Gå til innhold

Bli 100% veganer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som er imot veganere klarer virkelig ike være stille. Diss greiene har ingenting med ts sitt spørsmål å gjøre. Det snakkes om at veganere snakker om at de er veganere hele tiden, men det jeg ser er tvert imot at anti-veganere skal kuppe ALLE tråder som er mildt relevant til veganisme og veganere. Det er dere som skal misjonere hele tiden

Anonymkode: 4b02d...f28

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke sagt at jeg mener laktose ikke er bra for oss som tåler det. Grunnen til at melk kan tenkes å ikke være spesielt bra for oss er som nevnt at normalt sett vil man tåle det dårlig etter spedbarnsalderen. Laktosetoleranse er evolusjonært sett en ganske ny tilpasning. Melk er fra naturens side laget for å gi hurtig vekst (og kumelk er beregnet for kalver, ikke mennesker), og inneholder både fett og karbohydrater, som er en kombinasjon vi praktisk talt aldri finner ellers i naturlig forekommende mat.

Som nevnt merker jeg ikke selv plager av meieriprodukter og jeg liker det godt, men jeg vil muligens forsøke meg uten en periode for å se om jeg merker forskjell. Merk at jeg sier det kan tenkes at melk generelt ikke er spesielt bra, men det finnes ikke mange studier som har undersøkt det ordentlig (epidemiologiske studier har svært begrenset verdi). Logikken er som nevnt tidligere at den tryggeste maten er den vi har spist i to millioner år.

Anonymkode: 37b4c...f17

Ingen planter jeg kjenner til er beregnet for at mennesker skal spise dem heller. Den tryggeste maten å spise er ironisk nok animalsk. Det er mange som har IBS og nøtteallergi osv. Planter inneholder mye stivelse og fiber som kroppen våres ikke klarer å fordøye. Prøv å lev av norsk natur uten fisk og kjøtt. Å dyrke jorden er noe vi har gjort det siste 10.000 årene. Det å kunne leve uten kjøtt er et nyere fenomen. Ofte må man supplere med kosttilskudd fordi diett basert på kun planter er ikke naturlig for mennesker.

Anonymkode: 7ab27...f6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen planter jeg kjenner til er beregnet for at mennesker skal spise dem heller. Den tryggeste maten å spise er ironisk nok animalsk. Det er mange som har IBS og nøtteallergi osv. Planter inneholder mye stivelse og fiber som kroppen våres ikke klarer å fordøye. Prøv å lev av norsk natur uten fisk og kjøtt. Å dyrke jorden er noe vi har gjort det siste 10.000 årene. Det å kunne leve uten kjøtt er et nyere fenomen. Ofte må man supplere med kosttilskudd fordi diett basert på kun planter er ikke naturlig for mennesker.

Anonymkode: 7ab27...f6c

Ja, vi levde hovedsakelig av kjøtt i praktisk talt hele vår utvikling som art. Det er ekstremt få planter som i det hele tatt er spiselige for mennesker, i alle fall i vill tilstand. Derimot kan vi spise absolutt alle dyr, med unntak av noen få giftige fisker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, vi levde hovedsakelig av kjøtt i praktisk talt hele vår utvikling som art. Det er ekstremt få planter som i det hele tatt er spiselige for mennesker, i alle fall i vill tilstand. Derimot kan vi spise absolutt alle dyr, med unntak av noen få giftige fisker.

Dette kunne du ikke så mye om gitt. Utenom om du synes 20 000 spiselige planter er «ekstremt få». 

Anonymkode: e8f1b...16f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette kunne du ikke så mye om gitt. Utenom om du synes 20 000 spiselige planter er «ekstremt få». 

Og hvor og når vokser disse 20 000 plantene? De fleste steder i verden er det til enhver tid ytterst få ville planter som er spiselige for mennesker, og da som regel bare i deler av året, f.eks her i nord. Det krever mye kunnskap og erfaring å vite hva man spise hvordan man må tilberede det uten å bli syk. 20 000 er uansett et forsvinnende lite antall av alle arter som finnes. Når det gjelder dyr kan vi derimot ikke bare trygt spise praktisk talt alle, men vi kan (og bør) også spise *hele* dyret. Og i motsetning til ville planter er dyr proppfulle av alt vi trenger. Så det er ikke rart vår suksess som art henger nøye sammen med at vi tilpasset oss et hovedsaklig animalsk kosthold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stivelse i planter nærer gode bakterier i tarmen. De er bra for din generelle helse. Men, alt med måte, selvsagt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at jeg skulle ønske at flere var som deg, ts. Da hadde jorden vært et bedre sted å leve for milliarder av dyr og mennesker. Men så er det så mange egoister som ikke ønsker dette, det viktigste er en enkel smaksopplevelse. Da er det verdt andres liv og tortur. Så kommer man med alt fra vitaminer til IBS til at planter har følser, evolusjonen, jakt og alt man desperat kan gripe fatt i for å forsvare sin fortsettende utnyttelse av dyr.

Om du liker jazz, er homofil eller hater fotball så gjør det overhodet ingenting for meg, selv om jeg er av fullstendig motsatt oppfatning. Du skal absolutt få lov til å ta med din partner av samme kjønn på jazzkonsert, mens dere snakker om hvor mye dere hater fotball. Det er fint at vi er forskjellige og ingen tar skade av dette. Om du derimot hadde betalt noen for å mobbe barn så hadde jeg hatt et problem med det, fordi det inngår en uskyldig tredjepart. 

Ingen er perfekte, men det handler om å stanse lidelse så langt det er mulig. 

Anonymkode: 3dd8f...dc2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2021 den 21.20):

Og så må jeg bare si at veganisme er en helt random og merkelig måte å være bevisst på.

For veganere er fryktelig opptatt av å unngå vin som er filtrert gjennom fiskeblærer samt syltetøy som er farget av et fargestoff fra lus, mens grønnsaker fra Almeria, pluss mandler, avokado og quinoa ikke er på agendaen. 

Og blåskjell er fy-fy.

Jeg skjønner ikke dette. For meg er vin som er filtrert gjennom fiskeblærer, og syltetøy som er farget av lusestoff, fullstendig uproblematisk. Det samme er blåskjell.

Grønnsaker fra Almeria har jeg imidlertid boikottet i veldig mange år. For meg er det nesten det verste av det verste, både for dyr og for mennesker. Det samme med bananer, kakao og sjokolade fra bedrifter som ikke er Fairtrade. Pluss mye av bomullsindustrien.

Men dere veganere mener altså at det er fryktelig trist at ei ku med store øyne blir drept for mat selv om hun har hatt et godt liv, mens de illegale innvandrerne i Almeria, som har lidd hele livet og som får skader på grunn av alle sprøytemidlene, er det ikke så farlig med. Så lenge dyrene får leve. For det har de jo et sterkt ønske om, ifølge dere. Heia veganerne!

Anonymkode: 459cc...87c

For det er jo umulig å ha to tanker i hodet samtidig, ikke sant?

"Vi" veganere mener ingenting, da "vi" er individuelle personer med forskjellige meninger og synspunkter alle sammen. Jeg har vært i veganermiljø LENGE, og kan utifra erfaring fortelle at det er langt flere veganere som er opptatt av fair trade, av å kjøpe brukt, av å handle etiske og bærekraftig produserte produkter og klær osv, av å boikotte Nestle, Almeria, etc. enn ikke-veganere. 

Det at man er veganer betyr ikke at man KUN bryr seg om dyr og automatisk driter i alt annet, tvert imor. Er man en slik person som er "anlagt" til å bli veganer, så er det fordi man er en person som evner å tilegne seg kunnskap om ting, og om det er urettferdig eller uetisk, så slutter man å gjøre disse tingene. Man kan fint unngå både blåskjell, karmin og e20, samtidig som man unngår avocado, latin amerikansk produsert quinoa, og kjøtt, egg og melk. Trenger ikke være det ene eller det andre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, deedee_ said:

For det er jo umulig å ha to tanker i hodet samtidig, ikke sant?

Er man en slik person som er "anlagt" til å bli veganer, så er det fordi man er en person som evner å tilegne seg kunnskap om ting, og om det er urettferdig eller uetisk, så slutter man å gjøre disse tingene. Man kan fint unngå både blåskjell, karmin og e20, samtidig som man unngår avocado, latin amerikansk produsert quinoa, og kjøtt, egg og melk. Trenger ikke være det ene eller det andre.

Urettferdig og uetisk er helt subjektivt. Jeg synes ikke det er uetisk på noen måte å spise dyr og planter.

Anonymkode: f9779...ec8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Urettferdig og uetisk er helt subjektivt. Jeg synes ikke det er uetisk på noen måte å spise dyr og planter.

Har aldri sagt at det ikke er subjektivt. Du om det. Jeg synes det er uetisk å spise dyr, så derfor gjør jeg det ikke. Jeg synes også det er uetisk å ikke være bevisst på å handle fair trade, og å ikke kildesortere, derfor gjør jeg det. Mitt svar over var til den personen som mente at man automatisk driter i alle andre viktige saker kun fordi man er veganer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, deedee_ said:

Har aldri sagt at det ikke er subjektivt. Du om det. Jeg synes det er uetisk å spise dyr, så derfor gjør jeg det ikke. Jeg synes også det er uetisk å ikke være bevisst på å handle fair trade, og å ikke kildesortere, derfor gjør jeg det. Mitt svar over var til den personen som mente at man automatisk driter i alle andre viktige saker kun fordi man er veganer.

Ålreit, men slik jeg forstod kommentaren din antydet du at veganere er flinkere til å tilegne seg kunnskap og muligens mer moralske. Jeg er uenig i den påstanden hvis det er det du mente. Moralitet er et subjektivt uttrykk skapt av mennesker, ikke en objektiv eller i det hele tatt ekte ting. Og hvem som tilegner seg mest kunnskap blir veldig spekulativt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ålreit, men slik jeg forstod kommentaren din antydet du at veganere er flinkere til å tilegne seg kunnskap og muligens mer moralske. Jeg er uenig i den påstanden hvis det er det du mente. Moralitet er et subjektivt uttrykk skapt av mennesker, ikke en objektiv eller i det hele tatt ekte ting. Og hvem som tilegner seg mest kunnskap blir veldig spekulativt.

Du legger ord i munnen på meg, og det er jeg ikke interessert i. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2021 den 2.08):

Kjøp deg B12 vitaminer 

Ellers når det kommer til middagene. Om ikke du steker kjøttet, så gjør jo han det. Så det kjøttet blir stekt uansett. Så hvorfor kan ikke du bare gjøre det, om det er du som står for middagene? 

Hvem av dere handler inn mat? Jeg selv hadde syntes det hadde vært mer ubehagelig å faktisk kjøpe kjøttet, ebb å forberede det til middag. Bare en tanke jeg hadde.... (for det er etterspørselen og hva kunder vil kjøpe som holder hele kjøtt rælet i gang). Så jeg hadde vært tenkt mer på det, å handle inn kjøttet. Er der kjøpt og ligger i kjøleskapet deres, så er allerede skaden liksom gjort. Da har det ikke noe betydning om hvem som tilbereder det, eller om man hiver en uåpnet pakke kjøttdeig i søppelbøtta

Når det kommer til sammenkomster hvor du blir servert animalske produkter, så er det rett og slett et valg du må ta selv.... men i det store og hele, så er allerede de dyrene døde og maten er på bordet. Om du spiser den eller ikke, gjør egentlig null forskjell 

Så i forhold til samvittigheten din, fokuser mer på at du ikke vil økonomisk støtte kjøttindustrien, enn situasjoner som i det stor ikke har noe å si, som å steke en biff eller spise litt saus som allerede har blitt laget 

Anonymkode: cffa4...1cd

Jeg er enig i mye av det du sier. 

Men når det gjelder julematen. Så hvis alle tenker slik du beskriver, tror jeg ikke det blir bedre. Men hvis flere og flere derimot etterhvert tar avstand fra kjøtt, så vil jo folk til slutt ikke kjøpe inn all det kjøttet. For til slutt blir det ikke spist, og da ikke kjøpt inn! Men det er en prosess som tar tid. Holdninger må først endres, før samfunnet kan endres 🙂

Anonymkode: e1570...53b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS, jeg opplever deg som veldig uopplyst. Hvordan stiller du deg til fabrikk-åkerdrift? Støtter du det, så støtter du drap av millioner av dyr, samtidig som du er skyld i å ødelegge matjorda. Åkerdrift tar næring ut av matjorda. Eksperter sier at vi bare har ca 60 år med matjord igjen med nåværende drift. 

Anbefaler deg å støtte regenerativt landbruk i stedet og spise mye kjøtt fra regenerative gårder. Regenerativt landbruk binder mer karbon enn de slipper ut, øker kvaliteten på matjorda, øker mengden matjord, og vil være skyld i færre dyredrap enn ved vegansk mat. Regenerativt er dessuten kortreist og lokalt, så man slipper de store transportutslippene. Én ku veier 300-1300 kg. Det er mye mat. Det kan fø ett menneske i minst ett år hvis de spiser bare det.

Bare fordi maten din ikke har hatt et ansikt, betyr ikke at man ikke har måttet drepe noe for maten. Man må drepe mange snegler, fugler, harer, mus og sånt for å få salat. Vil du virkelig ha dette på samvittigheten?

Anonymkode: fdf8a...a11

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

TS, jeg opplever deg som veldig uopplyst. Hvordan stiller du deg til fabrikk-åkerdrift? Støtter du det, så støtter du drap av millioner av dyr, samtidig som du er skyld i å ødelegge matjorda. Åkerdrift tar næring ut av matjorda. Eksperter sier at vi bare har ca 60 år med matjord igjen med nåværende drift. 

Anbefaler deg å støtte regenerativt landbruk i stedet og spise mye kjøtt fra regenerative gårder. Regenerativt landbruk binder mer karbon enn de slipper ut, øker kvaliteten på matjorda, øker mengden matjord, og vil være skyld i færre dyredrap enn ved vegansk mat. Regenerativt er dessuten kortreist og lokalt, så man slipper de store transportutslippene. Én ku veier 300-1300 kg. Det er mye mat. Det kan fø ett menneske i minst ett år hvis de spiser bare det.

Bare fordi maten din ikke har hatt et ansikt, betyr ikke at man ikke har måttet drepe noe for maten. Man må drepe mange snegler, fugler, harer, mus og sånt for å få salat. Vil du virkelig ha dette på samvittigheten?

Anonymkode: fdf8a...a11

Alle problemene knyttet til matjord, knytter seg også til jorda brukt til å produsere dyrefor. Så dette er ikke et godt argument. Snegler dør når man høste for til kuene. Om du spsier kua dreper du da både sneglen OG kua. 

Selv om jeg tipper at en del insekter har lavere kapasitet til lidelse, så man burde sette pattedyr ovre insekter, akkurat slik man setter babyer over tidlig fostre. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør det du er komfortabel med TS :)  Jeg var veganer i 5 år før jeg kuttet det ut og ble vegetarianer igjen. Kjøper førtsatt kun animalske produkter om de er lokalprodusert eller fairtrade. Har besøkt gården jeg handler fra mange ganger og dyrene der har det virkelig topp! Fritt beite, stort areal og snille bønder 💘

Anonymkode: 225f8...dd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjør det du er komfortabel med TS :)  Jeg var veganer i 5 år før jeg kuttet det ut og ble vegetarianer igjen. Kjøper førtsatt kun animalske produkter om de er lokalprodusert eller fairtrade. Har besøkt gården jeg handler fra mange ganger og dyrene der har det virkelig topp! Fritt beite, stort areal og snille bønder 💘

Anonymkode: 225f8...dd8

På desse gårdene blir fremdeles små nyfødte kalver tatt fra mammaen sin fordi du skal ha melka. Guttene og noen av jentene blir brutalt myrdet som nyfødte eller feita opp i 6 måneder før de blir slakta. Ingenting humant med det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør det du føler for er riktig for deg. Er mange som kommer til å protestere når du sier du er veganer, men stå i det. Det er ditt valg og din kropp. Jeg har vært veganer i nesten 10 år nå og i begynnelsen var det vanskelig. Fordi jeg følte jeg måtte forsvare hva jeg spiste til andre, men nå overser jeg bare kommentarer jeg får av andre. Og familien er blitt vandt til det.  Pleier alltid å ta med mat når jeg spiser hos andre. Det gjør det enklere for de å godta at du ikke spiser det samme som de. Og så er det en grei regel å ikke ha en mening om hva de spiser heller. 

Og visst du synest det er ubehagelig å tilberede kjøtt for kjæresten din er dette noe du ikke trenger å gjøre.  Du har ikke ansvar for at han får i seg mat. Du har bare ansvar ovenfor deg selv.

Veganske vaner er noe som kommer over tid. Mange ganger jeg spiste ting med dyreprodukt i, men man lærer av feilene man  gjør.  Så er det greit å ta B-12 og jod. Og får du ikke nok dagslys så er d vitamin greit. Disse vitaminene er forsovet noe alle burde sjekke om de fikk nok av. Både veganere, vegetarianere og kjøttetende.

Anonymkode: 297f0...029

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har greie på kosthold og er sikker på at du får i deg alt du trenger slik at du ikke blir syk, så tenker jeg at det bare er å kjøre på om du vil det 😄

Lykke til 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heier på deg Ts 🥰 jeg er veganer selv samt lager alle hud og hårprodukter selv. 

Men dumt å spørre her inne desverre. Det er mye uvitenhet og forsvar fra en del mennesker her (og heldigvis støtte også) . Vi har aldri hatt så mange livsstilssykdommer, så mye vitamin mangel etc og spist så mye kjøtt og meieriprodukter. Vi ødelegger planeten våres med det kostholdet de fleste har - i den mengden, og man ødelegger helsen sin. 

Jeg gikk vekk fra kjøtt og hele kroppen og sinnet mitt har endret seg til det positive. Jeg holder meg også selvsagt unna sukker og spiser kun naturlige råvarer. I tillegg bidrar man positivt til miljøet uten tvil. Og det er ikke så innmari vanskelig som enkelte folk skal ha det til. Både mat med kjøtt og uten kjøtt kan man gjøre så avansert man bare ønsker, eller så enkelt som bare det. Men vi er som regel oppdratt til å tro og tenke at vi trenger kjøtt, som er helt feil. 

Masse lykke til. 

Anonymkode: 09383...66b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...