Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lawyam skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle noen tro at Gud ikke kan beskytte mot vaksineingredienser/bivirkninger også hvis de tror Han kan beskytte mot korona?

Det handler om at vaksinen er basert på vev fra aborterte fostre. Mange katolikker synes det er hardt å svelge. 

Paven gir sin velsignelse til vaksiner som er basert på vev fra aborterte fostre – Vårt Land (vl.no)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som jeg har forstått det, er det noen som vegrer seg pga at det tidligere har blitt brukt aborterte fostre til å utvikle vaksiner. Dermed er enkelte skeptiske til vaksiner generelt.

Har også sett innlegg på fb, der noen kristne tror vaksinen er "dyrets merke" som visstnok skal komme i endetiden. Bibelen spår at "Dyrets merke" skal bli pålagt av myndighetene, og de som ikke tar dette, får bl.a. ikke lov til å handle. Dermed er det enkelte som drar paralleller til vaksinepasset, og hvordan dette har utviklet seg. 

Men jeg tipper at de aller fleste som er skeptiske til vaksinen, rett og slett begrunner det med fare for bivirkninger osv og ikke religiøse årsaker.

Anonymkode: 5c730...40a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste kristne jeg kjenner er mer opptatt av andre mennesker enn seg selv. Og ettersom det er bra for andre mennesker i dette samfunnet at de tar vaksinen, så gjør de det. (Kristne er jo gjerne også litt mindre redd for å bli syke og dø, ettersom de tror det virkelige livet starter når de kommer til himmelen.) 

Anonymkode: 83d99...705

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn som jeg har forstått det, er det noen som vegrer seg pga at det tidligere har blitt brukt aborterte fostre til å utvikle vaksiner. Dermed er enkelte skeptiske til vaksiner generelt.

Har også sett innlegg på fb, der noen kristne tror vaksinen er "dyrets merke" som visstnok skal komme i endetiden. Bibelen spår at "Dyrets merke" skal bli pålagt av myndighetene, og de som ikke tar dette, får bl.a. ikke lov til å handle. Dermed er det enkelte som drar paralleller til vaksinepasset, og hvordan dette har utviklet seg. 

Men jeg tipper at de aller fleste som er skeptiske til vaksinen, rett og slett begrunner det med fare for bivirkninger osv og ikke religiøse årsaker.

Anonymkode: 5c730...40a

Jeg lurer på hvordan trossamfunn som J vitner stiller seg til vaksiner. Vet dere det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kristen og skal ikke ta den. Så her i hvert fall en av de. 👋😂

Anonymkode: d5291...edd

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kristen og overbevist om at jeg lever kun så lenge Gud vil ha meg på jorden. Når det er sagt så er jeg overbevist om at det er Gud som gjør at medisiner faktisk virker. Enhver vellykket behandling blir da et mirakel fra Guds hånd slik jeg ser det. 

Jeg vil ikke la meg vaksinere, men det knyttes til helt andre ting enn min tro på Gud. Jeg tror ikke det ville være verken særlig moralsk eller umoralsk å la meg vaksinere. Jeg velger bare å la være. Jeg er i 30-åra og normalvektig og frisk. Jeg får tilbud om vaksine helt til sist og deler vel egentlig bare FHI, Helsedirektoratet og regjeringens syn på hvor uviktig min aldersgruppe er når det gjelder vaksinasjon. 

Vi har ikke longitude data for vaksinen og nytten står ikke i forhold til potensiell kostnad i mitt tilfelle. 

Skrevet
Pipaluk skrev (På 10.5.2021 den 16.39):

Jeg lurer på hvordan trossamfunn som J vitner stiller seg til vaksiner. Vet dere det?

Du får spørre dem da vet du :) bare å sende mail.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 16.43):

Jeg er kristen og skal ikke ta den. Så her i hvert fall en av de. 👋😂

Anonymkode: d5291...edd

Har ditt valg noe med troen å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (3 timer siden):

Jeg er kristen og overbevist om at jeg lever kun så lenge Gud vil ha meg på jorden. Når det er sagt så er jeg overbevist om at det er Gud som gjør at medisiner faktisk virker. Enhver vellykket behandling blir da et mirakel fra Guds hånd slik jeg ser det. 

Jeg vil ikke la meg vaksinere, men det knyttes til helt andre ting enn min tro på Gud. Jeg tror ikke det ville være verken særlig moralsk eller umoralsk å la meg vaksinere. Jeg velger bare å la være. Jeg er i 30-åra og normalvektig og frisk. Jeg får tilbud om vaksine helt til sist og deler vel egentlig bare FHI, Helsedirektoratet og regjeringens syn på hvor uviktig min aldersgruppe er når det gjelder vaksinasjon. 

Vi har ikke longitude data for vaksinen og nytten står ikke i forhold til potensiell kostnad i mitt tilfelle. 

Kjipt for de som faktisk lager vaksinene og medisinene da, kan vi ikke bare like så godt bruke sukkerpiller og si at Gud må gjøre slik at de virker eller noe slikt istedenfor? Tenk så mye ressurser vi hadde spart da. 

Anonymkode: 3ac84...4b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kjipt for de som faktisk lager vaksinene og medisinene da, kan vi ikke bare like så godt bruke sukkerpiller og si at Gud må gjøre slik at de virker eller noe slikt istedenfor? Tenk så mye ressurser vi hadde spart da. 

Anonymkode: 3ac84...4b6

Hva er problemet ditt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 23.58):

I dag var jeg hos noen konservativt kristne som ba om at vaksinemotstandere måtte forstå hvor bra vaksinen er...🤷🏻‍♀️

Anonymkode: e6349...15d

:hoho: hahaha, herregud. 

Anonymkode: 684b2...3c0

Skrevet
On 5/8/2021 at 10:21 PM, AnonymBruker said:

Og jeg kjenner en hel menighet som ikke vil ta vaksiner. De er konservative kristne.

Anonymkode: c562d...572

Hvilken menighet er dette, hvor stor er den?

Skrevet
Pipaluk skrev (På 5.5.2021 den 7.57):

Du har rett i at mye er usikret med vaksinen  vi vet ikke om den sprer smitte eller ikke. Den hindrer heller ikke at man dø. Men jo flere som tar vaksinen jo mindre er sannsynligheten for å bli smittet, og dø. Det er lojalitet med samfunnet jeg tenker mest på for min egen del, og som jeg tror og håper de kristne er mest opptatt av. Hvordan kan vi hjelpe de som ikke tåler å bli syke  

Etter det jeg har lest og forstått så bygger vaksinen på Sars epidemien  i 2003. Epidemien døde heldigvis fort ut, så vaksinene ble ikke tatt i bruk den gang. 

Så noe helt nytt påfunn er det ikke. Det er ikke sånn at de kom opp med noe nytt innen et år. 

https://www.vaksinebloggen.no/immunitet-mot-det-nye-koronaviruset/

Jeg forstår tanken om lojalitet med samfunnet, men jeg mener at det blir feil at ellers friske og sunne personer skal utsette seg for en slik usikkerhet og fare; tenker spesielt på blodpropptilfellene, selv om dette er "sjeldne" bivirkninger - men sjansen er der fortsatt. Covid-19 er nok en stor påkjenning på dem som ikke tåler å bli syke, men slik er det også med influensa og andre sykdommer.

Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv og ikke de andre kristne, men jeg oppfatter det slik at de fleste kristne er mest opptatt av å ta vaksinen. Jeg respekterer deres valg, men som kristen ser jeg, og naturligvis andre også, at det ligger mer bak denne bevegelsen. Ifølge Bibelen går vi mot en opprettelse av et system i samfunnet som vil både direkte og indirekte presse de kritiske menneskene til å velge hva myndighetene fastslår er rett, samtidig som det går imot Guds ord. De kristne skal i utgangspunktet følge Bibelens helseråd og stole på Guds beskyttelse, og la immunforsvaret bekjempe hva enn det måtte bli utsatt for. Ved å stole på at vaksinen er selve redningen flytter de fokuset bort fra Gud, og samtidig inntar de noe i kroppen som ikke burde være der (mRNA). Det som mennesker anser som "det felles beste", er ofte ikke rett i Bibelens forstand, og da er det heller ikke rett for en sann kristen å føye seg etter det verdslige. Og her tror jeg en ny strid vil starte, men det er et annet tema for en annen gang.

Det kan være at vaksinen bygger på SARS fra 2003, men det har ikke noe med selve teknologien å gjøre. Teknologien (mRNA / å få kroppens egne celler til å produsere et nytt ukjent protein) ble oppdaget i 2010, men det er først nå at teknologien blir brukt på mennesker. Og det er grunnen til at man har svært lite data.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (På 10.5.2021 den 16.39):

De tar vaksiner som ikke inneholder blod. Utover det er det et personlig valg. Det er blitt opplyst at Moderna og Pfizer kan taes. 

Anonymkode: 94716...102

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...