Gå til innhold

Fire barn på fem år. Er det overkommelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk litt sjokk da jeg sjekket opp en bekjent på Face. Hun har nå fått fire barn. Hun startet i 2015 og fikk fjerde barn i 2020. Ingen av barna er tvillinger. Hadde dere klart å ha fire barn så tette? 

Hvor stor aldersforskjell er det mellom deres fire barn?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat det du spør etter, men jeg var ute med hunden i sta, og så en kvinne komme gående. Hun hadde en baby på 8-9 måneder i barnevognen. I tillegg hadde hun en mage som skulle tilsi MINST 7 måneder på vei....! Hun må ha blitt gravid innen 1-2 måneder etter at ungen i vogna ble født. Og hvem vet hvor mange unger hun kanskje hadde hjemme?

Uansett er det temmelig tett å være så høygravid når du har en unge som ikke er året en gang i fra før. Men ok, noen vil kanskje ha unna ungestyret og tar det så tett som mulig, istedenfor å spre det ut over mange år. Who am I to judge?

Anonymkode: ee532...0b3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk litt sjokk da jeg sjekket opp en bekjent på Face. Hun har nå fått fire barn. Hun startet i 2015 og fikk fjerde barn i 2020. Ingen av barna er tvillinger. Hadde dere klart å ha fire barn så tette? 

Hvor stor aldersforskjell er det mellom deres fire barn?

Så heldig hun er ❤️

Anonymkode: b18ea...ee3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En i barselgruppen min ble gravid "ved et uhell" da babyene våre var rett under to måneder, så hun endte opp med å føde to babyer samme kalenderår. Den siste (i alle fall så langt!) var hennes femte, og alle var "uhell", visstnok "trøbbel med prevensjon". For meg virker det ufattelig slitsomt, både fem svangerskap, fem fødsler og fem barselperioder i seg selv, men når man legger til ett ekstra lite barn per svangerskap, så er det virkelig ufattelig. Noen damer har helt åpenbart langt større kapasitet enn det jeg har! :) 

Anonymkode: c982c...723

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så heldig hun er ❤️

Javel, hvorfor?

Anonymkode: 0feab...d78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min farmor fikk tre gutter på fire år, mellomste var funksjonshemmet, alt går vel om man må. Jeg tror jeg ville valgt å ta det i to puljer om jeg skulle hatt fire/fem barn, først to/tre tette, så to tette litt senere. 

Anonymkode: 6bf04...b90

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En i barselgruppen min ble gravid "ved et uhell" da babyene våre var rett under to måneder, så hun endte opp med å føde to babyer samme kalenderår. Den siste (i alle fall så langt!) var hennes femte, og alle var "uhell", visstnok "trøbbel med prevensjon". For meg virker det ufattelig slitsomt, både fem svangerskap, fem fødsler og fem barselperioder i seg selv, men når man legger til ett ekstra lite barn per svangerskap, så er det virkelig ufattelig. Noen damer har helt åpenbart langt større kapasitet enn det jeg har! :) 

Det kalles irske tvillinger.  Jeg tenker ekstra på hvor mye jobb det må være å ha så mange tette barn nå, spesielt under pandemien og stengte barnehager. Kan ikke bare være idyll?

Skrevet

Hun 18 åringen som ble sammen med han kristne farmenfyren fikk 5 barn på 4 år 😅 alt går... 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min farmor fikk tre gutter på fire år, mellomste var funksjonshemmet, alt går vel om man må. Jeg tror jeg ville valgt å ta det i to puljer om jeg skulle hatt fire/fem barn, først to/tre tette, så to tette litt senere. 

Anonymkode: 6bf04...b90

Det må jo være ekstra styr med tre bleiebarn samtidig! Eller er det bare jeg som overproblematiserer det? Jeg tror som andre ville ha nevnt at jeg ville delt det opp i puljer. Ho jeg kjenner som har fire barn, er ikke en gang 30. Så hun kunne ha spredt barna utover aldersmessig. Jeg ville nok kanskje tenkt litt annerledes om jeg var 35 og ønsket meg fire barn. 

Skrevet
Hedda00 skrev (2 minutter siden):

Hun 18 åringen som ble sammen med han kristne farmenfyren fikk 5 barn på 4 år 😅 alt går... 

Og hun hadde til og med alt ansvar alene!! Alt med barn og hus var jo "kvinnfolkarbeid" mente han!! 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg hører om/observerer slike familier tenker jeg at de er laget av noe annet enn meg. Jeg har to barn og det siste jeg kunne tenke meg er flere, har rett og slett ikke overskudd eller kapasitet til det. Familier med store barneflokker fascinerer meg og jeg blir rett og slett imponert. 

Anonymkode: b6f89...c80

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (4 minutter siden):

Det kalles irske tvillinger.  Jeg tenker ekstra på hvor mye jobb det må være å ha så mange tette barn nå, spesielt under pandemien og stengte barnehager. Kan ikke bare være idyll?

Nei, det er overhodet ikke idyll, og hun er helt ærlig på det. De har svært dårlig råd og det var krevende å gå gravid og ha fire små barn hjemme samtidig. Ikke noe jeg ville valgt.

Alle andre jeg kjenner som har fire barn (kjenner ingen andre med fem) er ekstremt ressurssterke, og da er det noe annet. Det er tross alt litt lettere hvis man har mange gode rom, stort uteområde, au pair, god lønn, redusert arbeidstid osv. osv. (og vanligvis råd til barnevakt, ikke så enkelt nå for tiden).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor fikk 11 barn i løpet av 13 år. Aner ikke hvordan hun klarte det, hun ble nesten 100 år og. Men regner med at de eldste måtte hjelpe mye til. 

Her har jeg 2 barn, som det er 6 år mellom. Nå var ikke det planen da, men jeg hadde 6 SA, da vi prøvde på nummer 2, så det tok oss 3 år å få det til.

Anonymkode: 7d90c...31f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så heldig hun er ❤️

Snakk for deg selv, dette hadde vært mitt verste mareritt😂 

Anonymkode: f49ee...f5d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hver gang jeg hører om/observerer slike familier tenker jeg at de er laget av noe annet enn meg. Jeg har to barn og det siste jeg kunne tenke meg er flere, har rett og slett ikke overskudd eller kapasitet til det. Familier med store barneflokker fascinerer meg og jeg blir rett og slett imponert. 

Anonymkode: b6f89...c80

Jeg tror noen/mange er svært imponerende - det er gjerne de samme foresatte som sitter i FAU, er trenere osv. Men det er også noen som dessverre ikke følger opp barna godt nok, hvor de eldste på mange måter må fungere som foresatte, hvor familien har såpass dårlig råd at barna er kalde og våte om vinteren, hvor de ikke får tilstrekkelig hjelp med lekser eller problemer med vennskap osv. Så det finnes supermennesker, og det finnes dem som ikke stanset i tide eller ikke forstod egne begrensninger.

Jeg leste en gang en diskusjonstråd som het "What's trashy if you're poor and a status symbol if you're rich?" og det svaret som traff meg var "four children".

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min bestemor fikk 11 barn i løpet av 13 år. Aner ikke hvordan hun klarte det, hun ble nesten 100 år og. Men regner med at de eldste måtte hjelpe mye til. 

Her har jeg 2 barn, som det er 6 år mellom. Nå var ikke det planen da, men jeg hadde 6 SA, da vi prøvde på nummer 2, så det tok oss 3 år å få det til.

Anonymkode: 7d90c...31f

Min farfar var yngst av 11. Han hadde en fin barndom, for han var babyen i familien, og det kom (heldigvis) ikke flere babyer etter ham. Men de eldste jentene hadde fungert som barnevakter/reservemammaer siden de var fire-fem år gamle og innen han ble født hadde de allerede giftet seg og fått et par egne barn. Babyene sov sammen med moren til de fylte ett, så flyttet de opp på loftet og ble ansvaret til de eldste jentene. Så det var ganske mye jobb for de eldste. For dem ble det luksus å gifte seg og flytte ut, for da fikk de minst ni måneder helt uten småbarn. 😮 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen venner av oss fikk fire barn på 3 år og 11 mnd. Men de siste var tvillinger da. 

Var hektiske år i starten ja. 

Anonymkode: 0f737...5fb

• Liker 2
Skrevet

Får foreldrene nok tid til det enkelte barnet når de har fire barn fra 0-5?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...