Gå til innhold

Helgefrokoster

Fremhevede innlegg

Gjest Villfisker
Skrevet

Hadde aldri orket å ødelegge dagen med å starte med et felles måltid. Kjedelig, og unødvendig. Liker å spise alene, uten andres slafsing og smatting, og når jeg faktisk er sulten. Å trykke i seg mat, bare fordi man skal spise sammen, hadde vært forferdelig ekkelt. Kunne til nøds tatt en kaffe eller tekopp, men om morgenen liker jeg å ha noen timer alenetid. Da blir resten av dagen mye bedre. :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Villfisker skrev (22 minutter siden):

Hadde aldri orket å ødelegge dagen med å starte med et felles måltid. Kjedelig, og unødvendig. Liker å spise alene, uten andres slafsing og smatting, og når jeg faktisk er sulten. Å trykke i seg mat, bare fordi man skal spise sammen, hadde vært forferdelig ekkelt. Kunne til nøds tatt en kaffe eller tekopp, men om morgenen liker jeg å ha noen timer alenetid. Da blir resten av dagen mye bedre. :) 

TS her. Jeg er oppe 7, og har masse alenetid før jeg lager frokost kl 10. Tar meg en youghurt hvis jeg er sulten tidlig. Her er den heldigvis ingen som slafser og smatter. Vi er godt oppdratte 😉

Anonymkode: 6a79e...20a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke frokost, men sitter alltid med barna når de spiser. 

Anonymkode: 69888...bd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber turnus, så har ikke spesielt forhold til helgw. Barna elsker å sove så lenge de vil. I hverdagen tar vi gjerne lange frokoster og leverer senere i barnehagen. 

Anonymkode: 1f41f...035

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her. Jeg er oppe 7, og har masse alenetid før jeg lager frokost kl 10. Tar meg en youghurt hvis jeg er sulten tidlig. Her er den heldigvis ingen som slafser og smatter. Vi er godt oppdratte 😉

Det er bra med oppdragelse ja. Kan ikke velge alle familiemedlemmer, men kan velge å ikke spise sammen med noen av dem. Har aldri tålt at folk snakker med munnen full av mat. Det har jeg alltid hatet.

Er tidlig oppe jeg også. Men skal jeg samles med andre noen timer senere, får jeg plutselig innklemt tid igjen ;)  Liker bedre å planlegge det sånn at jeg får gjort noe. Ellers kunne jeg like gjerne vært på jobb. Er ikke så glad i å gi av tida mi heller, så avtaler sjeldent noe fram i tid. 

Spiser sjelden sammen når jeg er på besøk også. Besøker heller ikke de som snakker med munnen full. Men blir gjerne med på tur, eller gjør aktiviteter sammen. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor alltid slike fordommer og avsporing i denne typen tråder?

Det er et samarbeid. 

Eltefritt. Rører sammen deigen mens vi lager middag dagen før. 

Hever over natten.  Wifi på stekovn, så forvarmer gryta mens vi beveger oss hjemover. Baker mens vi dusjer og skifter, alle bidrar da vi vet hva det vil si at ovnen plinger. Samtidig som vi tar "skift" på å lage klar resten av maten, dekker på bord, og så videre. 

Har også horn, rundstykker og brød i fryseren, så ofte blir det selvfølgelig hentet herfra i stedet for å bake ferskt. 

Anonymkode: b6edd...ef7

Takk for tips! Jeg kunne også ønsket meg nybakt brød uten å måtte sette av timene rett før til å forberede det, så var faktisk ikke meningen å være fordomsfull.

Husker bare at min mor aldri kunne være med på tur fordi hun måtte fikse maten, og ønsket noen ganger hun ville drite i å gjøre så mye ut av det, og heller bli med. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør dette på helligdager og i ny og ne. Vi gjør det også oftere når vi er på hytten, men ikke alltid da heller. Selv om dere har gode opplevelser rundt det betyr ikke at det er rett for alle.

Jeg er B-menneske og ikke så veldig sulten så tidlig. Jeg liker derfor ikke å spise så veldig store måltider tidlig. Datteren vår trener fra 7-10 hver lørdag, og vanligvis har vi planer som gjør at vi ikke bruker veldig lang tid på å spise frokost (det forsinker oss, siden vi ikke er glad i å stå så tidlig opp). Vi har likevel plenty med familie-kvalitetstid, og vi koser oss mye med mat sammen selv om frokostene stort sett er ganske enkle. Og i julen har vi god tid og spiser lange brunsjer. 

Anonymkode: e81a6...5c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var ung hadde vi felles frokost på søndager, bursdager og høytider/helligdager. Det har gitt meg så mye gode minner å se tilbake på i voksen alder, da begge foreldrene mine har dessverre gått bort nå. Jeg ser på mat som sosialt og kos. Samboer er (dessverre) HELT motsatt, og ser på mat som "nødvendig onde". 

Jeg er A-menneske, mens han er B-menneske. Han hater også å spise frokost. Så jeg står opp tidlig, tar meg noen kopper kaffe og leser nyheter/ser tv serie, spiser frukt e.l. før jeg deretter steller i stand med rundstykker, egg, pålegg og dekker på. Så venter jeg på at han skal våkne ordentlig og få matlyst da 😅 

Håper riktignok at vi kan videreføre den helgefrokosten til våre barn i "mine foreldres ånd" om jeg kan si det slik. 😊 

Anonymkode: ce2fa...aea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn på 1 og 4. Her er det fellesfrokost hver lørdag og søndag, en gang mellom 9 og 10. Ungene spiser første frokost når de står opp, så spiser de en gang til når den voksne som får ligge litt frempå er klar. Prøver å komme oss ut rett etter vi har spist, så slipper vi at noen blir hangry før vi er ute av døren. 

Anonymkode: 63ddf...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser på snap o.l. at mange familier ikke spiser god lørdags- og søndagsfrokost sammen. Syns nesten det ser litt trist ut. Spiser ikke de fleste helgefrokoster sammen? 

Synes det er mer trist med to pottesure foreldre rundt matbordet, dvs. at ene får sove. Lev i ditt eget liv og ikke tro snapchat er fasiten på hvordan folk lever sitt liv.

Hver gang vi koser oss med barnet legger vi det absolutt ikke ut på snapchat. Så utrolig trist!

Anonymkode: 7e466...768

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oj, her ble jeg overrasket. Jeg trodde dette var noe alle gjorde. Det blir jo så mange gode samtaler rundt måltider. Jeg tror vi spiser alle måltider sammen. Noen ganger med et barn mindre eller tre ekstra, men de som er hjemme spiser sammen. 

Anonymkode: 98038...b64

Hva ble du overrasket over? Kan være folk spiser frokost sammen, men ikke HELGEfrokoster... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er fast felles frokoster i jula og påska. Ellers spiser vi når vi står opp i helgene,ungene sover gjerne til i 10,11 tiden. 

Men fredagstacoen er hellig,den spiser vi sammen.

Anonymkode: 8942f...ac6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er bare 2, men vi gjør det.. Kanskje ikke så mye frokost da, mer brunsj 😅 Han er A menneske, jeg B, så han lufter hunden, spiser en liten porsjon havregrøt og gjør noen små ting mens jeg slumrer og tar kaffe på sengen.. Men vi kjøper inn litt godt pålegg kanskje til helgen, dekker på bordet, og unner oss den tiden og kosen det tar når jeg er 1) stått opp 2)er våken 3) har fått litt appetitt..

Men er enig i at det å bli vekket for å spise frokost, altså jeg hadde klikket.. Og at noen skal vente er heller ikke koselig.

Anonymkode: 07df6...f1b

Jeg venter 🙂. Tar meg en youghurt, null problem 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Synes det er mer trist med to pottesure foreldre rundt matbordet, dvs. at ene får sove. Lev i ditt eget liv og ikke tro snapchat er fasiten på hvordan folk lever sitt liv.

Hver gang vi koser oss med barnet legger vi det absolutt ikke ut på snapchat. Så utrolig trist!

TS her. Jeg legger aldri utvfrokoster på snap. Er ikke derfor vi koser oss med et måltid. Men ser mange influencere, bloggere, vloggere osv som bare tar seg litt mat ved kjøkkenbenken. Og det skal de selvfølgelig gjøre som de vil med. Men jeg er vant til fellesfrokost kl 10, uten noen sure rundt bordet, og lurte bare på om det var jeg som var "unormal" 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser så og si alle måltider sammen. I helgene har vi vanlig frokost klokken 0700 (enkle brødskiver, havregrøt e.l.) og litt mer fæncy lunsj senere på dagen med bakeri-brød, mer pålegg, egg og bacon, omelett eller lignende. 

Vi er to voksne med en toåring, da. jeg håper jo at barnet på ett eller annet tidspunkt ønsker å sove litt lenger. 

Anonymkode: 55631...e7d

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Alltid felles frokost, men ingen som sover lenge hos oss (små barn). Hvis minsten står opp 0430 får hun melk eller frukt i sekstida, før felles frokost ca 8. 

Er vant med felles frokost hjemmefra også. 

Hvis ungene når de blir større ikke vil delta på felles frokost er det helt ok. :)

Gjest Trynefaktor
Skrevet (endret)

Vi gjør det ofte, særlig nå som det ikke er kamper og idrettsarrangementer i helgene. 

Det blir ofte frokost 2/tidlig lunsj på den yngste morgenfuglen da. 

Pleier ikke sende snap fra frokosten. ;) 

Endret av Trynefaktor
Skrevet

Vi er 2 voksne og en 2 åring. Frokost blir sjeldent samtidig, da en står opp med ungen i 6 tiden på morgenen, mens den andre får sove. Blir i ny og ne felles brunsj når forelderen som har sovedag står opp. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når jeg var ung hadde vi felles frokost på søndager, bursdager og høytider/helligdager. Det har gitt meg så mye gode minner å se tilbake på i voksen alder, da begge foreldrene mine har dessverre gått bort nå. Jeg ser på mat som sosialt og kos. Samboer er (dessverre) HELT motsatt, og ser på mat som "nødvendig onde". 

Jeg er A-menneske, mens han er B-menneske. Han hater også å spise frokost. Så jeg står opp tidlig, tar meg noen kopper kaffe og leser nyheter/ser tv serie, spiser frukt e.l. før jeg deretter steller i stand med rundstykker, egg, pålegg og dekker på. Så venter jeg på at han skal våkne ordentlig og få matlyst da 😅 

Håper riktignok at vi kan videreføre den helgefrokosten til våre barn i "mine foreldres ånd" om jeg kan si det slik. 😊 

Anonymkode: ce2fa...aea

Jeg har det også sånn, og jeg er så heldig å ha begge foreldre i livet enda. Så når jeg er hos dem, så er frokost en god tid, og nesten en høytid hver gang. Da lager vi gode frokoster, og dekker på spisestuebordet. Vi er sammen om det, men det er nok jeg som gjør mest nå, ettersom foreldrene mine er rundt 80 år nå, Vi bruker minst en time rundt frokostbordet, kanskje mer enkelte ganger.

Jeg ser at de har den frokosten uten oss barna til stede også. De koser seg, bruker lang tid på frokosten, og hvis jeg ringer dem kl 10, er de midt i kaffe og frokost. Og etterpå har de dagens gjøremål, og det er ikke lite. Men de bruker lang tid på morgen og frokost. 

Da jeg var barn, jobbet begge foreldrene mine, og det var kun i helger vi hadde det sånn. 

Her hjemme er det også godt å ha gode morgener i helgene. Har voksne barn, Vi skifter på å sove ut lenge da. En er ute med hundene, og lager frokost, den andre står opp senere, til nyvasket kjøkken, god frokost med omelett og varme rundstykker, og god kaffe eller te. 

Det er noe begge setter pris på. 

Anonymkode: f1f51...990

AnonymBruker
Skrevet

Hvem i all verden er det som snapper at de «ikke spiser helgefrokost»? 

Anonymkode: 6a3a4...2f6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...