AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #1 Skrevet 17. april 2021 Hei Jeg har en liten gutt på 6 uker nå som sliter en del med luft i magen. Han raper og promper mye, men virker fortsatt som han er plaget. Det er vanskelig å vite hva som er årsaken. Han svelger en del luft ved amming vet jeg pga sterk utdrivning, så vi tar pauser der, men det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg spiser en del matvarer som kan gi magetrøbbel, feks sjokolade og løk etc.. Så vet ikke hvor jeg skal begynne å lete, og evt hvor lang tid tar det før man ser bedring? Har noen erfaring med luftsmerter og hvordan fant dere ut hva som hjalp hos dere? Tok dere bort en og en matvare eller dro dere til kiropraktor eller hva..? Anonymkode: 68d61...6a9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #2 Skrevet 17. april 2021 Mat er jo ganske omdiskutert, men forskning viser at bortsett fra melkeprotein hvis baby reagerer på det så har det lite å si. Ville tenkt det var umodne tarmer og ikke gjort så mye mer, utover kos og diverse triks for å hjelpe baby med å bli kvitt luft Anonymkode: 7dc28...a6e 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #3 Skrevet 17. april 2021 Det er jo veldig vanlig med luft i magen på sånne små, så trenger ikke å være noe mer galt enn at det er en liten fersk baby med luft i magen Vår hadde også det, men fant ingen spesiell årsak. Det går seg til. Diverse matvarer du spiser skal ha lite å si på luft i magen og kiropraktor anbefales ikke til spedbarn. Fortsett å hjelpe til med raping og promping Anonymkode: 36d0f...beb 3
Sirinna Skrevet 17. april 2021 #4 Skrevet 17. april 2021 Det har ikke noe å si hva du spiser, det er utdatert informasjon. Prøv å hjelpe baby få ut luft ved å sykle med bena på stellebordet f eks 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #5 Skrevet 17. april 2021 Hva mener du med sterk utdriving ? At melken spruter ut av seg selv pga melkespreng ? Hvis det er det , så må du vente med å amme til det har sluttet. Eller legge baby til det andre brystet . Du kan jo selv prøve å drikke noe fra flaske med tuten inne i munnen og bare helle på . Det ville være ganske ubehagelig . Luftsmerter er jo forferdelig vonde , det vet alle. Og dette med ammingen er det letteste å fikse på , det er fremdeles melk igjen til baby etter at melkesprengen har gitt seg . Da kan baby drikke seg mett uten all luften . Anonymkode: 99ee1...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #6 Skrevet 17. april 2021 Det er veldig vanlig, og ikke så mye du kan gjøre noe med. Matvarer og kiropraktor bør du ikke kave med. Raping både under og etter spising, sykling medbeina, presse knærene opp i magen så stumpen løfter seg og rugge litt, la hsm ligge på magen, o.l. hjelper å få luften ut. Anonymkode: b7a07...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 Jeg er ikke ts, men i samme situasjon bare at min er 3 mnd. Når blir det bedre? Anonymkode: 746f6...f6d
jaromei Skrevet 17. april 2021 #8 Skrevet 17. april 2021 Helt enig med andre som svarer her. Tarmsystemet er jo ganske umodent på en så liten baby, det tar litt tid før ting går seg til. Min erfaring er at raping etter måltid er viktig, og hjelpe baby å prompe ved å sykle med bena og presse knærne forsiktig mot magen til baby. Bæring i sjal/bæresele kan også hjelpe. Min baby var også mye luftig. Det finnes jo selvfølgelig også babyer som sliter mer med luft enn andre. Ta det opp neste gang du er på helsestasjonen, bare så du kan få en vurdering av en kyndig i forhold til hvor mye luft som plager baby. Og til deg som har en 3 mnd gammel baby. For min baby tok det litt tid å bli normal i tarmen, siden han gikk på litt medisiner og sånt. Når han begynte på fast føde hjalp det seg etterhvert. Men er også vanlig å se en gradvis forbedring fra rundt 3 måneders tid.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #9 Skrevet 17. april 2021 Tusen takk for hjelpsomme svar ❤️ var egentlig litt lettende å vite at det ikke trenger å være maten. Får bare håpe det går seg til 😊 Med ammingen bare tar vi pause når utdrivningen kommer, har brukt en del intervallamming oga overproduksjon og det hjalp en del på utdrivningen også 😊 så ammingen går lettere mtp luft osv fordi han spiser roligere og avføringen blir bedre.. Bæresele er topp, det bruker vi også 😍 Anonymkode: 68d61...6a9
Flowerlover Skrevet 17. april 2021 #10 Skrevet 17. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg spiser en del matvarer som kan gi magetrøbbel, feks sjokolade og løk etc.. Så vet ikke hvor jeg skal begynne å lete, og evt hvor lang tid tar det før man ser bedring? Da må du slutte og spise matvarer som baby kan reagere på. Drikke du mye melk fks? Eller spiser du masse meieriprodukter? Det kan hende baby har melkeproteinallergi? Kanskje du bør kutte ut melk og spise mindre meieriprodukter? Mindre løk osv? Hvor lang tid kommer helt ann på men prøv og vent og se etter ett par uker.
Flowerlover Skrevet 17. april 2021 #11 Skrevet 17. april 2021 1 hour ago, Sirinna said: Det har ikke noe å si hva du spiser, det er utdatert informasjon. Prøv å hjelpe baby få ut luft ved å sykle med bena på stellebordet f eks Det stemmer ikke https://www.klikk.no/foreldre/baby/amming/mat-du-bor-unnga-under-amming-2443502
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #12 Skrevet 17. april 2021 Flowerlover skrev (1 time siden): Det stemmer ikke https://www.klikk.no/foreldre/baby/amming/mat-du-bor-unnga-under-amming-2443502 Det finnes adskillig bedre kilder enn klikk.no... jo, dette er utdatert. Anonymkode: b7a07...9ad 2
Flowerlover Skrevet 17. april 2021 #13 Skrevet 17. april 2021 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Det finnes adskillig bedre kilder enn klikk.no... jo, dette er utdatert. Anonymkode: b7a07...9ad Nei det er det ikke. Jeg kan legge til link fra helsenorge.no også Ved melkeallergi anbefales det en diett fri for melk. I samråd med lege, finner dere ut hvor streng dietten må være. Noen må unngå selv ørsmå mengder, mens andre kan tåle melk i oppvarmet form. I sjeldne tilfeller kan spedbarn som utelukkende får morsmelk, også få symptomer på melkeallergi. I disse tilfellene bør mor unngå melkeprodukter i ammeperioden. kilde helsenorge https://www.helsenorge.no/sykdom/matallergi/melkeallergi/ Endret 17. april 2021 av Flowerlover
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #14 Skrevet 17. april 2021 Flowerlover skrev (3 timer siden): Da må du slutte og spise matvarer som baby kan reagere på. Drikke du mye melk fks? Eller spiser du masse meieriprodukter? Det kan hende baby har melkeproteinallergi? Kanskje du bør kutte ut melk og spise mindre meieriprodukter? Mindre løk osv? Hvor lang tid kommer helt ann på men prøv og vent og se etter ett par uker. Drikker ikke mye melk, men spiser litt yoghurt en gang i blant. Spiser sjeldent ost, smør, halvfabrikata, løk har vi i gryter, så blir jo litt... Men må jo bare prøve meg frem Anonymkode: 68d61...6a9
Flowerlover Skrevet 17. april 2021 #15 Skrevet 17. april 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Drikker ikke mye melk, men spiser litt yoghurt en gang i blant. Spiser sjeldent ost, smør, halvfabrikata, løk har vi i gryter, så blir jo litt... Men må jo bare prøve meg frem Anonymkode: 68d61...6a9 Ved melkeallergi anbefales det en diett fri for melk. I samråd med lege, finner dere ut hvor streng dietten må være. Noen må unngå selv ørsmå mengder, mens andre kan tåle melk i oppvarmet form. I sjeldne tilfeller kan spedbarn som utelukkende får morsmelk, også få symptomer på melkeallergi. I disse tilfellene bør mor unngå melkeprodukter i ammeperioden. kilde helsenorge
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #16 Skrevet 17. april 2021 Melkeproteinallergi er ikke så vanlig egentlig og om man tror at det kan være aktuelt skal du prate med lege, så kan lege vurdere symptom og eventuelt legge en plan. Luft i magen er normalt for baby, og å drive å kutte ut matvarer, som egentlig er sunne og bra for deg, her og der har lite for seg. Anonymkode: 36d0f...beb
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #17 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Melkeproteinallergi er ikke så vanlig egentlig og om man tror at det kan være aktuelt skal du prate med lege, så kan lege vurdere symptom og eventuelt legge en plan. Luft i magen er normalt for baby, og å drive å kutte ut matvarer, som egentlig er sunne og bra for deg, her og der har lite for seg. Anonymkode: 36d0f...beb Du sier noe.. Jeg leste på helsenorge, og der stod det at det bare var 2-3% som får det, - men jeg tenkte automatisk dette siden jeg hører så mye om det. Jeg håper og tror det bare er fordi han er baby, men prøver å se om noen matvarer er bedre enn andre. Anonymkode: 68d61...6a9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #18 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes adskillig bedre kilder enn klikk.no... jo, dette er utdatert. Anonymkode: b7a07...9ad Synes du helsenorge er en bra kilde da? «Sjokolade, meieriprodukter, noen typer frukt og grønnsaker, sterk mat, koffeinholdige drikker som for eksempel kaffe, te og cola mistenkes å gi kolikk dersom mor spiser dette.» Det er jo slik at selv «utdatert» informasjon kan gi plager. Dette gjelder ved kolikk. https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/kolikk/#risikofaktorer-og-forebygging Anonymkode: cacbf...ffb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå