Gå til innhold

Mini drivhus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lyst å kjøpe et lite mini drivhus. Jeg har ikke dyrket selv før og spør sikkert dumt, men er det for sent å så ting i den som feks jordbær nå? 

Anonymkode: ea6f7...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så jordbær fra frø, du mener? Ja, det er nok litt seint men det finnes mange andre ting du kan så. Tror jordbærfrø skal såes i februar/mars. Men du kan jo kjøpe jordbærplanter.

Anonymkode: 70d3d...927

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så jordbær fra frø, du mener? Ja, det er nok litt seint men det finnes mange andre ting du kan så. Tror jordbærfrø skal såes i februar/mars. Men du kan jo kjøpe jordbærplanter.

Jeg tenkte fra frø ja. Er det noe jeg kan så frø på nå av spiselige bær/grønnsaker eller er jeg for sen for det meste? Kan helt klart kjøpe planter også, men jeg bare lurte litt. 😄🌷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenkte fra frø ja. Er det noe jeg kan så frø på nå av spiselige bær/grønnsaker eller er jeg for sen for det meste? Kan helt klart kjøpe planter også, men jeg bare lurte litt. 😄🌷

Nei, det er mye du kan så nå. Ta en titt på frøpakkene så ser du jo det. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det aller meste kan sås nå. Du er for sen for paprika og chili.

Anonymkode: 3a15b...06a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du vil prøve noe enkelt så prøv feks isbergsalat i en balkongkasse. En vanlig kasse på 80 cm har plass til fem planter. Du kan så noen frø spredt (litt fra hverandre) i en annen potte og når de er store nok flytter du fem stykker over i kassen. Jeg gjør dette hvert år (og i flere omganger, seks uker mellom hver start) da det er lettere å unngå snegler i en slik kasse enn om de står i bakken. Vær obs på at salat spirer best i temp under 20 grader så startpotten bør stå kjølig til spirene er synlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jordbær trenger ikke drivhus:) kjøp planter, de koster nesten ingenting. Du kan så agurk og mye annet nå :) (og kanskje tomat, men litt sent)

Avhengig av hvor du bor er det mye du kan dyrke uten! Min erfaring er at de minidrivhusene blir veldig varme, og da må du lufte og vanne noe helt enormt. Det finnes automatiske åpnere som er verdt å ta en titt på.

Anonymkode: 07bd1...08c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine jordbærfrø står det at en kan så i april. Synes jordbær spirer seint og få spirer, så jeg forventer ikke avling i år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jordbær trenger ikke drivhus:) kjøp planter, de koster nesten ingenting. Du kan så agurk og mye annet nå :) (og kanskje tomat, men litt sent)

Avhengig av hvor du bor er det mye du kan dyrke uten! Min erfaring er at de minidrivhusene blir veldig varme, og da må du lufte og vanne noe helt enormt. Det finnes automatiske åpnere som er verdt å ta en titt på.

Takk for tips. 😄 Jeg vet at jordbær ikke trenger drivhus, men pga høner som kommer til å løpe rundt i hagen så tenkte jeg at det kanskje var best å ha dem i drivhus. Tomat har jeg faktisk som står inne akkurat nå. 🍅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Planter for noen uker siden løk, agurk og jordbær inne i kasser (drivhus). Agurk,cherrytomat og løk har grodd som fy, jordbær er litt tregere men på vei (dyrket to typer)

Anonymkode: c8fdf...a3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe, jeg synes jordbærplanter er svinedyre mtp at man veldig lett kan lage egne planter av avleggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skrue skrev (5 timer siden):

Hehe, jeg synes jordbærplanter er svinedyre mtp at man veldig lett kan lage egne planter av avleggere. 

Koster knapt 20 kr for planten, regner det som billig 😛 Enig i at man kan lett lage egne planter, men et sted må man jo starte. Og hvis man vil ha bær er det enklere å kjøpe noen planter hvert år. Har forøvrig hele hagen full av jordbær og markjordbær, og bare noen av dem er kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...