Gå til innhold

Medisin for høyt stoffskifte og lagt på meg 3 kg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gikk ned ca. 5 kilo i perioden med høyt stoffskifte til jeg fikk påvist det. Etter halvannet år på neo-mercazole i forskjellige doser er jeg nå opp ca. 12 kilo fra det laveste (altså før medisinering). Har altså gått opp 7-8 kilo fra utgangspunktet før høyt stoffskifte. Håper ikke jeg går opp mer, er et halvt år siden jeg slutta på medisiner...

Anonymkode: 9c567...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 7/5/2021 at 2:22 AM, AnonymBruker said:

Takk for tilbakemeldinger.

Selv om dere tenker at 3 kg ikke er mye, betyr det ikke at jeg føler det samme. For meg som trener og har aktiv jobb og spiser som jeg gjorde før sykdommen er det kjipt å se at vekta har gått litt opp og i hodet mitt er jeg så sykt redd for at vekta plutselig skal vise 10 kg mer.

Ts 

Anonymkode: aa804...5b3

Da føler du feil, rett og slett. Og jeg ser ikke hva godt som kommer ut av å tviholde på den følelse. Hjelper den deg gå ned i vekt? Nei. Gjør den deg glad? nei. 

Det virker ikke som om du har peiling på fettprosent og muskler, da hadde du ikke brydd deg om 3 kg. Du forstår ikke kropp og vekt og bekymrer deg for noe du ikke vet hvordan fungerer. 

Anonymkode: 864a9...261

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har Graves, og et veldig ustabilt stoffskifte.

Jeg har hørt fra både leger, spesialister og andre med stoffskiftelidelser, at man ikke legger på seg nevneverdig av stoffskiftelidelser, men det er ikke min erfaring. For meg har det gått begge veier, jeg har opplevd å legge på meg tyve kilo med lavt stoffskifte, og jeg har opplevd å rase ned tredve kilo med høyt stoffskifte.

Nå er stoffskiftet mitt godt regulert i følge endokrinologen, men jeg merker selv at jeg ligger lavere enn hva jeg personlig er komfortabel med. Dette betyr at selv med intensiv trening fire dager i uken og sunt kosthold, så er jeg fremdeles 10 kilo over ønsket vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ts her

Takk for tilbakemeldinger

Jeg ligger fortsatt på ca 3 kg mer så ligger stabilt, men har en skrekk at når jeg ikke har veid meg på 3-4 uker er jeg så redd for at vekta ska vise 10kg +. Jeg venter på svar på stoffskifteprøvene ( tar prøver hver 6 uke) og om medisindosen skal justeres. Det som er positiv er at jeg nå løfter over min egen kroppsvekt i benkpress som jeg ikke klarte da stoffskifte var for høyt og uansett hvor mye jeg trente. Så har mer overskudd i treningen og styrke selv om vekta hadde gått litt opp 😅

Ønsker gjerne flere innspill😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min gikk opp 12 kh etter at han begynte på stoffmedisin

Anonymkode: 8f171...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen min gikk opp 12 kh etter at han begynte på stoffmedisin

Anonymkode: 8f171...690

Min gikk opp 20 kg på 6 mnd...

Jeg har gått opp 20 kg pga andre medisiner. 

3 kilo er ingenting, bruk hodet til noe annet enn kilo.

Anonymkode: 04431...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PinkishLampshade skrev (På 2021-7-30 den 17.02):

Jeg har Graves, og et veldig ustabilt stoffskifte.

Jeg har hørt fra både leger, spesialister og andre med stoffskiftelidelser, at man ikke legger på seg nevneverdig av stoffskiftelidelser, men det er ikke min erfaring. For meg har det gått begge veier, jeg har opplevd å legge på meg tyve kilo med lavt stoffskifte, og jeg har opplevd å rase ned tredve kilo med høyt stoffskifte.

Nå er stoffskiftet mitt godt regulert i følge endokrinologen, men jeg merker selv at jeg ligger lavere enn hva jeg personlig er komfortabel med. Dette betyr at selv med intensiv trening fire dager i uken og sunt kosthold, så er jeg fremdeles 10 kilo over ønsket vekt.

Som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg har åså graves, legen mener det er bra at jeg ligger litt for lavt, heller det enn for høyt! 😄 Jeg er uenig, vært sånn i 3 år snart. Lagt på meg 15 kg og jeg jobber for å holde vekta nede, men jeg lever på 1500 kal om dagen og det klarer jeg ikke alltid.

Anonymkode: 6327a...daa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg har åså graves, legen mener det er bra at jeg ligger litt for lavt, heller det enn for høyt! 😄 Jeg er uenig, vært sånn i 3 år snart. Lagt på meg 15 kg og jeg jobber for å holde vekta nede, men jeg lever på 1500 kal om dagen og det klarer jeg ikke alltid.

Anonymkode: 6327a...daa

Det er veldig slitsomt, så føler med deg. Gikk til Dr. Oftebro som jeg har forstått er veldig kontroversiell. Han satte meg på liothyronin som fungerte veldig bra, men dette nektet fastlegen meg å gå på. Veldig synd. Har hørt at den syntetiske stoffmedisinen vi får her i Norge er mindre effektive enn de naturlige (og dyre) alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hva skjer med de som har lavt stoffskifte og tar medikamenter i høyere dose enn nødvendig? Går de ned i vekt da??? 

Anonymkode: 712fa...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 21.54):

Men, hva skjer med de som har lavt stoffskifte og tar medikamenter i høyere dose enn nødvendig? Går de ned i vekt da??? 

Anonymkode: 712fa...b8b

Du risikerer hjertestans, hva som skjer er individuelt. Det er vanlig å gå høy puls, hjertebank, svetting, angst osv ved høyt stoffskifte (noe man får av for mye medisin). 

Anonymkode: 342df...ae9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som gikk opp i vekt da dere startet på medisin, stabilisere det seg da dere sluttet på medisin? 
Legen sier jeg hvertfall bør stå på det i 1 år så er spent på hvordan det blir da.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere som gikk opp i vekt da dere startet på medisin, stabilisere det seg da dere sluttet på medisin? 
Legen sier jeg hvertfall bør stå på det i 1 år så er spent på hvordan det blir da.

Ts

Det var da voldsomt så mye disse usle 3 kiloene opptok deg da - det har ikke blitt mer enn 3 kilo på disse månedene og det er det jeg kan variere i vekt i løpet av en uke. 

Stoffskiftesykdommer er så potensielt skumle, at jeg hadde gladelig tatt "bare noen kilo i vektøkning" som symptom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg la på meg når jeg fikk medisiner mot lavt stoffskifte. Hjertet banket noe inni granskogen fort, det kan føre til hjerteinfarkt hvis ikke hjerte klarer å jobbe samstemt med kroppen. Men det er i ulage og da må hjertet jobbe kjappere, men til slutt ..... bedre å gå opp litt i vekt, selv om jeg hater det, enn å få et infarkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo hatt andre symptomer før jeg startet på medisiner slik som hjertebank, dårlig søvn, uro og hetetokter. Og er glad de symptomene er i sjakk. Men jeg er fra før redd for å legge på meg og har litt komplekser. Er glad for at jeg har blitt sterkere på styrketrening etter jeg ble medisinert men har en frykt at vekta skal vise mye vektoppgang etterhvert. Selv om noen ikke synes 3 kg er mye kan det jo for meg føles tungt og gjøre meg urolig. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at 3 kilo plager deg. Selv har jeg også lagt på meg 4 kilo pga mye hjemmekontor og kort vei til skap og kjøleskap, og litt trøstespising. De sitter som støpt uansett hvor lite jeg spiser. 
Jeg veier meg hver dag, gjort det bestandig siden jeg flyttet hjemmefra, og har ingen spiseforstyrrelse overhodet. Syns bare det er kjipt å plutselig gå opp i vekt, etter å ha hatt samme vekt siden jeg var i 20 årene (Jeg er godt voksen)

Tenker at 4 kg blir til 6 kg, og 6 kg blir til 9 kg, og så har man havnet i en dårlig spiral som det er vanskelig å bryte.

De som sier uffameg, skjerp deg, bare 3 små kilo, er de som sliter med overvekt selv. Så de skal du ikke bry deg om. Ingen liker at noen er slankere enn seg selv. Enkelt og greit. 

Anonymkode: a6e54...0f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du sier at du er sterkere, løfter mer og får bedre resultater på trening. Har du tenkt over at de 3 kg faktisk har hatt en positiv innvirkning der?

Mest sannsynlig var det noe fett og vann i starten, mens nå vil jeg tippe at kroppen din har bygd mer muskler, og dermed vil du være tyngre. Du vil også være lik/mindre i fasongen og sterkere. 

Jeg skjønner at 3 kg er kjedelig, men om du fortsatt er normalvektig, har energi og får gode resultater på trening så er kanskje nåværende vekt din trivselsvekt fremover.

Anonymkode: aabdc...186

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som de 3kg er bra for deg, du har ikke gått opp siden april så ville ikke stresset mer med det nå. 

Jeg har lavt stoffskifte, går opp 2-3kg i dagene før menstruasjonen, men går ned igjen når blødningene begynner 

Anonymkode: 547e4...c77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...