Gå til innhold

Hva skal til for å få blå øyne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer er av utenlandsk bakrunn (balkan), og jeg er norsk/islandsk.

Jeg har lyseblondt hår og knall blå/turkis øyne, samme med alle mine søsken, og foreldre. Hvordan er det med blå øyenfarge om eventuelt vi får et barn?

Brunt er vel dominant, men er det ikke noe slik at om begge sider har blå øyne bak i slekten så kan barnet få blå øyne? Isåfall hvilken generasjon vil dette gjelde i?

Anonymkode: 069eb...579

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle, umulig å vite hva han har av ressisive gener, men dersom en av foreldrene hans har blå øyner har han blå ressisivt. Dette med øyefarge er mer komplekst enn de har ment tidligere, så helt svart hvitt er det ikke (no pun intended) 

Anonymkode: afb32...3cb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Recessive gener kan bæres skjult i uendelig mange generasjoner, men så veldig sannsynlig er det vel ikke.

Anonymkode: e55eb...b84

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo umulig å forutsi. 

Jeg har tre søsken og alle oss har blå øyne, selv om foreldrene våre har grønne og brune. 

Anonymkode: 5a5c8...394

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spiller det noen rolle? Viktigste er vel at barnet får øyne? 

Anonymkode: d9b3b...de5

Spiller absolutt ingen rolle, jeg synes gener er spennende🥰

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Brune øyne er desidert finest. Så hadde no «satset» på det jeg🤪. Men den kan få begge deler. Ser det når han er født. Han kan absolutt få blå øyne. 

Anonymkode: d9193...d4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brune øyne er desidert finest. Så hadde no «satset» på det jeg🤪. Men den kan få begge deler. Ser det når han er født. Han kan absolutt få blå øyne. 

Nei det er det iallefall ikke. Men uansett vanskelig å forutsi, min venninne har grønne øyne, mannen brune, alle tre barna har fått blå.

Anonymkode: 05c88...039

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har grønne, mannen brune, og to av tre barn har blå, og den tredje brune. 

Anonymkode: 9ff06...81c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brune, mannen brune, to barn har brune og to har blå. Ganske spennende det her. :) 

(Min far og min manns mor har blå øyne) 

Anonymkode: 5fc6e...36b

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboer er av utenlandsk bakrunn (balkan), og jeg er norsk/islandsk.

Jeg har lyseblondt hår og knall blå/turkis øyne, samme med alle mine søsken, og foreldre. Hvordan er det med blå øyenfarge om eventuelt vi får et barn?

Brunt er vel dominant, men er det ikke noe slik at om begge sider har blå øyne bak i slekten så kan barnet få blå øyne? Isåfall hvilken generasjon vil dette gjelde i?

Hvorfor spør du om det? Er vel det samme hvilken farge på øyet barnet får vel? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

LOL, blå er mye finere enn brune

Anonymkode: e990b...f1a

• Liker 15
Skrevet (endret)

Hvis en av hans foreldre har blå øyne, er det 50% sjanse for at dere kan få barn med blå øyne. Hvis det ligger lenger bak minsker sjansen betraktelig. Liten sjanse betyr ikke umulig.  Hvis man ikke bærer genet, noe han med 75% sjanse ikke gjør hvis det er 1 stk besteforelder som har blå øyne. Så er sjansen 0.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er jo umulig å forutsi. 

Jeg har tre søsken og alle oss har blå øyne, selv om foreldrene våre har grønne og brune. 

Anonymkode: 5a5c8...394

Grønn er en variant av brun. Det var 25% sjanse hver gang for at dere skulle få blå, hvis vi antar at begge foreldre bærte anlegg for blå øyne. 

Lavere sjanse betyr ikke umulig. Men om genet ikke er der er sjansen 0.

I teorien kan man ha helsøsken, der en har blå øyne, og ett annet søsken som ikke kan gi det til sine barn i det heletatt, avhengig av hvilke gener man arvet.

Endret av Tulling
Skrevet

Jeg kommer fra blåøyde foreldre og har blå øyne selv. Sambo har foreldre med brune (mor) og blå (far), han fikk brune øyne. Begge våre barn har blå så dette med det dominante genet trenger ikke å spille inn i det hele tatt. 

Skrevet

Folk med blå øyne har et genpar som består av to blå fra foreldrene. Blå er en ressisiv farge - slik at to foreldre med blå øyne kan ikke få barn med brune. 

Du har blå og han brune - da er det 50/50. Men det er større sannsynlighet for blå øyne om hans genpar består av en blå og en brun (blå fra enten mor/far - burn fra enten mor/far). 

To med brune øyne kan få et barn med blå om dem begge har genpar som består av blå og brun. Men blå blå blir alltid blå. 

Puh... sikkert skrekkelig dårlig forklart. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi er tre søsken med brune øyne med far med brune. Mitt barn har brune og min nevø har blå 

Ikke alltid brunt blir resultatet. 

Anonymkode: 9db37...66b

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har blå, jeg har brune, har et barn med blå øyne og ett med brune øyne. Jeg har ikke gjort noe for å få det slik, det har genene bestemt. 

Anonymkode: 09847...cab

AnonymBruker
Skrevet

To recesive gen

Bb / Bb

bb/bb

Jeg har brune øyne, far har grønne- barn fikk lyseblå (maldivene vann farge ) nyyyyyydelige øyne, fått kommentarer på de hele livet.

Anonymkode: 0b26c...14e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en far med grønne øyne og mor med blå.

Jeg fikk grønne øyne. 

Anonymkode: a42bf...f39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At voksne folk bruker energi på å ha meninger om hvilke øyne som er finest er utenfor min forstand.

Anonymkode: 75d79...413

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...