AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Har du venner med en annen sosial bakgrunn? Annen politisk tilhørighet? Annen religiøs tilhørighet? Hvordan ble dere venner? Anonymkode: 29078...70e
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Jeg har alle slags venner. Vi blir kjent via venner venners. Anonymkode: 1b3a5...f62 1
Jadzia Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Jeg har venner i alle klasselag, alle religioner, hudfarger og utdannelser. Heldigvis så ser jeg på menneskene, ikke hva de har oppnådd i livet når jeg velger venner. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 Jeg har venner som er ulik meg vedrørende både økonomi, tro og annet. Synes det bare beriker livet mitt.. Når det er sagt så ser jeg jo at jeg ikke har venner som er konservative kristen, rasister, og jeg har ikke noen nær meg som stemmer langt fra meg politisk. Jeg er hetro ateistisk kvinne, men i ny by måtte jeg finne meg nye bekjentskaper.. Jeg ble frivillig for homo dagene og begynnte som frivillig I kirkens SOS f.eks, noen av vennene mine kommer fra disse 2 miljøene.. Anonymkode: 0a620...384 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 De fleste kommer fra ca samme bakgrunn osv som meg, men har venner fra andre land, kulturer og religion også. Hovedvekt er tilnærmet lik meg. Anonymkode: 416c5...f66
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 Ja- stort sett. Mest fordi de beste vennene er de fra studietiden - og de nye er kollegaer - som naturlig nok har samme jobb og utdanning. Anonymkode: ad346...094 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 Annen sosial bakgrunn ja, der spiller jo liten rolle lengre? Men de fleste har samme grad av utdannelse og inntekt, mest fordi vi ble kjent i studietiden. Anonymkode: 91850...627
Ymra Skrevet 17. april 2021 #8 Skrevet 17. april 2021 Har venner med annen sosial bakgrunn enn meg - i alle retninger. Har også venner med vidt ulik politisk tilhørighet, og setter stor pris på det. Med hensyn til inntekt tjener storparten greit - et vidt spekter, men de som tjener mindre har valgt det på grunn av interessante jobber og kunne tjent mer. Storparten av vennene mine er likevel i ganske samme spor, særlig hva gjelder utdanningsnivå. Mange av vennene er fra studietiden, og så har nok jeg også en tendens (mer eller mindre ubevisst) til å ende opp med venner som ligner meg på den måten.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Mine beste venner: Alle er kristne Noen har kun videregående, andre har høyskoleutdanning. Ingen av oss har studert sammen. Høyeste utdannelse er jurist og jeg er lavest med kun vgs. Alle har faktisk høyere utdannelse enn meg, men vi jobber med mye av det samme. Vi har det noenlunde likt økonomisk (ikke fattig, ikke rik) Vi er nok alle på samme side politisk, uten at jeg vet med sikkerhet. Anonymkode: 32d5a...ff1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 De aller fleste har som meg en bachelor. Høyeste utdanning blant vennene er master, laveste er VGS. De fleste har gjennomsnittslønn. Kun den ene med master som tjener godt. Vi er like på en del ting siden vi er barndomsvenner, og et par andre har jeg fått gjennom jobb og har dermed en dem like verdier. Jeg har en venn som er religiøst kristen. Resten har ingen tilknytning til religion utenom tradisjonelle ting som konfirmasjon, dåp, og bryllup i kirka. Politisk er vi nok ganske like, men er mer ulike enn tidligere pga forskjellig livserfaring. Men vi har ekstremt lik bakgrunn da vi har vokst opp sammen på et lite sted. Vi bor nå mer spredt i landet. Alle mine venner er jevngamle med meg i starten av 30-åra, foruten en venn som er 15 år eldre enn meg. Anonymkode: a3d73...39b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (På 16.4.2021 den 20.50): Har du venner med en annen sosial bakgrunn? Annen politisk tilhørighet? Annen religiøs tilhørighet? Hvordan ble dere venner? Anonymkode: 29078...70e bestevenninnen er fra barneskolen, ble kjent i 1 klasse og vært bestiser siden. Vi blir 39 i år. Hun har master og tatt videreutdanning og jobber som lærer. Vi har "aldri" diskutert politikk, er ikke ulike, har ingen aktiv del i noe religion. Vi bare er "kristne" ellers er det fleste andre arbeidskollegaer og foreldre til mine barns kamerater. Aner ikke hvor de står politisk, og ingen av de er noe religiøse. Anonymkode: 49a48...bdc
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 Mine venner er alt fra uføre uten vgs, til masterstudenter. Noen har jeg kjent hele livet, andre har jeg blitt kjent med i voksen alder. Noen er veldig opptatt av utseende, mens andre er som de er, og veldig fornøyd med det! Tykke, tynne, høye og lave. Felles for de alle er at de er artige mennesker å være med, og det er gode, oppriktige og ærlige mennesker. ❤ Noe annet betyr svært lite for meg, når det kommer til venner. ❤ Anonymkode: 27d8f...bda 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Jeg har venner fra alle samfunnslag, både flere uføre, en bussjåføt, en resepsjonist, to revisorer, en lærer, en advokat og en nevrokirurg, for å nevne et utvalg. Politisk, derimot, er vi nok ikke så ulike. Jeg velger ikke venner spesifikt pga politisk syn, men det er vanskelig å komme overens på et dypere plan enn bekjentskap hvis man ikke har et grunnleggende verdisyn som ligner. Jeg er veldig jordnær og synes det er vanskelig å forstå hvordan folk greier å tro, og har definitivt flest ikke-troende venner. Men flere av vennene mine er tidligere religiøse, og min nærmeste venn er faktisk dypt religiøs også i dag. Anonymkode: a4aa0...c06
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 Jeg er lærer, og nesten hele vennegjengen fra ungdomsskolen og vgs har etter endel år endt opp som lærer eller i andre mer eller mindre omsorgsrelaterte yrker som krever minst bachelor. Vi er veldig nær hverandre politisk også. Blant de jeg har mye kontakt med fra studiene er utdanningsnivået veldig likt mtp at vi har studert samme fagretning, selv om bare jeg ble lærer, der er nok det politiske spekteret bredere, men vi har likevel mye like meninger. Jeg har knapt en venn med veldig annen sosial/kulturell eller religiøs bakgrunn. Vi er alle ulike varianter av ateist/agnostikere, og ingen av de jeg er nærmest nå har minoritetsbakgrunn. Jeg er absolutt ikke opptatt av at de jeg er venn med skal være lik meg, er nok mer at tilfeldigheter førte til at skolene og studiene jeg har valgt har vært ganske populære for mange med ganske lik bakgrunn som meg. Anonymkode: 478fe...6d2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 Jeg har alltid hatt det. Vokste opp midt mellom et område med dyre villaer og mye penger, og et område hvor det var blokker med mye kommunale boliger og et ganske beryktet miljøe. Mine beste venninner er fra pen familie med gamle penger, fra nyrik familie, fra "arbeiderklasse" (selv fra det.), og fra familie der foreldre var alkoholiker. Mine venninner vokste opp i alt fra enorme dyre villaer til stinkende rotete små leiligheter i beryktet strøk. Det sagt, det er ikke tilfeldig at vi ble venninner. Det er en del grunnleggende likt også. Alle er empatiske og reflekterende, er ærlige, åpne og nysgjerrig mer enn dømmende, og det intellektuelle nivået er temmelig likt. Alle har klart seg godt i livet. Likevel er det ganske stor ulikhet i økonomi nå også. De som hadde penger i familien har fått mye av foreldrene og besteforeldre. Det har like lite å si nå som da vi vokste opp. Mindre, for det økonomiske skillet har minket. Som nevnt har alle klart seg bra. Bra utdanning, og bra jobb. Alle bor i hus/villa nå. Ingen i beryktet område, eller rot og vond lukt. Jeg tror at det har lært oss alle viktige ting å ha veldig ulik familiebakgrunn. Det har vært berikende. Jeg tror det er hovedårsaken til at vi alle er mest opptatt av hvordan mennesker er, ikke ytre faktorer. Vennekretsen har vokst med årene. Partnere og venners venner. Alle tas imot med åpent sinn. Bakgrunn, utdanning og yrke er uvesentlig. Så lenge du er en bra person. Snobbete, ufin, uærlig, dømmende og tilsvarende er det som ikke ville bli tatt vel imot. Det har ikke vært et problem. Det er ikke typen mennesker noen av oss trekker mot og trekker med. Anonymkode: 035df...a41
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (På 16.4.2021 den 20.50): Har du venner med en annen sosial bakgrunn? Annen politisk tilhørighet? Annen religiøs tilhørighet? Hvordan ble dere venner? Anonymkode: 29078...70e I oppveksten hadde jeg venner som var lik meg, ja. Snille, pliktoppfyllende og skoleflinke piker. Men vi ble med på fylla da vi ble 18. Som voksen har jeg forskjellige venner i alle aldre og forskjellige nasjonaliteter. Går mer på kjemi. Men alt i alt har alle jeg kjenner en normal økonomi og normale psyker og normale hjem. Anonymkode: 0ea69...b9e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 Ja, men ingen av dem har like god jobb. Jeg vet ikke helt hvorfor, da de har samme forutsetningene. Noen av dem har nøyaktig samme utdanning og bedre karakterer, men jeg kastet meg uti det og søkte på alt og tok store sjanser. De påstår å ha null interesse for feltet mitt, hvor jeg tjener minst fem ganger så mye som dem. Det er litt vanskelig, for jeg har nå kommet meg inn på boligmarkedet og kjøpt enebolig her i byen, mens de leier i kollektiv sammen og jobber som bartendere og har masse til felles, så jeg blir naturlig nok holdt utenfor. Jeg synes det er litt trist, for jeg vil jo være en del av "gjengen". Anonymkode: 87540...d4f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 Ja, mine venner er uelt ulike meg, i de ytre faktorene som jobb, utdanning (ingen av dem har studert), osv. Vi er nære venner pga at vi vokste opp i samme gate og har holdt kontakten siden barneskolen. Anonymkode: e2b15...957 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 Dette er et interessant tema synes jeg. Et kjapt regnestykke over mine ti nærmeste venner viser at to har arbeiderklassebakgrunn, fire har middelklassebakgrunn og fire har øvre middelklassebakgrunn. Dvs. 80 % fra middelklasse og øvre middelklasse. Begge vennene som har arbeiderklassebakgrunn har gjort valg som vil plassere dem i middelklassen eller øvre middelklasse etter endt utdanning. Selv har jeg bakgrunn fra øvre middelklasse, og holder på med utdanning som (forhåpentligvis) vil føre meg til en doktorgrad. Jeg liker selvfølgelig å tro at jeg er en åpen person som ikke bryr meg om hvilken bakgrunn folk har, men de vennene jeg har beholdt fra grunnskolen og videregående har stort sett liknende bakgrunn som meg selv. Det er jo ikke bevisste valg, men sier vel noe om at like barn leker best. Dette støttes av statistikk også, det er mest sannsynlig at man omgås dem som likner seg selv, sosioøkonomisk sett. Når det gjelder lønnsinntekt er vi fortsatt så unge at det er stor forskjell. Noen er ferdig med utdanning og er i jobb, og de tjener naturligvis mye mer enn de som fortsatt studerer. Anonymkode: 0a698...c33
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 Jeg har venner som er lutfattige, dårlig økonomi, god økonomi og venner som er milliardærer. Selv har jeg god økonomi, men er ikke rik. Noen av vennene mine har ikke vgs en gang, noen har doktorgrad. Selv har jeg bachelor og noen enkeltfag. Anonymkode: 795d7...94d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå