Gå til innhold

Plutselige rynker og store porer

lady90

Anbefalte innlegg

Har plutselig begynt å få noen stygge rynker på kinnet og porene er også større. Føler det skjedde over natta omtrent. 

Det jeg har endra av produkter i det siste er å gå over fra Emma S niactil til elixir sin. Har også prøvd en c-vitamin/antioksidantkrem noen få ganger. Har også begynt å bruke clarins toner.

Får innimellom div produkter til utprøving i goodiebox, lyko kalender etc men ikke reagert på noe av det før

Føler også at det svir litt mer i huden men det jo også være sola. (bruker faktor 50 i ansiktet). 

Er det noe av dette som kan forårsake det da? Spesielt elixir niactil var jeg brukt hver dag i et par uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Får huden nok fukt? 

Jeg personlig er veldig skeptisk til å prøve ulike produkter på den måten. Huden trenger en forsiktig overgang og tid til å venne seg til produktene når du prøver ett produkt. 

Anonymkode: 54298...736

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lady90 skrev (11 minutter siden):

Har plutselig begynt å få noen stygge rynker på kinnet og porene er også større. Føler det skjedde over natta omtrent. 

Det jeg har endra av produkter i det siste er å gå over fra Emma S niactil til elixir sin. Har også prøvd en c-vitamin/antioksidantkrem noen få ganger. Har også begynt å bruke clarins toner.

Får innimellom div produkter til utprøving i goodiebox, lyko kalender etc men ikke reagert på noe av det før

Føler også at det svir litt mer i huden men det jo også være sola. (bruker faktor 50 i ansiktet). 

Er det noe av dette som kan forårsake det da? Spesielt elixir niactil var jeg brukt hver dag i et par uker. 

Kanskje en ansiktsmaske som gir fuktighet hadde hjulpet. 

Anonymkode: 6812a...1b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Kanskje du har brukt noe som er for "hardt" for huden din. Jeg brukte en peeling for noen år siden - allerede etter første vask hadde jeg mye større porer enn jeg var vant til. Det fjernet ikke bare urenhet, men hud også...tydeligvis. Så anbefaler ikke noe med peeling. 

Jeg får allergisk reaksjon av noen solkremer. Ansiktet blir rødt som en hummer, og det svir som om jeg skulle vært solbrent. Har funnet noen jeg ikke reagerer så voldsomt på nå. Men huden i ansiktet kan være mye mer sensitiv enn resten av kroppen. Så det kan være du reagerer på produktene du bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Se på ingredienslisten. Du bør unngå produkter med parfyme og alkohol. Hverfall parfyme. 

2. Mange aktive ingredienser kan skape irritasjon og kløe på huden og dermed gjøre vondt verre. Har man sensitiv hud, må man gradvis tilvenne seg produktene. Særlig vitamin c, retinol etc. Veldig mange går alt for hardt ut. Start forsiktig. 

Og ikke minst kan det være andre ingredienser i produktet som akkurat din hud reagerer på. Vet at noen kan reagerer på ulike oljer og planter feks. 

3. Finn ut grundig hva slags hudtype du har, før du kjøper produkter. Det er en grunn for at produktene er laget for tørr hud, kombinert hud og eller oljete hud. Man kan ha en kombinasjon av disse. Feks en person med oljete hud, kan ha god nytte av cleanser med salisyre, men det kan i stedet tørke ut huden for de med tørr hud. 

Les deg opp på hva akkurat din hudtype. 

4. Det er flere hudleger som har bra you tube kanaler som forklarer hva som faktisk er bra for huden. 

🙂

Anonymkode: 45faf...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en hudscan hos hudpleier og hadde ganske normal hud. 

Problemet nå er at den føles tørr og dratt. Mulig det er derfor disse rynkene har kommet også. Jeg pøser på med fuktighetskrem og serumer flere ganger daglig men virker ikke til å ha så hell foreløpig. 

Så er det litt rart med disse nye rynkene på kinnet, for igår ettermiddag oppdaget jeg dem, men sent igår kveld var de ikke like fremtredende lengre. Men nå igjen er de tilbake. Merkelig. 

Kanskje jeg må ta en skikkelig kur for huden. En maske e.l som noen foreslår her. Men hva har dere evt å anbefale? 

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
lady90 skrev (2 minutter siden):

Problemet nå er at den føles tørr og dratt. Mulig det er derfor disse rynkene har kommet også. Jeg pøser på med fuktighetskrem og serumer flere ganger daglig men virker ikke til å ha så hell foreløpig. 

Så er det litt rart med disse nye rynkene på kinnet, for igår ettermiddag oppdaget jeg dem, men sent igår kveld var de ikke like fremtredende lengre. Men nå igjen er de tilbake. Merkelig. 

Kanskje jeg må ta en skikkelig kur for huden. En maske e.l som noen foreslår her. Men hva har dere evt å anbefale? 

Huden din får jo ikke slappet av noen gang hvis du stadig føler på med alt mulig. 

Anonymkode: 9fe8e...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lady90 skrev (3 minutter siden):

Huden din får jo ikke slappet av noen gang hvis du stadig pøser på med alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en rynke kommer og går er det jo bare tøys å gjøre noe drastisk, det er sannsynligvis pga tørrhet eller at du er sliten. God rens og god fukt er botemiddelet, i tillegg til å slutte å granske seg selv med lupe hele tiden. 

Ellers høres det ikke så lurt ut å stadig introdusere nye produkter fra en eller annen tilfeldig boks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Huden din får jo ikke slappet av noen gang hvis du stadig pøser på med alt mulig. 

Har hatt samme rutinen ganske lenge nå med de samme produktene, dvs rens, niactil og dagkrem om morgenen, og rens og nattkrem om kvelden. 

Eneste endring nå er at jeg har tilført toner etter rens om morgen og kveld + at jeg har byttet merke på niactil. 

Så har jeg testet den c-vitaminkremen innimellom. Fuktighetskrem har jeg tatt ekstra av nå rett og slett fordi huden føles så tørr. 

Vet ikke om dette er å pøse på men? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabienne skrev (Akkurat nå):

Hvis en rynke kommer og går er det jo bare tøys å gjøre noe drastisk, det er sannsynligvis pga tørrhet eller at du er sliten. God rens og god fukt er botemiddelet, i tillegg til å slutte å granske seg selv med lupe hele tiden. 

Ellers høres det ikke så lurt ut å stadig introdusere nye produkter fra en eller annen tilfeldig boks. 

Er ikke en rynke men hele venstre kinn, masse furer nedover. Gransker aldri ansiktet men dette synes så innmari godt. Kan godt hende det skyldes tørrhet som du sier. 

Ellers pleier jeg å bruke et produkt av gangen til det er tomt, for å se om det er bedre enn det jeg hadde fra før. Unntaket med denne c-vitaminkremen og en og annen engangsmaske/øyepads. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dermalogica Hydrating Masque. Prøv den å se om det hjelper mot fukten. 

Anonymkode: 54298...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen sjenerende rynker, porer, kviser eller noenting, men så har jeg heller aldri hatt noe annet enn solkrem i fjeset på sommeren. Du skulle ikke prøvd den metoden, da?  Er ikke sikkert at det å pumpe på med diverse ulike kjemikalier opptil flere ganger om dagen er spesielt gunstig. Vann og luft er helt overlegent for min hud. Og ikke minst gratis👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lady90 skrev (7 minutter siden):

Er ikke en rynke men hele venstre kinn, masse furer nedover. Gransker aldri ansiktet men dette synes så innmari godt. Kan godt hende det skyldes tørrhet som du sier. 

Ellers pleier jeg å bruke et produkt av gangen til det er tomt, for å se om det er bedre enn det jeg hadde fra før. Unntaket med denne c-vitaminkremen og en og annen engangsmaske/øyepads. 

OK. 

Det er neppe en varig skade, den ville nok ikke ha kommet så fort. Ta vekk det du tror du reagerer på, og se om det hjelper? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (12 minutter siden):

Har ingen sjenerende rynker, porer, kviser eller noenting, men så har jeg heller aldri hatt noe annet enn solkrem i fjeset på sommeren. Du skulle ikke prøvd den metoden, da?  Er ikke sikkert at det å pumpe på med diverse ulike kjemikalier opptil flere ganger om dagen er spesielt gunstig. Vann og luft er helt overlegent for min hud. Og ikke minst gratis👍

Samme her, frem til jeg ble 40 for 2 år siden. Aldri stelt huden min for den så så fin ut. Men så begynte alderen å dra på og jeg fikk mer linjer/uren hud og masse pigmentflekker, derfor starter jeg med en rutine. Har egentlig fungert veldig bra. Huden har frem til nå blitt veldig mye bedre enn den var før 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huden kan plutselig begynne å reagere, hvis det blir for mye produkter. 

Hadde prøvd et serum og eller krem for tørr hud uten tilsatt c vitamin, niactil eller andre aktive ingredienser en liten periode for å se om huden roer seg. Enkle få ingredienser. 

Sjekk også om den samme aktive ingrediensen du har brukt til nå (niactil og c vitamin), er i flere av produktene du bruker. Feks cleanser og krem. Det holder at det er tilsatt i kun et av produktene, ellers kan det bli for mye. Jeg har også brukt niactil og jeg fikk faktisk irritert hud av den. Så pass på. Men veldig god for de som tåler den. 

Jeg kan anbefale et serum fra Paula's choice som heter omega complex serum. Det fungerte hvertfall veldig bra for min fuktfattig hud og har mange "snille" ingredienser. 

Du bruker clarins ser jeg, og de har jeg sett ofte har mye parfyme i. Igjen, det burde du unngå. Det irriterer og tørker ut huden mye mer. Ikke bra🙂

Og ville holdt meg til en god cleanser morgen og kveld (dobbelcleans hvis du har brukt sminke), deretter et serum som gir fukt og en fuktighetskrem som passer huden din med solfaktor på dag tid. Og bruke faste produkter som ikke irriterer huden din. Så deretter kan du tilsette feks c vitamin (aktive ingredienser) når huden har roet seg. 

Husk også at huden blir mye mer utsatt når du bruker aktive ingredienser. Ikke skyll huden i varmt vann, men lunket 🙂 For varmt vann, tar bort oljebbarrieren på huden. 

Til slutt. Når det kommer til hudpleie, har jeg virkelig lært at less is more her også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
lady90 skrev (2 timer siden):

Har hatt samme rutinen ganske lenge nå med de samme produktene, dvs rens, niactil og dagkrem om morgenen, og rens og nattkrem om kvelden. 

Eneste endring nå er at jeg har tilført toner etter rens om morgen og kveld + at jeg har byttet merke på niactil. 

Så har jeg testet den c-vitaminkremen innimellom. Fuktighetskrem har jeg tatt ekstra av nå rett og slett fordi huden føles så tørr. 

Vet ikke om dette er å pøse på men? 

Toneren er gjerne for sterk for deg. Pluss at det kanskje blir for mye. Særlig med c vitamin i tillegg. Tror du går for hardt ut. Hva slags merke er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Toneren er gjerne for sterk for deg. Pluss at det kanskje blir for mye. Særlig med c vitamin i tillegg. Tror du går for hardt ut. Hva slags merke er det? 

Det er denne toneren https://www.blivakker.no/product/3211091?gclid=Cj0KCQjw6-SDBhCMARIsAGbI7UhlTrATjjiIotGcNzkpb_CsTqhNjuC1QC69chF-1j2KCzIoMN09vH0aAv83EALw_wcB

Og denne C vitamin kremen https://www.kicks.no/dermaceutic/hudpleie/ansiktspleie/dagkrem/c25-cream-30-ml

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lady90 skrev (5 timer siden):

Ja, beklager men jeg ser at begge disse produktene inneholder ganske mye parfyme og alkohol. Beklager, men ville heller sett etter andre produkter hvor dette er fraværende. De mister nemlig helt som hensikt, og er helt ærlig, bortkastede penger. 

I tillegg kan det være andre ingredienser huden din reagerer på. Det varierer veldig fra person til person. Men vet også at noen for irritert hud av niciatin. 

Jeg ville første omgang ha kuttet toneren hvis jeg var deg. Og deretter hatt en annen mild fuktighetskrem inntil huden roer seg uten aktive ingredienser. Å kjøre på med både toner og c vitamin sant niciatin på en gang, kan bli alt for mye for huden🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, beklager men jeg ser at begge disse produktene inneholder ganske mye parfyme og alkohol. Beklager, men ville heller sett etter andre produkter hvor dette er fraværende. De mister nemlig helt som hensikt, og er helt ærlig, bortkastede penger. 

I tillegg kan det være andre ingredienser huden din reagerer på. Det varierer veldig fra person til person. Men vet også at noen for irritert hud av niciatin. 

Jeg ville første omgang ha kuttet toneren hvis jeg var deg. Og deretter hatt en annen mild fuktighetskrem inntil huden roer seg uten aktive ingredienser. Å kjøre på med både toner og c vitamin sant niciatin på en gang, kan bli alt for mye for huden🙂

At noen får" skulle det stå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...