Gå til innhold

Date en danske - store kulturforskjeller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

svinekjøtt med masse fett 

Glemte 3-stjernes salami. 99% fett og 1% fargestoff 

Anonymkode: ea6ed...f78

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har nettop begynt å date en danske. Det er litt språkproblemer men ellers liker jeg han veldig godt. Han er langt mer gentleman enn norske menn jeg har møtt, men også veldig mye mer opptatt av sex...Vi har ikke hatt sex enda men han nevner ofte at han gleder seg veldig til det... Har aldri datet noen som snakker så åpent om sex så dette er uvant for meg. 

Noen som har datet/er sammen med en danske og kan si noe om kulturforskjeller mellom Norge og Danmark? Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg har møtt en dansk mann?

Anonymkode: f7dbe...a9a

Nå er jeg kvinne og norsk, men jeg snakker også veldig åpent om sex. Har en veldig laid-back holdning til det :) Jeg syns det er bare hyggelig. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva mener du med det? Det er ikke flere danskere som har det enn nordmenn, og tror da kanskje heller ikke man hadde sagt man var sammen med en danske? En dansk-pakistaner eller noe kanskje, men ikke danske hvis vedkommende ikke føler seg som dansk.

Hilsen danske som har bodd i Norge i 15 år, men fortsatt sliter med å forstå hangen til å gå inni helvete langt på ski for å spise en appelsin, og hvorfor man spiser lutefisk, svinekjøtt med masse fett og gammel sau til jul 🙈 Ellers glad i Norge altså, selv om jeg savner den litt mer laid back stemningen i København der jeg kommer fra! 

Nei, danskene er i utgangspunktet mer lukkede enn nordmenn, men når du først er inne er folk mer åpne enn i Norge synes jeg. Samtidig som at danskene ikke går like mye rundt grøten og kan være ganske direkte sammenlignet med nordmenn - men det er ikke det samme som å være steinhard! 

Anonymkode: bc1e1...b7c

Nå forstår jeg ikke disse greiene selv. Jeg føler jeg er litt som bjørnen går i dvale om vinteren. Spiser, sover og holder meg mest mulig inne. Om våren og sommeren koser jeg meg med det nydelige bylivet i Oslo. ❤️ og er mest mulig ute. 

Anonymkode: 4ce19...9e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dere spiser jo selv stekt flesk, så det tyter. Selveste svine-landet Danmark 🙂 også de nydelige røde pølsene, det skal dere ha! For ikke å glemme lun leverpostei. Heller gammel sau enn lunken lever!

Anonymkode: ea6ed...f78

På stekt flesk blir jo mye av fettet borte under tilberedning. Det blir sprøtt og godt - og kan jo overhodet ikke sammenlignes med ribbe? Hos oss går det forresten i kotelettkam (flæskesteg) til jul - der er det kjøtt og fett for seg og sprø svor. Også norske delen av familien er faktisk fornøyd med det 🤣

Ikke nedgjøre leverposteien vår nå da - det er jo noe av det aller beste på rugbrød med syltet agurk eller syltet rødbete og bacon og champignon!! Nå fikk jeg litt hjemlengsel faktisk, det er jo umulig å reise i disse dager... Visste du at røde pølser er røde fordi man i gamle dager farget pølsene som var gamle røde og solgte de billigere? 🤩 Men røde pølser er sånt man har i barnebursdager og til turister - (voksne) dansker flest liker bedre kvalitet på maten enn røde pølser og trestjernet salami altså. Mye bedre utvalg er det som regel også!

Anonymkode: bc1e1...b7c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en dansk filial så jeg har en del erfaring med dansker ifbm jobb.  samtlige er veldig direkte og det kan være litt uvant som nordmann. Mange av de er også veldig falske,  lager masse drama og later som de ikke vet hva vi prater om Når de blir konfrontert.. Men, de fleste er ganske kule og har bra humor, det liker jeg😊

Anonymkode: 5083c...3b5

Skrevet

De er mer avslappet og utadvendte enn nordmenn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært sammen med en danske og dermed møtt mange dansker. Synes kulturforskjellene er minimale, men de er klart mer direkte. Heldig du er forresten, skulle gjerne datet en danske til! 

Anonymkode: 8be28...2ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber mye med dansker (i hovedsak Københavnere og jeg opplever at de er mer direkte enn nordmenn. De er ofte mer krass og i starten ble jeg overrasket over at de var krasse og høylytte- litt mye «men hva fanden- det er da sgu helt feil» - men 5 min etterpå var de veldig gode venner. Opplever at de bare er mer dirkete, og sier kanskje bare mer hva nordmenn går rundt grøten for å si.
 De har også et mer laidback forhold til alkohol (som flere skriver) og kan godt kjøre etter de har drukket noen øl, og f.eks konfirmasjoner sees som en stor fest med masse alkohol. 
Ellers synes jeg ikke forskjellene er så store. Veldig mange like referanserammer som er koselig å oppdage.
Jeg snakker bergensk (og sier f.eks eg og ikkje). Når jeg snakker med dansker må jeg snakke litt saktere, jeg snakker kun med bokmålsord og slår ikke sammen ord som jeg ellers gjør (jeg sier «jeg vet ikke» i stedet for «vetsje» som jeg vanligvis sier). Da forstår de aller fleste meg veldig godt. 

Anonymkode: 5ab68...c53

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med en danske. Vi har vært sammen i over 20 år. Kan ikke si det er så store kulturforskjeller, men det kommer nok litt an på hvordan du er også. En øl etter jobben var jeg vant til fra før jeg traff han, ikke at vi tar det hver dag. 
ikke er danskene noe mer åpne enn nordmenn, tvertimot ifølge min danske svigerinne. Hun synes nordmenn er mer åpne og velkomne enn dansker.

Språkproblemer har det vel vært innimellom men ikke nå lengre. 

Anonymkode: b2ded...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Datet en danske som sov konstant og hatet sex. Hadde ikke humor og kritiserte Norge til enhver tid. Jeg gikk raskt videre. 

Anonymkode: 2c968...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo spørre om han har lyst på bolle 

Anonymkode: 96eae...c29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er halvt dansk.

Menn: Danske menn generelt: YUM! Mange av dem er veldig, veldig kjekke og pene. Dessverre er det mange som drikker for mange bajere og bærer preg av det etter hvert. Det er også mange som røyker. På landet har man en del av de typiske "Brian"-typer, som er Harrytasser på norsk. Det er ganske likt mellom landene. I byene har man f.eks. både nerdene, som i Norge, idrettsgutta, og kjekkasene som er mye ute på byen. Noen er veldig seriøse, andre er utro over en lav sko. Generelt har dansker mange sexpartnere og mange dansker føler seg kule når de utviser liberale holdninger, men flere og flere mener det har gått over styr og at fri sex har tatt en usunn dreining psykologisk sett. 

Ekteskap: Mange dansker gifter seg tidlig. Bryllupene er ikke så storslagne som i Norge. Ofte koster brudekjolene noen hundre kroner og bryllupsfesten avholdes i en bakgård.

Forhold til penger: Julegaver er heller ikke noe den jevne dansker bruker mange penger på. 200 kr gaver til sine foreldre og partner er ikke uvanlig. Danskere kan for nordmenn virke ganske gniene med penger. Samtidig er det for mange viktig å ha dyrt designertøy og designermøbler produsert i Danmark. 

Mat: Rugbrød med leverpostei og rødbeter, ja takk. 

Transport: Dansker sykler over alt, i all slags vær. De stabler barna sine i kassen foran på syklene sine. De sykler når de er fulle også, men dette er ikke lov. Det er også strengt forbudt å sykle på fortau. Man skal overholde reglene. En gjennomsnittlig dansk familie har sykler, ikke stasjonsvogn. Kanskje en liten el-bil, en Clio eller en Polo hvis de virkelig skal flotte seg.

Fritid: En gjennomsnittlig dansk familie har en kolonihave og dyrker sine egne grønnsaker. De drar på "ski-ferie" til Norge hver vinter. 

Sosial omgang: Dansker sier hva de mener, og de sier det tydelig. Nordmenn kan bli litt støtt av den direkte væremåten og oppleve den som kranglete og konfliktsøkende. Danskene foretrekker å sette hverandre på plass og si klart og tydelig fra om hva de mener er feil. De fleste danske kvinner er sterke, feministiske og ikke noen pyntedukker. 

Hus: Dansker har ikke gardiner. Ofte har de heller ikke duker. Mange danske hjem kan av nordmenn opleves som sterile og upersonlige. 

Anonymkode: e9126...ff6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2021 den 14.59):

Du kan jo spørre om han har lyst på bolle 

Anonymkode: 96eae...c29

Gjorde det i går 😅 
Beste sexen jeg noen gang har hatt 🥰

ts

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri datet en danske, men min bror er gift med ei. Han synes ikke det er store kulturelle forskjeller, eneste han klager litt på er at når de er i Danmark varer måltid i timesvis. De sitter mye lengre til bords enn hva vi er vandt med. Dette er noe jeg har registrert selv også. De er også mer liberale til alkohol, og liker generelt å hygge seg med mat og drikke. 

Anonymkode: b695d...a1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er dansk og min far er norsk. Aldri merket noen forskjell mellom min danske familie og min norske. Mamma snakker litt spesiell norsk da, men det legger ikke jeg merke til (bare venner som påpeker det). 

Anonymkode: bef8c...866

AnonymBruker
Skrevet

Som norsk bosatt i Danmark merker jeg store kulturforskjeller 😂 danskene er generelt mer prisbevisst/gjerrige og direkte i væremåte. 

Anonymkode: d0a8c...822

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gjorde det i går 😅 
Beste sexen jeg noen gang har hatt 🥰

ts

LItt off-topic men: Det er også min erfaring. Hadde et forhold med en dansk mann i noen år og det er den beste sexen jeg har hatt. Kan jo være tilfeldig, men vet ikke. Har hatt endel norske menn også så har endel å sammenligne med. Synes jeg har hørt flere si det samme. Er det flere som har samme erfaring? Er de bedre i senga enn norske menn? 

Anonymkode: 52733...fd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...