Gå til innhold

Bli 100% veganer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er en 21 år gammel jente og har begynt å spise mye vegansk det siste året. Jeg spiser aldri egg, kjøtt, melk eller andre animalske produkter i hverdagen. Men det hender en sjelden gang jeg spiser LITT kjøtt, og det er f.eks i julen/påskeaften og et par andre større sosiale sammenkomster iløpet av året. Og gelatin eller melk i sauser i middager med familie osv. 

Men jeg Jeg skulle såklart ønsket at jeg hadde klart å spise 100% vegansk. Men det er fordi jeg ikke vil vekke oppmerksomhet og eventuell bli sett på som vanskelig/spesiell... Det har vært litt vanskelig til tider iforhold til samboer, som ikke ønsker å spise vegansk (han føler ikke han  spise kjøtt, men det er ikke sånn at han unngår det, men av og til ønsker han jeg skal lage middager hvor det er nødvendig med kjøtt)

Jeg har aldri tvunget han til å spise som meg, hvis noen skulle kommentert det, men det er kun jeg som lager middag og han synes rettene jeg lager er gode. Av og til steker jeg kjøtt til han ved siden av middagen, men det føles ikke rett å gjøre det. Resten av måltidene spiser vi ikke det samme, så da spiser han f.eks økologiske egg osv og kjøttpålegg. Altså jeg legger meg ikke oppi hvordan han spiser ellers.

En annen ting er dyretesting. For et år siden kastet jeg ALLE kosmetikkprodukter, såper osv som ikke var fra "ikke-dyretestede merker", og brukte en del penger i å kjøpe alt nytt, sertifisert vegansk. Jeg klarer ikke å forstå hvordan mennesker kan gå på jobb og torturere dyr, de er nødt til å være syke, onde mennesker. De fleste forsøk er "lettere smertefulle", men en viss prosentandel er ekstremt smertefullt, og når det var 1,5 millioner brukte forsøksdyr KUN i Norge i 2018, er det ganske mange dyr det er snakk om. Det finnes mange alternativer til dyreforsøk, og dyreforsøk-studiene fører ikke alltid til informasjon som har noen nytte, siden stoffer som ikke er giftige for dyr er giftige for mennesker osv. Dette er samboeren min helt for også, siden det jo ikke påvirker han noenting.

Er det noen veganere/vegetarianere her som kan fortelle om deres overgang til å bli 100% veganer? Jeg hadde likt å kunne si at jeg er veganer, fordi det er et synlig og tydelig standpunkt, hvis dere skjønner. Jeg spiser vegansk og bruker veganske produkter i all hovedsak for å spare dyrs lidelse, ikke for miljø/egen helse. Jeg er et veldig samvittighetsfullt menneske, og får smerte og sorg inni meg når jeg bruker ting/spiser kjøtt jeg vet kommer fra en så fæl industri, derfor skulle jeg også ønsket å kunne bli det 100%. Jeg får i meg nok proteiner hver dag med spirulina, quinoa, belgfrukter osv. Det er bare at jeg ikke ønsker å støtte kjøttindustrien og bidra til at den vokser, så når jeg tenker på dette, så ønsker jeg av prinsipp å aldri spise kjøtt. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 0dafd...6cd

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at du skal være veldig kostholdbevisst og oppdatert for ikke å bli syk og få mangelsykdommer. Det gjelder mer enn proteiner! Ellers er det jo flott at du vil "redde verden og sånn", men det er sikkert mange andre måter å bidra på enn å spise vegansk..

Anonymkode: 302ee...472

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp deg B12 vitaminer 

Ellers når det kommer til middagene. Om ikke du steker kjøttet, så gjør jo han det. Så det kjøttet blir stekt uansett. Så hvorfor kan ikke du bare gjøre det, om det er du som står for middagene? 

Hvem av dere handler inn mat? Jeg selv hadde syntes det hadde vært mer ubehagelig å faktisk kjøpe kjøttet, ebb å forberede det til middag. Bare en tanke jeg hadde.... (for det er etterspørselen og hva kunder vil kjøpe som holder hele kjøtt rælet i gang). Så jeg hadde vært tenkt mer på det, å handle inn kjøttet. Er der kjøpt og ligger i kjøleskapet deres, så er allerede skaden liksom gjort. Da har det ikke noe betydning om hvem som tilbereder det, eller om man hiver en uåpnet pakke kjøttdeig i søppelbøtta

Når det kommer til sammenkomster hvor du blir servert animalske produkter, så er det rett og slett et valg du må ta selv.... men i det store og hele, så er allerede de dyrene døde og maten er på bordet. Om du spiser den eller ikke, gjør egentlig null forskjell 

Så i forhold til samvittigheten din, fokuser mer på at du ikke vil økonomisk støtte kjøttindustrien, enn situasjoner som i det stor ikke har noe å si, som å steke en biff eller spise litt saus som allerede har blitt laget 

Anonymkode: cffa4...1cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kutta ut å steke kjøttet til han om du ikke liker det. Her er begge nesten helt plantebaserte pga dyrene. 
jeg er ikke helt veganer ennå, som du sier, det er jo vanskelig å gå på middager/andre måltider med andre om du er det. F.eks mine foreldre og svigers hadde jo «aldri» hørt om vegetarisme/veganisme før jeg/sønnen deres ble vegetarianere. Kanskje du kan spise vegansk hjemme og vegetariansk hos venner/familie? Eventuelt lage noe selv eller vise til enkle veganske retter? 
Jeg er dessverre bare vegetarianer så kan ikke helt svare på spørsmålet ditt. 

Du trenger heller ikke b12 vitaminer om du drikker plantemelk som har det tilsatt eller veganske oster, noen har det tilsatt der. Om du ikke er så glad i det, burde du ta b12-vitaminer. 

Men lykke til, synes det er fantastisk at så mange begynner å åpne øyene og ta steget❤️ Håper typen din følger etter en vakker dag. 

Anonymkode: e8f1b...16f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner litt hvordan du tenker, tror jeg.
Jeg ønsker å leve etisk riktig, ikke for å være bedre enn andre, men for å ha det bra med meg selv. Men så føler jeg meg irriterende og sær og må gjøre det i smug. 

Jeg er "bare" vegetarianer (og jeg er ikke skikkelig vegetarianer heller, for jeg spiser gelatin og E120 og andre ting jeg ikke vet hva er). Jeg har egentlig ikke noe problem med å spise vill fisk, men jeg slutta for å kunne kalle meg vegetarianer. Da jeg bare sa at jeg ikke spiser kjøtt, ble jeg sett på som en kresen unge, og da jeg prøvde å kalle meg pescaterianer så jeg bare spørsmålstegn i øynene til folk. 

Da jeg var yngre tenkte jeg som deg og ville unngå all dyrelidelse. Men jeg tror ikke det er så lett. Vegansk er ikke alltid det mest riktige. 

Det finnes animalske produkter overalt, ikke bare i mat. Mat har innholdsliste, så der er det "lett" å unngå, det er verre med alt det andre. 
Jeg liker å male, men mye fargestoff er lagd av dyredeler. Lim har også ofte dyreinnhold. Og sikkert mange andre ting jeg ikke har tenkt på. 
Veganere unngår ull. Skal du gå med klær av bomull isteden? Bomull blir høsta av mennesker som ofte blir utnytta - da er det vel mer riktig å gå med klær fra sauer? Eller skal du gå med syntetisk tøy? Det gir miljøutslipp som skader dyrene i havet. 
Soya til veganmat kommer gjerne fra okkupert palestinsk land (og du kan ikke lese på pakken hvor den er produsert). 
Quinoa kommer fra et lite område i Latin-Amerika. Befolkninga der er avhengig av quinoaen sin, men nå blir alt sendt hipsterveganerne i vesten. 
Er dyrene viktigere enn disse menneskene?
Hjorten har levd fritt i villmarka til den en dag blir skutt, er det egentlig så ille?

Det går sikkert an å gjøre research og gjøre alt riktig, men det er veldig mye jobb og du må tenke på alt. Jeg skjønner godt at har lyst til å kunne kalle deg veganer for å unngå spørsmål og mas, men orker du å binde deg til en sånn livsstil for alltid? Hvis du først har blitt kjent som "veganeren" i familien, så er det ikke så lett å bli tatt seriøst hvis du går tilbake på det - da blir det liksom en teit fase du hadde da du var ung og dum. 

Anonymkode: c343c...ed8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg egentlig mente å skrive, men spora litt av på, er at det ikke alltid er sånn at alt fra dyr er dumt og alt som ikke er fra dyr er bra. 

Jeg tror det er viktigere å velge ut det sakene som betyr mest og føles viktigst, enn å være 100 % opptatt av noe. Da er det fort gjort å kræsje og gi opp. 

Jeg har vært "vegetarianer" i 25 år. Jeg går ikke rundt og maser om det, og jeg gjør ikke alt perfekt. Jeg spiser og forbruker  sånn det føles riktig og forsvarlig for meg
Jeg har kjent noen andre vegetarianere i løpet av disse årene. Alle har vært flinkere og bedre enn meg. Men nå lever de på kyllingfillet og kjører dieselbil hele gjengen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det går sikkert an å gjøre research og gjøre alt riktig, men det er veldig mye jobb og du må tenke på alt

Man må strengt tatt ikke. Man gjør det man kan og klarer, og det er bra nok. 

Anonymkode: 4b02d...f28

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1) Det finnes animalske produkter overalt, ikke bare i mat. Mat har innholdsliste, så der er det "lett" å unngå, det er verre med alt det andre. 
Jeg liker å male, men mye fargestoff er lagd av dyredeler. Lim har også ofte dyreinnhold. Og sikkert mange andre ting jeg ikke har tenkt på. 
2) Veganere unngår ull. Skal du gå med klær av bomull isteden? Bomull blir høsta av mennesker som ofte blir utnytta - da er det vel mer riktig å gå med klær fra sauer? 3) Eller skal du gå med syntetisk tøy? Det gir miljøutslipp som skader dyrene i havet. 
Soya til veganmat kommer gjerne fra okkupert palestinsk land (og du kan ikke lese på pakken hvor den er produsert). 
Quinoa kommer fra et lite område i Latin-Amerika. Befolkninga der er avhengig av quinoaen sin, men nå blir alt sendt hipsterveganerne i vesten. 

4) Hjorten har levd fritt i villmarka til den en dag blir skutt, er det egentlig så ille?

Det går sikkert an å gjøre research og gjøre alt riktig, men det er veldig mye jobb og du må tenke på alt. Jeg skjønner godt at har lyst til å kunne kalle deg veganer for å unngå spørsmål og mas, men orker du å binde deg til en sånn livsstil for alltid? Hvis du først har blitt kjent som "veganeren" i familien, så er det ikke så lett å bli tatt seriøst hvis du går tilbake på det - da blir det liksom en teit fase du hadde da du var ung og dum. 

Tusen takk for alle svarene i tråden! 😄 

1) Ja... Jeg har 2 hunder, og kommer jo fortsatt til å gi de hundemat (selvfølgelig). Men det handler jo om å redusere utnyttelsen vår av dyr, så langt det lar seg gjøre.

2) Jeg tenker å ikke kaste ullklær eller ting jeg har som er lagd av dyr, men jeg kommer ikke til å kjøpe nytt av det, og altså støtte industrien. Jeg har også i flere år nesten bare kjøpt klær fra favorittmerket mitt, som bare bruker økologisk bomull som ikke utnytter mennesker. Jeg er nødt til å sjekke mer inn i dette da...

Sauer har ikke naturlig så mye ull, det er egenskaper de er avlet opp til å få, og de får helseproblemer av det. Det samme med kyr som produserer så mye melk, og høns som legger ca 300 egg i året istedenfor 12 som slektningene deres i naturen gjør. Så norske bønder kan heller ikke støttes, selv om de har bedre dyrehold enn resten av verden. De har det bedre enn gårdene i utlandet som har et forferdelig dyrehold, så "bedre" dyrehold er heller ikke BRA (det har jeg sett som er fra bygda, og har familie/kjente med gård) Dette var ikke et svar på noe du skrev altså, men bare ville skrive det så andre leser...

3) Det finnes knapt noe mer miljøforurensende enn å spise kjøtt og utnytte dyr... F.eks fisketråler slipper ut masse CO2 ut fra havbunnen, og det er til sammen mye mer enn all verdens flytrafikk årlig. Ekstremt mye land går til å produsere mat til nettopp alle dyrene som vi konsumerer. Soya produserer aller mest til dyrefor har jeg lest...

Så det blir feil argumentasjon synes jeg, å fokusere på det mest negative med veganisme, når det negative med å spise kjøtt er SÅ uendelig mye større... Kost/nytte argumentasjon blir jo alltid brukt i forhold til dyr, og i mindre grad med mennesker. Men jeg innrømmer at jeg ikke har så mye kunnskap om alt sammen helt enda, så jeg kan ikke komme med svar til alle argumenter mot veganisme akkurat nå.... 

4) Det å ta livet til andre vesener som ønsker å leve, kan aldri kalles for humant. Og det er heller ikke greit å ta livet av noen fordi de har hatt et bra liv. Mennesker som har et bra liv ønsker jo å fortsette å leve, så det er jo ikke så vanskelig å skjønne at dyr også vil det. 

Anonymkode: 0dafd...6cd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært veganer i 5 år. Bestemte meg på dagen og har vært det siden. Har gjort noen bomkjøp her og der, men man lærer på veien. Hvis du vil bli 100% veganer så er det fantastisk, men uansett er alt bedre enn ingenting. Først og fremst så ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke opp produkter. Hvis du kjøper f.eks en solkrem som ikke er vegansk så bruk den opp (eller gi den bort) og gjør heller research før du skal handle neste gang. Det hjelper ingen å kaste ting. Jeg bruker mine gamle ullkær, men kjøper ikke nye. Dette er jo selvfølgelig noe man må føle på selv.

Du MÅ nødt til å ta B12 som veganer, jeg tar Veg1. På Hepla.no finner du mye bra informasjon om hva du trenger å tenke på med et vegansk kosthold. Sjekk ut diverse facebookgrupper også, f.eks veganpreik, veganske produkter, vegansk kosmetikk etc.

Hatt mange diskusjoner med kjæresten om dette for han var kjøttspiser og anti-veganer da vi ble sammen. Nå er han vegetarianer (av egen fri vilje), eneste han fortsatt spiser er egg. Jeg har et barn som også er veganer og han har et barn som spiser kjøtt. Jeg kjøper og lager ikke-vegansk mat til hans barn. 

Det jeg synes har vært mest vanskelig med å være veganer er negativitet fra folk rundt meg. Spesielt familie. Det har vært mye frustrasjon og gråting, men nå har jeg stått i det så lenge at det bare preller av meg.

Lykke til :) 

Anonymkode: 0daf0...e72

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tenker at du skal være veldig kostholdbevisst og oppdatert for ikke å bli syk og få mangelsykdommer. Det gjelder mer enn proteiner! Ellers er det jo flott at du vil "redde verden og sånn", men det er sikkert mange andre måter å bidra på enn å spise vegansk..

Anonymkode: 302ee...472

Dette er bare så feil. Og det er ikke sånn at fordi man spiser animaler så er man safe fra mangelsykdommer,heller tvert om. Det er dessverre alt for mange av altetere som bare antar at de får i seg alt man trenger når mann spiser animalier,men hadde de tatt en blodprøver kontroll hadde realiteten vært noe annet. Men når man er veganer er man mere bevist og får derfor ikke mangler. 

Anonymkode: 7c422...f14

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde kutta ut å steke kjøttet til han om du ikke liker det. Her er begge nesten helt plantebaserte pga dyrene. 
jeg er ikke helt veganer ennå, som du sier, det er jo vanskelig å gå på middager/andre måltider med andre om du er det. F.eks mine foreldre og svigers hadde jo «aldri» hørt om vegetarisme/veganisme før jeg/sønnen deres ble vegetarianere. Kanskje du kan spise vegansk hjemme og vegetariansk hos venner/familie? Eventuelt lage noe selv eller vise til enkle veganske retter? 
Jeg er dessverre bare vegetarianer så kan ikke helt svare på spørsmålet ditt. 

Du trenger heller ikke b12 vitaminer om du drikker plantemelk som har det tilsatt eller veganske oster, noen har det tilsatt der. Om du ikke er så glad i det, burde du ta b12-vitaminer. 

Men lykke til, synes det er fantastisk at så mange begynner å åpne øyene og ta steget❤️ Håper typen din følger etter en vakker dag. 

Anonymkode: e8f1b...16f

B12 rådet ditt er ikke bra. Som veganer må man ta tilskudd.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner litt hvordan du tenker, tror jeg.
Jeg ønsker å leve etisk riktig, ikke for å være bedre enn andre, men for å ha det bra med meg selv. Men så føler jeg meg irriterende og sær og må gjøre det i smug. 

Jeg er "bare" vegetarianer (og jeg er ikke skikkelig vegetarianer heller, for jeg spiser gelatin og E120 og andre ting jeg ikke vet hva er). Jeg har egentlig ikke noe problem med å spise vill fisk, men jeg slutta for å kunne kalle meg vegetarianer. Da jeg bare sa at jeg ikke spiser kjøtt, ble jeg sett på som en kresen unge, og da jeg prøvde å kalle meg pescaterianer så jeg bare spørsmålstegn i øynene til folk. 

Da jeg var yngre tenkte jeg som deg og ville unngå all dyrelidelse. Men jeg tror ikke det er så lett. Vegansk er ikke alltid det mest riktige. 

Det finnes animalske produkter overalt, ikke bare i mat. Mat har innholdsliste, så der er det "lett" å unngå, det er verre med alt det andre. 
Veganere unngår ull. Skal du gå med klær av bomull isteden? Bomull blir høsta av mennesker som ofte blir utnytta - da er det vel mer riktig å gå med klær fra sauer? Eller skal du gå med syntetisk tøy? Det gir miljøutslipp som skader dyrene i havet. 
Hjorten har levd fritt i villmarka til den en dag blir skutt, er det egentlig så ille?

Litt spesielt å uttale seg såpass bastant om hvor vanskelig det er å være veganer når du selv ikke er det. For meg så høres det om en lang forsvarstaler for å unnskylde at du selv ikke «går all in«

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Litt spesielt å uttale seg såpass bastant om hvor vanskelig det er å være veganer når du selv ikke er det. For meg så høres det om en lang forsvarstaler for å unnskylde at du selv ikke «går all in«

Det er ikke en unnskyldning, jeg har null problem med å ikke være veganer, trenger ikke forsvare det. 

Jeg tror ikke det er så vanskelig å leve uten kjøtt/fisk/melk/egg osv., men det gjør jo TS nesten allerede, og det støtter jeg. 

Jeg tenkte hun mente å bli 100 % veganer med å kutte alt animalsk, dvs. henge seg opp i alle tilsetningsstoffer og sånn. 
Det er vanskelig for meg å forsvare å være veldig opptatt av om det er E120 i maten min, men å drite i hvordan bøndene som produserte kaffen min har det. (Og jeg vet at mange veganere er opptatt av sånne ting også, det er ikke det.)
Hvis jeg skal nekte å støtte all industri som utnytter dyr, må jeg også nekte å støtte all industri som utnytter mennesker. Og da sitter jeg med nesten ingenting som er lov og masse dårlig samvittighet. 

Poenget mitt var egentlig bare at det er viktigere å gjøre så godt man kan og vinne de store kampene enn å henge seg opp i å passe inn i et "veganbegrep". Men jeg ser nå at det ikke var helt det TS spurte etter og at jeg kanskje spora av litt. 
(Til mitt forsvar sto posten i Kjæledyr-forumet da jeg fant den, så jeg tenkte det var mer etikk en kosthold hun var ute etter.) 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at du er voksen, og du bestemmer selv :)

Men hvis du bestemmer deg for å bli veganer, vær så snill og ikke bli en av dem som alltid snakker om det og prøver å omvende andre. Det er utrolig plagsomt. Noen kan ikke bli veganere pga matintoleranse (jeg tålte ikke løk, hvitløk og alle typer bønner i flere år f.eks, gjorde proteiner vanskelig å få i seg). Andre ønsker det ikke. 

Vær forberedt på å ta med egen mat dersom noen syns det er for mye å sette seg inn i. Jeg tilrettelegger alltid for veganske venner, men jeg trenger input fra dem på hva som er ok og ikke. Noe er åpenbart, andre ting er mindre åpenbart :) 

Så - spis som du vil, men ikke vær en av dem som shamer andre for hvordan de velger å spise. Jeg spiser selv i hovedsak vegetarisk, men et par ganger i mnd spiser jeg kjøtt hvis vi bestiller mat eller spiser hos andre. Jeg er fornøyd med det, og jeg gjør et i hovedsak av miljøhensyn. Men jeg personlig ønsker ikke å være ekstrem på noen måte, så vegetarisk er mer enn nok for meg i hverdagen. Jeg respekterer folk som spiser vegansk, og folk som spiser kjøtt likt. Det er personlige valg :) 

Anonymkode: 4435d...e95

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært veganer i flere år, samboer gikk også over etterhvert fordi han liker maten og føler seg bra. Les deg litt opp før du begynner, etterhvert går alt av seg selv, det er ikke komplisert. 

Anonymkode: 8f0e1...713

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at du er voksen, og du bestemmer selv :)

Men hvis du bestemmer deg for å bli veganer, vær så snill og ikke bli en av dem som alltid snakker om det og prøver å omvende andre. Det er utrolig plagsomt. Noen kan ikke bli veganere pga matintoleranse (jeg tålte ikke løk, hvitløk og alle typer bønner i flere år f.eks, gjorde proteiner vanskelig å få i seg). Andre ønsker det ikke. 

Vær forberedt på å ta med egen mat dersom noen syns det er for mye å sette seg inn i. Jeg tilrettelegger alltid for veganske venner, men jeg trenger input fra dem på hva som er ok og ikke. Noe er åpenbart, andre ting er mindre åpenbart :) 

Så - spis som du vil, men ikke vær en av dem som shamer andre for hvordan de velger å spise. Jeg spiser selv i hovedsak vegetarisk, men et par ganger i mnd spiser jeg kjøtt hvis vi bestiller mat eller spiser hos andre. Jeg er fornøyd med det, og jeg gjør et i hovedsak av miljøhensyn. Men jeg personlig ønsker ikke å være ekstrem på noen måte, så vegetarisk er mer enn nok for meg i hverdagen. Jeg respekterer folk som spiser vegansk, og folk som spiser kjøtt likt. Det er personlige valg :) 

Slik som mange kjøttetere gjør mener du? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hva tenker dere?"

Jeg tenker du er ett godt menneske med en etikk og moral en skjelden finner...Helt enig med deg om industrilandbruket vårt, tortur av ett enormt antall dyr...satt i system...og direkte kvalmende! Lykke til med forsettene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke en unnskyldning, jeg har null problem med å ikke være veganer, trenger ikke forsvare det. 

Jeg tror ikke det er så vanskelig å leve uten kjøtt/fisk/melk/egg osv., men det gjør jo TS nesten allerede, og det støtter jeg. 

Jeg tenkte hun mente å bli 100 % veganer med å kutte alt animalsk, dvs. henge seg opp i alle tilsetningsstoffer og sånn. 
Det er vanskelig for meg å forsvare å være veldig opptatt av om det er E120 i maten min, men å drite i hvordan bøndene som produserte kaffen min har det. (Og jeg vet at mange veganere er opptatt av sånne ting også, det er ikke det.)
Hvis jeg skal nekte å støtte all industri som utnytter dyr, må jeg også nekte å støtte all industri som utnytter mennesker. Og da sitter jeg med nesten ingenting som er lov og masse dårlig samvittighet. 

Poenget mitt var egentlig bare at det er viktigere å gjøre så godt man kan og vinne de store kampene enn å henge seg opp i å passe inn i et "veganbegrep". Men jeg ser nå at det ikke var helt det TS spurte etter og at jeg kanskje spora av litt. 
(Til mitt forsvar sto posten i Kjæledyr-forumet da jeg fant den, så jeg tenkte det var mer etikk en kosthold hun var ute etter.) 

Jeg er 100% veganer og det er null stress

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik som mange kjøttetere gjør mener du? 

Slik som mange mennesker gjør, ja. Som jeg skrev på slutten, jeg bryr meg ikke og jeg respekterer veganere og kjøttetere like mye ;) men langt fra alle som klarer det, dessverre.

Hvorfor ikke gå foran med et godt eksempel? Må du være kjip fordi noen kjøttetere er kjipe? Nei. Det har mer med oppdragelse og sunn fornuft å gjøre enn hva du velger å spise.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke tatt sjansen på å bli 100% veganer. Etter det jeg kjenner til, finnes det ingen studier på veganske populasjoner over tid, som viser at det er trygt.

Tvert imot finnes det studier som viser at for gravide, ammende og småbarn, kan det være direkte skadelig. Dette er riktignok fra India, hvor det finnes en stor vegetarisk og vegansk befolkning, så der kan jo en del av resultatene skyldes fattigdom og underernæring snarere enn veganisme. 

Allikevel ville jeg aldri i livet tatt sjansen.

Det finnes en vegan-lobby i Norge som dessverre har fått innpass hos Helsedirektoratet. Disse skriver derfor på sine sider at det ikke er skadelig med et vegansk kosthold. Helsemyndighetene i veldig mange andre land i Europa er derimot uenige i dette, og skriver at vegansk kosthold frarådes for gravide, ammende og småbarn.

Jeg er 100% med på at når man er forbruker, som vi alle jo er, så er det viktig å være bevisst på hvor man legger igjen pengene sine. For meg er det en selvfølge å kjøpe fairtrade bananer, kakao, kaffe, mm., pluss å fullstendig boikotte grønnsaker fra Almeria. Det samme med mandler fra California. Videre er jeg opptatt av å kjøpe kjøtt, egg og meieriprodukter fra ansvarlige produsenter, og klær som ikke er sydd av små barnehender. Listen er uendelig.

Og jeg skal ikke påstå at jeg er 100% konsekvent her (man ville sikkert blitt fullstendig gal om man skulle fulgt opp alt til punkt og prikke), men det er uansett noe som alltid ligger i bakhodet, og som jeg for det aller meste handler ut fra.

Så mitt råd til deg er å gjøre så godt du kan uten å bli gal, og å få i deg litt animalsk mat nå og da :)

Anonymkode: 459cc...87c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...