Gå til innhold

Helgefrokoster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på snap o.l. at mange familier ikke spiser god lørdags- og søndagsfrokost sammen. Syns nesten det ser litt trist ut. Spiser ikke de fleste helgefrokoster sammen? 

Anonymkode: 6a79e...20a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Mat er mat her i huset, vi har ikke noe rituelt forhold til det.

Anonymkode: 87d61...c09

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: d34b0...1da

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei. Alle står opp til forskjellig tid, og ønsker å spise frokost til forskjellig tid. 

Felles frokost skjer veldig sjelden, og det er bra. 

Noe av det mest slitsomme jeg har opplevd er når noen sittet sultne og venter på de andre, og så deretter begynner å mase/presse de som sover. For vi må jo spise sammen! Nei det må vi ikke. Jeg har vært den som har stått opp kl 5, 7, 10 og 12. Plager ikke andre av den grunn og forventer det samme tilbake. 

Tar selvsagt alltid ansvar for små barn i min omsorg. 

Eldre barn kan ordne brødskive selv. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vi er bare 2, men vi gjør det.. Kanskje ikke så mye frokost da, mer brunsj 😅 Han er A menneske, jeg B, så han lufter hunden, spiser en liten porsjon havregrøt og gjør noen små ting mens jeg slumrer og tar kaffe på sengen.. Men vi kjøper inn litt godt pålegg kanskje til helgen, dekker på bordet, og unner oss den tiden og kosen det tar når jeg er 1) stått opp 2)er våken 3) har fått litt appetitt..

Men er enig i at det å bli vekket for å spise frokost, altså jeg hadde klikket.. Og at noen skal vente er heller ikke koselig.

Anonymkode: 07df6...f1b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det innimellom, men da er det frokost nr. 2 for barnet. Jeg liker det egentlig, men er også trøtt om morgenen og liker å ta ting og mat i mitt eget tempo.

Anonymkode: c7831...122

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Vi gjør sjelden det, fordi folk står opp til ulike tider, og ingen av oss er veldig frokostmennesker, vi trenger stort sett en time eller to før vi er klare for mat.

Skrevet

Vi gjør alltid det og de fleste jeg kjenner gjør det også. Vi sover lenge og spiser sen frokost. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Vi har alltid fellesfrokost kl 10. Og ungene har alltid møtt opp. Som tenåringer hendte det at de sov litt til etter frokost 🤣. Faktisk hender det ofte nå som voksne at de trekker fram frokostene som gode minner. 

Anonymkode: 6a79e...20a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser som oftest felles frokost i helgene, vi har tre barn i skolealder. Det å ha ritualer og tradisjoner er viktig for barn. Jeg husker fremdeles med glede våre felles helgefrokoster i mitt barndomshjem😊

Anonymkode: cf5ef...1da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er like vanlig som uvanlig. Vi spiser felles frokost lørdag og søndag. Baguetter med diverse pålegg.

Anonymkode: 09e73...3ff

Gjest BittenTei
Skrevet

Vi praktiserer ikke frokost i helgen, men brunch 🥰 Undertegnede disker opp, når alle er våkne og har satt seg selv i første gir. De som våkner og er sultne før helgebrunch (ca. 10.30/11), mekker enten yoghurt og granola, spiser popcorn fra gårsdagen, noe frukt o.l.). 

Alltid suksess med brunch. Frokost er rubbish 🙈😂

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det når vi alle er hjemme sammen. Dvs det blir stort sett frokost nummer to for minstemann som våkner sulten klokken altfor tidlig. Ellers spiser jeg og samboeren gjerne lang frokost på sengen, kaffe er bankers, havregrøt med god topping ny favoritt de dagene vi kan i løpet av uken, i forhold til jobb, når minstemann har dratt på skolen. 

Anonymkode: bce3a...b9a

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en aktiv familie. Så om morgenen spiser vi et lett måltid. Så er det ut på tur, trening, og alt mulig annet, som man ikke orker på full mage. Før vi samles til en bedre brunsj med eggerøre, laks, nybakt brød, rekesalat, frukt. 

Men hvordan ser du på snap hva folk ikke gjør? Jeg legger aldri ut bilder av slike måltider, da det utelukkende fremstår som skryt, og "se hvor flinke vi er til å kose oss som familie". 

Anonymkode: b6edd...ef7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det kun på helligdager, eller hvis vi tilfeldigvis er oppe samtidig. Er en familie hvor folk står opp alt fra 7 til 13 nå for tiden - fellesfrokost ville da innebære at den som står opp 7 må vente kjempe lenge og den som står opp 13 må vekkes alt for tidlig. Ingen god løsning for noen 😛 

Anonymkode: 2400d...e51

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi er foreløpig bare 2, men vi gjør gjerne litt ekstra ut av frokosten dersom vi begge har fri. Står opp omtrent samtidig, om ikke er det jeg som ligger og drar meg lengst. 😛 

Anonymkode: 3aa77...16f

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det alltid da vi var 2. nå har vi en toåring, og en får sove ut hver sin dag i helgen. Så da spiser den som stå opp med toåringen og den som står opp senere alene. Vi er jo sammen likevel, men jeg gleder meg til vi kan innføre felles helgefrokost igjen, for det er mitt favorittmåltid! God tid og helg! Men middag spises sammen, så det hjelper.

Anonymkode: 60426...0eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oj, her ble jeg overrasket. Jeg trodde dette var noe alle gjorde. Det blir jo så mange gode samtaler rundt måltider. Jeg tror vi spiser alle måltider sammen. Noen ganger med et barn mindre eller tre ekstra, men de som er hjemme spiser sammen. 

Anonymkode: 98038...b64

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi er en aktiv familie. Så om morgenen spiser vi et lett måltid. Så er det ut på tur, trening, og alt mulig annet, som man ikke orker på full mage. Før vi samles til en bedre brunsj med eggerøre, laks, nybakt brød, rekesalat, frukt. 

Hvem baker brødet? I dag finnes jo halvstekt, eller tar dere den tradisjonelle varianten der mor blir igjen hjemme mens resten er på tur?

Vi har felles frokost så langt. Ungene er fortsatt A-mennesker, så vi spiser når gubben og jeg har fått summet oss. Den som er sulten før det, får en lettvint matbit i mellomtiden.

Endret av Hactar
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hactar skrev (10 minutter siden):

Hvem baker brødet? I dag finnes jo halvstekt, eller tar dere den tradisjonelle varianten der mor blir igjen hjemme mens resten er på tur?

Vi har felles frokost så langt. Ungene er fortsatt A-mennesker, så vi spiser når gubben og jeg har fått summet oss. Den som er sulten før det, får en lettvint matbit i mellomtiden.

Hvorfor alltid slike fordommer og avsporing i denne typen tråder?

Det er et samarbeid. 

Eltefritt. Rører sammen deigen mens vi lager middag dagen før. 

Hever over natten.  Wifi på stekovn, så forvarmer gryta mens vi beveger oss hjemover. Baker mens vi dusjer og skifter, alle bidrar da vi vet hva det vil si at ovnen plinger. Samtidig som vi tar "skift" på å lage klar resten av maten, dekker på bord, og så videre. 

Har også horn, rundstykker og brød i fryseren, så ofte blir det selvfølgelig hentet herfra i stedet for å bake ferskt. 

Anonymkode: b6edd...ef7

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...