Pipaluk Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 (endret) https://www.vl.no/nyheter/utenriks/2020/12/22/paven-gir-sin-velsignelse-til-vaksiner-som-er-basert-pa-vev-fra-aborterte-fostre/ Jeg leste også et annet sted om en pastor som ikke ville ta vaksine da han mente at han var godt nok beskyttet av Gud fra før. https://www.dagen.no/meninger/debatt/2021-01-11/Derfor-sier-jeg-nei-takk-til-vaksinen-976533.html https://www.dagen.no/meninger/leder/2021-01-12/Selvfølgelig-bør-kristne-ta-vaksinen-977585.html Har din tro betydning for hvordan du forholder deg til pandemien? Endret 16. april 2021 av Pipaluk
LuxLucet Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 (endret) Det finnes nok ingen klar oversikt over om det er mange kristne som ikke vil ta vaksine, men man finner begge sider innad i de forskjellige menighetene. Min oppfatning er at det er flere som er positive og tror vaksinen er selve redningen, enn dem som ikke gjør det. Det er noen (svært få vel å merke) som har tatt seg bryet med å gå noe dypere enn mange andre ang. de helt nye formene for vaksine, og som også har delt informasjonen som ellers ikke kommer klart fram i media.(https://bibelsktro.no/sta-opp-for-sannheten-nr-2/) Ellers er jeg overbevist om at ens tro er med i avgjørelsen om man vil ta vaksinen eller ikke. Og som den ene artikkelen du viser til hvor personen peker på at ingen kjenner til bivirkningene, at de som ikke vaksinerer seg kan smitte andre osv osv. Det er mange logiske grunner til å ikke ta vaksinen, og en ordentlig og vitenskapelig diskusjon rundt dette har blitt totalt unngått i media. At "fordelene veier tyngre enn bivirkningene" er for meg en total useriøs påstand, for det finnes ingen data om mulige bivirkninger bortsett fra de tilfellene som har dukket opp i nyhetsbildet de siste ukene. Jeg finner det også interessant at til og med fullvaksinerte kan bli smittet, og at vaksinen ikke nødvendigvis kan "beskytte" mot muterte varianter. Alle skal selvfølgelig få ta sitt eget valg. Jeg synes derimot at det er synd at de aller fleste ikke tar et informert valg, fordi nyhetsbildet er så ensidig og favoriserer kun den ene siden, mens den kritiske siden blir sensurert. Og det er også fagfolk og leger på denne siden også. Endret 18. april 2021 av LuxLucet 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Jeg er kristen og kjenner mange kristne. Alle jeg kjenner er positive til vaksinen, og de som har fått tilbud om den har tatt den. Anonymkode: 26d6c...24f 9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Dette er nok er svært få dette gjelder. Vil vel tro antallet folk som er skeptiske til vaksine slår denne gruppen i antall mange ganger. Jeg er selv kristen og skal selvfølgelig vaksinere meg. Kjenner ingen andre kristne som ikke skal det. Anonymkode: 3474d...a49 7
Pipaluk Skrevet 20. april 2021 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2021 LuxLucet skrev (På 18.4.2021 den 8.42): Det finnes nok ingen klar oversikt over om det er mange kristne som ikke vil ta vaksine, men man finner begge sider innad i de forskjellige menighetene. Min oppfatning er at det er flere som er positive og tror vaksinen er selve redningen, enn dem som ikke gjør det. Det er noen (svært få vel å merke) som har tatt seg bryet med å gå noe dypere enn mange andre ang. de helt nye formene for vaksine, og som også har delt informasjonen som ellers ikke kommer klart fram i media.(https://bibelsktro.no/sta-opp-for-sannheten-nr-2/) Ellers er jeg overbevist om at ens tro er med i avgjørelsen om man vil ta vaksinen eller ikke. Og som den ene artikkelen du viser til hvor personen peker på at ingen kjenner til bivirkningene, at de som ikke vaksinerer seg kan smitte andre osv osv. Det er mange logiske grunner til å ikke ta vaksinen, og en ordentlig og vitenskapelig diskusjon rundt dette har blitt totalt unngått i media. At "fordelene veier tyngre enn bivirkningene" er for meg en total useriøs påstand, for det finnes ingen data om mulige bivirkninger bortsett fra de tilfellene som har dukket opp i nyhetsbildet de siste ukene. Jeg finner det også interessant at til og med fullvaksinerte kan bli smittet, og at vaksinen ikke nødvendigvis kan "beskytte" mot muterte varianter. Alle skal selvfølgelig få ta sitt eget valg. Jeg synes derimot at det er synd at de aller fleste ikke tar et informert valg, fordi nyhetsbildet er så ensidig og favoriserer kun den ene siden, mens den kritiske siden blir sensurert. Og det er også fagfolk og leger på denne siden også. Jeg synes for all del at folk må ta egne informerte valg. Er da Guds beskyttelse en del av et informert valg? Tenker man da selv eller er man del av en religiøs flokkmentalitet? 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Kjenner konservative kristne som ikke vil vaksinere seg. Anonymkode: 25aeb...666 4
Pipaluk Skrevet 20. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner konservative kristne som ikke vil vaksinere seg. Anonymkode: 25aeb...666 Pga at de tror Gud vil redde dem fra Corona uansett? Eller pga ingrediensene i vaksinen?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #8 Skrevet 20. april 2021 Fy fader, religiøse folk er virkelig det mest farlige/skremmende i verden. Håper natural selection fikser opp litt her. Anonymkode: 6eabf...7b2 3
LuxLucet Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 Pipaluk skrev (På 20.4.2021 den 16.57): Jeg synes for all del at folk må ta egne informerte valg. Er da Guds beskyttelse en del av et informert valg? Tenker man da selv eller er man del av en religiøs flokkmentalitet? Hva gjelder oppriktige bibeltro kristne, vil jeg si at Guds beskyttelse er en del av et informert valg i den forstand at den troende vet eller kjenner til Guds løfter og trofasthet, samtidig som at personen er klar over betingelsene for det - altså sann omvendelse; at man innretter seg etter Guds lov - ikke fordi det gir noen som helst fortjeneste til Guds nåde, men fordi det vitner om sann omvendelse. Guds løfter er viktige, samtidig skal man heller ikke glemme hvordan Gud har dannet oss. Vi har et immunforsvar som er i stand til å tåle det meste, deriblant koronaviruset for de som er generelt friske og ikke har alvorlige underliggende sykdommer. Dersom flere hadde tatt seg tid til å undersøke hvordan man på en naturlig måte kan styrke og vedlikeholde immunforsvaret, tror jeg mange ville unngått all denne redselen som majoriteten av befolkningen har vist. Så alt dette, i tillegg til fakta om koronaviruset og vaksinen som feks. at: - vaksinene ikke beskytter deg mot å bli smittet - vaksinerte hindrer ikke smittespredning (Lenke til en rapport hvor FHI skriver "Siden vaksinen hindrer sykdom vil den også hindre smittespredning, men vi vet ikke enda i hvor stor grad." Det finnes ingen studier som viser at vaksinerte vil hindre å spre viruset) - vaksinene er produsert i rekordfart når det vanligvis tar mellom 8-12 år å produsere vaksiner. - det finnes ingen data på langtidsvirkninger (naturlig nok), allikevel sies det at vaksinene er trygge og at alle bør vaksinere seg. Osv osv. Som du spør om i det siste spørsmålet; "Tenker man da selv eller er man del av en religiøs flokkmentalitet?". Alle må forholde seg til informasjonen som blir gitt. Dessverre har ikke myndighetene gitt tilstrekkelig informasjon om disse eksperimentelle vaksinene, og leger og fagfolk som er kritiske kommer ikke fram i media. Men basert på den informasjonen hver og én av oss kjenner til, enten det kun er gjennom de store avisene som bare fremmer den ene siden, eller om man også har undersøkt hva den andre kritiske (faglige) siden sier, så ender vi opp i denne situasjonen: vi må ta et valg. Så mon tro om ikke det siste spørsmålet også kan stilles på denne måten i forhold til dem som ikke gjør sine egne undersøkelser, men kun lytter til den ene siden som myndighetene og media fremmer: tenker man da selv eller er man en del av en religiøs flokkmentalitet? Det blir opp til hver enkelt å bedømme. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 I dag var jeg hos noen konservativt kristne som ba om at vaksinemotstandere måtte forstå hvor bra vaksinen er...🤷🏻♀️ Anonymkode: e6349...15d 6
Pipaluk Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #11 Skrevet 5. mai 2021 LuxLucet skrev (På 21.4.2021 den 20.29): Hva gjelder oppriktige bibeltro kristne, vil jeg si at Guds beskyttelse er en del av et informert valg i den forstand at den troende vet eller kjenner til Guds løfter og trofasthet, samtidig som at personen er klar over betingelsene for det - altså sann omvendelse; at man innretter seg etter Guds lov - ikke fordi det gir noen som helst fortjeneste til Guds nåde, men fordi det vitner om sann omvendelse. Guds løfter er viktige, samtidig skal man heller ikke glemme hvordan Gud har dannet oss. Vi har et immunforsvar som er i stand til å tåle det meste, deriblant koronaviruset for de som er generelt friske og ikke har alvorlige underliggende sykdommer. Dersom flere hadde tatt seg tid til å undersøke hvordan man på en naturlig måte kan styrke og vedlikeholde immunforsvaret, tror jeg mange ville unngått all denne redselen som majoriteten av befolkningen har vist. Så alt dette, i tillegg til fakta om koronaviruset og vaksinen som feks. at: - vaksinene ikke beskytter deg mot å bli smittet - vaksinerte hindrer ikke smittespredning (Lenke til en rapport hvor FHI skriver "Siden vaksinen hindrer sykdom vil den også hindre smittespredning, men vi vet ikke enda i hvor stor grad." Det finnes ingen studier som viser at vaksinerte vil hindre å spre viruset) - vaksinene er produsert i rekordfart når det vanligvis tar mellom 8-12 år å produsere vaksiner. - det finnes ingen data på langtidsvirkninger (naturlig nok), allikevel sies det at vaksinene er trygge og at alle bør vaksinere seg. Osv osv. Du har rett i at mye er usikret med vaksinen vi vet ikke om den sprer smitte eller ikke. Den hindrer heller ikke at man dø. Men jo flere som tar vaksinen jo mindre er sannsynligheten for å bli smittet, og dø. Det er lojalitet med samfunnet jeg tenker mest på for min egen del, og som jeg tror og håper de kristne er mest opptatt av. Hvordan kan vi hjelpe de som ikke tåler å bli syke Etter det jeg har lest og forstått så bygger vaksinen på Sars epidemien i 2003. Epidemien døde heldigvis fort ut, så vaksinene ble ikke tatt i bruk den gang. Så noe helt nytt påfunn er det ikke. Det er ikke sånn at de kom opp med noe nytt innen et år. https://www.vaksinebloggen.no/immunitet-mot-det-nye-koronaviruset/ 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #12 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 22.24): Håper natural selection fikser opp litt her. Anonymkode: 6eabf...7b2 For ikke å si 'naturlig seleksjon'. Anonymkode: 3474d...a49 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Du får kjøre spørreundersøkelser da, og se hva de sier. Jeg er selv kristen og vil ta vaksinen når det blir min tur. Anonymkode: c617e...321 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 Har ikkje møtt eller hørt om kristne som nekter å ta vaksinen. Mitt inntrykk er at det new-age-aktige folk som er mest avvisande til vaksinen. Anonymkode: 81087...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #15 Skrevet 8. mai 2021 Pipaluk skrev (På 20.4.2021 den 22.20): Pga at de tror Gud vil redde dem fra Corona uansett? Eller pga ingrediensene i vaksinen? Riktig. Anonymkode: 25aeb...666
Laraa Skrevet 8. mai 2021 #16 Skrevet 8. mai 2021 Jeg ramlet tilfeldigvis inn på hjemmesiden til adventistene (ikke Norge riktignok) . De anbefaler sine medlemmer på på det sterkeste å følge nasjonale anbefaler og også vaksine. Jeg vet at adventister er over gjennomsnittet opptatt av helse, kosthold, medisinsk behandling ,nyere forsking etc...så det kan jo være derfor de oppdatert 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #17 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 21.50): Har ikkje møtt eller hørt om kristne som nekter å ta vaksinen. Mitt inntrykk er at det new-age-aktige folk som er mest avvisande til vaksinen. Anonymkode: 81087...b3d Og jeg kjenner en hel menighet som ikke vil ta vaksiner. De er konservative kristne. Anonymkode: c562d...572
Pipaluk Skrevet 10. mai 2021 Forfatter #18 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 22.21): Og jeg kjenner en hel menighet som ikke vil ta vaksiner. De er konservative kristne. Anonymkode: c562d...572 Er det pga ingrediensene i vaksinen? Troen på at Gudstroen overvinner Korona?
Gjest Lawyam Skrevet 10. mai 2021 #19 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 21.50): Har ikkje møtt eller hørt om kristne som nekter å ta vaksinen. Mitt inntrykk er at det new-age-aktige folk som er mest avvisande til vaksinen. Anonymkode: 81087...b3d Tror du har helt rett i det.
Gjest Lawyam Skrevet 10. mai 2021 #20 Skrevet 10. mai 2021 Pipaluk skrev (30 minutter siden): Er det pga ingrediensene i vaksinen? Troen på at Gudstroen overvinner Korona? Hvorfor skulle noen tro at Gud ikke kan beskytte mot vaksineingredienser/bivirkninger også hvis de tror Han kan beskytte mot koronna?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå