Gå til innhold

Bli 100% veganer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

1) En ganske stor prosentandel av landjord blir brukt til mat til dyrene vi spiser. Hvor mange dyr er det som totalt sett dør, og hvilket levesett fører til mest smertefull død?

Anonymkode: 0dafd...6cd

Derfor: kjøp lokalt kjøtt fra frittgående dyr.

Og dette handler også om HOLDNINGEN til liv. Hva tror du er med å gjøre folk til rasister, mishandlere og seriemordere? Jo, det er at de ikke mener at alle liv er like mye verdt. Barn lærer fra de er små, at liv ikke er like mye verdt. Tenk om barn får lære at et rådyr har like mye rett til å leve livet sitt uten menneskelig påvirkning, like mye som en selv. Hvordan ville det barnet noen gang vokse opp og skade eller undertrykke andre mennesker? Slik som vi mennesker gjør så mye av, basert på etnisitet, seksualitet, eller hvilken som helst annen latterlig grunn vi velger til å undertrykke hverandre med!

Alle er født med en iboende verdi! Prøver man å motsi dette, treffer man seg selv i døra. Hvis du sier at den og den ikke har rett til å leve, men hvem har sagt at du selv har retten til det?

Vi kommer ikke unna at vi synes våre barn har større verdi enn naboens, at mennesker har større verdi enn dyr og at hunder større enn rotter. Men jeg ser til min glede at sirkelen for hvem og hva som har verdi og rettigheter ser ut til å stadig utvide seg. Dyr gis større og større verdi og det stilles stadig strengere krav til dyrevelferd. Det stiller støtter jeg selvsagt, men jeg mener at mennesket kan ta hensyn til dette i stor grad samtidig som vi lever som de rovdyrene vi er. Vi er planetens eneste moralske rovdyr, det synes jeg ikke er så verst.

For øvrig har vi vel samme "rett" til å spise andre dyr som f.eks en hval har.

Sau, kyr, hunder og sikkert mange flere husdyr er avlet så mye på at de ikke klarer seg selv ute i naturen. Hvis kjøttproduksjon forsvinner, blir jo ikke flere dyr født. Så dette her blir bare whataboutism.

Det er et godt poeng. På den andre siden vil de, i alle fall på gårdene jeg helst kjøper fra, være trygge for rovdyr (ikke sau i utmark), ha tilsyn av bonde og veterinær ved behov, og sannsynligvis dø på en mye mindre smertefull måte enn sine ville slektninger.

Anonymkode: 37b4c...f17

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ingen problemer med å bruke kroppen til å få tak i plantekost. Jeg kan både grave, strekke og bøye meg, dra og klatre for å få mat. Ikke trengs det å tilberedes heller. Kan i utgangspunktet spise det rått. 

Anonymkode: 09383...66b

Spiser du virkelig rå kastorbønne? Rå soyabønner? Fluesopp? Tyrihjelm? Belladonnaurt? Oljeplante? Gress? Kan du gå ut i skogen eller hagen og spise på alt du finner?

Det er en forsvinnende få planter som faktisk er spiselige for mennesker. Sammenlign med andel dyr som er spiselig for mennesker... Tilnærmet 100%. 

Anonymkode: 08e59...a21

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Spiser du virkelig rå kastorbønne? Rå soyabønner? Fluesopp? Tyrihjelm? Belladonnaurt? Oljeplante? Gress? Kan du gå ut i skogen eller hagen og spise på alt du finner?

Det er en forsvinnende få planter som faktisk er spiselige for mennesker. Sammenlign med andel dyr som er spiselig for mennesker... Tilnærmet 100%. 

Anonymkode: 08e59...a21

Vi trenger ikke tillegge hverandre dumskap selv om vi er uenige. Jeg tror du vet godt at hen ikke snakker om å spise hva som helst.

Men det stemmer at det er ytterst få planter som er spiselige for oss, selv i dag med våre tusenvis av fremavlede arter. Disse fantes ganske enkelt ikke da våre forfedre levde. Enhver plante de spiste måtte nødvendigvis ha vært trygg i vill tilstand og planter ville til enhver tid bare kunne utgjøre en liten del av kostholdet, spesielt utenfor tropiske områder.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi trenger ikke tillegge hverandre dumskap selv om vi er uenige. Jeg tror du vet godt at hen ikke snakker om å spise hva som helst.

Men det stemmer at det er ytterst få planter som er spiselige for oss, selv i dag med våre tusenvis av fremavlede arter. Disse fantes ganske enkelt ikke da våre forfedre levde. Enhver plante de spiste måtte nødvendigvis ha vært trygg i vill tilstand og planter ville til enhver tid bare kunne utgjøre en liten del av kostholdet, spesielt utenfor tropiske områder.

Hvor mange dyrearter er spiselige for mennesker?

Anonymkode: 4b02d...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor mange dyrearter er spiselige for mennesker?

Anonymkode: 4b02d...f28

De eneste jeg kommer på i farten er noen få giftige frosker og fisker. Sikkert noen av insektene. Alle pattedyr kan i alle fall spises. Kort sagt, om du ser et dyr, kan du være praktisk talt helt sikker på at det er spiselig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter at en person skrev noe om "reko-ring", så sjekket jeg opp i det, og så et par innlegger på en facebook gruppe hvor de solgte storfekjøtt, hvor de først ble slaktet etter 3 år og var ute hele året. Men kjøttet var nok dyrere enn på butikken. Selv om jeg synes det er veldig fælt å ta livet av noen som ikke ønsker å dø, så er vel et slikt dyrehold så godt som det kan gjøres. Min aller største bekymring er egg/høns og melkeproduksjon. Det er nok desidert disse som har det verst.

En annen person som la ut på "reko-ring" gruppe på fb, hadde 7000+ høner som lever i små bokser/bur og viste til og med bilder av dette. Selv om det så forholdsvis rent ut, så er det ALT for liten plass. Slik masseproduksjon av dyr går ut over dyrevelferd, fordi dyrevelferd går utover det "viktigste" av alt, økonomi og effektivitet! Økologiske egg kunne ha vært et alternativ, men også de kverner hannkyllingene eller dreper de på annen måte.

Jeg snakket med mormoren min om dette, og hun har heller nesten aldri spist egg, da hun blir kvalm av denne industrien. Hun og morfar hadde gård frem til jeg var yngre, og hun gikk på landbrukshøyskolen. Der fikk de besøk fra flere japanere, som skulle vise hvordan de skulle drepe kyllingene mest effektivt! De sorterte kyllingene og slang de LEVENDE ned i en svær avfallssekk, til den til slutt var full. Så kvernet de hele posen!  50 milliarder kyllinger blir slaktet hvert år! HVORFOR insisterer dere på å være med og støtte dette?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye diskusjon og forsvaring av å spise kjøtt! Hvorfor diskuterer dere, når hele dette innlegget handlet om dyrevelferd? Forskning viser at det å spise vegansk er sunt og ikke gir noen utviklingsproblemer for barn, og annen forskning viser at kjøtt er nødvendig. Hvis det sistnevnte er sant, hvorfor kan ikke dere som absolutt vil spise kjøtt, kjøpe kjøtt produsert som det jeg nevnte over? 

Hvis dere kjøper egg/melk eller billig kjøtt på butikken er dere med på å støtte misbruket og mishandlingen av dyr. Dårlig råd er ingen grunn til å indirekte støtte denne grusomme industrien, da kan man eventuelt bare spise mindre av det. Som flere har kommentert, er det ikke mye kjøtt som skal til for å dekke f.eks B12.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg snakket med mormoren min om dette, og hun har heller nesten aldri spist egg, da hun blir kvalm av denne industrien. Hun og morfar hadde gård frem til jeg var yngre, og hun gikk på landbrukshøyskolen. Der fikk de besøk fra flere japanere, som skulle vise hvordan de skulle drepe kyllingene mest effektivt! De sorterte kyllingene og slang de LEVENDE ned i en svær avfallssekk, til den til slutt var full. Så kvernet de hele posen!  50 milliarder kyllinger blir slaktet hvert år! 

Besteforeldrene mine hadde aldri høns, kun villsauer og fruktproduksjon. Men dette her var visst felles undervisning.

Nå har vi jo corona-viruset. Eksperter har i mange, mange år advart og tatt til orde for total stans i handel og avl av ville dyr. Man regner med at 75% av alle nye virus som vil drepe mennesker og skape kriser, er ZOONOSER. Folk vil ikke høre!

Sammenhengen dette har, er HOLDNINGEN vi har mot dyr! Som jeg skrev i en tidligere kommentar:

"Hva tror du er med å gjøre folk til rasister, mishandlere og seriemordere? Jo, det er at de ikke mener at alle liv er like mye verdt. Barn lærer fra de er små, at liv ikke er like mye verdt. Tenk om barn får lære at et rådyr har like mye rett til å leve livet sitt uten menneskelig påvirkning, like mye som en selv. Hvordan ville det barnet noen gang vokse opp og skade eller undertrykke andre mennesker? Slik som vi mennesker gjør så mye av, basert på etnisitet, seksualitet, eller hvilken som helst annen latterlig grunn vi velger til å undertrykke hverandre med!"

Vi ødelegger ikke bare dyr, men gjennom de, også oss selv. Det er kvalmende hvor egoistiske mennesker er. Folk vil ikke høre, fordi de ønsker ikke å gi opp de "fordelene" mishandling av dyr gir oss. 

Men kanskje at frykten for nye corona-lignende virus vil få flere mennesker til å høre. Fordi dette rammer tross alt oss selv. Først DA vil folk flest kanskje gjør noe. Nye viruser blir som utslag av KARMA.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor tror du det er sunnere å spise fundamentalt forskjellige ting enn det vi spiste da vi utviklet oss til mennesker? Gjelder det andre arter også, at f.eks hjort ville fått bedre helse av å spise noe helt annet enn gress og blader?

Hva tenker du om disse 2 innleggene jeg lagde? Okei, du mener at kjøtt er det som gir best mulig helse. Kan du leve godt med deg selv, å vite at DIN livsstil bidrar til så mye lidelse?

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dyr blir torturert og systematisk mishandlet i SÅ stor skala, at diskusjonen ikke burde vært "det finnes ingen studier som sier kjøtt er skadelig", men heller "er kjøtt nødvendig for å overleve". Alle som er imot vegansk kosthold her inne, skriver så bastant og ofte i en så aggressiv tone pga de innerst inne har dårlig samvittighet. Jeg lagde denne tråden for å få råd og tips fra andre veganere. Men dere er kjappe på banen for å forsvare det perverse bruket mennesker har av dyr. 

Har du sett hvordan frittgående høner og burhøns egentlig har det? Kan du med god samvittighet steke egg, når du vet at et levende vesen har hatt det så vondt for å gi deg det?

Når det kommer til om kjøtt/vegansk er sunt eller ikke, kan man finne kilder som underbygger hvilken som helst påstand du bare vil. Men ikke iforhold til miljø og lidelse. Vi har et unødvendig overforbruk av dyr. Veldig mange, om ikke de fleste, spiser dyreprodukt i alle måltidene sine. Egg til frokost, glass med melk utenom, brød med kjøttpålegg til lunsj og kvelds og kjøtt til middag.

Jeg vet ikke fasiten, ikke dere heller, men jeg synes det er sjokkerende å se hvor mange av dere som ikke i det minste er med på å redusere kjøttforbruket/utnyttelsen av dyr til MINST mulig. F.eks å spise animalsk kun til middag.

Vi kunne krevd at kalven må vær hos mora i flere måneder, og at kua først etter det får bli brukt i melkeproduksjon (aller helst vil jeg at melkeproduksjon skal avvikles, men dersom folk ikke er villige til det) Vi kunne krevd at bonden tar seg av hann-kyllingene som blir født, og ikke kverne dem levende. Og at sau/kyr/høns får mye større plass, og mulighet til å gå ut. Og selvsagt også gjort ALT som involverer bruk av BUR forbudt. 

Ja, dette vil gjør at kjøtt og dyreprodukter blir mye dyrere, men det burde gå helt fint når det faktisk ikke er nødvendig (eller sunt) å spise de vanvittige mengdene som vi gjør i dag. Kommer sikkert noen svar som at det kun blir "de rike" som får råd til kjøtt , men da antar dere at alle som har god råd ikke vil høre etter når de blir opplyst om kjøttforbruk eller ha empati med dyrene. 

Itillegg burde det blitt prioritert å stoppe dyretesting. Det finnes andre metoder som å bruke menneskeceller(?), hvis dere ønsker å lese mer kan dere søke på det. Det kunne bli brukt trygg og smertefri dyretesting for gode, nødvendige formål (ikke av eksperimentering eller nysgjerrighet), hvis det kun blir brukt dyr som kommer inn på dagsbesøk med eierne, og får dra hjem igjen. På samme måte som de tester barn. Jeg vet ikke om dette er realistisk. Men poenget er at det i veldig mange tilfeller ikke er nødvendig å bruke forsøk.

ts

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

1) Til dere som forsvarer kjøttbruket vårt med at "vi alltid har gjort det":

I visse kulturer undertrykker de kvinner og kjønnslemlester jenter. Er det moralsk? Vi kan ikke rettferdiggjøre slik oppførsel med å si "dette er noe vi alltid har gjort"

Har noen av dere hund og er dere glad i den? Ville dere hjulpet en hund dere såg ble mishandlet? Det er vanvittig dobbeltmoralsk å ønske å skåne hunder for dette, men unner andre arter det. Griser f.eks er på samme nivå kognitivt som hunder, om ikke høyere. Høns kan gjenkjenne opptil 100 forskjellige mennesker. Jeg har selv 2 hunder altså, og blir sjokkert og kvalm av at folk spiser hundekjøtt. Men jeg favoriserer ikke 1 art, og lukker øynene når det gjelder en annen.

2) Til dere som sier at norske dyr har det bra: De i dyreindustrien vet at hva vi ser på nettet av slakteprosessen, dyrehold osv er sjokkerende og gjør oss lei oss. Derfor viser de oss ikke sannheten. Det er derfor de bruker merkelapper på maten og andre knep for å distrahere oss fra realiteten av hva som faktisk foregår. Et av de beste eksemplene på dette er merket FRITTGÅENDE, hvor de står tett i tett i en binge. De opererer på tilbud/etterspørsel. Folk kjøper ikke produktene om de vet sannheten, så de lyger for å få oss til å kjøpe noe vi ellers ikke hadde kjøpt.

Reklamer på TV skal liksom vise oss hvor lykkelige gårdsdyra er. Er f.eks kua glad når hun med tvang blir inseminert? Er hun glad når babyen blir tatt fra henne? Er hun glad når hun blir utnyttet for noe hun naturlig produserer til barnet sitt? Er hun glad når hun blir lasta på en trailer og tatt til slaktehuset? Er hun glad når boltpistolen blir plassert på hodet hennes?

Det finnes ingen rett måte å gjøre de gale tingene på!

Hvis du ser en hund bli mishandlet, griper du inn? Eller en hund som lever i et bur og aldri få komme ut? Men hva med en gris som blir mishandlet og bor på samme måte?

Hvis grisen blir mishandlet bak en vegg, hvor du ikke lengre kan se den, så "vet" du ikke at det skjer og kan derfor lukke øynene/ørene og dra hjem og steke svinekjøtt med "god samvittighet". 

3) Jeg er fra bygda og har flere i familien med gård. Deres gård er forholdsvis grei, og dyra blir ikke utsatt for noe VONDT. Det er sauer og frittgående høner. Sauene har halm og plass å ligge på, men de står jo inne hele vinterhalvåret. Andre gårder jeg har vært på ligger sauene bart på trepaller, og hønsa lever i en så skitten og uhygienisk binge, og pga de lever i så stor grad ulikt fra deres naturlige behov, blir de kannibaler og hakker hverandre til døde. Ca 1 død høne per dag fortalte de meg. 

En annen gård jeg har vært på, hadde tusenvis av høns i bur. Lange haller med masseproduksjon av høns.

En bekjent/venn av samboeren min hjelper til med å slakte høner på en gård. Han ler nesten når han forteller om det. Han holder hønsa etter beina og slenger de inn i "gass-kammeret", og slenger neste oppå det igjen. Og så har de en lav konsentrasjon av CO2-gass i starten, og øker den etterhvert som flere kommer inn. Det betyr at de første hønene lider enda lengre. 

Det er eksempler på bønder som ikke mener noe vondt mot dyra, og prøver å gjør det beste for de innenfor de rammene økonomi/effektivitet setter. F.eks de i min familie. Men det er grusomt mange eksempler på motsatte. Så det at du har sett en "bra" gård, rettferdiggjør ikke dette.

ts

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Besteforeldrene mine hadde aldri høns, kun villsauer og fruktproduksjon. Men dette her var visst felles undervisning.

Nå har vi jo corona-viruset. Eksperter har i mange, mange år advart og tatt til orde for total stans i handel og avl av ville dyr. Man regner med at 75% av alle nye virus som vil drepe mennesker og skape kriser, er ZOONOSER. Folk vil ikke høre!

Sammenhengen dette har, er HOLDNINGEN vi har mot dyr! Som jeg skrev i en tidligere kommentar:

"Hva tror du er med å gjøre folk til rasister, mishandlere og seriemordere? Jo, det er at de ikke mener at alle liv er like mye verdt. Barn lærer fra de er små, at liv ikke er like mye verdt. Tenk om barn får lære at et rådyr har like mye rett til å leve livet sitt uten menneskelig påvirkning, like mye som en selv. Hvordan ville det barnet noen gang vokse opp og skade eller undertrykke andre mennesker? Slik som vi mennesker gjør så mye av, basert på etnisitet, seksualitet, eller hvilken som helst annen latterlig grunn vi velger til å undertrykke hverandre med!"

Vi ødelegger ikke bare dyr, men gjennom de, også oss selv. Det er kvalmende hvor egoistiske mennesker er. Folk vil ikke høre, fordi de ønsker ikke å gi opp de "fordelene" mishandling av dyr gir oss. 

Men kanskje at frykten for nye corona-lignende virus vil få flere mennesker til å høre. Fordi dette rammer tross alt oss selv. Først DA vil folk flest kanskje gjør noe. Nye viruser blir som utslag av KARMA.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker du om disse 2 innleggene jeg lagde? Okei, du mener at kjøtt er det som gir best mulig helse. Kan du leve godt med deg selv, å vite at DIN livsstil bidrar til så mye lidelse?

Jeg tror jeg har svart på begge disse allerede. Men jeg kjøper altså det meste av kjøttet, og alle eggene, jeg spiser direkte fra gårder med god dyrevelferd. 100% etisk kan jeg ikke påstå at jeg er, men når dyr først skal dø for at jeg skal ha mat, synes jeg det er greit at det er det dyret jeg spiser, og ikke minst at det er er stort dyr som gir mye mat. Jeg er ikke overbevist om at det å spise slike dyr fører til mer lidelse enn enn kostholdet til en veganer, men jeg vet ikke nok om hvor alle de forskjellige plantene deres kommer fra og hvordan de er produsert til å ha en virkelig kvalifisert mening om det. I alle fall har jeg god samvittighet for å spise ei norsk ku som har hatt et godt liv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror jeg har svart på begge disse allerede. Men jeg kjøper altså det meste av kjøttet, og alle eggene, jeg spiser direkte fra gårder med god dyrevelferd. 100% etisk kan jeg ikke påstå at jeg er, men når dyr først skal dø for at jeg skal ha mat, synes jeg det er greit at det er det dyret jeg spiser, og ikke minst at det er er stort dyr som gir mye mat. Jeg er ikke overbevist om at det å spise slike dyr fører til mer lidelse enn enn kostholdet til en veganer, men jeg vet ikke nok om hvor alle de forskjellige plantene deres kommer fra og hvordan de er produsert til å ha en virkelig kvalifisert mening om det. I alle fall har jeg god samvittighet for å spise ei norsk ku som har hatt et godt liv.

Nok engang, kun sanding og synsing. 

https://www.dyrsrettigheter.no/landbruk/dyrene-har-det-godt-i-norge/

https://www.nettavisen.no/nyheter/nrk-avslorer-overraskende-forhold-i-norsk-svineproduksjon/s/12-95-3423802198

"Landbruket, myndigheter og reklame hevder ofte at Norge har verdens beste dyrevelferd. Men stemmer det? En nylig publisert rapport fra Dyrevernalliansen avslører dette som en seiglivet myte." https://dyrevern.no/landbruksdyr/ny-rapport-norge-verdens-beste-dyrevelferd/

https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/722z9/slik-foregaar-kalkun-avlen-norske-kalkuner-er-fulle-av-saar-og-byller-naar-de-slaktes

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nok engang, kun sanding og synsing. 

https://www.dyrsrettigheter.no/landbruk/dyrene-har-det-godt-i-norge/

https://www.nettavisen.no/nyheter/nrk-avslorer-overraskende-forhold-i-norsk-svineproduksjon/s/12-95-3423802198

"Landbruket, myndigheter og reklame hevder ofte at Norge har verdens beste dyrevelferd. Men stemmer det? En nylig publisert rapport fra Dyrevernalliansen avslører dette som en seiglivet myte." https://dyrevern.no/landbruksdyr/ny-rapport-norge-verdens-beste-dyrevelferd/

https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/722z9/slik-foregaar-kalkun-avlen-norske-kalkuner-er-fulle-av-saar-og-byller-naar-de-slaktes

Du så ikke det jeg skrev om hvor jeg kjøper maten?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og ingen meieriprodukter da? For meieri og kjøttindustrien går hånd i hånd. For å ikke glemme alle produkter på butikken som inneholder egg,kjøttaroma osv osv. For om du ikke unngår disse tingene så er du dessverre med på å støtte industrielt dyrehold

Anonymkode: 7c422...f14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ingen meieriprodukter da? For meieri og kjøttindustrien går hånd i hånd. For å ikke glemme alle produkter på butikken som inneholder egg,kjøttaroma osv osv. For om du ikke unngår disse tingene så er du dessverre med på å støtte industrielt dyrehold

Ja, det er jeg klar over. Som sagt innbiller jeg meg ikke at jeg er 100% etisk når det gjelder mat. Ikke på andre områder heller, selvsagt.

Akkurat nå sitter du med en mobiltelefon eller datamaskin. Vet du hvem som har laget den, hvilke forhold de arbeider under og hvilken innvirkning det har på miljøet? Eller kanskje mer relevant, vet du alt dette om all maten DU spiser? Spiser DU selv BARE mat som ikke har medført lidelse for noen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, det er jeg klar over. Som sagt innbiller jeg meg ikke at jeg er 100% etisk når det gjelder mat. Ikke på andre områder heller, selvsagt.

Akkurat nå sitter du med en mobiltelefon eller datamaskin. Vet du hvem som har laget den, hvilke forhold de arbeider under og hvilken innvirkning det har på miljøet? Eller kanskje mer relevant, vet du alt dette om all maten DU spiser? Spiser DU selv BARE mat som ikke har medført lidelse for noen?

Dette er et så dårlig argument. Det blir som å si: jeg fortsetter bare å kjøpe klær fra H&M og andre billige merker, fordi det er noen som jobber som slaver på en fabrikk i Afrika.

Bare fordi noen andre har det fælt et annet sted i verden, rettferdiggjør det ikke å fortsette med de gale og uetiske tingene man gjør😅  Jeg har mobiltelefon ja, men kjøpte denne for flere år siden. Så det hjelper ikke å kaste denne, akkurat som jeg ikke kaster dunjakker osv. Men jeg kjøper ikke nytt av det.

Er jeg nødt til å ha mobil når denne her blir ødelagt, får jeg sjekke det ut da hvordan den blir produsert. Kanskje finnes det ikke 1 eneste mobilselskap som selger en etisk lagd mobiltelefon. Men da har jeg PRØVD, og funnet ut at det IKKE finnes andre alternativer. Det gjør ikke folk flest angående dyr.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er et så dårlig argument. Det blir som å si: jeg fortsetter bare å kjøpe klær fra H&M og andre billige merker, fordi det er noen som jobber som slaver på en fabrikk i Afrika.Bare fordi noen andre har det fælt et annet sted i verden, rettferdiggjør det ikke å fortsette med de gale og uetiske tingene man gjør😅 

Jeg prøver ikke å rettferdiggjøre det. Du misforstår hva jeg sier. Poenget er ikke at noen form for undertrykkelse eller lidelse er greit, men at INGEN av oss gjør alt rett. I stedet for å heiarop og oppmuntring for at jeg i motsetning til de fleste kjøper dyrere kjøtt av hensyn til dyra, fordømmer du meg for at jeg ikke gjør enda mer. For øvrig uten å svare på om ditt eget matforbruk er 100% etisk forsvarlig.

Hva ville vært godt nok for deg? Hvis jeg ikke spiste annet enn hjemmedyrket salat, ville du fortsatt kunne arrestere meg for en genser jeg kjøpte på H&M eller noe. Det er derfor jeg nevner mobiltelefon, for det er noe de fleste bruker penger på som understøtter utnytting av barn og fattige. Ikke for å "ta deg" på noe, men for å minne om at perspektivet er større.

Jeg har mobiltelefon ja, men kjøpte denne for flere år siden. Så det hjelper ikke å kaste denne, akkurat som jeg ikke kaster dunjakker osv. Men jeg kjøper ikke nytt av det.

Er jeg nødt til å ha mobil når denne her blir ødelagt, får jeg sjekke det ut da hvordan den blir produsert. Kanskje finnes det ikke 1 eneste mobilselskap som selger en etisk lagd mobiltelefon. Men da har jeg PRØVD, og funnet ut at det IKKE finnes andre alternativer. Det gjør ikke folk flest angående dyr.

Du kan kjøpe en Fairphone.

https://www.fairphone.com/en/

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Typisk motargument. Men jeg gjør virkelig mitt. Spiser rent plantebasert,er nøye på at klærne mine ikke er produkt av sweatshop eller barnearbeid (boikotter hm) om jeg må kjøpe nye klær,men gjør sjeldent. Det går i gjenbruk på det meste(klær,møbler,elektronikk osv,går for økologiske og kortreiste grønnsaker,handler fairtarde,bruker ikke plast, osv osv. Men alle kan ikke gjøre alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Typisk motargument. Men jeg gjør virkelig mitt. Spiser rent plantebasert,er nøye på at klærne mine ikke er produkt av sweatshop eller barnearbeid (boikotter hm) om jeg må kjøpe nye klær,men gjør sjeldent. Det går i gjenbruk på det meste(klær,møbler,elektronikk osv,går for økologiske og kortreiste grønnsaker,handler fairtarde,bruker ikke plast, osv osv. Men alle kan ikke gjøre alt

Yes!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for slettet innhold, avsporinger, latterliggjøring, bilder med opphavsrett, nedsettende innhold, brukerdebatt, oppfordring til persondebatt og samtlige svar til dette. 

- Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2021 den 20.10):

Jeg prøver ikke å rettferdiggjøre det. Du misforstår hva jeg sier. Poenget er ikke at noen form for undertrykkelse eller lidelse er greit, men at INGEN av oss gjør alt rett. I stedet for å heiarop og oppmuntring for at jeg i motsetning til de fleste kjøper dyrere kjøtt av hensyn til dyra, fordømmer du meg for at jeg ikke gjør enda mer. For øvrig uten å svare på om ditt eget matforbruk er 100% etisk forsvarlig.

Hva ville vært godt nok for deg? Hvis jeg ikke spiste annet enn hjemmedyrket salat, ville du fortsatt kunne arrestere meg for en genser jeg kjøpte på H&M eller noe. Det er derfor jeg nevner mobiltelefon, for det er noe de fleste bruker penger på som understøtter utnytting av barn og fattige. Ikke for å "ta deg" på noe, men for å minne om at perspektivet er større.

Du kan kjøpe en Fairphone.

https://www.fairphone.com/en/

Men du spiser langt mer kjøtt enn de aller fleste i tillegg til meieriprodukter og sier du ikke alltid kjøper norskt kjøtt. Uansett hvordan du vrir og vender på det så må de drepe dyrene, det bidrar til mye forurensing, de tar fra kuene kalvene for å lage meieriprodukter. Det øker etterspørselen og dermed også importen, bruk av areal, bruk av mat som skal fore dyrene som heller kunne blitt spist av mennesker.... Og jo større etterspørsel, jo mer dyremishandling etc etc. 

Det beste er å kutte ned på kjøttspisingen og heller kjøpe en sjelden gang kvalitetskjøtt som du vet at dyrene har hatt det godt, både for miljøet, dyrevern og din egen helses del. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du spiser langt mer kjøtt enn de aller fleste i tillegg til meieriprodukter og sier du ikke alltid kjøper norskt kjøtt. Uansett hvordan du vrir og vender på det så må de drepe dyrene, det bidrar til mye forurensing, de tar fra kuene kalvene for å lage meieriprodukter. Det øker etterspørselen og dermed også importen, bruk av areal, bruk av mat som skal fore dyrene som heller kunne blitt spist av mennesker.... Og jo større etterspørsel, jo mer dyremishandling etc etc. 

Det beste er å kutte ned på kjøttspisingen og heller kjøpe en sjelden gang kvalitetskjøtt som du vet at dyrene har hatt det godt, både for miljøet, dyrevern og din egen helses del. 

Som nevnt før er jeg ikke så sikker på at vegetarianere nødvendigvis har færre liv på samvittigheten. Nå vet jeg jo ikke i detalj hva f.eks du spiser, men jeg vet at det går med ganske mange dyreliv for å lage og vedlikeholde en åker. De fleste av oss synes nok det er verre å ta livet av for eksempel en okse enn en rotte eller en spurv, og det er helt naturlig. Likevel er det et faktum at mange av dem må dø. Når jeg kjøper kjøtt, er det ett dyr som har dødd, og det dyret alene kan fø både meg og mange andre i lang tid. Uten at jeg kjenner til håndfaste tall, tror jeg vi kan være rimelig sikre på at antallet dyr som må dø for å fø en vegetarianer er mange ganger høyere.

Jeg kjøper ikke bare norsk kjøtt (men stadig mer), men når jeg gjør det, forurenser det lite, for i motsetning til både utenlandsk kjøtt og veldig mye av det en vegetarianer spiser, er det laget lokalt, beitingen forbedrer jorda og man trenger ikke kunstig gjødsling. Jo større etterspørsel etter slikt kjøtt, dess bedre for både dyra og miljøet. Disse dyra får heller ikke mat som mennesker kunne spist, de får bare gress.

Når det gjelder melk er jeg mer tilbøyelig til å være enig i at det kanskje ikke er moralsk forsvarlig, men jeg vet ikke nok om forholdene. Jeg har uansett begynt å kjøpe det også lokalt, og da har jeg større mulighet til å undersøke hvor mine meieriprodukter kommer fra.

Når det gjelder helsa er jeg fortsatt overbevist om at vårt opprinnelige kosthold er det sunneste og at det neppe er lurt å gjøre store endringer på det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...