AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Er gutt. Har kommet inn på sesjon. Fylte ut egenerklæringen helt ærlig, og trodde ikke egentlig at jeg skulle bli kalt inn til sesjon. Var mange "attraktive" ting jeg ikke kunne krysse av på. Er ikke spesielt atletisk, er tynn, men ganske rask vil jeg si, men er ikke sterk i det hele tatt i forhold til jevnaldrende gutter. Jeg er en skoleflink gutt, har svært høyt snitt og foreldrene mine vil at jeg etter vgs skal gå rett på universitetet. Jeg vet noenlunde hva jeg skal studere, og tenker å studere rett etter vgs med mindre jeg skal til førstegangstjenesten. Fungerer best teoretisk og pleier ikke å gå mye i skogen eller å drive med friluft (mest pga at familien ikke har noe særlig kultur for det). Foreldrene er hvert fall ikke noe fan av at jeg skal i millitæret rett etter vgs, men støtter at jeg kan ta det etter utdannelsen. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg prøve hardt på sesjon for å komme inn, eller slakke og prøve å feile? Eneste grunnen til at jeg vil til førstegangstjenesten er at det kan være med å bygge disiplin, være bra på cv'n og at jeg kan utvikle meg som person. Ellers er jeg ikke gira for å bli innkalt til krig dersom det blir det. Og finnes det tjenester som er mer "kontorjobber"? Anonymkode: 3c59d...75b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Jeg tenker Forsvaret er bra av flere grunner. 1) Du lærer deg mer disiplin og får utfordret deg fysisk og mentalt. Altså, du lærer deg selv å kjenne på en helt ny måte. En måte du ellers aldri ville blitt kjent med deg selv. 2) Det er en opplevelse for livet, og noe man ofte mimrer om og ser tilbake på når man blir eldre. 3) Du får fullført førstegangstjenesten, og derav tilfredsstiller krav til førstegangstjeneste som noen jobber har i dag. I alle fall Forsvars-jobber. Har du det ikke, så mister du mulighet for fremtidig jobb i militære stillinger Forsvaret. I alt fra kontorjobber til brann og redning. 4) Du kan jo prøve å utdanne deg innenfor Forsvaret. Da får du studiene gratis, bor gratis og lever gratis. Vinn vinn, og går ut av studiene uten et øre i studielån. Forsvaret tilbyr alt fra militærstudier (befalsskole), etterretningsstudier, økonomistuder, ledelsesstudier osv. Dog må dette skje etter førstegangstjenesten, men førstegangstjenesten er billetten inn. 5) Du kan ta individuelle småkurs i Forsvaret. F.eks truckførerkurs eller andre førerkurs, samt livredning, kanskje HMS? Gratis. 6) Du bygger deg opp erfaring innenfor flere områder som kan være relevante for en arbeidslivssituasjon gjennom ulike avdelinger i Forsvaret. Det er alt etter hvor du er stasjonert og hva du gjør. 7) Du danner deg nettverk, og skaper deg nye venner. Gjerne fra flere landsdeler, samtidig. Dette kan du fort få bruk for senere, eventuelt at noen blir livslange vennskap! Som du ser er førstegangstjenesten noe mer enn et år ute i skogen. Førstegangstjenesten er hva du gjør det til selv. Anonymkode: 9eb91...36a 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 For øvrig verdt å nevne at Forsvaret passer for alle. Det finnes utallige avdelinger som du kan settes på. Ikke alle er laget for å bo ute i skogen i ett år. Du må bare søke deg til riktig avdeling, som passer deg og dine forutsetninger. Anonymkode: 9eb91...36a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå