Gå til innhold

Bli 100% veganer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjøtt inneholder mye jern... F.eks lever inneholder veldig mye jern. Vitamin D finnes naturlig i fisk, mange spiser for lite fisk. Makrell i tomat er en god kilde for vitamin D. Ufattelig mange som har B12 mangel og et bra kosthold? Kilder er du grei.

Anonymkode: 7ab27...f6c

Hva legger du i bra kosthold? Kjøtt burde jo holde i følge folk her. I 2019 gikk 190.000 nordmenn på b12 sprøyte. Google it ☺️ aner ikke hvor mange som tok piller, men antallet er stort. 

Anonymkode: 09383...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Hva legger du i bra kosthold? Kjøtt burde jo holde i følge folk her. I 2019 gikk 190.000 nordmenn på b12 sprøyte. Google it ☺️ aner ikke hvor mange som tok piller, men antallet er stort. 

De var alle vegatarienere og veganere...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De var alle vegatarienere og veganere...

😂 Ikke sant 👍👌det finnes mellom 60.000 - 80.000 veganere, så noen må jo være kjøtteter også. (vegetarianere spiser egg og melk/melkeprodukter). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever at du setter deg veldig inn i kosthold, men og at du ser litt på arvematerialet ditt. Har du eks demens i familien bør du få i deg mye mer enn anbefalt dose omega3 og den tas ikke like enkelt opp fra all mat selv om de inneholder like mye. Vitamintilskudd er ikke alltid godt nok. Er du påpasselig så er det bare fint om du klarer å være det, men det enkleste er nok variert kost. Jeg er helt sikker på at livsstilssykdommer som følge av et uforsiktig plantebasert kosthold kommer til å øke i fremtiden. Hva med å bare spise viltkjøtt når du først spiser noe rødt? 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke nok norsk kjøtt til å dekke konsumet nordmenn har av kjøtt. 

Ca halvparten av Norges beitepotensiale blir ikke brukt. Dette er områder som ikke kan brukes til åker. Nesten alle områder som kan bli brukt til åker, blir faktisk brukt som åker. Altså ca 3% av Norges areal. Resten er for ulendt, for steinete, for kaldt.

image.png.90a2d7cabbe831003c4c0277d54ab889.png

Men beitedyr kan beite på disse kalde, ulendte områdene med morenejord. Og øker i tillegg kvaliteten på matjorda, mens åkerdrift bruker opp matjord. Åkerområder legges brakk i flere år for at man ikke skal bruke dem opp for fort. Man kan bruke opp matjorda på 12 år med intensiv åkerdrift. Beitedrift gir også mangfold i naturen. Flere typer planter, flere typer dyr som lever på samme området. I stedet for åker der bare én type plante skal få lov til å leve i et område og ingen dyr.

Bare i USA er det ca 1 million acres som ligger brakk hvert år. Hvis man lot beitedyr beite på disse områdene kunne man hatt ca 1 million kuer på åkrene i brakkårene, og samtidig reparert noe av skaden åkerdrifta gjorde. 

Vi importerer ca halvparten av grønnsakene vi spiser i Norge, og nesten alt av frukt, nøtter, bønner, linser osv. Fordi vi klarer ikke å produsere så mye mer av dette... Og dette sier du at vi skal spise mer av for å øke selvforsyningen? Det gir jo ikke mening...

Hvis vi bare kunne slutte å prøve å produsere tåpelige ting som korn som feiler flere år enn det funker, så hadde vi hatt mer mat. De årene kornet er av for dårlig kvalitet til å bli menneskemat, så blir det til dyrefôr. Ellers er det mye rester etter menneskematproduksjon som er det såkalte "menneskematen vi gir til dyr". Bare tenk på hvor mye av maisplanten vi ikke kan spise for eksempel. Stengel og blader blir til dyrefôr.

Sacred+Cow+Infographic+B+2.1-01.png?form

Anonymkode: fdf8a...a11

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med d vitamin og jod for dere som spiser kjøtt og meieriprodukter? Som tilsettes? Jern har dere jo også mye mangel på. I tillegg er det ufattelig mange som spiser kjøtt som har b12 mangel - såpass ille at de må ta sprøyter. 

Den var litt lite gjennomtenkt av deg... Flott argument at mange altetere spiser for lite kjøtt, så de får mangler, så derfor bør de spise enda mindre kjøtt...? 

Hvis du ser på prosentvis hvor mange som har mangler, så er det mye vanligere å ha mangler som vegetarianer og veganer enn som alteter. Det ser vi også i studier når de måler nivåene av vitaminer og mineraler hos altetere og vegetarianere og veganere... Bare fordi det finnes altere med mangler, så er ikke det noe argument for at veganere ikke kan få mangler... Særlig siden det er bevist at det er vanligere å ha mangler som helsebevisst veganer enn som ikke-helsebevisst alteter... Akkurat det sier jo veldig mye.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fermittert mat, jord som ikke er sprøytet ihjel, tang og tare, gjær, tofu/temph (fermittert) og i mindre mengder i økologisk grønnsaker. Kanskje kroppen min tar opp ting bedre 🤷‍♀️ who know, jeg har alltid gått hvert halv år for å sjekke vitamin nivået - helt supert hver gang. 

Du må seriøst revurdere de veganske propagandakildene dine altså...

FERMENTERT mat er jo ingen kilde til B12 heller... det sier jo til og med denne veganske siden:

Sitat

Because bacteria produce vitamin B12 and fermented foods are generally fermented using bacteria, there are many rumors regarding vitamin B12 being in fermented foods. To my knowledge, no vitamin B12-producing bacteria is required for any fermented food and, therefore, any fermented food that contains vitamin B12 does so via contamination. Because the human colon contains vitamin B12-producing bacteria, it is possible for B12-producing bacterial contamination to occur during food preparation, particularly in places that do not have high levels of cleanliness. To my knowledge, no fermented plant food in Western countries has been found to contain relevant amounts of vitamin B12 analogues.

Om tang og tare sier de:

Sitat

Table 6 shows the B12 analogue content of arame, dulse, hijiki, kelp, kombu, and wakame per 30 g of seaweed. Please note that 30 g is a lot of seaweed. A serving size would be closer to 3 grams. Seaweeds also tend to be very high in iodine, which can cause problems at high intakes. So, consuming mass quantities of seaweed is inadvisable.

Om jord så sier de at hvis det er B12, så er det sannsynligvis rester av bæsj. 

Hvis du ikke skyller plantene, så risikerer du å få blant annet salmonella - og det som verreer. Ca 50% av alle matforgiftninger har planter som kilde. Og særlig salater, spirer, fermentert mat.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk en fanesak jeg har, det med at alle burde redusere kjøttforbruket. Sånn som det er nå, er helt perverst. Kjøtt er luksus.

Før i tida (for ikke så lenge sida) klarte de å lage mange måltider utav bare litt kjøtt. Det var ertesuppe på svineknoke, lapskaus, osv. De siste årene har et helt stykke filet på tallerkenen blitt normalen, også til hverdags.

Sånn skal det ikke være!

Jeg vil tilbake til den tida hvor kjøtt var luksus, og at noe så enkelt som kjøttkaker var søndagsmiddag.

Anonymkode: 459cc...87c

Stemmer dette da? Det spørs vel hva du mener med gamle dager. Her i landet gikk det nok mye i poteter blant de fattige, da det var en av de få plantene med litt næring (les: energi) i. Men det var ikke spesielt sunt for dem som ikke hadde råd til kjøtt. Dagens utvalg av avokado osv fantes jo ikke. Hvis vi ser på de siste, si, femti årene, så er mitt inntrykk at det har blitt stadig mer plantemat og mindre kjøtt til alle måltider.

Anonymkode: 37b4c...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Derfor sier jeg aldri til andre at jeg spiser plantebasert med mindre noen spør om kostholdet mitt. Jeg kommenterer aldri de rundt meg sine valg heller og støtter heller mindre kjøttkonsum enn å si "bli veganer". 

Eneste jeg blir irritert på er folk som absolutt skal kritisere folk som er veganere. Alle er enig i at vi generelt spiser for mye kjøtt, men så fort veganere kommer opp er det ramaskrik. Dobbeltmoral. Forstå det de som kan 🤷‍♀️

Jeg tror ikke det handler så mye om at folk er veldig opptatt av hva den enkelte velger å spise, men at man er uenige om hva som faktisk er sunt.

Hvis du mener at kjøtt i seg selv er usunt, så er det ganske enkelt feil.

Hvis du mener at vi bør spise mindre kjøtt for miljøets skyld, kan det hende det stemmer når det gjelder importert kjøtt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke det handler så mye om at folk er veldig opptatt av hva den enkelte velger å spise, men at man er uenige om hva som faktisk er sunt.

Hvis du mener at kjøtt i seg selv er usunt, så er det ganske enkelt feil.

Hvis du mener at vi bør spise mindre kjøtt for miljøets skyld, kan det hende det stemmer når det gjelder importert kjøtt.

Her har du også info ang norsk kjøttproduksjon og miljø. https://forskning.no/husdyr-klima-landbruk/nei-kjottproduksjon-fra-norsk-storfe-er-ikke-klimavennlig/1312689

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må seriøst revurdere de veganske propagandakildene dine altså...

FERMENTERT mat er jo ingen kilde til B12 heller... det sier jo til og med denne veganske siden:

Om tang og tare sier de:

Om jord så sier de at hvis det er B12, så er det sannsynligvis rester av bæsj. 

Hvis du ikke skyller plantene, så risikerer du å få blant annet salmonella - og det som verreer. Ca 50% av alle matforgiftninger har planter som kilde. Og særlig salater, spirer, fermentert mat.

Det står ingenting om at 50% av all matforgiftning kommer fra planter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, jeg har kommet med gode kilder før, men når jeg ser tråder som disse igjen, så ser jeg at de samme dårlige argumentene som jeg har motbevist før dukker opp igjen. Tror ikke det er mange som gidder diskutere når det er åpenbart at det faller på døve ører. 

Anonymkode: 4b02d...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

La oss snu det en gang til. Du ikke spise planter for å ha et sunt kosthold. Det finnes det ingen beviser for.

Det er jeg helt enig i, jeg tror man kan ha et sunt koshold som omnivore, carnivore og vegan. Det sier seg jo at om en veganer lever livet på veggisburgere fra Mc Donalds, potetgull og oreo-kjeks så er ikke det bedre enn en omnivore som spiser makrell og kål, og slik kan det også snus motsatt vei. Carnivore tror jeg også man kan leve bra på så lenge man passer på at man får i seg variert (som i alle dietter ellers også). Uansett kosthold så ville jeg anbefalt å følge opp hvertfall en gang i året med blodprøve for å sjekke at alt er som det skal.

Men spørsmålet blir jo da at når man kan ha et sunt kosthold uten å drepe levende vesner...hvorfor ikke gjøre det? Hvofor dette behovet for å påføre milliarder av dyr smerte og lidelse?

Anonymkode: 3dd8f...dc2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Flesteparten av de som spiser omnivort, spiser usunt, ja. Det er allikevel ikke noe argument mot det å spise f.eks. kjøtt eller egg.

B12, som alle veganere må ta tilskudd av, tar det en stund før man mangler, ettersom man har lagre i kroppen fra den animalske maten man har spist før. Så det at du ikke har mangler på det ennå, sier ingen verdens ting.

Anonymkode: 459cc...87c

Jeg har vært veganer i 12 år og mine b12 verdier har vært stabile. Hvorfor er det så jævla vanskelig å aksepter at man kan utelukke animalske produkter fra kostholdet sitt uten at det går ut over helse? 

Anonymkode: 7c422...f14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jeg helt enig i, jeg tror man kan ha et sunt koshold som omnivore, carnivore og vegan. Det sier seg jo at om en veganer lever livet på veggisburgere fra Mc Donalds, potetgull og oreo-kjeks så er ikke det bedre enn en omnivore som spiser makrell og kål, og slik kan det også snus motsatt vei. Carnivore tror jeg også man kan leve bra på så lenge man passer på at man får i seg variert (som i alle dietter ellers også). Uansett kosthold så ville jeg anbefalt å følge opp hvertfall en gang i året med blodprøve for å sjekke at alt er som det skal.

Men spørsmålet blir jo da at når man kan ha et sunt kosthold uten å drepe levende vesner...hvorfor ikke gjøre det? Hvofor dette behovet for å påføre milliarder av dyr smerte og lidelse?

Variert kost for våre forfedre ville bety at man spiste hele dyret og ikke bare indrefileten. Skal man leve på bare, eller hovedsaklig, planter, må man nødvendigvis spise veldig variert, og det er bare for oss Vesten i vår tid at det i det hele tatt er mulig. Nå setter vi ulik verdi på forskjellige typer liv, men går uten tvil *flere*liv tapt for en som lever av planter enn for den som lever av kjøtt. Ei ku er mye mat. Selv spiser jeg helst dyr som har hatt det godt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært veganer i 12 år og mine b12 verdier har vært stabile. Hvorfor er det så jævla vanskelig å aksepter at man kan utelukke animalske produkter fra kostholdet sitt uten at det går ut over helse? 

Anonymkode: 7c422...f14

Det kan sikkert gjøres for noen, hvis man har stålkontroll på hva man trenger, hva man får i seg, og har god tilgang på fremavlede planter fra hele verden hele året. I motsatt fall kan man velge seg nesten et hvilket som helst dyr, spise det og være trygg på at man får i seg absolutt alt man trenger for å ha god helse. Jeg går for det sistnevnte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan sikkert gjøres for noen, hvis man har stålkontroll på hva man trenger, hva man får i seg, og har god tilgang på fremavlede planter fra hele verden hele året. I motsatt fall kan man velge seg nesten et hvilket som helst dyr, spise det og være trygg på at man får i seg absolutt alt man trenger for å ha god helse. Jeg går for det sistnevnte.

Eventuelt kan man spise masse godt og ta en pille på ca. 0.3 cm diameter om kvelden og være trygg på at man får i seg absolutt alt man trenger for å ha god helse uten å unødvendig støtte en ekstrem utnyttelse av dyr som lider. Jeg går for det sistnevnte og syntes det er fint at ts ønsker å gjøre det samme.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Eventuelt kan man spise masse godt og ta en pille på ca. 0.3 cm diameter om kvelden og være trygg på at man får i seg absolutt alt man trenger for å ha god helse uten å unødvendig støtte en ekstrem utnyttelse av dyr som lider. Jeg går for det sistnevnte og syntes det er fint at ts ønsker å gjøre det samme.  

Ja det kan man, men jeg føler meg mye tryggere på at kjøtt gir meg det jeg trenger enn å måtte passe så veldig på, og være avhengig av tilskudd. Hittil i år har jeg spist tilsvarende kanskje 1/10 ku, og har dermed bare ett liv "på samvittigheten", i motsetning til de kanskje tusen smådyrene som måtte bøte med livet om jeg skulle levd av planter. I tillegg er maten min fraktet noen få mil, dyret har hatt et godt liv, og bidro i sin tilværelse som frittgående beitedyr til å binde karbon i jorda, i motsetning til åkerdrift som utarmer den. Og så er det hyggelig å være sikker på at hverken barn, slaver eller regnskog har måttet lide for mine matvaner.

Og så selvsagt at jeg har bedre helse enn noen gang.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

1) Men det kan hende ganske mange rotter og fugler har måttet bøte med livet for å forsyne deg med frukt og grønnsaker. Når et dyr dør fordi jeg skal ha mat, er det det dyret jeg spiser.

2) Sannsynligvis gladere enn hun ville vært om hun ble revet i hjel av et rovdyr, og i hvert fall gladere enn om hun ble fordrevet fra sitt naturlige miljø og forgiftet av plantevernmidler fordi noen skulle dyrke en åker der :)

1) En ganske stor prosentandel av landjord blir brukt til mat til dyrene vi spiser. Hvor mange dyr er det som totalt sett dør, og hvilket levesett fører til mest smertefull død? Ifølge kost/nytte argumentasjon vil jo så absolutt vegansk kost komme best ut.

Og dette handler også om HOLDNINGEN til liv. Hva tror du er med å gjøre folk til rasister, mishandlere og seriemordere? Jo, det er at de ikke mener at alle liv er like mye verdt. Barn lærer fra de er små, at liv ikke er like mye verdt. Tenk om barn får lære at et rådyr har like mye rett til å leve livet sitt uten menneskelig påvirkning, like mye som en selv. Hvordan ville det barnet noen gang vokse opp og skade eller undertrykke andre mennesker? Slik som vi mennesker gjør så mye av, basert på etnisitet, seksualitet, eller hvilken som helst annen latterlig grunn vi velger til å undertrykke hverandre med!

Alle er født med en iboende verdi! Prøver man å motsi dette, treffer man seg selv i døra. Hvis du sier at den og den ikke har rett til å leve, men hvem har sagt at du selv har retten til det?

2) Sau, kyr, hunder og sikkert mange flere husdyr er avlet så mye på at de ikke klarer seg selv ute i naturen. Hvis kjøttproduksjon forsvinner, blir jo ikke flere dyr født. Så dette her blir bare whataboutism.

Anonymkode: 0dafd...6cd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...