AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #1 Skrevet 17. april 2021 Hei. Jeg har de siste to ukene slitt med ekstremt tørste og ofte dobesøk. Har også gått ned i vekt og klør mye nedentil. Har veldig kraftige symptomer på tørste og tissing. Men hvordan diagnostiserer man diabetes 1 / 2? Jeg har kontaktet lege så er under utredning. Har lest meg litt opp. Virker som diabetes type 1 er det kraftige symptomer og diabetes 2 er mer langsommere? Foreløpig kun høyt fastende blodsukker. Og noen enkeltmålinger her å der. Ellers helt normalt. Langtidsblodsukker er også normalt. Blir ikke klok på dette. Er ung. Hvordan opplevde dere dette? Anonymkode: a8162...482
Hemoglobin Skrevet 17. april 2021 #2 Skrevet 17. april 2021 Har du fått verdiene dine? Hva sier legen din? Blodprøvesvar vil gi en indikasjon på hva legen skal se etter. For å diagnostisere diabetes 1/2 gjøres det forskjellige tester. Alder. Ung alder er ikke typisk for diabetes type 2, men kan forekomme. Glukosebelastning (det regner jeg med du har vært gjennom?) Symptomer på diabetes 1 kan oppstå plutselig (dager til uker). Symptomer på diabetes 2 skjer gjerne gradvis over tid (måneder til år). Det sjekkes om du har ketoner i urinen. Har du ketoner i urin, kan det være indikasjon på diabetes type 1. Du får ketoner i urinen dersom du mangler insulin. Insulin gjør at glukose fra blodet transporteres over i cellene. Dersom du mangler insulin, vil glukose øke i blodet ditt. Cellen får ikke glukose, og vil med dette sulte. For å få energi må kroppen bryte ned fett. Et nedbrytningsprodukt av fett er ketoner. Ketoner er avfallsstoff, og må skilles ut. Ketoner i urinen må ikke bety diabetes. Langtidsblodsukkeret (HbA1c) ditt er normalt. Det behøver ikke bety at du ikke har diabetes. Det kan bare bety at en eventuell diabetes er nyoppstått. HbA1c måler ditt gjennomsnittlige glukosenivå over ca. 3 måneder. HbA1c er hemoglobin som har bundet til seg glukose (fordi det er for mye glukose i blodet ditt). Denne glukosen forblir i blodet ditt så lenge dine røde blodceller lever (hemoglobin finnes i røde blodceller). Levetiden til røde blodceller er ca. 120 dager. HbA1c er derfor ikke en god indikator for diagnose av diabetes type 1. Det sees på familiehistorikk En ser på symptomer, og hvor alvorlige disse er. Vektnedgang (typisk for type 1), urinering Det tas en antistofftest. Diabetes type 1 kjennetegnes ved at kroppens eget immunforsvar angriper cellene som produserer insulin. Når dette skjer, produseres det visse antistoffer. Det er derfor mye å ta hensyn til før en diagnose kan stilles. En kombinasjon av nevnte faktorer vil avgjøre hvilken diagnose som stilles. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #3 Skrevet 17. april 2021 Begge barna jeg kjenner med diabetes type 1 ble diagnostisert (etter mistanke pga symptomer) fordi de hadde alt for høyt blodsukker. Anonymkode: b0660...ab6
Epictetus Skrevet 17. april 2021 #4 Skrevet 17. april 2021 Fast i 6 timer. Dra på apoteket og be om blodsukkertest. Hvis den er høy (7+ mmol/L) kan du gjerne bli litt bekymret. Er den over 10 Ber du om umiddelbar legetime. Er den over 20 drar du på legevakta. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #5 Skrevet 17. april 2021 Hemoglobin skrev (2 timer siden): Har du fått verdiene dine? Hva sier legen din? Blodprøvesvar vil gi en indikasjon på hva legen skal se etter. For å diagnostisere diabetes 1/2 gjøres det forskjellige tester. Alder. Ung alder er ikke typisk for diabetes type 2, men kan forekomme. Glukosebelastning (det regner jeg med du har vært gjennom?) Symptomer på diabetes 1 kan oppstå plutselig (dager til uker). Symptomer på diabetes 2 skjer gjerne gradvis over tid (måneder til år). Det sjekkes om du har ketoner i urinen. Har du ketoner i urin, kan det være indikasjon på diabetes type 1. Du får ketoner i urinen dersom du mangler insulin. Insulin gjør at glukose fra blodet transporteres over i cellene. Dersom du mangler insulin, vil glukose øke i blodet ditt. Cellen får ikke glukose, og vil med dette sulte. For å få energi må kroppen bryte ned fett. Et nedbrytningsprodukt av fett er ketoner. Ketoner er avfallsstoff, og må skilles ut. Ketoner i urinen må ikke bety diabetes. Langtidsblodsukkeret (HbA1c) ditt er normalt. Det behøver ikke bety at du ikke har diabetes. Det kan bare bety at en eventuell diabetes er nyoppstått. HbA1c måler ditt gjennomsnittlige glukosenivå over ca. 3 måneder. HbA1c er hemoglobin som har bundet til seg glukose (fordi det er for mye glukose i blodet ditt). Denne glukosen forblir i blodet ditt så lenge dine røde blodceller lever (hemoglobin finnes i røde blodceller). Levetiden til røde blodceller er ca. 120 dager. HbA1c er derfor ikke en god indikator for diagnose av diabetes type 1. Det sees på familiehistorikk En ser på symptomer, og hvor alvorlige disse er. Vektnedgang (typisk for type 1), urinering Det tas en antistofftest. Diabetes type 1 kjennetegnes ved at kroppens eget immunforsvar angriper cellene som produserer insulin. Når dette skjer, produseres det visse antistoffer. Det er derfor mye å ta hensyn til før en diagnose kan stilles. En kombinasjon av nevnte faktorer vil avgjøre hvilken diagnose som stilles. Takk for god informasjon. Fastende blodsukker er på 7,7. er 24 år. Har hatt svangerskapsdiabetes i 2019. Men denne tørsten og tissingen kom helt akutt nylig. Så derfor jeg ble så redd. Skal til legen til uka og ta langtidsblodsukker. Men foreløpig måler jeg selv. Og det er helt normale målinger ellers. Men fastende er høyt. Også er det som sagt disse sterke symptomene da, som skremte vettet av meg. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Begge barna jeg kjenner med diabetes type 1 ble diagnostisert (etter mistanke pga symptomer) fordi de hadde alt for høyt blodsukker. Anonymkode: b0660...ab6 Uff, stakkars små. Blodsukkeret utover dagen er normale. Men har veldig sterke symtomer foreløpig. Epictetus skrev (1 time siden): Fast i 6 timer. Dra på apoteket og be om blodsukkertest. Hvis den er høy (7+ mmol/L) kan du gjerne bli litt bekymret. Er den over 10 Ber du om umiddelbar legetime. Er den over 20 drar du på legevakta. Har gjort det. Har blodsukkerapparat her hjemme. Fastende blodsukker var på 7,7 og 8. Har legetime til uka. Ingenting kritisk. Bare høyere enn normalt og utrolig sterke symptomer. Var mer det som skremte meg.. Hilsen TS Anonymkode: a8162...482
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #6 Skrevet 17. april 2021 Det her er egentlig helt merkelig.. Ei venninne fikk mollusker for litt over 1 måneds tid sia. 2 uker etterpå får hu konstatert diabetes. Nå har jeg hatt diabetes symptomer, og nå i stad oppdager jeg noe lignende utslett på meg selv. Altså mollusker. Hva er sammenhengen med det her? Får helt angst her jeg nå. dette er jo helt merkelig. - TS Anonymkode: a8162...482
Hemoglobin Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det her er egentlig helt merkelig.. Ei venninne fikk mollusker for litt over 1 måneds tid sia. 2 uker etterpå får hu konstatert diabetes. Nå har jeg hatt diabetes symptomer, og nå i stad oppdager jeg noe lignende utslett på meg selv. Altså mollusker. Hva er sammenhengen med det her? Får helt angst her jeg nå. dette er jo helt merkelig. - TS Anonymkode: a8162...482 Jeg vet ikke om det er noen sammenheng mellom mollusker og diabetes. Men jeg vil anbefale deg å ikke bekymre deg. Jeg skjønner at det ikke er så enkelt, men enten har du diabetes eller så har du ikke det. Akkurat nå er det ingenting du kan gjøre noe med det. Det trenger heller ikke engang være diabetes, men nedsatt glukosetoleranse. Men alt dette skal legen hjelpe deg med å finne ut av. At du måler glukose til 7 og 8 mmol/L behøver ikke bety at du har diabetes. Enkelte PNA (pasientnær analyse)-instrumenter kan ikke benyttes til å stille diabetes diagnose. De tilfredsstiller rett og slett ikke krav for å kunne stille diagnosen. Hvilket instrument har du? 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Hemoglobin skrev (14 timer siden): Jeg vet ikke om det er noen sammenheng mellom mollusker og diabetes. Men jeg vil anbefale deg å ikke bekymre deg. Jeg skjønner at det ikke er så enkelt, men enten har du diabetes eller så har du ikke det. Akkurat nå er det ingenting du kan gjøre noe med det. Det trenger heller ikke engang være diabetes, men nedsatt glukosetoleranse. Men alt dette skal legen hjelpe deg med å finne ut av. At du måler glukose til 7 og 8 mmol/L behøver ikke bety at du har diabetes. Enkelte PNA (pasientnær analyse)-instrumenter kan ikke benyttes til å stille diabetes diagnose. De tilfredsstiller rett og slett ikke krav for å kunne stille diagnosen. Hvilket instrument har du? Contour next one. Bruker jeg. Anonymkode: a8162...482 1
Hemoglobin Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Contour next one. Bruker jeg. Anonymkode: a8162...482 NOKLUS gir en anbefaling av instrumenter som kan benyttes for å stille diagnosen. Det er likevel en rekke feilkilder en må være klar over når det foretas glukosemåling kapillært. Feilkilder kan påvirke resultatet både den ene og den andre veien.
Blueberrymuffin Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Contour next one. Bruker jeg. Anonymkode: a8162...482 Contour Next One er ganske korrekt, så korrekt at man kan bruke den til kalibrering av sensor og insulinpumpe. Feilmargin kan være opp til 0.5-1.5 mmol, men det avhengig av hvor høyt blodsukkeret er, feilmargin er større når blodsukker er høyt. 7.7 og 8 mmol er godt over det blodsukker skal være fastende. Har du målt blodsukker etter måltid? Fastende blodsukker brukes svært sjeldent til diagnose, diabeteslege spør ofte om stigning, og hvor lenge blodsukkeret er høyt. Hva er høyeste måling du har hatt (ikke fastende). Diabetes kan diagnotiseres på flere måter. - Vanligste er HbA1c, langtidsblodsukker. - Fastende blodsukker over 7 mmol (dette må gjøres på legekontor), hjemmetest er ikke gyldig. - Glukosebelastning. Men diagnose kan også stilles dersom pasienten har flere tilfeldige målinger over 11.1 mmol med symptomer på diabetes. Lege setter som regel aldri diagnose utifra en test alene, men diagnose dersom pasient får utslag på mer enn en test. Fastende blodsukker alene vil derfor ikke være nok til å stille en diagnose.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 Blueberrymuffin skrev (1 time siden): Contour Next One er ganske korrekt, så korrekt at man kan bruke den til kalibrering av sensor og insulinpumpe. Feilmargin kan være opp til 0.5-1.5 mmol, men det avhengig av hvor høyt blodsukkeret er, feilmargin er større når blodsukker er høyt. 7.7 og 8 mmol er godt over det blodsukker skal være fastende. Har du målt blodsukker etter måltid? Fastende blodsukker brukes svært sjeldent til diagnose, diabeteslege spør ofte om stigning, og hvor lenge blodsukkeret er høyt. Hva er høyeste måling du har hatt (ikke fastende). Diabetes kan diagnotiseres på flere måter. - Vanligste er HbA1c, langtidsblodsukker. - Fastende blodsukker over 7 mmol (dette må gjøres på legekontor), hjemmetest er ikke gyldig. - Glukosebelastning. Men diagnose kan også stilles dersom pasienten har flere tilfeldige målinger over 11.1 mmol med symptomer på diabetes. Lege setter som regel aldri diagnose utifra en test alene, men diagnose dersom pasient får utslag på mer enn en test. Fastende blodsukker alene vil derfor ikke være nok til å stille en diagnose. En skal ikke selvdiagnostisere seg når det gjelder diabetes. Anonymkode: b80fa...82f
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En skal ikke selvdiagnostisere seg når det gjelder diabetes. Anonymkode: b80fa...82f Hvor har brukeren sagt noe om selvdiagnotisering. Dette var tullete og unødvendig av deg. Anonymkode: 93eac...da0 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #13 Skrevet 3. mai 2021 Blueberrymuffin skrev (På 18.4.2021 den 14.08): Contour Next One er ganske korrekt, så korrekt at man kan bruke den til kalibrering av sensor og insulinpumpe. Feilmargin kan være opp til 0.5-1.5 mmol, men det avhengig av hvor høyt blodsukkeret er, feilmargin er større når blodsukker er høyt. 7.7 og 8 mmol er godt over det blodsukker skal være fastende. Har du målt blodsukker etter måltid? Fastende blodsukker brukes svært sjeldent til diagnose, diabeteslege spør ofte om stigning, og hvor lenge blodsukkeret er høyt. Hva er høyeste måling du har hatt (ikke fastende). Diabetes kan diagnotiseres på flere måter. - Vanligste er HbA1c, langtidsblodsukker. - Fastende blodsukker over 7 mmol (dette må gjøres på legekontor), hjemmetest er ikke gyldig. - Glukosebelastning. Men diagnose kan også stilles dersom pasienten har flere tilfeldige målinger over 11.1 mmol med symptomer på diabetes. Lege setter som regel aldri diagnose utifra en test alene, men diagnose dersom pasient får utslag på mer enn en test. Fastende blodsukker alene vil derfor ikke være nok til å stille en diagnose. Tusen takk for et godt og utfyllende svar. Langtidsblodsukkeret var fint. Var på 35. Men blodsukkermålingene de siste dagene har vært høye. Helt oppe i 13. og det har vært tilfeldig måling 1 time etter måltid. Ved 2 timer er det mellom 7-9. Aner ikke hva kroppen min prøver å si. Så lenge langtidsblodsukkeret er fint så gjør ikke fastlegen noe. Jeg vurderer å møte opp på legevakt i morgen. For jeg har fått høye verdier hver eneste dag. Anonymkode: a8162...482
Blueberrymuffin Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for et godt og utfyllende svar. Langtidsblodsukkeret var fint. Var på 35. Men blodsukkermålingene de siste dagene har vært høye. Helt oppe i 13. og det har vært tilfeldig måling 1 time etter måltid. Ved 2 timer er det mellom 7-9. Aner ikke hva kroppen min prøver å si. Så lenge langtidsblodsukkeret er fint så gjør ikke fastlegen noe. Jeg vurderer å møte opp på legevakt i morgen. For jeg har fått høye verdier hver eneste dag. Anonymkode: a8162...482 Hei, jeg er ikke lege, men kan prøve å snakke av egen erfaring med diabetes. 13 mmol er høyt for noen uten diabetes, det er over det som regnes som normalt, men fremdeles ikke så høyt at det er alarmerende. Jeg tror derfor ikke du vil komme noen vei på legevakten, så mitt tips er å fortsette å følge med på blodsukkeret selv. Da kostholdt, sykdom/infeksjoner, stress, lite søvn, også kan påvirke blodsukkeret. Så mitt tips er å følge med på blodsukkeret og gå til fastlege/legevakt dersom det fortsetter å stige. Kan dele min historie. Jeg fikk type 1 ganske sent. Og i starten hadde jeg blodsukkermålinger på 11-12 mmol. Høyt, men ikke høyt nok til at legen gjorde noe med det. Blodsukkeret steg sakte over en periode på 3 år. Det var ikke før etter 3 år, og jeg fikk over 20 mmol i blodsukker at jeg ble satt på insulin. Jeg skriver ikke dette for å skremme, fordi det trenger selvsagt ikke å være det samme som skjer med deg nå. Forteller kun min historie og erfaring. Poenget er at, når man utvikler diabetes i voksen alder, så kan det ta veldig lang tid fra man merker de første symptomene og noe for høyet blodsukker, før man har utviklet diabetes. Trenger ikke være tilfelle med alle, dette var kun slik heg opplevde det. Jeg vil råde deg til å følge ekstra nøye med på kosthold, måle blodsukkeret, og ta dette videre med lege/legevakt fort dersom det viser seg å fortsette og stige. Men, slik blodsukkeret ditt er nå, så tror jeg nok det blir vanskelig å få noe diagnose, siden du kun har litt forhøyet blodsukker, og alt annet er fint. Forstår om dette kan være skremmende eller vanskelig. Og minner om at jeg ikke er lege, så om du er bekymret eller redd, så husk å ta dette med lege, og ikke på kg. Siden diabetes er en alvorlig sykdom. Men om du skulle trenge noen å snakke med, så er det bare å sende en pm 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 Blueberrymuffin skrev (11 minutter siden): Hei, jeg er ikke lege, men kan prøve å snakke av egen erfaring med diabetes. 13 mmol er høyt for noen uten diabetes, det er over det som regnes som normalt, men fremdeles ikke så høyt at det er alarmerende. Jeg tror derfor ikke du vil komme noen vei på legevakten, så mitt tips er å fortsette å følge med på blodsukkeret selv. Da kostholdt, sykdom/infeksjoner, stress, lite søvn, også kan påvirke blodsukkeret. Så mitt tips er å følge med på blodsukkeret og gå til fastlege/legevakt dersom det fortsetter å stige. Kan dele min historie. Jeg fikk type 1 ganske sent. Og i starten hadde jeg blodsukkermålinger på 11-12 mmol. Høyt, men ikke høyt nok til at legen gjorde noe med det. Blodsukkeret steg sakte over en periode på 3 år. Det var ikke før etter 3 år, og jeg fikk over 20 mmol i blodsukker at jeg ble satt på insulin. Jeg skriver ikke dette for å skremme, fordi det trenger selvsagt ikke å være det samme som skjer med deg nå. Forteller kun min historie og erfaring. Poenget er at, når man utvikler diabetes i voksen alder, så kan det ta veldig lang tid fra man merker de første symptomene og noe for høyet blodsukker, før man har utviklet diabetes. Trenger ikke være tilfelle med alle, dette var kun slik heg opplevde det. Jeg vil råde deg til å følge ekstra nøye med på kosthold, måle blodsukkeret, og ta dette videre med lege/legevakt fort dersom det viser seg å fortsette og stige. Men, slik blodsukkeret ditt er nå, så tror jeg nok det blir vanskelig å få noe diagnose, siden du kun har litt forhøyet blodsukker, og alt annet er fint. Forstår om dette kan være skremmende eller vanskelig. Og minner om at jeg ikke er lege, så om du er bekymret eller redd, så husk å ta dette med lege, og ikke på kg. Siden diabetes er en alvorlig sykdom. Men om du skulle trenge noen å snakke med, så er det bare å sende en pm Takk for et ærlig svar. Jeg mener selv også at 13 ikke er sånn kjempe høyt. Men leste at ved tilfeldig målt over 11. så kan man diagnostisere diabetes. Jeg vet ikke. Vil så klart ikke ha den diagnosen. Men jeg har symptomer som plager meg og jeg klør ekstremt mye nedentil daglig nå. Men jeg skal følge med som du skriver. Jeg bare syns at og gå over lengre tid med høyt blodsukker er dumt. Da det kan gi farlige senvirkninger. Noe som absolutt ikke er sunt. Helt sjokkerende at du ikke ble satt på insulin før 20 i blodsukker. Det syns jeg var helt vilt😳 må ha vært slitsomt fysisk og gå over så mange år med høyt blodsukker😳 Anonymkode: a8162...482 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå