AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Har ei på 5 som har plenty med tegn på at hun har adhd. Bla annet full eksplosjon med utageringer, sliter med å sitte i ro, vanskelig å få på seg klær fordi hun finner på 100 andre ting og så videre. Faren min har adhd, tanta og nok farmor også. Jeg har sansynlig det også, bare ikke den varianten som ikke klarer sitte i ro men mer sånn uro i hodet om det blir for mye inntrykk. Anonymkode: 334a2...ed1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Her ble barnet utredet da det var 5 år. Var er veldig tydelig fall så barnet fikk diagnosen ved samme alder. Anonymkode: 129a2...9d7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Kjenner til et barn som fikk diagnosen allerede som treåring. Også der var det adhd i familien. Anonymkode: aff89...22e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #4 Skrevet 17. april 2021 Utredning for uro og oppmerksomhetsvansker kan gjøres når som helst, men siden det er vanlig at småbarn har en del av det, så er det jo vanskelig å skille normal uro og oppmerksomhetsvanske fra ADHD. Disse symptomene kan ha mange årsaker, så er ikke nødvendigvis ADHD heller. Det er ingen nedre aldersgrense for diagnosen, men i praksis så venter man jo til barna er noen år, fortrinnsvis begynt på skolen. Finnes av og til noen unntak, men skal mye til for at en femåring får diagnosen. Likevel kan dere jo få hjelp av ppt, med kartlegging og tilrettelegging. Hvis det er ADHD (uten å få diagnosen), så kan hun jo fint få masse tilrettelegging og gode tiltak fra ppt, og f.eks utredes etter skolestart? Anonymkode: 73e46...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #5 Skrevet 17. april 2021 De begynte så smått og observere sønnen min i barnehagen allerede da han var 4. Da han var 5 ble han utredet på BUP i kommunen, og var gjennom en test. Da han var 6 og begynte på skolen, hadde han fått diagnosen og medisineringen begynte i samråd med lærer og skole, som observerte virkningene der, mens vi observerte hjemme. Hos kommunen sa de at det var en "klokkeren ADHD". Han hadde ingen andre tilleggslidelser eller problemer, som f.eks. lesevansker e.l. som mange med ADHD har. Ingenting sånt, tvertimot ble han skrytt av fordi han var så smart. Anonymkode: 95a1a...373 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #6 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De begynte så smått og observere sønnen min i barnehagen allerede da han var 4. Da han var 5 ble han utredet på BUP i kommunen, og var gjennom en test. Da han var 6 og begynte på skolen, hadde han fått diagnosen og medisineringen begynte i samråd med lærer og skole, som observerte virkningene der, mens vi observerte hjemme. Hos kommunen sa de at det var en "klokkeren ADHD". Han hadde ingen andre tilleggslidelser eller problemer, som f.eks. lesevansker e.l. som mange med ADHD har. Ingenting sånt, tvertimot ble han skrytt av fordi han var så smart. Anonymkode: 95a1a...373 Hvordan fungerer han på medisiner? Anonymkode: 2b704...101
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 Som regel er det foreldrene som trenger å endre seg først og fremst. Hva skal du med diagnosen? Anonymkode: dbbbe...b36 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #8 Skrevet 17. april 2021 Her begynte han å bli observert litt ekstra i barnehagen av en ansatt som rullerer på avdelinger, å jobber spesifikt mot barn med økt behov. Det var da i samråd med helsesøster etter jeg og barnehagen var litt bekymret. Han var da 4 1/2 år. Henvisning til BUP ble sendt etter noen mndr. Vi er under utredning, men det tar tid. For det er mistanker om muligens andre diagnoser også. Så han får nok ikke noe diagnose før han har fylt 5 år. Anonymkode: 244ac...7cf
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #9 Skrevet 17. april 2021 HS og bhg har støttet min teori om ADHD siden barnet var 1,5 - men da var det selvsagt for tidlig med utredning. Fikk diagnosen da han var drøyt 4 år. Men her har samtlige familiemedlemmer på farens side (unntatt svigermor som er inngift) ADHD da. Så sannsynligheten var jo stor uansett Anonymkode: cbe2f...f5d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #10 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De begynte så smått og observere sønnen min i barnehagen allerede da han var 4. Da han var 5 ble han utredet på BUP i kommunen, og var gjennom en test. Da han var 6 og begynte på skolen, hadde han fått diagnosen og medisineringen begynte i samråd med lærer og skole, som observerte virkningene der, mens vi observerte hjemme. Hos kommunen sa de at det var en "klokkeren ADHD". Han hadde ingen andre tilleggslidelser eller problemer, som f.eks. lesevansker e.l. som mange med ADHD har. Ingenting sånt, tvertimot ble han skrytt av fordi han var så smart. Anonymkode: 95a1a...373 Er som jeg skulle beskrevet min egen gutt. vi ønsket å få diagnosen på plass da bokstavene på papiret er med på å avgjøre hvor mye hjelp han får til skolestart. Vi vet ikke hvordan han kommer til å ta overgangen, men han er en smart gutt og har alle forutsetningene til å få til skolebiten. Anonymkode: 8a763...866
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #11 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er som jeg skulle beskrevet min egen gutt. vi ønsket å få diagnosen på plass da bokstavene på papiret er med på å avgjøre hvor mye hjelp han får til skolestart. Vi vet ikke hvordan han kommer til å ta overgangen, men han er en smart gutt og har alle forutsetningene til å få til skolebiten. Anonymkode: 8a763...866 Man har i følge loven lik rett til tilrettelegging og spesialundervisning om man har diagnose eller ikke, det er behovet som avgjør. Anonymkode: 73e46...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #12 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Som regel er det foreldrene som trenger å endre seg først og fremst. Hva skal du med diagnosen? Anonymkode: dbbbe...b36 Gå og legg deg. Anonymkode: 1a8c6...704 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #13 Skrevet 17. april 2021 Snakket nettopp med helsesøster om det samme. Fikk til svar at ved tilfeller der det er mange med diagnosen i familien så kan man utredes allerede i barnehagen. Jeg er vel eneste i min familie som ikke har det, faren til barnet har også ADHD og flere i fars familie. Så jeg antar at mine kommer til å utredes i ung alder. Anonymkode: cbea4...ef6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #14 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man har i følge loven lik rett til tilrettelegging og spesialundervisning om man har diagnose eller ikke, det er behovet som avgjør. Anonymkode: 73e46...6a4 Ja, men det stemmer sjeldent. I følge pedleder på avdelingen til mini håpte hun for vår del at en diagnose var på plass før skolestart, av den enkle grunn at det er mye lettere å få tilrettelegging når man har en diagnose, selv om det ikke skal være slik. Anonymkode: 244ac...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #15 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, men det stemmer sjeldent. I følge pedleder på avdelingen til mini håpte hun for vår del at en diagnose var på plass før skolestart, av den enkle grunn at det er mye lettere å få tilrettelegging når man har en diagnose, selv om det ikke skal være slik. Anonymkode: 244ac...7cf Da kan man kontakte statsforvalteren (tidligere fylkesmannen) - om barnet ikke får det som han/hun har krav på Anonymkode: 73e46...6a4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #16 Skrevet 17. april 2021 Er litt overrasket over så mange som tror at sjansen er så høy for at barnet får ADHD fordi en av foreldrene har det. Sjansen er likevel størst for å få barn uten ADHD. Så klart, så er det jo noe økt sjanse - både på grunn av miljø og arv - men ikke skyhøy. Barn blir ikke utredet på bakgrunn av foreldrenes diagnose Anonymkode: 73e46...6a4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #17 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Som regel er det foreldrene som trenger å endre seg først og fremst. Hva skal du med diagnosen? Anonymkode: dbbbe...b36 🤦♀️ Anonymkode: 16e4e...f75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå