Gå til innhold

Kjøpe 1/4 av stor enebolig i Oslo til 2 mill på finn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett etter bolig i Oslo i lang tid som jeg kan kjøpe. Men vanskelig å finne noe som er bra til en god pris. 

Nå fant jeg en annonse på finn der det selges 1/4 av et hus på 198 m2 på Oppsal til 2 millioner. Må riktignok bo sammen med en annen person, men det er et stort hus og mye bedre enn de "fuglekassene" på 30 kva som man må betale 3,5 millioner+ for.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=214749665

Hva tror dere, en smart og rimelig måte å komme inn i boligmarkedet eller dumt? 

Anonymkode: 4395a...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom denne personen er en drittsekk så kan det bli vanskelig å få solgt sin del? 

Og hva pokker er "Ideell (brøksmessig, og ikke fysisk avgrenset) fjerdedel"?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden! 

Dette er som å betale masse penger for å havne i konflikt. 

Anonymkode: d11be...b66

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Dersom denne personen er en drittsekk så kan det bli vanskelig å få solgt sin del? 

Det betyr vel at man ikke bare eier en 1/4 del av boligen, f.eks. bare to rom, dersom de skulle utgjøre 1/4 av størrelsen på boligen. 

Anonymkode: 776c5...2dc

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det betyr vel at man ikke bare eier en 1/4 del av boligen, f.eks. bare to rom, dersom de skulle utgjøre 1/4 av størrelsen på boligen. 

Anonymkode: 776c5...2dc

Ja det stemmer, men hva eier man da? Hvem bestemmer hvilket soverom man skal bruke og hvem som kan bruke parkeringsplassen? 

Virker helt fjernt for meg. 

Men er det for investering i utleieobjekt så skjønner jeg prinsippet. 

Endret av Tiuren
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det står i annonsen at dette er et tvangssalg. Dama eier 3/4 og mannen 1/4, og kreditorene hans har begjært hans andel tvangssolgt. Er du heldig så er de ikke sammen lengre, og han flytter ut. Men sannsynligvis flytter han inn sammen henne i hennes andel, og vipps er du samboer med et par som ikke vil ha deg der 🤣

Anonymkode: 30658...c0e

• Liker 30
Skrevet

Dette ville jeg holdt meg langt unna! Det er et tvangssalg av en liten del av an bolig, som er dårlig vedlikeholdt. Og les avsnittet «kjøp av ideell fjerdedel av eiendom» i salgsoppgaven så ser du hva som kommer til å skje.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det står i annonsen at dette er et tvangssalg. Dama eier 3/4 og mannen 1/4, og kreditorene hans har begjært hans andel tvangssolgt. Er du heldig så er de ikke sammen lengre, og han flytter ut. Men sannsynligvis flytter han inn sammen henne i hennes andel, og vipps er du samboer med et par som ikke vil ha deg der 🤣

Anonymkode: 30658...c0e

Vil da anta at de skal skilles? Eller at mannen har så mye ubetalt gjeld at det beordres tvangssalg av hans andel?

AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (24 minutter siden):

Det betyr at den som egentlig eide 1/4 ikke klarte forpliktelsene sine.

Anonymkode: b34a9...dc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil da anta at de skal skilles? Eller at mannen har så mye ubetalt gjeld at det beordres tvangssalg av hans andel?

Jupp til det siste

Anonymkode: b34a9...dc6

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg da kjøpe den, og leie den ut til _______? (fyll inn noen du ikke vil bo med)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sier ingen ting om at de skal skilles eller ikke. Mannen har gjeld med pant i huset som han ikke har klart å betjene.

Anonymkode: 4134e...4d7

• Liker 2
Skrevet

Dette hadde jeg holdt meg langt unna! Men om du vurderer det så tenkt deg godt om før du eventuelt legger inn bud altså! Vil du bo i huset med en fremmed barnefamilie? For det er jo ikke bare én person du skal dele huset med utifra skomegden på bildet! Hva om denne mannen som eier delen som er til salgs er en skikkelig drittsekk og vil lage mye styr for kjøperen av hans del? Hva om hun som eier resten også har økonomiske problemer som kanskje ender i tvangssalg? Og siden det er en ideell del som er til salgs vil du jo ikke få en del av huset som bare er ditt...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette virker jo helt sykt! Dette burde ikke være lov. 
Det bor jo barn i dette huset, og skal man plutselig selge 1/4 av hjemmet deres til en fremmed??
Og hvordan i himmelens navn skal dette fungere? Hvordan skal personen som flytter inn kunne gjøre dette til sitt hjem? Hadde ALDRI utsatt meg selv for noe slikt..!

Og den dama som står registrert på adressen, er fortsatt i et forhold på facebook, så det kan jo godt være du havner i et hus med en familie på 5, som er i skikkelig økonomisk trøbbel.

Anonymkode: 7bfff...dd9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som kjøper en ideell del for å bo der. Når du har kjøpt kan du kreve sameiet oppløst og da må hele huset selges. Siden det er verdt mye mer når man selger hele tjener du på det. Men mye styr først.

Anonymkode: 7ccb1...99c

• Liker 11
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg har aldri hørt om slike tilfeller før, og kunne aldri tenke meg det. Du risikerer å havne i en bunnløs gjeld uten å ha en plass å bo. Huff og grøss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ingen som kjøper en ideell del for å bo der. Når du har kjøpt kan du kreve sameiet oppløst og da må hele huset selges. Siden det er verdt mye mer når man selger hele tjener du på det. Men mye styr først.

Anonymkode: 7ccb1...99c

Men så er verdien satt til 9.3, og 2 for 1/4 med alt det styret dette medfører gjør at du går i null etter en krevende prosess. Dette burde privatpersoner styre unna, er en grunn til at de fleste salg som dette aldri når det åpne markedet.

Skrevet
Babbla skrev (Akkurat nå):

Men så er verdien satt til 9.3, og 2 for 1/4 med alt det styret dette medfører gjør at du går i null etter en krevende prosess. Dette burde privatpersoner styre unna, er en grunn til at de fleste salg som dette aldri når det åpne markedet.

Antakelig er det å legge denne ut for salg bare gjort for å fremprovosere at den andre parten kjøper ut den siste 1/4.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg holdt meg langt unna.

Anonymkode: 21920...641

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er dumt!

Anonymkode: 59c94...b31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...