AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #1 Skrevet 17. april 2021 Jeg lurer på hvordan det er å bo i leilighet på Fornebu for en barnefamilie på 4? Vi eier en enebolig i Bærum og vurderer nå å flytte til leilighet på fornebu. Vi har vært der på tur og føler at det er veldig fint og trygt område for barn med lite biltrafikk, nær sjøen, og mye sosialt liv. Er det sånn det er for dere som bor der? Det føles av og til ensomt å bo i eget hus da er det ikke så mange samlingspunkter for familier og du må nesten altid ha en organisert aktivitet for å kunne være sosial med de som bor i nabolaget. Det blir også en del kjøring fra og til.Men vi har egen hage og mye plass. Når man flytter til leilighet så bor man nok trangere. Så ja, hva tenker dere om det? Hva er deres erfaring med å bo sammen med familie i eget hus vs leilighet? Anonymkode: 72d04...27f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #2 Skrevet 17. april 2021 Jeg har to venninner, der ene trives veldig godt i en leilighet på Fornebu - og hun andre flyttet etter få år, lengre ut til Asker, fordi det ble for smått og for trangt. De begge trives der de bor nå.. Hun første har hytta veldig sentralt i fht til Oslo, og jeg har inntrykk av at de drar ditt nesten annenhver helg. Jeg tror også det hjelper på at en leilighet ikke føles så trang. Anonymkode: 0422c...aa8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #3 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det blir også en del kjøring fra og til. Tenker du heller må jobbe litt med latskapen din. Det finnes ikke ett eneste usentralt sted i østre Bærum. Ta bussen, t-banen, trikken, toget eller bruk sykkel eller beina. Og hvis du synes det skjer for lite i nabolaget, så gjør noe med det. Invitér til nabofest, dugnad, stafettlek for barna i gaten, 17.mai-feiring eller hva som helst. Bruk kreativiteten din. Eller du kan engasjere deg i FAU eller andre komitéer ved barnas skole. Dra i gang noe, ikke bare sitt og vent på at noen andre skal ordne alt. Anonymkode: 8cb9c...55b 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #4 Skrevet 17. april 2021 På Fornebu er det fint å bo nå, men om noen år, vil det være for mange mennesker der. Om sommeren syns jeg det er ganske ille å være der. Du må uansett regne med mye kjøring fra Fornebu, da det ikke er så mye utvalg av aktivitet der. Anonymkode: 609e1...383 1
Anonym av Skrevet 17. april 2021 #5 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har to venninner, der ene trives veldig godt i en leilighet på Fornebu - og hun andre flyttet etter få år, lengre ut til Asker, fordi det ble for smått og for trangt. De begge trives der de bor nå.. Hun første har hytta veldig sentralt i fht til Oslo, og jeg har inntrykk av at de drar ditt nesten annenhver helg. Jeg tror også det hjelper på at en leilighet ikke føles så trang. Anonymkode: 0422c...aa8 Takk fo svar! Det er fint å høre hvilke erfaringer de som bor der har. Jeg har nesten samme inntryk at de som har hytta eller mulighet til å dra til hytte trives veldig godt der. Samtidig ser det ut at det blir en del utbyggning i området fremover. 1
Anonym av Skrevet 17. april 2021 #6 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På Fornebu er det fint å bo nå, men om noen år, vil det være for mange mennesker der. Om sommeren syns jeg det er ganske ille å være der. Du må uansett regne med mye kjøring fra Fornebu, da det ikke er så mye utvalg av aktivitet der. Anonymkode: 609e1...383 Takk for innspill! Det bekrefter nok inntrykket mitt. Det ser super idyllisk der nå om våren, hvor man kan bare sykle rundt uten å ta hensyn til biler og det er mye liv. Men jeg er redd for at det blir nok sørenga lignende tilstander etter at tbane og de nye boligene kommer på plass.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 Anonym av skrev (1 time siden): Takk for innspill! Det bekrefter nok inntrykket mitt. Det ser super idyllisk der nå om våren, hvor man kan bare sykle rundt uten å ta hensyn til biler og det er mye liv. Men jeg er redd for at det blir nok sørenga lignende tilstander etter at tbane og de nye boligene kommer på plass. Så jeg vil anbefale østre Bærum. Det er egentlig sentralt til det meste og rolig sammenlignet med Fornebu. Jeg vet ikke hvor store barna dine er, men de litt større barna sykler/el-sparkesykler til forskjellige aktiviteter her☺️ Anonymkode: 609e1...383
enkefru Skrevet 17. april 2021 #8 Skrevet 17. april 2021 I østre Bærum, ikke på. Anbefaler forøvrig det fremfor Fornebu
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #9 Skrevet 17. april 2021 Fjugur skrev (17 minutter siden): I østre Bærum, ikke på. Anbefaler forøvrig det fremfor Fornebu 🙄 den er god. ... og takk for tips! 😊 Anonymkode: 72d04...27f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #10 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så jeg vil anbefale østre Bærum. Det er egentlig sentralt til det meste og rolig sammenlignet med Fornebu. Jeg vet ikke hvor store barna dine er, men de litt større barna sykler/el-sparkesykler til forskjellige aktiviteter her☺️ Anonymkode: 609e1...383 Ja, jeg tror nok at det ikke blir noe leilighet på fornebu på oss. 🤔Det er veldig fint å få innspill og sortere tankene, og få bekreftelse på de punktene man lurer på. Gresset er altid grønnere på den andre siden😊 Anonymkode: 72d04...27f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #12 Skrevet 17. april 2021 Jeg har bodd på Fornebu med barn i 7 år. Det er mange store fordeler ved å bo her, og endel ulemper...men vi trives og blir her kanskje til vi må bæres ut. Fordeler: Alt er nytt, mye fin arkitektur og fine omgivelser. Som du vet. Sjønært, kort vei til stranda etter skolen Begge barneskolene er veldig gode, godt miljø og flinke lærere. Kunne ikke vært bedre. Godt lokalmiljø med kjentfolk overalt Sentralt, veldig lett å komme seg til Oslo. Snart kommer ferge, etterhvert også tbane. Men buss går veldig kjapt også. Urbant og landlig, i hvert fall en ti års tid til Alt er innen gå-eller sykkelavstand. Trenger veldig sjeldent bil. Barna sparkesykler til skolen på fem minutter, aktiviteter også. Butikker, treningssenter, yoga, natur, svømmehall....alt er i nærheten. Miljøet er litt mer urbant og internasjonalt enn Østre Bærum har jeg inntrykk av. Ulemper: Ustabilt sted. Noe endres hele tiden, bygg popper opp. Støyete. Mye byggestøy nå ifm tbanen. Fullt av folk her på godværsdager. Fint vanligvis, men kjipt i koronatider. Og når de parkerer på plenen og kjører på gangveiene her... Dyrt... Man må ha litt penger for å bo her. Vi bor i en leilighet på 140 kvm, og har dermed en av de største leilighetene som finnes her som ikke er over 20 mill. Regner med den koster rundt 16 mill. De fleste barnefamiliene vi kjenner bor i rekkehus eller leiligheter til 9-17 mill. 80-140 kvm. Men barna mine løper fritt rundt og har en oppvekst hvor vi ofte rusler og møter de etter skolen med en piknikkurv som vi åpner på stranda. De leker og koser seg på stranda med venner (det er masse venner, overalt) til sola går ned. Sjøfugler, solnedgang.....elsker Fornebu! Anonymkode: 8a2c3...d35 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Jeg har veldig sans for estetikk, arkitektur og design, og har virkelig aldri skjønt at folk ønsker seg til Fornebu! Har vært der bare på besøk , og på senteret der.. * utroooolig mye vind * alt fremstår som en lang slette / litt sånn månelandskap *husene er villt tettbygget * svært homogent - og i tillegg dyrt så man får en homogen «overklasse»... kanskje ikke det beste å vokse opp rundt * svært mye innsyn.. går man en tur på kvelden og ser hvilken som helst vei så ser man omtrent dato for siste forbruksdag på melkekartongen til folk. Klart - hadde dette vært en slags drabantby der prisene var gode og for barnefamilier så hadde jeg kanskje sett annerledes på det - men med de prisene der så skjønner jeg det virkelig ikke!!!! Anonymkode: d6f11...526 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har veldig sans for estetikk, arkitektur og design, og har virkelig aldri skjønt at folk ønsker seg til Fornebu! Har vært der bare på besøk , og på senteret der.. * utroooolig mye vind * alt fremstår som en lang slette / litt sånn månelandskap *husene er villt tettbygget * svært homogent - og i tillegg dyrt så man får en homogen «overklasse»... kanskje ikke det beste å vokse opp rundt * svært mye innsyn.. går man en tur på kvelden og ser hvilken som helst vei så ser man omtrent dato for siste forbruksdag på melkekartongen til folk. Klart - hadde dette vært en slags drabantby der prisene var gode og for barnefamilier så hadde jeg kanskje sett annerledes på det - men med de prisene der så skjønner jeg det virkelig ikke!!!! Anonymkode: d6f11...526 Hehe, Bærum øst er vel ikke akkurat noen forbedring der 😂 Anonymkode: f4e00...063 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Jeg er merkelig nok helt enig med to siste AB om beskrivelsen av Fornebu 😂 Det er både veldig fint og barnevennlig, nytt og pent - og overdemensjonert, bygd for bil - og ikke gåing, nesten amerikanske demensjoner, og forblåst plass. Anonymkode: 0422c...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hehe, Bærum øst er vel ikke akkurat noen forbedring der 😂 Anonymkode: f4e00...063 Jo men er jo mer mangfold arkitektonisk mtp boliger. For det er en annen ting med Fornebu ; omtrent alle boligene der er bygget likt.. ser ut som fuglekasser ..:p Også tror jeg det er mer mangfold på bærum Øst i bebyggelse; altså en del pensjonister, folk som Bodd der lenge, samtidig som Det er en del unge. Endel skog og trær - noen steder også kyst. På Fornebu er det svært forblåst og månelandskap Anonymkode: d6f11...526 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 Jeg ville vært skeptisk til forurensing av grunnen etter at fly har drysset forurensing på områdene over flere 10år. Anonymkode: f665f...fab
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (På 17.4.2021 den 16.03): På Fornebu er det fint å bo nå, men om noen år, vil det være for mange mennesker der. Om sommeren syns jeg det er ganske ille å være der. Du må uansett regne med mye kjøring fra Fornebu, da det ikke er så mye utvalg av aktivitet der. Anonymkode: 609e1...383 Jeg syntes Fornebu er en av de få strendene/stedene der det ikke er overbefolket på en varm sommerdag. Jeg tror det er det magiske ved å krysse kommunegrensen, det blir aldri så fullt der som på Huk, Hvervenbukta etc. Anonymkode: d1db0...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 Nå blir ikke mitt svar relvant til Fornebu. Men jeg har 2 barn, og har bodd i enebolig og rekkehus. Og jeg likte ikke å bo i enebolig, men elsker å bo i rekkehus. Vi bor i et borettslag med 130 boenheter. Så vi har 3 lekeplasser, stor fotballbane, basketbane, bordtennis bord og ake bakke på vinteren. Og det er så sosialt og bo sånn, barna har alltid noen å leke med. Og vi foreldre sammarbeider veldig bra, passer på barna til hverandre ute. Og vi blir kjent med hverandre. Det er og veldig praktisk til den dagen de blir tenåringer. Anonymkode: 3565e...a17 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 On 4/17/2021 at 3:56 PM, AnonymBruker said: Tenker du heller må jobbe litt med latskapen din. Det finnes ikke ett eneste usentralt sted i østre Bærum. Ta bussen, t-banen, trikken, toget eller bruk sykkel eller beina. Og hvis du synes det skjer for lite i nabolaget, så gjør noe med det. Invitér til nabofest, dugnad, stafettlek for barna i gaten, 17.mai-feiring eller hva som helst. Bruk kreativiteten din. Eller du kan engasjere deg i FAU eller andre komitéer ved barnas skole. Dra i gang noe, ikke bare sitt og vent på at noen andre skal ordne alt. Anonymkode: 8cb9c...55b Bor selv i østre Bærum og bruker nesten ikke bil, men jeg syns ikke det er trygt for barna og sykle overalt her altså .. (De er så små, at jeg har de på min sykkel foreløpig). Anonymkode: 44d0f...e6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå