Gå til innhold

Fortjener far samvær når han driter i ungene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt, han fikk seg jobb og har ikke snakket med ungene på 2 uker. Skulle ringe de hver søndag noe han ikke har gjort. Forje søndag spurte han om å ringe ETTER de var lagt og han vet godt når de legger seg, han hadde da hele søndagen fri. 
han nekter og bytte adresse på ene ungen som bor mest her, fordi han vil ha mest mulig penger sikkert. 
han nekter å svare meg på melding eller telefon. Han sendte en melding og sporte om hvordan det gikk, jeg svarte bare tilbake at han får gå inn å godkjenne adresse endringen. 

han kan ikke forvente noe svar når han viser 0 interesse. Syns egentlig ikke han fortjener noe samvær med ungene. Jeg har tatt opp med han 100000000000 ganger at vi må kunne samarbeide, svare hverandre, at han kan fortelle meg hva de har gjort hos han/ eller sende meg bilder. Noe han aldri har gjort. Da føler jeg meg ikke trygg på å sende de til han, pga noe som skjedde tidligere. Han yngste tror ikke at han er pappaen da han ble født etter vi gikk fra hverandre. Og jeg er så bekymret hver gang, men far nekter å samarbeide. Så hva gjør jeg da? Skal jeg bare plutselig sende ungene på samvær når han kommer hjem fra reisejobben? Når han har vist 0 interesse? Jeg kunne aldri gått 2 uker i hele mitt liv uten å snakke med de. Får så vondt av hvordan han oppfører seg mot ungene. 

jeg tenker det at når både jeg og familievernkontoret har snakket med han om dette, og han fortsatt ikke skjerper seg, så vet jeg rett og slett ikke om jeg ønsker å sende de til han. Han kan heller ikke skylde på at han har vært opptatt på jobb, han har en time pause og kveldene på seg til å svare, men han bare gidder ikke. 

Og jeg orker ikke dette mer! Det er nok. Det påvirker ikke bare meg i negativ grad, men ungene eller han eldste har jo det verst som savner pappaen sin som ikke bryr seg. 

Anonymkode: efbb6...ab0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om far "fortjener samvær" er jo ekstremt irrelevant her. 

Anonymkode: a7985...c97

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om far "fortjener samvær" er jo ekstremt irrelevant her. 

Anonymkode: a7985...c97

Hvorfor det? Vet jo det at det som betyr noe er at barna har rett på far. Men de ser jo ikke på han som pappa en gang, kun en omsorgsperson, sånn som han har vært. Skal han få gjøre som han vil da? Som passer han? Da kan jo jeg gjøre det samme, siden det som passer barna er at de har trygge rammer og ikke mye frem og tilbake. Det gjør verre enn godt. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ingen fortjenere sammevær, sammevær er for barnet ikke foreldren. 

Anonymkode: 73781...0a1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna? 

Anonymkode: 18605...eb3

Skrevet

Barna har krav på samvær med faren. Du kan ikke bruke dem som pressmiddel for å få ham til å skrive under flyttemelding. Dere må inngå en skriftlig samværsavtale, og denne må far overholde. Barna skal ha forutsigbarhet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo barna som fortjener samvær, ikke du. Og for å være helt ærlig høres du en smule hysterisk ut og burde prøve å se litt på egen oppførsel og. Kanskje samarbeidet bedrer seg litt da. 

Anonymkode: d68e1...9b7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo barna som fortjener samvær, ikke du. Og for å være helt ærlig høres du en smule hysterisk ut og burde prøve å se litt på egen oppførsel og. Kanskje samarbeidet bedrer seg litt da. 

Far...

Skrevet (endret)

.

Endret av lama13
AnonymBruker
Skrevet

Du tjener ingenting på å nekte samvær, det kan du få mye trøbbel for. 

Anonymkode: a9cb1...3cb

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at du er fortvilet. Men pust dypt inn og ta en sortering hvor du skiller mellom følelser og fakta, før du handler på en måte som er til skade for seg selv på sikt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor gamle er barna? 

Anonymkode: 18605...eb3

2 og 4

AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (3 timer siden):

Barna har krav på samvær med faren. Du kan ikke bruke dem som pressmiddel for å få ham til å skrive under flyttemelding. Dere må inngå en skriftlig samværsavtale, og denne må far overholde. Barna skal ha forutsigbarhet.

Nei, flyttemelding kan jeg ordne fint utenat han signerer, ved hjelp fra bhg/helsestasjon. tar bare litt lengre tid. Men hvorfor skal han ødelegge for at barna skal ha mat på bordet da? Eller ting de trenger? Når han mottar pengene som jeg skulle hatt for å få nok til alt. at han skal motta barnetrygd, overgangsstønad, ikke betale bidrag osv for et barn som er hos han maks kanskje 7 ganger i måneden. Det er bare tull fra hans side, han tenker på seg selv. 
han fikk ikke skrevet under før han reiste og tror ikke han kommer til å gjøre det senere heller.

det er helst sant. Men er vanskelig sånn som det er nå. Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til syvende og sist så er det jo bare hans tap. Når barna blir eldre så ender det jo bare med at de ikke gidder å ha kontakt med han. Men du bør ikke forlange at han sender bilder av barna eller forteller hva dem har gjort da det kan virke veldig kontrollerende. Forstår at du ønsker å vite, men 4-åringen er jo stor nok til å dele det h*n vil med deg. 

Anonymkode: 39a1c...803

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du høres bitter ut.

Du sier at du har snakket med han om at dere må svare hverandre, mens når han spør hvordan det går på sms, så svarer du bare at han må signere adresseendringen. Så du virker ikke særlig bedre selv.

Dette virker som et ferskt brudd og du vil straffe han for at han er på reise med jobben.

Anonymkode: 2266e...b51

• Liker 1
Skrevet

Men da hadde jeg ordnet adresseendring selv. 

Som en annen sier. Sorter følelser bort fra det praktiske. Sånn at ikke du handler i affekt eller blir urimelig selv. 

Jeg vet ikke hva som fungerer eller ikke. Er ikke alenemor. Så kan hende dette jeg skriver nå ikke er noe lurt. 

Men når leser her inne så syns jeg det høres ut som at mange mødre legger til rette for samvær så langt at de blir helt utslitte. Er det en ide å legge ansvaret der det hører hjemme? Hos far! Fortell at det er han som reiser og styrer. Han må finne ut hva han vil og fortelle om det. Du vil gjerne ha noe fast å forholde deg til, enten det er lite eller mye.  Men han må fortelle hva han ønsker. Kan jo hende han egentlig syns det er nok å komme på besøk. Hente med seg barna noen timer å finne på noe? 

Hvorfor skal de på overnatting til han hvis han har de veldig lite? Man kan jo være en god far selv om han ikke har de på overnatting. Og når de blir litt større så kanskje det blir lettere? Hvis han kan hente i barnehagen og ta de med hjem til middag og lek og kos en gang i uken (når han ikke er på reise), er det nok til at der blir en god relasjon? 

Tenker det viktigste er at det blir kvalitet den tiden han har dem og forutsigbarhet. 

Men jeg vet som sagt ikke. Ene mitt barn fikk iallfall veldig god relasjon til bestefar som hentet fast en gang i uken.  Kan selvsagt ikke sammenlignes med far. Men det var ikke noe problem med overnatting senere iallfall. 

Og hvis han da ikke tar noe initiativ og ikke vil, så blir det iallfall forutsigbart at det er du som har dem. Men så lenge du ikke stikker noen kjepper i hjulet og han har fått ansvaret, så kan du slappe litt mer av. 

Man kan risikere å tre på andre en rolle. Også blir det slik. Kan det være en ide å også si til han at det er viktig for deg at samværsordningen fungerer for dere begge. Syns det er tøft nå, men at du er sikker på at dere begge venner dere til rollene og at du har troa på han som far. Mao, oppmuntre han, men sett grenser. 

Min generelle erfaring i livet er iallfall at mennesker trenger å få ansvar for å lære. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du høres bitter ut.

Du sier at du har snakket med han om at dere må svare hverandre, mens når han spør hvordan det går på sms, så svarer du bare at han må signere adresseendringen. Så du virker ikke særlig bedre selv.

Dette virker som et ferskt brudd og du vil straffe han for at han er på reise med jobben.

Jeg er ikke bitter 😅 ja, fordi han svarer ikke på spørsmålene jeg skriver. Og skriver noe helt annet som ikke har noe med saken å gjøre, eller at han svarer ikke i det hele tatt. Og han har fått grei beskjed om å svare på alt som har med ungene å gjøre. Og når han nekter det. Så får ikke han noe svar tilbake nå, for nå er jeg lei av å styrt på med han i 2 år. 

2 år siden så ikke så ferskt. Han er ikke på reise med jobben, han jobber en annen plass i landet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er ikke bitter 😅 ja, fordi han svarer ikke på spørsmålene jeg skriver. Og skriver noe helt annet som ikke har noe med saken å gjøre, eller at han svarer ikke i det hele tatt. Og han har fått grei beskjed om å svare på alt som har med ungene å gjøre. Og når han nekter det. Så får ikke han noe svar tilbake nå, for nå er jeg lei av å styrt på med han i 2 år. 

2 år siden så ikke så ferskt. Han er ikke på reise med jobben, han jobber en annen plass i landet. 

2 å siden er temmelig ferskt når du er dausliten etter å ha vært alene med en baby og en 2-åring til nå 2 og 4 år. Du er nok så sliten at du klandrer han for alt.

AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (20 minutter siden):

Det er så og si helt risikofritt for mor å utøve selvtekt. Hun premieres rikt med penger fra en ulovlig praksis fra nav. 

Barnet er det ikke så viktig med uansett. 

https://terapivakten.no/2020/10/18/hva-er-samvaerssabotasje-og-hvorfor-skjer-dette/

Vel, for tiden er det faren som får pengene,da. For han nekter å signere flytting, og han velger bort tid med barna. Men du klarer vel å få dette også til å bli mors feil.

Anonymkode: 63f68...304

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...