Gå til innhold

Kan noen være så snill å hjelpe meg med noe i selvangivelsen....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står i min skattemelding 

renter/innskudd/verdipapirer/andre kapitalinntekter:

renter/innskudd:  her står det en sum på 106.000. 65.000 av disse er verdi på bilen. Men de resterende 41683kr skjønner jeg ikke hvor kommer fra som formue. og innskudd/renter. Altså hva menes med dette? innskudd penger jeg har satt inn på konto eller penger jeg har spart? 

Kan noen som vet dette forklare meg litt.  

Anonymkode: 7c066...0ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må finne fram årsoppgaven fra banken(e) dine og sjekke at opplysningen der stemmer med beløpet som står på skattemeldingen. 

Anonymkode: 6c3af...083

AnonymBruker
Skrevet

Formue er det du hadde i banken din 31.12.20, og renter er de renteinntektene du hadde i fjor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Formue er det du hadde i banken din 31.12.20, og renter er de renteinntektene du hadde i fjor. 

åja ok. Men 60.000 av de pengene som sto på kontoen er studielån. Det blir vel ikke sett på som formue?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

åja ok. Men 60.000 av de pengene som sto på kontoen er studielån. Det blir vel ikke sett på som formue?

Studielån som du har fått utbetalt og har stående på konto? Alt du har stående på konto per 31.12 regnes som formue.
Det Skatteetaten mener med formue er alt du eier og har, alt du har i pluss. De mener ikke formue sånn som vi ofte mener når vi snakker om milliardærer. De vil bare ha en oversikt over hvor mange kroner du har på konto, samt andre store verdier (hus, bil, hytte o.l.).

Anonymkode: a4e2e...98d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Studielånet du har satt inn på konto vil jo ha sin motpost i gjeld til lånekassen. Er du ung er det dessuten lite trolig at du er i posisjon til å betale formuesskatt. Men renteinntektene er inntekt som du beskattes for.

Anonymkode: ce17c...6d2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...