AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #1 Del Skrevet 17. april 2021 Jada det er mange faktorer. Men man vet vel sånn ca. En bærbar pc vil typisk vare 3-5 år. Hvis den varer lenger er enn det, har pc'en vært et godt kjøp. Varer den kortere, kan den fort sies å være et dårlig kjøp. En bil som må vrakes etter 2 år må sies å være et dårlig kjøp. En bil som varer i 20 år må sies å være et godt kjøp. Hvis du kjøper en ny bil og skal ha den til den må vrakes, hvor lenge må den vare før du betegner den som et ok kjøp? Anonymkode: 2cbd5...eb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #2 Del Skrevet 17. april 2021 Minst 15 år. Anonymkode: 92b85...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dillan Skrevet 17. april 2021 #3 Del Skrevet 17. april 2021 Jeg kjører maks 7000 i året, så fra ny til skrot må være 20 år før jeg hadde vært fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #4 Del Skrevet 17. april 2021 Tja, min er 22 og still going strong. Godt fornøyd med det. Anonymkode: 3f94e...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 17. april 2021 #5 Del Skrevet 17. april 2021 En bil av god kvalitet bør vare i 25-30 år. Av dårlig kvalitet 10-15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 17. april 2021 #6 Del Skrevet 17. april 2021 Med dagens salting og kostnad på reparasjoner (ingen som skrur selv lenger, så bytte av mer en bremseklosser på en eldre bil svarer seg ikke) vil jeg si 10-15 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 18. april 2021 #7 Del Skrevet 18. april 2021 Antall år er kanskje ikke den mest opplagte målemetoden her, men går du inn på SSB finner du data om det; snittalder for vraking i Norge er nå 18 år: https://www.ssb.no/statbank/table/05522/ En 15 år gammel artikkel som er litt mer visuell og som kjapt gir deg en grei oversikt: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilvrak/aar/2007-05-18 I gamle dager ble biler designet på tegnebrett, av ingeniører som beregnet slitasje på ulike deler matematisk, og så ble prototyper testet over titusenvis av kilometer; dører åpnet og lukket tusenvis av ganger av roboter, og knapper trykket inn og ut. I dag skjer mye av design og testing digitalt, men langt fra alt. Grunnlaget for fabrikkenes tenkning for varighet er deres garantiperioder. For mange land og mange produsenter er det 5 år og 100000 km. For å klare dette, vil mange deler være designet til å vare i 150000 km før de er forventet å ryke. Et glimrende eksempel er Mitsubishi sine girkasser. I 20 år ble det sagt at du må selge en Mitsubishi før den kommer til det magiske kilometertallet 150000, for da måtte girkassen overhales. Og det stemte nesten alltid. Skulle du f.eks. tidlig på 2000-tallet kjøpe en slik bil, måtte det stå i annonsen at girkassen allerede var overhalt, om du ville få noe særlig penger igjen. Det er bare én av tusenvis av komponenter/deler i en bil, men det var avgjørende og bestemte bilens verdi. Mye det samme med SOH på batteri i en brukt elbil i dag; én del/funksjon som dominerer alt mtp. bilens verdi og overlevelse. Så er det ulike tilnærminger til dimensjonering og forventet levealder. Volvo f.eks. pleide å designe bilene sine for å vare i 300000 km - sjekk f.eks. den gigantiske klutsjen i en 240. I 1991 gikk de nesten konkurs pga biler som varte for lenge (ingen trengte å kjøpe nye) og fordi de hadde for gammeldagse biler. Toyota har mye den samme tilnærmingen; bortsett fra hybridteknologi er de sjelden først ute med noe. De produserer ting som de vet fungerer. Derfor er f.eks. Audi og BMW så upålitelige; masse ny teknologi. I kontrast til Volvo er de første årsmodellene av en Toyota derimot best - designet for å vare. Så blir det spart litt her og litt der. En gammeldags Volvomodell ville derimot ha litt "oops"-feil her og der som ble utbedret i produksjonen med årenes løp. Og så har du svikt og forfall som er designet inn i bilen. Altså ting som er ment å feile. Ofte i form av rust i vårt klima, eller sprø plast og gummi i tørt klima. På Leafen vår så renner f.eks. ikke alt vann av på det laveste punktet i bilen, men litt høyere. På laveste punkt er det ofte skruer og festepunkt rundt omkring. Logisk gir det absolutt ingen mening. Men du ser at vann og skit sørger for at det ruster derfra og videre under bilen. Så om man ikke tar seg av det, forvitrer bilen etter hvert...slik at du a) ...bidrar til økte inntekter via verkstedet, eller b) ...kjøper en ny bil. Og begge deler gjør produsenten happy. Håper dette besvarer spørsmålet ditt sånn noenlunde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Del Skrevet 18. april 2021 Tja, jeg har en bil som er 40 år, tipp topp stand, en på 15 som er på vei ut til fordel for en fabrikk-ny, og en 3 år gammel.... Den på 40 år kommer til å vare i mange år ennå, Mens 15 åringen varer til ca sommeren... Det er veldig forskjell på hvor lenge en bil varer, det er veldig avhengig av hvor mye man kjører, vedlikehold, klima osv.... Anonymkode: e33b6...29b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Del Skrevet 18. april 2021 Garantien er på 5 år. Så det er vel det produsentene regner med at bilen de lager skal vare. Anonymkode: f57b6...22c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #10 Del Skrevet 21. april 2021 catman skrev (På 18.4.2021 den 8.18): Antall år er kanskje ikke den mest opplagte målemetoden her, men går du inn på SSB finner du data om det; snittalder for vraking i Norge er nå 18 år: https://www.ssb.no/statbank/table/05522/ En 15 år gammel artikkel som er litt mer visuell og som kjapt gir deg en grei oversikt: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilvrak/aar/2007-05-18 I gamle dager ble biler designet på tegnebrett, av ingeniører som beregnet slitasje på ulike deler matematisk, og så ble prototyper testet over titusenvis av kilometer; dører åpnet og lukket tusenvis av ganger av roboter, og knapper trykket inn og ut. I dag skjer mye av design og testing digitalt, men langt fra alt. Grunnlaget for fabrikkenes tenkning for varighet er deres garantiperioder. For mange land og mange produsenter er det 5 år og 100000 km. For å klare dette, vil mange deler være designet til å vare i 150000 km før de er forventet å ryke. Et glimrende eksempel er Mitsubishi sine girkasser. I 20 år ble det sagt at du må selge en Mitsubishi før den kommer til det magiske kilometertallet 150000, for da måtte girkassen overhales. Og det stemte nesten alltid. Skulle du f.eks. tidlig på 2000-tallet kjøpe en slik bil, måtte det stå i annonsen at girkassen allerede var overhalt, om du ville få noe særlig penger igjen. Det er bare én av tusenvis av komponenter/deler i en bil, men det var avgjørende og bestemte bilens verdi. Mye det samme med SOH på batteri i en brukt elbil i dag; én del/funksjon som dominerer alt mtp. bilens verdi og overlevelse. Så er det ulike tilnærminger til dimensjonering og forventet levealder. Volvo f.eks. pleide å designe bilene sine for å vare i 300000 km - sjekk f.eks. den gigantiske klutsjen i en 240. I 1991 gikk de nesten konkurs pga biler som varte for lenge (ingen trengte å kjøpe nye) og fordi de hadde for gammeldagse biler. Toyota har mye den samme tilnærmingen; bortsett fra hybridteknologi er de sjelden først ute med noe. De produserer ting som de vet fungerer. Derfor er f.eks. Audi og BMW så upålitelige; masse ny teknologi. I kontrast til Volvo er de første årsmodellene av en Toyota derimot best - designet for å vare. Så blir det spart litt her og litt der. En gammeldags Volvomodell ville derimot ha litt "oops"-feil her og der som ble utbedret i produksjonen med årenes løp. Og så har du svikt og forfall som er designet inn i bilen. Altså ting som er ment å feile. Ofte i form av rust i vårt klima, eller sprø plast og gummi i tørt klima. På Leafen vår så renner f.eks. ikke alt vann av på det laveste punktet i bilen, men litt høyere. På laveste punkt er det ofte skruer og festepunkt rundt omkring. Logisk gir det absolutt ingen mening. Men du ser at vann og skit sørger for at det ruster derfra og videre under bilen. Så om man ikke tar seg av det, forvitrer bilen etter hvert...slik at du a) ...bidrar til økte inntekter via verkstedet, eller b) ...kjøper en ny bil. Og begge deler gjør produsenten happy. Håper dette besvarer spørsmålet ditt sånn noenlunde. er ikke de nyeste modellene av toyota designet for å vare? tenker på LC og hilux🤩 Anonymkode: 4c28e...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #11 Del Skrevet 21. april 2021 Bilen min blir 11 år i år, og jeg har eid den i 3. Den har kjørt 254k km, og jeg håper på mange lykkelige år sammen! Førerdøra måtte utbedres for noe rust i 2019, og nå ser jeg det er rust på høyre bakskjerm og rustflekk på passasjerdøra og kanalen. Bilen var på understellsbehandling mot rust i 2018. Jeg følger servicer ca ved 20k km (nå er jeg 2k på overtid). Jeg har hatt to tilfeller med motorlampe og påfølgende nødmodus - ikke gøy! Et stag ved høyre bakhjul knakk en gang, og det var en ekkel opplevelse. Bortsatt fra det, har det vært uproblematisk. Min første bil (nå solgt) er en 2000-modell som fortsatt lever. Levetid vil si jeg avhenger av hvor mye stell den får. Selvfølgelig er det unntak - noen ganger får man en bil som er småsyk helt fra fødsel. Noen modeller er også legendarisk dårlig laget og er bare et problem på fire hjul, slik som Chrysler Grand Voyager med dieselmotor fra rundt år 2000. Anonymkode: 0df50...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 21. april 2021 #12 Del Skrevet 21. april 2021 Det er med bilene som med kvinnfolka. Det kjem mye an på korleis ein steller dem 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 21. april 2021 #13 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): er ikke de nyeste modellene av toyota designet for å vare? tenker på LC og hilux🤩 Anonymkode: 4c28e...97d Har vel ikke akkurat sagt noe annet. Landcruiser er jo et glimrende eksempel på Toyota-måten: Svært gammeldags, svært overdimensjonert, men derfor også holdbart og pålitelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #14 Del Skrevet 21. april 2021 catman skrev (2 timer siden): Har vel ikke akkurat sagt noe annet. Landcruiser er jo et glimrende eksempel på Toyota-måten: Svært gammeldags, svært overdimensjonert, men derfor også holdbart og pålitelig. da misforstod jeg, du mente både nye og gamle modeller😊digger toyota jeg😁 Anonymkode: 4c28e...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 21. april 2021 #15 Del Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (På 17.4.2021 den 16.01): Jada det er mange faktorer. Men man vet vel sånn ca. En bærbar pc vil typisk vare 3-5 år. Hvis den varer lenger er enn det, har pc'en vært et godt kjøp. Varer den kortere, kan den fort sies å være et dårlig kjøp. En bil som må vrakes etter 2 år må sies å være et dårlig kjøp. En bil som varer i 20 år må sies å være et godt kjøp. Hvis du kjøper en ny bil og skal ha den til den må vrakes, hvor lenge må den vare før du betegner den som et ok kjøp? Anonymkode: 2cbd5...eb7 1884 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #16 Del Skrevet 22. april 2021 Min forrige bil var en 20 år gammel Volvo V70 som jeg ga 10k for og kjørte land og strand rundt med i tre år. Gearkassa raste på 370kkm, men det var strengt tatt min egen feil, da jeg ignorerte en lekkasje for lenge. Bilen var så og si rustfri og hadde mange gode år igjen. Sikker, komfortabel og praktisk bil med det meste av tilleggsutstyr som man finner i en ny bil. Alle som har plass, lyst og interesse klarer å vedlikeholde en bil og gjøre de fleste reparasjoner selv. Anonymkode: 94783...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #17 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): er ikke de nyeste modellene av toyota designet for å vare? tenker på LC og hilux🤩 Anonymkode: 4c28e...97d catman skrev (16 timer siden): Har vel ikke akkurat sagt noe annet. Landcruiser er jo et glimrende eksempel på Toyota-måten: Svært gammeldags, svært overdimensjonert, men derfor også holdbart og pålitelig. Jeg har en snart 40 år gammel HJ60 Land Cruiser og den er vel blant de mest solide og holdbare bilene som er produsert, mekanisk er de nesten uslitelige med normalt vedlikehold. Problemet er rust og da spesielt i Norge med saltede veier så man må hele tiden følge opp med vasking og understellsbehandling. Land Cruiser kommer i to utgaver, det er heavy duty og light duty. Heavy duty er 60, 80, 100/105 og 200 serien. Light duty er 90, 120 og 150 serien som det er solgt mest av i Norge, de er ikke like solide og overdimensjonerte som heavy duty og de har som alle andre moderne biler en del problemer med elektronikk og motor p.g.a. sensorer, dyser og andre småting. Hilux har vel enda beholdt filosofien om at det enkleste er ofte det beste, men det har begynt å komme diverse systemer som kompliserer ting. Anonymkode: ea5b8...c2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #18 Del Skrevet 22. april 2021 Min var delebil tross lav KM-stand og en helt velfungerende motor etter 15 år pga rust. Men om man tectylerer så vil i alle fall ikke det være et problem. Anonymkode: 5e504...e79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #19 Del Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min var delebil tross lav KM-stand og en helt velfungerende motor etter 15 år pga rust. Men om man tectylerer så vil i alle fall ikke det være et problem. Anonymkode: 5e504...e79 Tectyl er bra hvis man kjøper splitter ny bil fra forhandler, på bruktbiler er det idiotisk og det kan føre til alvorlige rustskader siden det kan ruste under tectylen uten at man er klar over det. Kjøpte selv en en bruktbil som var tectylbehandlet og den så bra ut ved første øyekast, viste seg at den var pill råtten under tectylen. På bruktbiler lønner det seg heller å bruke produkter som Fluid Film og ta etterbehandling når det er nødvendig. Anonymkode: ea5b8...c2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå