Gå til innhold

Medisin for høyt stoffskifte og lagt på meg 3 kg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg fikk i begynnelsen av februar påvisst høyt stoffskifte og graves sykdom og startet på neo mercazole 5 mg x 3 daglig. Etter en mnd hadde prøvene gått ned til det laveste normalimråde bortsett fra TSH som fortsatt hang etter. I ca 1 mnd har jeg derfor tatt 1 tablett daglig. Tok nye prøver på fredag og venter på svar. Legen sier medisindosen kan bli justert i løpet der året jeg står på det.

Jeg har en aktiv livsstil og trener mye og har et normalt kosthold. Men siden jeg startet på medisin har jeg lagt på meg 3 kg :(

Er så redd for å gå mer opp i vekt og d påvirker humøret 

Andre med erfaringer?

Anonymkode: aa804...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom du har gått med høyt stoffskifte en stund har du snnsynligvis hatt høyere fobrenning enn det som er normalt. Positivt for vekt, men ikke særlig positivt for resten av kroppen med tanke på hjertestans og den slags

Det er mulig at du nå er mer normal i forbrenningen og du må spise som andre mennesker. Mindre. Jeg hadde motsatt problem. Hadde lavt stoffskifte og trodde man ikke kunne spise mer enn ca 1000-1200 kcal om dagen uten å legge på seg. Jeg forstod godt hvorfor mange var overvektige, for det var vanskelig ligge så lavt. Etter diagnosen og medisinene spiser jeg ca 1400-1800 uten å gå opp i vekt, så det var ganske stor forandring. 

Anonymkode: c4cc2...e27

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må justere matinntaket nå som du har lavere forbrenning. 

Anonymkode: 38118...ae7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stoffskifte er komplisert og det er dessverre en kvinnesykdom så det er selvsagt lite hjelp å få. Det kan være st du nå er blitt lav i stoffskiftet, selv om din lege sier at alt er innafor normale verdier - da kommer kiloene fort på🙈

Anonymkode: 3ff6b...392

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar:)

Flere med erfaringer?

Jeg gikk kun ned 1-2kg da stoffskifte var høyt så er nok det som har kommet på igjen

Men jeg blir i dårlig humør og trist å se at det har gått litt opp når jeg er like aktiv som tidligere og har høyt aktivitetsnivå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk opp masse da jeg fikk Graves og gikk på Neo-Mercazole. Umulig å få av før sykdommen var regulert. Tror det var mye væske og ikke så mye fett. 

Anonymkode: 58e17...2a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS, gikk du opp i vekt pga medisin? 

Man pleier jo å gå ned i vekt med høyt stoffskifte 

Anonymkode: 70361...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk ned ca 1-2kg før jeg startet med medisin og alltid holdt meg stabil på vekt

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal begynne på nero mercazole nå. Har lagt på meg og håpte dette ville gjøre det lettere å holde vekten. Det skal jo stabilisere seg, eller komme opp på noe nermere normal forbrenning med NM?

Anonymkode: 6327a...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

Ja vil tro at forbrenningen skal stabiliseseres av å stå på medisin men jeg føler meg ekkel i kroppen og stor selv om det kun er snakk om 2-3kg økning 

Andre som har erfaring å føle det slik av å stå på medisin mot høyt stoffskifte? 

Har fått lavere puls og har ikke hjertebank lenger men føler meg litt rar i kroppen og fortsatt reagerer på varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 kg er ikke noe jeg hadde fått panikk over. Du må regne med at både dosering og bieffekter, som feks vekt kan svinge litt, frem til dere har funnet rett dose. Si fra til legen om alt som kan tenkes å være relevant, så hjelper de deg. Jeg gikk veldig lenge med høyt, uten å være klar over det, og da jeg begynte på medisiner fikk jeg for mye i starten, så da ble jeg kjempelat, daff og energiløs, men etter neste blodprøve ble dette medisinert litt ned igjen.

Var mye styr første halvåret, med månedlige blodprøver og stadige justeringer, og vekslet mellom å føle meg utmattet og energisk. Etter de seks månedene lå jeg mer stabilt, og begynte å føle meg som et menneske igjen. Så gikk jeg på jevn dose ett år, også brukte vi ca 6 mnd på å trappe ned. Hele prossesen tok to år, fra start av medisinering, 12-13 år siden, og ingen tilbakefall så langt. 

Anonymkode: c31c6...0a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for all tilbakemelding:) Det hjelper på!

Min største frykt er å gå opp 10 kg, men skal være litt ekstra nøye med kosthold og fortsette å være aktiv.

Setter pris på flere erfaringer/tilbakemeldinger :)

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker

Ts her..

Dette er 3 mnd etter.

Vekten viser fortsatt det samme!

Det som er positivt er at jeg løfter veldig bra på trening. Før jeg fikk medisin mot høyt stoffskifte gikk jeg ned i kilo på antall kilo vektløfting. Nå har jeg økt og føler meg sterk. Men pga vekta føler jeg meg trist. Hater å se meg i speilet.

Må fortsatt ta blodprøver hver 5 uke og nå tar jeg 1 tablett morgen og 1 tablett annenhver kveld. Dosen justeres hver mnd.

Flere som har erfaring med medisinering mot høyt stoffskifte og vektøkning?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Legen min mener det er bedre at jeg ligger litt for lavt, så jeg spiser 400 kalorier mindre hver dag for å stå stille. La på meg 6 kg i starten og har aldri klart å ta dem av :) 

Anonymkode: 6327a...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her..

Dette er 3 mnd etter.

Det som er positivt er at jeg løfter veldig bra på trening. Før jeg fikk medisin mot høyt stoffskifte gikk jeg ned i kilo på antall kilo vektløfting. Nå har jeg økt og føler meg sterk. Men pga vekta føler jeg meg trist. Hater å se meg i speilet.

Må fortsatt ta blodprøver hver 5 uke og nå tar jeg 1 tablett morgen og 1 tablett annenhver kveld. Dosen justeres hver mnd.

Ts

Er det fortsatt snakk om 3 kg? I så fall er du overdramatisk. Kvinn deg opp litt og få litt bein i nesen. Det er snakk om 3 kg. Skal du synets synd på deg selv og sutre resten av livet pga 3 kg?

Anonymkode: 864a9...261

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ts her..

Dette er 3 mnd etter.

Ts

Men helt ærlig talt, om du reagerer sånn på skarve 3 kg har du spiseforstyrrelser. 

Ja, min erfaring er at jeg har variert 20 kg både opp og ned grunnet for lavt eller for høyt stoffskifte. Med samme kosthold osv.

Jeg raser ned i vekt med for høyt, og vekten går tilsvarende opp med for lavt.

Når jeg har optimal TSH får jeg grenseland normalvektig/lett overvekt. 

Jeg mister ikke vekt av slanking når stoffskiftet er for lavt. Og omvendt. 

Om dette er ditt eneste symptom på høyt stoffskifte er du superheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

3 kg er jo ingenting. Svaier 3-5 kg fra morgen til kveld. Om 3 kg er krise for deg, vil jeg anbefale deg en psykolog. Du har problemer

Anonymkode: 542d5...d5b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tilbakemeldinger.

Selv om dere tenker at 3 kg ikke er mye, betyr det ikke at jeg føler det samme. For meg som trener og har aktiv jobb og spiser som jeg gjorde før sykdommen er det kjipt å se at vekta har gått litt opp og i hodet mitt er jeg så sykt redd for at vekta plutselig skal vise 10 kg mer.

Vet at jeg må jobbe litt med hode og at det ikke er verdens undergang, men jeg synes det er greit å høre litt om hvordan erfaringer andre har med stoffskifte og vekta.

Før jeg ble medisinert hadde jeg uro i kropp, litt hjertebank, sov dårlig og syntes varme var sykt ubehagelig og fikk hetetokter. Dette er nå borte etter jeg starter på medisin og som sagt føler jeg meg sterk på trening. Men det er frykt for at vekta skal stige mer. Kan sikkert spise mindre kalorier, men jeg synes det er vanskelig å endre kosthold og er redd for å bli for kroppsfiksert. 

Setter pris på flere tilbakemeldinger :)

Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...