Gå til innhold

Bli 100% veganer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er bare at jeg ikke ønsker å støtte kjøttindustrien og bidra til at den vokser, så når jeg tenker på dette, så ønsker jeg av prinsipp å aldri spise kjøtt. 

Men har du tenkt på det at når du da dermed heller aldri kjøper fra bønder som driver på best mulig vis, så bidrar du heller ikke til at de og deres driftsmetoder får en sjanse til å vokse?

Du overlater da i praksis valg og støtte til de som vil ha "billigst mulig bacon", bare sånn for å sette det på spissen. Dermed vokser dyretortur-industrien.

Anonymkode: 459cc...87c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

4) Det å ta livet til andre vesener som ønsker å leve, kan aldri kalles for humant. Og det er heller ikke greit å ta livet av noen fordi de har hatt et bra liv. Mennesker som har et bra liv ønsker jo å fortsette å leve, så det er jo ikke så vanskelig å skjønne at dyr også vil det. 

Anonymkode: 0dafd...6cd

Men hvorfor tillegger du dyr slike menneskelige følelser?

Selv tror jeg ikke at dyr har noe spesielt ønske om å leve videre, rett og slett fordi de ikke har hjerner som er utviklet til å tenke på den måten. Dermed mener jeg også at de ikke reflekterer rundt liv og død.

Hvorfor tror du at de gjør det?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

B12 rådet ditt er ikke bra. Som veganer må man ta tilskudd.

Anonymkode: 7c422...f14

Nei, det må man ikke. Vet om flere veganere som ikke tar tilskudd og ikke har b12 mangel, som har vært veganere i 10+ år. Vet om MANGE kjøttspisere har det da :) 

Anonymkode: e8f1b...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selv tror jeg ikke at dyr har noe spesielt ønske om å leve videre, rett og slett fordi de ikke har hjerner som er utviklet til å tenke på den måten. Dermed mener jeg også at de ikke reflekterer rundt liv og død.

Tror du virkelig på dette idiotiet selv? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvilket idoti? At jeg ikke tror at dyr reflekterer over liv og død? 

Si fra hva du eksakt mener, da, sånn at jeg får til å svare deg ordentlig :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så fryktelig glad i kjøtt selv, men liker å slakte lam og gris en gang i blant når jeg er hjemme på gården.

mye god vegetarmat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei! Jeg er en 21 år gammel jente og har begynt å spise mye vegansk det siste året. Jeg spiser aldri egg, kjøtt, melk eller andre animalske produkter i hverdagen. Men det hender en sjelden gang jeg spiser LITT kjøtt, og det er f.eks i julen/påskeaften og et par andre større sosiale sammenkomster iløpet av året. Og gelatin eller melk i sauser i middager med familie osv. 

Men jeg Jeg skulle såklart ønsket at jeg hadde klart å spise 100% vegansk. Men det er fordi jeg ikke vil vekke oppmerksomhet og eventuell bli sett på som vanskelig/spesiell... Det har vært litt vanskelig til tider iforhold til samboer, som ikke ønsker å spise vegansk (han føler ikke han  spise kjøtt, men det er ikke sånn at han unngår det, men av og til ønsker han jeg skal lage middager hvor det er nødvendig med kjøtt)

Jeg har aldri tvunget han til å spise som meg, hvis noen skulle kommentert det, men det er kun jeg som lager middag og han synes rettene jeg lager er gode. Av og til steker jeg kjøtt til han ved siden av middagen, men det føles ikke rett å gjøre det. Resten av måltidene spiser vi ikke det samme, så da spiser han f.eks økologiske egg osv og kjøttpålegg. Altså jeg legger meg ikke oppi hvordan han spiser ellers.

En annen ting er dyretesting. For et år siden kastet jeg ALLE kosmetikkprodukter, såper osv som ikke var fra "ikke-dyretestede merker", og brukte en del penger i å kjøpe alt nytt, sertifisert vegansk. Jeg klarer ikke å forstå hvordan mennesker kan gå på jobb og torturere dyr, de er nødt til å være syke, onde mennesker. De fleste forsøk er "lettere smertefulle", men en viss prosentandel er ekstremt smertefullt, og når det var 1,5 millioner brukte forsøksdyr KUN i Norge i 2018, er det ganske mange dyr det er snakk om. Det finnes mange alternativer til dyreforsøk, og dyreforsøk-studiene fører ikke alltid til informasjon som har noen nytte, siden stoffer som ikke er giftige for dyr er giftige for mennesker osv. Dette er samboeren min helt for også, siden det jo ikke påvirker han noenting.

Er det noen veganere/vegetarianere her som kan fortelle om deres overgang til å bli 100% veganer? Jeg hadde likt å kunne si at jeg er veganer, fordi det er et synlig og tydelig standpunkt, hvis dere skjønner. Jeg spiser vegansk og bruker veganske produkter i all hovedsak for å spare dyrs lidelse, ikke for miljø/egen helse. Jeg er et veldig samvittighetsfullt menneske, og får smerte og sorg inni meg når jeg bruker ting/spiser kjøtt jeg vet kommer fra en så fæl industri, derfor skulle jeg også ønsket å kunne bli det 100%. Jeg får i meg nok proteiner hver dag med spirulina, quinoa, belgfrukter osv. Det er bare at jeg ikke ønsker å støtte kjøttindustrien og bidra til at den vokser, så når jeg tenker på dette, så ønsker jeg av prinsipp å aldri spise kjøtt. 

Hva tenker dere?

Bare husk at det ikke er sunt å leve 100% vegansk over veldig lang tid

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tror du virkelig det motsatte?

tror du et lam har den kognitive fungering og evnen til refleksjon som skal til for å «fundere» over liv og død?

unnskyld at jeg sier det, men du fremstår passe naiv.

slutt å ilegg dyr menneskelige egenskaper.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det fullstendig uaktuelt å ha et kosthold hvor det ikke er mulig å få dekket essensielle næringsstoffer.

B12, jod og d-vitamin er de stoffene som det enten er umulig eller vanskelig å få i seg nok av med et vegansk kosthold.

Min oppfatning er at jeg vil få i meg det jeg trenger gjennom kostholdet, og at det å være avhengig av tilskudd er fullstendig koko.

Så: Jeg spiser animalsk mat for b12, hvit fisk og brun geitost for jod, og makrell i tomat for d-vitamin. En stor bonus er dessuten at alt dette smaker fantastisk og bidrar til stor matglede i heimen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (39 minutter siden):

Bare husk at det ikke er sunt å leve 100% vegansk over veldig lang tid

Helsedirektoratet er uenig

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg er det fullstendig uaktuelt å ha et kosthold hvor det ikke er mulig å få dekket essensielle næringsstoffer.

B12, jod og d-vitamin er de stoffene som det enten er umulig eller vanskelig å få i seg nok av med et vegansk kosthold.

Min oppfatning er at jeg vil få i meg det jeg trenger gjennom kostholdet, og at det å være avhengig av tilskudd er fullstendig koko.

Så: Jeg spiser animalsk mat for b12, hvit fisk og brun geitost for jod, og makrell i tomat for d-vitamin. En stor bonus er dessuten at alt dette smaker fantastisk og bidrar til stor matglede i heimen.

Noen har misset at kraftfôret tilsetter vitaminer mineraler samt at ost,melk,smør,yoghurt osv tilsettes ekstra vitaminer. Hva d vitamin angår anbefales det til alle i Norge i måneder med r i seg. Og det er ikke sånn at det kun er veganere som må ta tilskudd. Den anbefales til gravide,eldre,spebarn osv

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sicario skrev (46 minutter siden):

Tror du virkelig det motsatte?

tror du et lam har den kognitive fungering og evnen til refleksjon som skal til for å «fundere» over liv og død?

unnskyld at jeg sier det, men du fremstår passe naiv.

slutt å ilegg dyr menneskelige egenskaper.

Om du virkelig mener at dyr ikke har evne til å sense frykt,gi utrykk for glede,forsvare sine avkom osv er du ganske så trangsynt og har aldri vært i nærkontakt med et dyr

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen har misset at kraftfôret tilsetter vitaminer mineraler samt at ost,melk,smør,yoghurt osv tilsettes ekstra vitaminer. Hva d vitamin angår anbefales det til alle i Norge i måneder med r i seg. Og det er ikke sånn at det kun er veganere som må ta tilskudd. Den anbefales til gravide,eldre,spebarn osv

??? Hvem er det som har misset det? Vennligst utdyp (ettersom det var et svar på mitt innlegg, mener jeg).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

??? Hvem er det som har misset det? Vennligst utdyp (ettersom det var et svar på mitt innlegg, mener jeg).

Du! Jeg velger heller å ta tilskuddet direkte enn å filtere det gjennom et dødt dyr eller deres biprodukter

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du virkelig mener at dyr ikke har evne til å sense frykt,gi utrykk for glede,forsvare sine avkom osv er du ganske så trangsynt og har aldri vært i nærkontakt med et dyr

Har hatt 8 forskjellige dyr i huset (som kjæledyr) og vokst opp med gårdsdrift. Slaktet lam og gris. Bolta (panneskudd med bolt) kyr/kalv. 

har vel slaktet mer dyr en du har klappet. Vet nok til ikke å gå videre inn på diskusjon om dyr sine følelser og tanker her på kvinneguiden i hvert fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvis du bestemmer deg for å bli veganer, vær så snill og ikke bli en av dem som alltid snakker om det og prøver å omvende andre. Det er utrolig plagsomt.

Anonymkode: 4435d...e95

Det burde egentlig ikke respekteres, fordi det å ta livet til andre vesener er et valg som også angår ANDRE. Alle valg du tar som KUN går ut over deg selv er selvfølgelig helt greit. Det å ikke skulle si noe på at andre spiser kjøtt, blir som å la vær å gripe inn når man ser et barn eller en hund bli mishandlet eller annen urettferdighet fordi det er deres "business" og man bør ikke legge seg oppi det.

Jeg selv er langt ifra perfekt, hvertfall ikke nå, men man har absolutt noe med livsvalgene til folk, når de utnytter andre vesener så grovt.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dyr er livredde når de er hos slakteren, og merker nok veldig godt hva som skal skje. Og jo, alle dyr ønsker å leve videre, for ingen dyr tar selvmord. Og prøver du å drepe et dyr, så vil det løpe vekk for å redde livet. Det holder ikke med at du "tror". 

Dyr føler smerte, frykt, glede, kjærlighet og omsorg akkurat som vi mennesker, og dette er bevist. Mener å ha lest at siden dyr har mindre hjernebark, som mennesker har mer av og som gjør at man kan "koble" av følelsene, at de nettopp har sterkere følelser siden de ikke kan legge de vekk. Forskning har vist at mennesker IKKE har noen unik posisjon blant dyr når det kommer til bevissthet!

Mennesker utnytter dyr på alle slags forskjellige måter - bruker de som underholdning, utfører fordelige eksperimenter på dem (også uten bedøvelse), avler dem i milliardtall for å utnytte kroppen deres for mat og klær. Hvilken rett har vi til å gjøre dette??? 

Det er helt kvalmt å engang prøve å forsvare det :( Det lar seg rett og slett ikke forsvare, og velger man å se vekk, er man et veldig egoistisk menneske som ihvertfall indirekte, støtter dyremishandling. Ingen er perfekte, ikke jeg heller. Men jeg sluttet f.eks å handle fra H&M og andre billigkjeder når jeg fikk vite om arbeidsforholdene til de som syr klærne. Jeg er veldig bevisst på disse tingene, men de fleste andre bare lukker øynene og tenker "jaja". Selvsagt vil jeg på noen områder feile, men jeg har gjort mitt ytterste for å velge alternativer som ikke utnytter/skader andre menneske- og dyreliv, så langt det lar seg gjøre.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det sier jo litt om det vanlige kostholdet vi har i dag. Folk flest spiser altså så dårlig mat at mange må ta tilskudd for å dekke elementære behov for næringsstoffer. Da har jeg mer tro på å heller spise det vi faktisk er laget for å spise.

Anonymkode: 37b4c...f17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt kvalmt å engang prøve å forsvare det :( Det lar seg rett og slett ikke forsvare, og velger man å se vekk, er man et veldig egoistisk menneske som ihvertfall indirekte, støtter dyremishandling. Ingen er perfekte, ikke jeg heller. Men jeg sluttet f.eks å handle fra H&M og andre billigkjeder når jeg fikk vite om arbeidsforholdene til de som syr klærne. Jeg er veldig bevisst på disse tingene, men de fleste andre bare lukker øynene og tenker "jaja". Selvsagt vil jeg på noen områder feile, men jeg har gjort mitt ytterste for å velge alternativer som ikke utnytter/skader andre menneske- og dyreliv, så langt det lar seg gjøre.

Jeg heier på alt folk gjør for å bedre tilværelsen til både mennesker og dyr, innenfor de rammene vi har. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Skal du i det hele tatt leve, er det en uungåelig konsekvens at andre, spesielt dyr, må lide for det på en eller annen måte, enten det er dyr i regnskogen som fordrives fordi noen skal dyrke avokado til deg, fisk som dør av forurensning pga. langtransport av mat, eller den norske kua som eksisterer utelukkende for at du skal ha melk og kjøtt. For min del ser regnestykket best ut om jeg spiser den norske kua og den norske sauen. Det gir meg utmerket helse, dyra har det forholdsvis bra (sannsynligvis bedre enn de fleste utenlandske dyr, og jeg vil påstå at det er bedre å bli slaktet av et menneske enn tatt av et rovdyr), og hvis dyra går i utmark i stedet for å proppes med kraftfor er det faktisk et aktivt miljøtiltak.

Anonymkode: 37b4c...f17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilket idoti? At jeg ikke tror at dyr reflekterer over liv og død? 

Si fra hva du eksakt mener, da, sånn at jeg får til å svare deg ordentlig :)

Du tror ikke dyr bryr seg om de lever eller ikke? Med andre ord: de har ikke overlevelsesinstinkt? Det må være noe av det dummeste jeg har lest her inne. 

Visste du at en ku kan lukte ca. 1 mil? Det betyr at den lukter blodet av andre døde kyr når de nærmer seg slakteren.

Visste du at griser er like intelligente som 4 år gamle menneskebarn? De er ufattelig smarte og de forstår når de skal dø etter månedsvis og årevis med tortur. 

https://www.kinderworld.org/videos/meat-industry/how-much-animals-want-to-live/

Tror du desse dyrene prøver å rømme fordi det er gøy? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Visste du at plante etende aper får dekket sitt B12 vitamin? Og at vi også (den gangen vi var aper) også fikk dekket vårt b12 vitamin uten å spise kjøtt? Vet du hvordan de fikk dette vitaminet dekket? Nei selvfølgelig gjør du ikke det! Så la meg fortelle deg lille venn:

Det finnes B12 i jorda (etter døde dyr og organismer) og det finnes B12 i insekter (hakuna motata). Frukt og grønt in the wild er skitten av jord og insekter.

Så spoler vi litt frem til dagens veganere! Fukt og grønnsaker og skinnende rene. Vi skyller maten for å få vekk sprøytemidler osv. Og dermed ingen B12. Så vi må ta det ved siden av. 

Anonymkode: cffa4...1cd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...