AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Hun har fått tydelig beskjed om at jeg rydder rommet i dag, dette for over en uke siden. Hun vil ikke kaste noe. Blir stille går inn i sin boble og bare gråter. Noen med gode råd/tips? Anonymkode: 6b354...103 1
Gjest Lunaris Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Del opp i tre esker og ta en boks med kaste/selge/gi vekk til de som ikke har. En til kast Og en til behold. Oppmuntre til at hun er stor jente nå, premier med en fin pute, fint pledd eller speil eller noe annet fint til rommet når dere er ferdige.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Men er det noe som må kastes da? Det kan være ræl for deg, men viktig for henne. Så lenge rotet er på rommet til barna, og det ikke starter å stinke eller leve sitt eget liv, så ser jeg ikke helt hvorfor foreldre skal bestemme dette. Anonymkode: 9dea2...693 32
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 Hva er det du mener må kastes? Anonymkode: e1045...52b 10
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Hvorfor skal du rydde rommet og kaste? La jenta føle selvbestemmelse over situasjonen. Hjelp henne heller med å se på mulighetene etter en opprydding, slik som plass til nye ting, hun tjener penger på det hun evt vil selge. Anonymkode: 06074...bf9 8
malifika Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 Samme problem har vi hatt her også. Da ble vi enig om at alt hun ikke bruker lenger legges i en eske på loftet. Jeg tenker at når hun er eldre å går gjennom dette så vil hun kaste mye da. Alt som er direkte søppel som jeg visste at hun ikke kom til å savne hvis det ble borte pleide jeg å kaste når hun ikke var hjemme. 8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #7 Skrevet 16. april 2021 IKKE kast tingene til jenta di! Hva er det du tenker med?! hvis hun ikke rydder på egenhånd så får du heller hjelpe henne med å lære seg å rydde, sortere og kaste. Det må læres det og, og det er faktisk IKKE opp til deg å avgjøre hva som skal kastes eller beholdes. Har du ikke respekt for tingene hennes, siden du mener mye skal kastes? Er det virkelig viktigere for deg å kaste tingene hennes, enn å snakke med henne om hva hun tenker og føler rundt egne ting? jeg vokste opp med en mamma som kastet ting på rommet mitt fordi HUN mente det var søppel. Hun kastet sååå mye ting jeg var glad i, det gjorde utrolig vondt!!! Anonymkode: 478c7...4a9 23
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #8 Skrevet 16. april 2021 Hvis noe nytt skal inn, så må en ting ut. Da har hun et valg. Anonymkode: c04b7...cfb 4
Leeloo Skrevet 16. april 2021 #9 Skrevet 16. april 2021 Niåringen fikk beskjed om å ta vekk ting på rommet hun ikke bruker lenger, nå står halvparten på stua (gjorde det samme ned klesskapet for en stund siden)😄 Noe tar jeg vare på «til barnebarna» (Lego f.eks.), noe selger vi på Finn og noe går til Fretex/kastes. Er dere også veldig knyttet til ting slik at det er tillært, eller er det et personlighetstrekk? Jeg husker jeg skulle kjøpe en vogn av en dame, barna var vel 3-5 år, og de gikk helt i oppløsning når hun solgte ting de oppfattet som deres. Jeg liker og shoppe og er materialistisk, men jeg er klar på at ting er ting, svært lite er uerstattelig, eller kjempeviktig å eie (enkelte ting har selvfølgelig affeksjonsverdi). Barna har heldigvis arvet dette. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: IKKE kast tingene til jenta di! Hva er det du tenker med?! hvis hun ikke rydder på egenhånd så får du heller hjelpe henne med å lære seg å rydde, sortere og kaste. Det må læres det og, og det er faktisk IKKE opp til deg å avgjøre hva som skal kastes eller beholdes. Har du ikke respekt for tingene hennes, siden du mener mye skal kastes? Er det virkelig viktigere for deg å kaste tingene hennes, enn å snakke med henne om hva hun tenker og føler rundt egne ting? jeg vokste opp med en mamma som kastet ting på rommet mitt fordi HUN mente det var søppel. Hun kastet sååå mye ting jeg var glad i, det gjorde utrolig vondt!!! Anonymkode: 478c7...4a9 Støtter alt dette! Hun har selv ansvar for sine ting. Og ikke kast ting som kanskje kan bety noe for henne! Selv den minste ting kan ha en betydning på den alderen. Anonymkode: bcbe9...761 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 Hvorfor rydder du rommet hennes? Jenta er 11, dette kan hun gjøre selv. Anonymkode: e9b84...6a0 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Støtter alt dette! Hun har selv ansvar for sine ting. Og ikke kast ting som kanskje kan bety noe for henne! Selv den minste ting kan ha en betydning på den alderen. Anonymkode: bcbe9...761 Det jeg kaster er søppel. Snakker om tom yoghurt begere. Skal hun ta vare på alt må hun flytte ut av rommet pga plassmangel. Anonymkode: 6b354...103 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #13 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det jeg kaster er søppel. Snakker om tom yoghurt begere. Skal hun ta vare på alt må hun flytte ut av rommet pga plassmangel. Anonymkode: 6b354...103 Da må du hjelpe henne med å lære seg å kaste! Du kan ikke gå inn og kaste ting sånn, da lærer hun ingenting om å holde orden. Det eneste hun lærer er at du ikke respekterer hennes ting (søppel er fremdeles hennes ting!) eller valg. Prøv å hjelp henne på vei, det nytter ikke gå inn og bestemme sånn. Anonymkode: 478c7...4a9 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #14 Skrevet 16. april 2021 Men hvorfor vil hun ikke kaste tomme yoghurtbegre? Har hun planlagt et kreativt prosjekt eller noe?’ Anonymkode: 496f0...723 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #15 Skrevet 16. april 2021 Hvorfor rydder hun ikke selv? Anonymkode: af0bf...4e8 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #16 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da må du hjelpe henne med å lære seg å kaste! Du kan ikke gå inn og kaste ting sånn, da lærer hun ingenting om å holde orden. Det eneste hun lærer er at du ikke respekterer hennes ting (søppel er fremdeles hennes ting!) eller valg. Prøv å hjelp henne på vei, det nytter ikke gå inn og bestemme sånn. Anonymkode: 478c7...4a9 Tro meg jeg har prøvd. Anonymkode: 6b354...103
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #17 Skrevet 16. april 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg kaster er søppel. Snakker om tom yoghurt begere. Skal hun ta vare på alt må hun flytte ut av rommet pga plassmangel. Anonymkode: 6b354...103 Som hun gråter over? Det tror jeg ikke noe på. Må være noe du ikke forteller her. Anonymkode: e1045...52b 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som hun gråter over? Det tror jeg ikke noe på. Må være noe du ikke forteller her. Anonymkode: e1045...52b Tro hva du vil. Dette er sant. Anonymkode: 6b354...103 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #19 Skrevet 16. april 2021 Ta henne med på dette. I den alderen tok jeg vare på ødelagte leker og tomme deobokser fordi de inneholdt minner. Hvis hun ikke vil kaste tomme youghurtbeger, spør henne hvorfor. Da er det noe underliggende du bør ta tak i som er viktigere enn et ryddig rom. Anonymkode: 04c64...00c 8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #20 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som hun gråter over? Det tror jeg ikke noe på. Må være noe du ikke forteller her. Anonymkode: e1045...52b Det kan være sant det. For alt vi vet har jenta spist disse begrene mens hun satt ved siden av en hun er forelsket i, og knyttet følelsene til begrene fordi de minner henne om situasjonen, og hun vet ikke hvordan hun ellers skal plassere nye følelser. det er helt normalt i den aldrren å knytte følelser til ting som vi andre ser på som søppel. Grunnen kan virke absurd, men uansett er der hennes virkelighet. jeg også tok vare på ting i den alderen pga minnene de representerte. Å oppdage at de tingene var kastet føltes som at minnene mine ikke var viktige! Og i tillegg fikk jeg bare kjeft for å være et rotehue! Det føltes IKKE godt! Anonymkode: 478c7...4a9 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå