsvare meg, fordi "de fleste medisiner går det fint an å amme med", da blir jeg faktisk litt oppgitt og lei. De fleste som ikke kan amme pga medisiner, er vel i kontakt med lege, som igjen kan gi de ordentlig informasjon. Her har du medisinlisten min. Ville du ammet en baby med denne coktailen? CellCept, Prednisolon, Amlodipin, Pinex Forte, Oxynorm, Zomig og Imovane. Anonymkode: 5f1a7...268 Jeg må le - ikke av deg, men forslaget «du kan jo sjekke RELIS da» virker litt spinkelt når man presenteres for den medisinlisten der😂 - tipper vedkommende tenkte at du kanskje tok en Paracet i ny og ne og noen øyedråper og ville gi et velment råd😂😬 Anonymkode: 5e84b...9a3 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå