Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Lurte bare på om en kan bestemme seg for å ta keisersnitt, eller om dette bare gjøres når det er nødvendig?

Har hørt om noen som har gjort det- V. Beckham f.ex, men det var jo privatklinikk.

Men hva med sykehus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener jeg har hørt at dette er valgfritt, men tør ikke stå for det 100%... :-?

Er du gravid? Isåfall kan du ta det opp med jordmor/lege.

Skrevet
Jepp' date=' jeg er 6 uker på vei... :-)[/quote']

Gratulerer!! Så hyggelig :P

Som jeg skrev før, ta det opp med lege/jordmor når du kommer så langt! Kan jeg spørre om du ønsker keisersnitt, og hvorfor...? (føler meg på tynn is her, la være å svare om du ikke vil!! :-? )

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk!

Ja, jeg ønsker keisersnitt. Har hørt fra andre som både har fødet og tatt keisersnitt at keisersnitt er å fortrekke. Det varierer sikkert veldig hvor lenge en ligger med rier, hvor vondt og vanskelig det er osv. Men for å unngå dette kunne jeg tenke meg å ta keisersnitt. Det er klart det er komplikasjoner som kan oppstå da også, og jeg er kanskje litt pysete... Er bare som mange andre veeldig bekymret for fødselsprosessen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk!

Ja, jeg ønsker keisersnitt. Har hørt fra andre som både har fødet og tatt keisersnitt at keisersnitt er å fortrekke. Det varierer sikkert veldig hvor lenge en ligger med rier, hvor vondt og vanskelig det er osv. Men for å unngå dette kunne jeg tenke meg å ta keisersnitt. Det er klart det er komplikasjoner som kan oppstå da også, og jeg er kanskje litt pysete... Er bare som mange andre veeldig bekymret for fødselsprosessen.

Gjest motorrypa
Skrevet

har du tenkt på en ting. hvis du tar keisersnitt så er du den siste som får se ungen din. alle sammen får se ungen før deg, for du skal tross alt syes sammen og våkne etter keisersnittet. også får du ikke lov til å holde ungen før kroppen din har kommet seg etter operasjonen. for det er faktisk en ganske stor operasjon. og det tar lengre tid før kroppen kommer til sitt gamle jeg etter et keisersnitt.

en annen ting er det at hvis du tar keisersnitt så får du ikke oppleve den store opplevelsen det er å føde barn. klart det er vondt, men det kan ikke være så vondt for da hadde folk bare fått et barn å ferdig med det.

jeg gleder meg til fødselen jeg.

tror det blir en kjempefin opplevelse.

motorrypa 25+1

Skrevet

Keisersnitt i Norge utføres kun dersom det er medisinsk begrunnet!! Det vil si fare for livet til mor eller barn, barnet vil ikke klare å komme ut den naturlige vei eller ved alvorlig fødselsangst hos mor.

Skrevet

Tror det skal litt til for å få ta keisersnitt i Norge. Det bør vel helst være en helsemessig grunn for det, for det er en operasjon og ikke uten risiko. I mange andre land er det mer valgfritt, f.eks England (V. Beckham). De som jeg kjenner som har hatt keisersnitt sier det tar mye lengre tid å komme seg til hektene etter fødselen. Man skal være forsiktig med å løfte og slikt, og det er ikke så greit når man har et lite barn å ta seg av. Jeg vet ikke personlig hvordan det er, men jeg har født normalt, og ville velge det igjen. Jeg fikk ikke noe smertestillende, og det var ganske jæ... mens det sto på, men det var utrolig hvor fort det gikk over etterpå. Da var jeg helt pigg, men skulle jeg sittet der med et stort operasjonssår hadde det vel vært noe annent.

Skrevet

Gratulerer med graviditeten. :D

Keisersnitt i Norge utføres kun dersom det er medisinsk begrunnet!! Det vil si fare for livet til mor eller barn' date=' barnet vil ikke klare å komme ut den naturlige vei eller ved alvorlig fødselsangst hos mor.[/quote']

Enig med Zena , er nok ikke så enkelt å få keisersnitt. Det gjøres visst det er fare for mor eller barn, eller visst mor er veldig redd for å føde, lider av fødselsangst.

Så det er nok ikke så enkelt som å bare ønske det for at det virker enklere, men dette kan du jo snakke med jordmor om når det nærmer seg, hun vet jo hvordan det er.

Klem fra

Cobra 21+1

Skrevet
Keisersnitt i Norge utføres kun dersom det er medisinsk begrunnet!! Det vil si fare for livet til mor eller barn' date=' barnet vil ikke klare å komme ut den naturlige vei eller ved alvorlig fødselsangst hos mor.[/quote']

Det är "värre" i Sverige, här ser vi en ökning av antalet kejsarsnitt, särskilt i Stockholmsområdet. Tyvärr är det många som är så rädda för smärtan, eller inte får tillräcklig hjälp och information inför en födsel att de begär att bli förlösta med kejsarsnitt. (Ja det är möjligt att begära det här).

I Stockholm med omnejd är det dessutom kris inom förlosningsvården så det finns inte tillräckligt med platser, mammor skickas hem för att vänta trots att värkarna startat, du blir skickad till Västerås eller Uppsala (10 mil bort) i taxi för att det är fullt. Är det ditt andra barn och allt går felfritt vill de skicka hem dig redan dagen efter...

Om du däremot begär att få kejsarsnitt så vet du när nu ska föda, att du får plats på din klinik och att du får stanna kvar någon dag extra....

Att man vill öka riskerna (bland annat för infektioner) genom ett snitt har jag svårt att förstå (men jag är inte där än). Dessutom kostar det samhället mycket mer än en vanlig förlossning (ett konstigt sätt att spara pengar på för sjukvården).

Skrevet

Jeg vil bare si at min erfaring med keisersnitt er utelukkende ikke positiv! Jeg mistet _masse_ blod! Måtte ha blodoverføring som resultat av for mye bedøvelse. Jeg brukte 6 mndr på å komme meg til hektene etterpå, og disse 6 mndr måtte jeg bruke til å ta vare på barnet mitt alene. Som komplikasjon hadde jeg også blødninger i ett år etter keisersnittet.

Jeg synes det virker ganske sløvt å bare si at man ønsker keisersnitt fordi man ikke 'gidder' føde, eller for at det er mer enkelt. Kirurgiske inngrep blir aldri enklere enn å la kroppen følge naturens gang! Aldri! Har tusen ting jeg kunne sagt om saken, men jeg skal la være for ikke å bli for stygg.

Maggie!

Skrevet

Ok, så tok jeg feil da, keisersnitt er ikke valgfritt i Norge. Har bare sett det har vært så mye skriverier om evnet, men ikke brydd meg så voldsomt om å lese, har liksom ikke angått meg!

De fleste er bekymret for fødselsprosessen, men de fleste føder likevel igjen og igjen og igjen... Så selv om det finnes skrekkeksempler ang vaginal fødsel, pleier det stort sett å gå bra. Et keisersnitt er jo en operasjon, så jeg tror jeg ville ha vært mye mer skeptisk til å gjøre det enn å føde på vanlig måte.

Hadde vært artig med kommentarer fra noen som har gjort begge deler...

Skrevet

Grunnen til at alle kjendiser tar keisersnitt er for at de ikke vil "ødelegge" underlivet sitt.. som da går utover sexlivet.

Flere av kameratene mine har blitt pappa og de har fortalt at sexlivet er langt ifra så bra som det en gang var.

(Må få med at samboerne deres ikke har tatt keisersnitt.)

Skrevet
Grunnen til at alle kjendiser tar keisersnitt er for at de ikke vil "ødelegge" underlivet sitt.. som da går utover sexlivet.

Flere av kameratene mine har blitt pappa og de har fortalt at sexlivet er langt ifra så bra som det en gang var.

(Må få med at samboerne deres ikke har tatt keisersnitt.)

Dette er nok en sannhet med visse modifikasjoner. Når man tar keisersnitt vil sjeden også forandre seg. Det vil ikke revne, men hvis man ikke foretar disse standard knipeøvelsene vil sjeden bli slappere. Årsaken er at sjeden er klar for å føde selvom det ikke det kommer noe baby.

Det at de har fått et dårligere sexliv trenger ikke å ha noe med at kona har hatt en baby gjennom der, men at de enten har gjort det for tidlig, slik at ting ikke har normalisert seg, eller at de ikke helt husker hvordan det er å ha sex når det ikke er en stor mage i mellom.

Noen får selvsagt ødelagt sjeden sin, men det er fåtallet. Ting forandrer seg selvsagt (menn forandrer seg også gjennom hele livet), men ikke nødvendigvis til det verre. Det kommer helt ann på om kvinnen trener opp underlivet sitt igjen eller ikke.

Tror grunnen til at kjendiser tar keisersnitt går med på at de ikke gidder føde normalt. At de rett og slett ikke vil ha så vondt. Det er jo ikke noe hensikt det, når de har penger til både sykehusopphold og gudenemåvitehvaannet.

Maggie!

Skrevet

Morten: Tipset du dem om knipeøvelser? :ler:

Mamma har tatt både keisersnitt og vanlig fødsel (har født 5 barn, 1 med keisersnitt pga seteleie og 4 den "normale" veien) og forteller meg at hun likte best å føde normalt. Hun synes det var rart, merkelig og fremmedgjørende å ikke få jobbe frem ungen sin selv. Det tok også lenger tid før hun kom seg etter operasjonen. (For det er faktisk det det er, en stor operasjon i bukhulen!!)

Hun sa at smertene ved fødselen er noe innmari vondt og herlig, fordi det er smerter med mening i.

Skrevet

Virker som folk er så lite redde for operasjoner i dag, pytt pytt liksom, la dem bare skjære opp og sy igjen hele magen og livmoren min!?!? Nei, takke meg til en vanlig fødsel.

Men det var jo ikke det som var spørsmålet her. Grunnen til at man har fått inntrykk av at det er frivillig er kanskje at de med alvorlig fødselsangst altså får "velge" keisersnitt? Man leser jo stadig om at det er så mange som "velger" det for tiden.

Skrevet

De gangene jeg grudde meg før fødselen, så tenkte jeg på alle de pinglete mammaene jeg har sett. Og tenkte at når de klarer det, så klarer jeg det også.

Og ut kom han. Og tiden gikk fortere enn man skulle tro. Og etterpå var det godt å sove!!

(Barnet er jo så slitent etterpå også. Så han sov mye.)

I stedet for keisersnitt, så ville jeg heller vurdert epidural. Men det var greit å kjenne at riene slipper taket, og følelsen når ungen raste ut (som en geleklump), den glemmer jeg ikke. Det er jo egentlig noen rare greier.

Og når jeg en gang skal ha en til, så skal jeg kun ha lystgass igjen. For jeg klarte det jo fint forrige gang. :D

Skrevet

Jeg mener dette temaet var oppe i media forrige uke. Saken var at kvinner "gråt seg til keisersnitt" og tok plassen til viktige, livsnødvendige operasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...