Gå til innhold

Samboere. Hva skjer om den ene dør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om man er samboer og den ene dør. Hva skjer med eiendelene til denne personen? Og hus? Hvem har rett på hva dersom man eier  huset 50/50 , har gått inn med lik egenkapital og begge står på lånet? Hva med bil og billån? 

Anonymkode: 933d9...acd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er forskjell i regelverket/lovverket om samboerne har felles barn eller ikke. Har man felles barn, har man arverett etter samboeren om han eller hun dør.

Har man IKKE barn sammen, så arver søsken og foreldre av den avdøde. Samboeren får ingenting, med mindre man har skrevet testamente og tilgodesett hverandre. Jeg tror testamenter må tinglyses for å være rettsgyldige, eller i hvert fall bør vitner signere på at det er skrevet mens personen var ved sine fulle fem.

Har dere kjøpt et hus 50/50 og han dør, arver foreldrene hans halvpart. Du må altså betale ut foreldrene hans med halvparten av boligens verdi for å gi dem arven de har krav på. Igjen; dette er hvis det ikke er skrevet et gjensidig testamente eller hvis det ikke er felles barn! (kun samboere uten FELLES barn, særkullsbarn teller ikke)

https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/arv-og-uskifte-for-samboere/id2006133/

https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/arv-nar-avdode-etterlater-seg-samboer/

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Om man er samboer og den ene dør. Hva skjer med eiendelene til denne personen? Og hus? Hvem har rett på hva dersom man eier  huset 50/50 , har gått inn med lik egenkapital og begge står på lånet? Hva med bil og billån? 

Uten barn og testament så er det foreldrene som arver alt. Lever ikke de så arver søsken

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (42 minutter siden):

Det er forskjell i regelverket/lovverket om samboerne har felles barn eller ikke. Har man felles barn, har man arverett etter samboeren om han eller hun dør.

Har man IKKE barn sammen, så arver søsken og foreldre av den avdøde. Samboeren får ingenting, med mindre man har skrevet testamente og tilgodesett hverandre. Jeg tror testamenter må tinglyses for å være rettsgyldige, eller i hvert fall bør vitner signere på at det er skrevet mens personen var ved sine fulle fem.

Ikke noe krav til tinglysing men uten vitner er ikke testamentet gyldig

AnonymBruker
Skrevet

Takk 😊 Men med felles barn så vil barna Arve istedet? 😊

Skrevet

Hvis man har felles barn så tror jeg det er en grense for hvor mye samboeren får. Det var i hvert fall det tidligere.

Med felles barn så vil barna arve. Når barna er under 18 kan det offentlige utnevne en verge for barna. Hvis man vil at gjenlevende samboer skal forvalte arven på vegne av barna så må det skrives i testamente.

Ellers vil jeg anbefale en pakkeløsning som inneholder rettigheter og plikter man har funnet ut i gjennom mange år er fornuftig for to som lever sammen og kanskje har barn sammen: å gifte seg. Glem kirke, bryllup, fest, prest og annet støy og gå for samfunnets opparbeidede erfaring om nyttige lover og plikter gjennom mange år!

Gjest Melise__87
Skrevet (endret)

Lag dere ett testament, det har jeg og min samboer gjort. Der står det om hva som skjer hvis en av oss går bort 🙂 Vi har ikke unger. Vi arver hverandre hvis en av oss dør. 

Endret av Melise__87
Skrevet
Gab skrev (2 timer siden):

Hvis man har felles barn så tror jeg det er en grense for hvor mye samboeren får. Det var i hvert fall det tidligere.

Med felles barn så vil barna arve. Når barna er under 18 kan det offentlige utnevne en verge for barna. Hvis man vil at gjenlevende samboer skal forvalte arven på vegne av barna så må det skrives i testamente.

Ellers vil jeg anbefale en pakkeløsning som inneholder rettigheter og plikter man har funnet ut i gjennom mange år er fornuftig for to som lever sammen og kanskje har barn sammen: å gifte seg. Glem kirke, bryllup, fest, prest og annet støy og gå for samfunnets opparbeidede erfaring om nyttige lover og plikter gjennom mange år!

Med felles barn kan lengstlevende sitte i uskifte med felles hjem. Det er verdt å merke seg at en samboers rett til uskiftet bo er vesentlig innskrenker i forhold til retten dersom man hadde vært gift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...