Gå til innhold

Norge får to millioner ekstra vaksinedoser i sommer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 minutter siden, TheJay said:

https://www.tv2.no/nyheter/13948534/

Mer bra nyheter fra Pfizer! De er heltene i denne pandemien, nå ser det mer lyst ut at vi kan få massevaksinert fortere.

Og i morgen melder de at får vi 50% færre... Og så meldes det om brann i fabrikken i Lagos.... Og så må vi ha 3 doser... Og noen ganger er det nok med en.... og så..... 

Edit: Jeg glemte "neste uke" og "om to måneder" 

Endret av Tiuren
  • Liker 4
Skrevet
Just now, Tiuren said:

Og i morgen melder de at får vi 50% færre... Og så meldes det om brann i fabrikken i Lagos.... Og så må vi ha 3 doser... Og noen ganger er det nok med en.... og så..... 

Ikke jinx det :c

• Liker 3
Skrevet
TheJay skrev (12 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/13948534/

Mer bra nyheter fra Pfizer! De er heltene i denne pandemien, nå ser det mer lyst ut at vi kan få massevaksinert fortere.

Det er veldig gode nyheter! Dessuten vurderes muligheten for utsette andre dosen, så flest mulig kan få første dose. Ser ut til at de dårlige nyhetene med AstraZeneca ikke får så store konsekvenser som først forventet. Blir spennende når FHI  får regnet ut den nye vaksineplanen. 

• Liker 3
Skrevet

Tror det ikke før jeg ser det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er gode nyheter. Men jeg venter med å juble til de er i Norge. Har vært så mye frem og tilbake med vaksiner..

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, J.E said:

Det er veldig gode nyheter! Dessuten vurderes muligheten for utsette andre dosen, så flest mulig kan få første dose. Ser ut til at de dårlige nyhetene med AstraZeneca ikke får så store konsekvenser som først forventet. Blir spennende når FHI  får regnet ut den nye vaksineplanen. 

Å kutte ut AstraZeneca har ikke noe store konsekvenser nei, den er lenger ikke viktig i vaksinasjonsprogrammet vårt. Spørsmålet nå er jo om vi kommer til å ta Johnson vaksinen i bruk her i Norge, å kutte den ut vil jo ha større konsekvenser. 7 ukers forsinkelse ifølge regjeringen. Men med disse gode nyhetene fra Pfizer kan jo forsinkelsen forkortes.

• Liker 2
Skrevet
NorthernLight skrev (11 minutter siden):

Det er gode nyheter. Men jeg venter med å juble til de er i Norge. Har vært så mye frem og tilbake med vaksiner..

Ja, men ikke med Pfizer. De har faktisk levert vaksinene raskere enn hva de stipulerte.

• Liker 3
Skrevet

Veldig gode nyheter. Pfizer har vist seg å levere, så dette er det vel lov å tro på stemmer. 

• Liker 4
Skrevet
TheJay skrev (4 minutter siden):

Å kutte ut AstraZeneca har ikke noe store konsekvenser nei, den er lenger ikke viktig i vaksinasjonsprogrammet vårt. Spørsmålet nå er jo om vi kommer til å ta Johnson vaksinen i bruk her i Norge, å kutte den ut vil jo ha større konsekvenser. 7 ukers forsinkelse ifølge regjeringen. Men med disse gode nyhetene fra Pfizer kan jo forsinkelsen forkortes.

Ja sant. Det var jo uansett ganske få doser vi skulle fått med AstraZeneca. Dessverre kan vel ikke de ekstra dosene fra Pfizer kompensere helt for Johnson hvis vi tar den ut av programmet også. Men mRNA vaksinene gir jo både mer beskyttelse og har ikke de alvorlige bivirkningene. Dessuten ser det vel ut at virker bra mot smittespredningen. Kanskje et godt valg og satse fullt og helt på mRNA vaksiner. 

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, J.E said:

Ja sant. Det var jo uansett ganske få doser vi skulle fått med AstraZeneca. Dessverre kan vel ikke de ekstra dosene fra Pfizer kompensere helt for Johnson hvis vi tar den ut av programmet også. Men mRNA vaksinene gir jo både mer beskyttelse og har ikke de alvorlige bivirkningene. Dessuten ser det vel ut at virker bra mot smittespredningen. Kanskje et godt valg og satse fullt og helt på mRNA vaksiner. 

Ja det hadde jo vært den beste scenario at vi også tar Johnson vaksinen i bruk, da blir det jo mulig å få vaksinert alle i sommer. Jeg håper jo at vi tar Johnson vaksinen i bruk, det virka jo som bivirkningene var mye mer sjeldent enn AstraZeneca (6 blodpropp tilfeller ut av 6,8 millioner)

Det kan jo være at det har høyere risiko enn det men det vet vi jo ikke enda.

• Liker 1
Skrevet
TheJay skrev (29 minutter siden):

Ja det hadde jo vært den beste scenario at vi også tar Johnson vaksinen i bruk, da blir det jo mulig å få vaksinert alle i sommer. Jeg håper jo at vi tar Johnson vaksinen i bruk, det virka jo som bivirkningene var mye mer sjeldent enn AstraZeneca (6 blodpropp tilfeller ut av 6,8 millioner)

Det kan jo være at det har høyere risiko enn det men det vet vi jo ikke enda.

Ja det ville jo vært det beste om Johnson også kan brukes. Men for ca en uke  siden la FHI ut en artikkel som noen la ut her på KG. Det sto at FHI fryktet ny bølge med de som er vaksinerte med Johnson for de mente at det var noen mutasjoner den ikke hjalp for. Om det er hold i det scenariet vet man jo ikke. Men det kommer vel stadig mer informasjon fra andre land både med bivirkninger og virkning så da får vi tro FHI lander på rett beslutning hva det nå enn måtte bli. Uansett gode nyheter og ta med seg fra Pfizer etter nyhetene på torsdag hvor vaksine planen så ganske mørkt ut. 

• Liker 1
Skrevet

Husker den gangen Erna og Bent sa, på tv, at så godt som alle skulle være vaksinerte til påske...... 

Det de ikke sa var at det var påska 2025 de mente. 

Dette går jo aaallt for treigt. Vaksineringen er nøkkelen for å få åpnet samfunnet igjen. 

• Liker 6
Skrevet

Det vil jeg ser før jeg tror på det. "Bare vent noen uker/måneder til", "flere vaksiner kommer snart" har vi hørt lenge nå. Folk bør nok ikke ha realistiske forhåpninger. 

Skrevet
2 minutter siden, Capt. Obvious said:

Det vil jeg ser før jeg tror på det. "Bare vent noen uker/måneder til", "flere vaksiner kommer snart" har vi hørt lenge nå. Folk bør nok ikke ha realistiske forhåpninger. 

Pfizer har jo vært veldig flinke med å levere vaksiner opp til nå da, mens Moderna og AstraZeneca har det vært en del forsinkelser. Det er best for oss å satse mest på Pfizer for de hare vist seg til å være veldige dyktige med levering av nye vaksine doser.  Og hvis Johnson vaksinen blir tatt i bruk blir det jo perfekt scenario.

Skrevet
TheJay skrev (3 minutter siden):

Og hvis Johnson vaksinen blir tatt i bruk blir det jo perfekt scenario.

Hvem er det som vil ha den da, når de ikke vil ha AstraZeneca? Det er jo samme teknologien.

• Liker 1
Skrevet
TheJay skrev (6 minutter siden):

Pfizer har jo vært veldig flinke med å levere vaksiner opp til nå da, mens Moderna og AstraZeneca har det vært en del forsinkelser. Det er best for oss å satse mest på Pfizer for de hare vist seg til å være veldige dyktige med levering av nye vaksine doser.  Og hvis Johnson vaksinen blir tatt i bruk blir det jo perfekt scenario.

Pfizer har stabilisert seg noe ja, men man har likevel fått færre doser enn forespeilet. Det betyr at man skal være forsiktige  og ta utspill fra Pfizer med en klype salt. Flott hvis det stemmer, men man kan ikke legge opp resten av vaksinestrategien etter det når man etter hvert har flere hundretusen doser av en annen fullt fungerende vaksine på lager, i en situasjon der samfunnet er i ferd med å rives i stykker i mange sammenhenger. Det haster med vaksiner, og hver dose satt teller for å unngå at man får mutasjoner vaksinene ikke virker på i det hele tatt (slik at man rykker tilbake til start).

Husk også at vurderingen til FHI forutsetter at man har kontroll på smitten. Når man nå forsiktig har begynt å åpne opp igjen noen steder, så vil det kunne eksplodere raskt og man mister kontroll. Da får man ny nedstengning, og risikoen for at man får flere døde spiser da raskt opp risikoen for død av vaksine. 

• Opprett ny...