Gå til innhold

Bli 100% veganer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og alle nordmenn spiser utelukkende norsk kjøtt? 

Anonymkode: 09383...66b

FN sine tall er internasjonale. 86% av dyrefôret i hele verden er ikke spiselig for mennesker.

Det siste bildet er norsk.

Anonymkode: fdf8a...a11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke mulig å få dekket B12-vitaminbehovet gjennom et vegansk kosthold, ettersom dette vitaminet bare finnes i animalske matvarer. Så enten lyver du, eller så bruker du det å ta tilskudd som et argument for at et vegetabilsk kosthold er sunt.

Anonymkode: 459cc...87c

Jo, det finnes matvarer som er vegansk som inneholder b12 eller er tilsatt b12 uten å ta tilskudd. Man kan også lage fermittert mat som da inneholder b12. Kanskje lese deg opp før du uttaler deg? 🤷 Uansett, før vi begynte å vaske og spraye all mat så fikk man i seg rikelige mengder med b12 i grønnsaker og vannet (pga jorden/mikroorganismer). Man får det fortsatt, men i for små mengder. Ikke et godt argument nei! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jo, det finnes matvarer som er vegansk som inneholder b12 eller er tilsatt b12 uten å ta tilskudd. Man kan også lage fermittert mat som da inneholder b12. Kanskje lese deg opp før du uttaler deg? 🤷 Uansett, før vi begynte å vaske og spraye all mat så fikk man i seg rikelige mengder med b12 i grønnsaker og vannet (pga jorden/mikroorganismer). Man får det fortsatt, men i for små mengder. Ikke et godt argument nei! 

Tilsatt = tilskudd. Kan du spesifisere hvilket veganske produkter som naturlig inneholder B12?

Anonymkode: 7ab27...f6c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, alle som er bevisste spiser kun norsk kjøtt.

Det er ikke nok norsk kjøtt til å dekke konsumet nordmenn har av kjøtt. Jeg er helt enig at norsk kjøtt er bedre enn mye importert, men når vi importerer såpass mye kjøtt så kan vi ikke snakke utelukkende om nordmenn og norsk kjøtt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det siste du sier her, stemmer overhodet ikke. Selv fremtredende veganere er enige i at det er feil. Så her er du fullstendig feilinformert.

Alle talspersoner for veganismen sier dessuten klart og tydelig at alle veganere må ta B12-tilskudd. Så du får knytte deg sterkere til bevegelsen, og dessuten lese deg opp litt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke nok norsk kjøtt til å dekke konsumet nordmenn har av kjøtt. Jeg er helt enig at norsk kjøtt er bedre enn mye importert, men når vi importerer såpass mye kjøtt så kan vi ikke snakke utelukkende om nordmenn og norsk kjøtt. 

Helt enig. Så vi må spise mindre kjøtt, og dessuten også utnytte hvert dyr bedre. Lage mer leverpostei, for eksempel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synest det er rart at ikke veganere skal bry seg om hva veganere spiser og hvor fryktelig "farlig" den er for helsen. Hvorfor bry seg om hva andre spiser? Jeg legger meg aldri opp i hva andre putter i munnen . Så klarer ikke å forstå hvorfor folk bryr seg så mye om ett kosthold de ikke engang har😅Vi mennesker er alt for opptatt av hva andre gjør istede for å se på faktisk hva vi gjør selv. Man lever ett litt mer lykkeligere liv om man gav mer faen i hva andre gjør

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er faktisk en fanesak jeg har, det med at alle burde redusere kjøttforbruket. Sånn som det er nå, er helt perverst. Kjøtt er luksus.

Før i tida (for ikke så lenge sida) klarte de å lage mange måltider utav bare litt kjøtt. Det var ertesuppe på svineknoke, lapskaus, osv. De siste årene har et helt stykke filet på tallerkenen blitt normalen, også til hverdags.

Sånn skal det ikke være!

Jeg vil tilbake til den tida hvor kjøtt var luksus, og at noe så enkelt som kjøttkaker var søndagsmiddag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kan produserers nok kjøtt og flere kan kutte ned på mengden. Som du sier selv, kan vi snakke utelukkende for resten av befolkningen. Dessverre er det mange som ønsker å velge det billigste alternative istedenfor å tenke på jordens fremtid. Og dette gjelder ikke kun kjøtt, men alt annet også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nath88 skrev (3 minutter siden):

Synest det er rart at ikke veganere skal bry seg om hva veganere spiser og hvor fryktelig "farlig" den er for helsen. Hvorfor bry seg om hva andre spiser? Jeg legger meg aldri opp i hva andre putter i munnen . Så klarer ikke å forstå hvorfor folk bryr seg så mye om ett kosthold de ikke engang har😅Vi mennesker er alt for opptatt av hva andre gjør istede for å se på faktisk hva vi gjør selv. Man lever ett litt mer lykkeligere liv om man gav mer faen i hva andre gjør

For mitt vedkommende handler det om at jeg bryr meg om folkehelsen. Det er mange farer der: overdrevent inntak av sukker eller av ferdigmat, eller de som avholder seg helt fra animalsk mat. Og når det gjelder de siste, er jeg ikke så fryktelig bekymret for de voksne, men jeg har en masse bekymringer for barna.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tilsatt = tilskudd. Kan du spesifisere hvilket veganske produkter som naturlig inneholder B12?

Hva med d vitamin og jod for dere som spiser kjøtt og meieriprodukter? Som tilsettes? Jern har dere jo også mye mangel på. I tillegg er det ufattelig mange som spiser kjøtt som har b12 mangel - såpass ille at de må ta sprøyter. 

Fermittert mat, jord som ikke er sprøytet ihjel, tang og tare, gjær, tofu/temph (fermittert) og i mindre mengder i økologisk grønnsaker. Kanskje kroppen min tar opp ting bedre 🤷‍♀️ who know, jeg har alltid gått hvert halv år for å sjekke vitamin nivået - helt supert hver gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det siste du sier her, stemmer overhodet ikke. Selv fremtredende veganere er enige i at det er feil. Så her er du fullstendig feilinformert.

Alle talspersoner for veganismen sier dessuten klart og tydelig at alle veganere må ta B12-tilskudd. Så du får knytte deg sterkere til bevegelsen, og dessuten lese deg opp litt.

😂 OK 👍👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk en fanesak jeg har, det med at alle burde redusere kjøttforbruket. Sånn som det er nå, er helt perverst. Kjøtt er luksus.

Før i tida (for ikke så lenge sida) klarte de å lage mange måltider utav bare litt kjøtt. Det var ertesuppe på svineknoke, lapskaus, osv. De siste årene har et helt stykke filet på tallerkenen blitt normalen, også til hverdags.

Sånn skal det ikke være!

Jeg vil tilbake til den tida hvor kjøtt var luksus, og at noe så enkelt som kjøttkaker var søndagsmiddag.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt enig. Så vi må spise mindre kjøtt, og dessuten også utnytte hvert dyr bedre. Lage mer leverpostei, for eksempel.

Godt vi er enige i noe 😁👍 De fleste burde redusere kjøttinntaket og være mer kritisk til hvor kjøttet kommer fra. Da er mye gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva med d vitamin og jod for dere som spiser kjøtt og meieriprodukter? Som tilsettes? Jern har dere jo også mye mangel på. I tillegg er det ufattelig mange som spiser kjøtt som har b12 mangel - såpass ille at de må ta sprøyter. 

Fermittert mat, jord som ikke er sprøytet ihjel, tang og tare, gjær, tofu/temph (fermittert) og i mindre mengder i økologisk grønnsaker. Kanskje kroppen min tar opp ting bedre 🤷‍♀️ who know, jeg har alltid gått hvert halv år for å sjekke vitamin nivået - helt supert hver gang. 

Kjøtt inneholder mye jern... F.eks lever inneholder veldig mye jern. Vitamin D finnes naturlig i fisk, mange spiser for lite fisk. Makrell i tomat er en god kilde for vitamin D. Ufattelig mange som har B12 mangel og et bra kosthold? Kilder er du grei.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

😂 OK 👍👌

Men  bare sånn før du ler deg helt ihjæl, så har både Samuel Rostøl og Lars Kjelkenes Giæver vært veldig tydelige på dette, og de er omtrent så yppersteprest som man kan komme i veganerbevegelsen.

Det tyder jo på at du bør lese deg litt opp på temaet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Nath88 skrev (12 minutter siden):

Derfor sier jeg aldri til andre at jeg spiser plantebasert med mindre noen spør om kostholdet mitt. Jeg kommenterer aldri de rundt meg sine valg heller og støtter heller mindre kjøttkonsum enn å si "bli veganer". 

Eneste jeg blir irritert på er folk som absolutt skal kritisere folk som er veganere. Alle er enig i at vi generelt spiser for mye kjøtt, men så fort veganere kommer opp er det ramaskrik. Dobbeltmoral. Forstå det de som kan 🤷‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men  bare sånn før du ler deg helt ihjæl, så har både Samuel Rostøl og Lars Kjelkenes Giæver vært veldig tydelige på dette, og de er omtrent så yppersteprest som man kan komme i veganerbevegelsen.

Det tyder jo på at du bør lese deg litt opp på temaet.

Og veldig mange veganere tar det ikke og aldri hatt mangel, men får i seg det på andre måter og påpasselig med det. Jeg gidder ikke å begynne å ta noe tilskudd uten at jeg trenger det 🤷 Jeg har bedre b12 nivåer som veganer enn når jeg spiste kjøtt - da måtte jeg ta b12 i pilleform. Vet om flere som har det 🤗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fermittert mat, jord som ikke er sprøytet ihjel, tang og tare, gjær, tofu/temph (fermittert) og i mindre mengder i økologisk grønnsaker. Kanskje kroppen min tar opp ting bedre 🤷‍♀️

Mulig dersom du ikke er av Nord-Europeisk opphav. Uheldigvis for oss Nord-Europer er FADS-genene våres er veldig lite egnet til et kjøttfri kosthold.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...