Gå til innhold

Oscar 2020/21

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ingen tråd om årets Oscarutdeling? Skjerpings. 

Jeg har litt lyst å se en tippetråd. "Nomadland" ser ut til å vinne både beste film og regi. Tipper nok at adaptert manus og foto er innen rekkevidde også. Chadwick Boseman og Daniel Kaluuya er garanterte vinnere i mannlige hoved- og birolle. Jeg synes kvinnelige hovedrolle virker åpen? Frances McDormand hadde nok vunnet, om hun ikke hadde to fra før. Det er små sjanser for at hun vinner en tredje, tror jeg. Viola Davis virker mer troverdig. Samt at de gjerne vil fremstå mer progressive, så de får flere vinnere med en annen hudfarge enn hvit. Det kan jo også være en fordel for Andra Day. Kvinnelige birolle virker også åpent. Tror neppe de gir den til en så ung utøver som Maria Bakalova, men Glenn Close, som har tapt 7(?) ganger, har en dårlig film. Så da blir det nok Yuh-Jung Youn. Hun har vunnet både SAG og BAFTA nå, (pluss bonuspoeng siden hun ikke er hvit).

Originalmanus: Promising Young Woman
Redigering: Sound of Metal
Sminke: Ma Rainey's Black Bottom
Sang: One Night in  Miami
Musikk: Soul
Produksjonsdesign: Mank
Kostymer: Ma Rainey's Black Bottom
Lyd: Sound of Metal
Visuelle effekter: Tenet
Dokumentar: My Octopus Teacher
Internasjonale film: Another Round (Danmark)
Animasjonsfilm: Soul

Anonymkode: 86b6b...e86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg pleier å være veldig investert i oscar-utdeligen. Men i år har interessen vært så der.. Spørs hvor mange nominerte filmer jeg ser. Er glad for at Promising young woman og Et glass til har nominasjoner. Krysser fingrene for dem!

Anonymkode: 97357...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pleier å være veldig investert i oscar-utdeligen. Men i år har interessen vært så der.. Spørs hvor mange nominerte filmer jeg ser. Er glad for at Promising young woman og Et glass til har nominasjoner. Krysser fingrene for dem!

Både "Ma Rainey's Black Bottom" og "The Trial of the Chicago 7" er på Netflix.

Har du sett "Promising Young Woman"? Er den tilgjengelig noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hadet skrev (Akkurat nå):

Ikke si det til noen, men jeg lastet den ned.  Anbefaler du de to øvrige filmene, var de bra?

Haha 😅

"Ma Rainey's Black Bottom" var fin. Utrolig sterke rolleprestasjoner. Jeg datt av i "The trial of Chicago 7". Det ble mye av mye der, både folk og prat. I følge typen min var den fantastisk, men han liker sånne "pratefilmer". Så det er kanskje et spørsmål om smak. Jeg elsket "News of the World", men den fikk få nominasjoner, dessverre. Så har jeg sett "Soul" på Disney+! Den er fantastisk fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha 😅

"Ma Rainey's Black Bottom" var fin. Utrolig sterke rolleprestasjoner. Jeg datt av i "The trial of Chicago 7". Det ble mye av mye der, både folk og prat. I følge typen min var den fantastisk, men han liker sånne "pratefilmer". Så det er kanskje et spørsmål om smak. Jeg elsket "News of the World", men den fikk få nominasjoner, dessverre. Så har jeg sett "Soul" på Disney+! Den er fantastisk fin.

Takk for info! Lagrer svaret ditt og ser om jeg får sett dem før utdelingen. Jeg anbefaler dere å se Ett glass til, hvis dere ikke har sett den. Den har bare to nominasjoner, men er virkelig vært det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oscar er da blitt ødelagt av Woke-epidemien, og er ikke noe å ta seriøst lengre.

0 troverdighet, siden medlemmene ikke tør stemme på andre ting en identitspolitiske filmer, og kvinner-som-greier-alt-selv (bedre enn menn).

Anonymkode: 9771d...d44

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man se noen av disse filmene på Netflix eller Viaplay? 

Anonymkode: bbe3e...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2021 at 1:31 PM, AnonymBruker said:

Oscar er da blitt ødelagt av Woke-epidemien, og er ikke noe å ta seriøst lengre.

0 troverdighet, siden medlemmene ikke tør stemme på andre ting en identitspolitiske filmer, og kvinner-som-greier-alt-selv (bedre enn menn).

Skjønner ikke helt hva du legger i 'seriøst' og 'troverdighet' her? Mener du at kun hvite, hetero, cis, middelklassemenn er i stand til å gi utmerkelser til hvite, hetero, cis, middelklassemenn som lager film av og for hvite, hetero...du skjønner hvor jeg vil hen. Det er ikke noen hemmelighet at Oscar i stor grad har vært utdelt til de kunsterne og filmene som har blitt mest effektivt promotert av sine distribusjonsselskap, samt filmer som bransjen ønsker (av forskjellige årsaker) skal nå ut til flest mulig publikummere. Vi som jobber med kunst sliter ofte med antagelsen at 'objektiv vurdering' i det hele tatt er mulig (for ikke å snakke om en reell verdi som skal kunne knyttes til et kunstverk av kritikere og prisutdelere), og med mindre vi skal operere med en fast oppskrift og formel for hvordan de forskjellige elementene som utgjør en film skal settes sammen, blir det helt håpløst å vurdere utfra noe annet enn personlig opplevelse av filmen, eller smak og behag, om du vil. Det virker som at du sier juryen ikke "tør" annet enn å tildele priser til filmer som viser noe annet enn den hvite, maskuline heteronormative virkelighet - kan det ikke være tilfelle at en Oscar-jury kan se reell verdi i en film som Nomadland, Sound of Metal, Minari eller Ma Rainey's Black Bottom? Kanskje de rett og slett synes disse er gode filmer som fortjener utmerkelser i forskjellige kategorier, selv om de handler om "radikale" ting som kvinner, fattigdom, fargede mennesker, funksjonshemming, osv? Okei, det er en skikkelig flåsete ting av meg å si, men det høres ut som at det koker ned til at om ikke prisene gis til Sorkin, Fincher, Howard og co så er juryen "woke", eller tar jeg feil? Finnes det en mellomvei her?

Oscar, på lik linje med alle andre store bransjepriser innen populærkunst, gir et svært effektivt og verdifullt salgsfortrinn for filmene og kunstnerne som vinner. Men det er fremdeles opp til hver enkelt publikummer å selv bedømme hvilken film, skuespiller, regissør etc de selv synes er de beste, uten at disse relativt arbitrære bransjeprisene skal måtte brukes som et argument for hvorvidt hver enkelts personlige mening er "feil" eller "riktig". Jeg synes (upopulær mening) Titanic var en skikkelig svak film, til tross for at den rasket med seg svimlende 114 bransjepriser, inkludert 11 Oscar. For andre kan det være den beste filmen de noensinne har sett, og poenget mitt er at verken de eller jeg tar feil.

/rant

Jeg tør ikke gjette på hvem som får hva, men her er de jeg ville stemt på selv (trekker fra de jeg ikke har rukket å se, eller ikke har tilgang til å se)

Best Picture: Sound of Metal (ikke sett Judas and the Black Messiah)
Directing: Chloé Zhao for Nomadland
Leading Actor: Riz Ahmed for Sound of Metal 
Leading Actress: Carey Mulligan for Promising Young Woman
Supporting Actor: Lesley Odom Jr for One Night In Miami...
Supporting Actress: Youn Yuh-jung for Minari (ikke sett Borat Subsequent Moviefilm)
Cinematography: News of the World
Original Screenplay: Minari
Adapted Screenplay: Nomadland (ikke sett The White Tiger)
Original Score: Soul (ikke sett Da 5 Bloods, men har hørt musikken)
Animated Feature Film: Wolfwalkers
International Feature Film: Druk (ikke sett The Man Who Sold His Skin)
Sound: Sound of Metal (ikke sett Greyhound)
Production Design: Mank
Costume Design: Ma Rainey's Black Bottom
Makeup and Hairstyling: Ma Rainey's Black Bottom
Film Editing: Nomadland
Visual Effects: Tenet (ikke sett The Midnight Sky og Love and Monsters)
Documentary Feature: Time (ikke sett Crip Camp: A Disability Revolution)
Live Action Short Film: The Present
Animated Short Film: If Anything Happens I Love You

Innen Documentary Short Subject har jeg ikke sett noen av de nominerte.

Endret av Mermaid Blues
Formattering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok i allefall feil, høyst fortjent at Sir Anthony Hopkins and Frances McDormand vant for beste skuespillerprestasjon, disse er i en egen klasse i håndverket. Nomadland er også årets viktigste film, da den tar opp konsekvensen av rendyrker liberalisme som er gjennomgående i vesten. Også høyst fortjent at Vinterberg vant.

Bra at Boseman ikke fikk en sånn pity-pris, slik som Heath Ledger gjorde. De kan hedres på andre måter enn å motta en Oscar de egentlig ikke fortjente.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor kan man se Nomadland? 

Anonymkode: bbe3e...76f

Kommer vel til Disney+ 30 april tror jeg?

Anonymkode: 771e9...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok i allefall feil, høyst fortjent at Sir Anthony Hopkins and Frances McDormand vant for beste skuespillerprestasjon, disse er i en egen klasse i håndverket. Nomadland er også årets viktigste film, da den tar opp konsekvensen av rendyrker liberalisme som er gjennomgående i vesten. Også høyst fortjent at Vinterberg vant.

Bra at Boseman ikke fikk en sånn pity-pris, slik som Heath Ledger gjorde. De kan hedres på andre måter enn å motta en Oscar de egentlig ikke fortjente.

Nå skal det sies at Heath Ledger virkelig fortjente sin pris da. For det var en maktdemonstrasjon av en rolletolkning.

Anonymkode: 4d4d0...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Enig i at skuespillere som går bort bør hedres på andre måter enn å få oscar for beste skuespillerprestasjon. Men synes man må starte med utgangspunktet. Prisen bør gå til den med best skuespillerprestasjon og problemet etter min mening var at Oscar-medlemmene før Ledger nektet å gi en slik pris til noen som spilte i en superhelt-film. Da Ledger døde valgte de å se bort fra den tradisjonen. 

Om man ser på beste skuespillerprestasjon for mannlig siderolle så var ikke Ledgers Oscar ufortjent. Hadde Oscar behandlet alle filmkategorier likt slik at man like lett kunne vinne Oscar ved å spille i en superheltfilm som et drama om Holocaust så hadde Ledger kunnet få Oscar selv om han ikke døde. Og om man faktisk ønsker å gi prisen til beste skuespillerprestasjon så burde det ikke ha noe å si om man spiller en skurk i en superheltfilm eller om man spiller i en konsentrasjonsleirvakt i en holocaust-film. 

Da Ledger vant var Robert Downey nominert for Tropic Thunder. Det var også en god skuespillerprestasjon, men komedieskuespillere vinner nærmest aldri Oscar. For å vinne oscar for beste skuespiller så må man nærmest alltid spille i en "seriøs rolle".  

Anonymkode: 41261...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/26/2021 at 6:47 AM, AnonymBruker said:

Lurer på om du har sett Ma Rainey's Black Bottom? Smaken er selvsagt som baken, men jeg synes det virker kunstig å hevde at en pris til Boseman basert på hans arbeid i denne filmen ville vært ufortjent, særlig når du ikke gir noen grunn for hvorfor du mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...