Gå til innhold

Konflikt rundt bruk av familiehytte. Hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg irritert!

Foreldrene mine har en enkel hytte ved kysten de ikke har brukt på mange år pga vanskelig tilkomst (trapper) for mamma som er dårlig til beins. Søsknene mine med familier har ikke vært interessert i å bruke den heller, så vi har gjennom mange år vært så heldige at vi har disponert den ganske fritt. Vi har betalt kommunale avgifter og strøm.

Hytta trenger jo vedlikehold, men pappa er gjerrig og mener at alt er unødvendig. Jeg snakket med søsknene mine om fordeling av utgifter og arbeid de første gangene noe skulle gjøres, men de avviste å bidra pga at de ikke er interesserte i å bruke stedet. Siden vi tross alt har vært de som har brukt hytta har vi valgt å ta både jobb og utgifter til nødvendig vedlikehold og noen mindre oppgraderinger selv. 

I fjor sommer fikk pipa en annen lyd. Begrensede reisemuligheter pga koronapandemien gjorde at hytteferie på familiehytta plutselig var mer interessant for broren min med familie. De ville gjerne bruke hytta et par uker i skoleferien og en langhelg i mai, noe som var helt i orden for oss. 

I går kveld ringte mamma. I år har også søsteren min med familie meldt sin interesse for hyttesommer og foreldrene mine mener de må få velge uker og helger først, så bror med familie og vi får ta det som blir igjen siden vi har vært så heldige å feriere gratis på hytta i mange år. Jeg ble så overrasket og satt ut at jeg ikke fikk meg til å protestere der og da.

Jeg synes dette er helt på tryne og vil ta det opp med foreldrene mine, men mannen min mener at skal la vær. Han mener det er unødvendig å lage konflikt av dette, at det er en forbigående problemstilling pga korona og at neste år blir sannsynligvis alt som det har vært tidligere. Forhåpentligvis har han rett i det, men vi har jo ingen garantier for at det blir sånn. 

Uansett har vi jo ikke feriert gratis. Vi har betalt de løpende utgiftene i alle årene vi har brukt hytta. Søsknene mine har vært klare på at de ikke interessert i å bruke stedet og har derfor ikke vært villige til å bidra med verken penger eller arbeidskraft. 

Hva bør jeg gjøre her? 

Anonymkode: 46d44...ac8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med foreldrene dine, si i fra angående de utgiftene tidligere år. Hvis de skal velge uker før dere, så kan dere jo dele utgiftene også får du refundert deres del... selv om de sikkert aldri går med på det. Stå opp for deg selv! Blir dere ikke enig om ukene, så trekk lodd omså.

Anonymkode: 3115e...bd2

• Liker 23
Skrevet

Dette er litt kinkig.

Jeg ville forsøkt å være litt diplomatisk og sagt at dere søskenene bør forsøke å finne en fordeling av ukene i fellesskap. Evt loddtrening hvis alle skulle være interessert i de samme ukene. Jeg ville så sagt at jeg er klar over at jeg har vært heldig å få bruke hytta, men at det ikke har vært helt gratis og at ingen andre har vært interessert. Jeg ville også foreslått at dere skulle skrive en avtale om fordeling av kostander og bruk av hytta (både denne sommeren og i fremtiden).

Jeg antar at de ikke forventer at dere tar alle kostnadene i sommer (eller i fjor).  

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed om at da må de også være med å betale løpende utgifter og vedlikehold, evt så å foreldrene deres ta den utgiften eller refundere deres utlegg. Helt greit at de andre også vil være der, men når dere har holdt vedlikeholdet tenker jeg at dere velger uker først, og deretter dine søsken. Så bør dere avklare hvordan det skal være fremover, om alle skal delta i vedlikehold og kostnader, eller om dere heller bør overta hytta og låne den ut til dine søsken når dere ikke bruker den selv. 

Anonymkode: 3fdd1...a0a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, TS, så er det jo dine foreldre som eier hytta. At dere har betalt for vedlikehold på noe dere ikke eier, og betalt leie i betydning av at dere har betalt kommunale utgifter og strøm får dere ta på deres egen kappe.

Så det er egentlig opp til dine foreldre å velge hvem som får bruke hytta til hvilke tidspunkt. Du får heller spørre dine søsken om å spleise på faste utgifter som strøm og komm.avgifter. Og om de vil benytte hytta seinere, så får dere heller bli enige om fordeling av utgifter på materialer og jobb ut fra hvor mye de benytter seg av hytta.

Anonymkode: 30571...4e6

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville laget en oversikt over hva dere har lagt ned av penger og arbeidstid til vedlikehold i disse årene. Deretter tatt en telefon til mor og høflig og saklig poengtert som noen over her skriver at det ikke har vært gratis. For alt du vet blir noen av søskna også mer interessert i hytta, og da blr det være dokumentert med tanke på å kompensere dere eller ved framtidig arv.

Jeg syns ei heller det er rett at dere - i et koronaår av alle ting - skal avspises med resteuker fordi nå vil søsken også dit. Det må være en fordeling alle kan leve med.

Anonymkode: a1bda...07f

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Her har du jo gått på en kjempe smell TS. Du betaler for ei hytte du ikke eier og så skal du stille krav. Det kommer du ikke langt med. Dette skulle dere hatt som en kontrakt med dine foreldre at dere bestemmer over hytta siden dere betaler alt.

Desverre har du skutt deg selv i foten TS. 

Her må du si at alle må bidra økonomisk og med vedlikehold eller så får du la hytta være i fred.

Anonymkode: 9221a...e2b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

TS her🙋‍♀️ Takk for alle innspill.

Jeg har snakket med foreldrene mine om å overta hytta flere ganger, men de har foreløpig ikke vært villige til å la oss overta. Vi burde selvsagt laget skriftlige avtaler rundt det både kostnader og bruk, men det har vi altså ikke gjort. Søsknene mine har som jeg skrev i HI gitt klar beskjed om at de ikke er interessert i å verken bruke eller bidra hytta gjennom flere år.

I fjor var ikke foreldrene våre involvert, da ringte broren min meg direkte og vi ble enige om når han og familien skulle bruke hytta. Vi valgte å ikke styre med kostnadsdeling da, jeg følte det var unødvendig i det vi alle tenkte var en slags unntakstilstand og de kun brukte hytta et par uker og en helg.

Siden det ikke er min/vår hytte er jeg klar over at jeg ikke ikke har rett til å styre hvem foreldrene mine lar bruke den eller når. Grunnen til at jeg reagerer er at de gjennom flere år har latt oss disponere den mot at vi betaler kommunale avgifter og strøm og nå har de plutselig endret spillereglene uten å snakke med meg/oss først. 

Jeg har ingenting i mot at søsknene mine med familier bruker hytta de også, vi har jo ikke mulighet til å bruke den hele tiden. Men jeg mener at vi søsknene burde sette oss ned sammen og bli enige om hvem som skal ha hytta når og evt. ha loddtrekning om flere er interessert i de samme ukene/helgene. I tillegg mener jeg at vi tre søsken bør fordele utgiftene mellom oss om alle tre skal disponere hytta fremover. Det er uaktuelt at jeg og min familie skal fortsette å betale alt alene.

Anonymkode: 46d44...ac8

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Hadde latt det ligge nå i år.. men om de fortsetter å vil bruke hytta bør dere dele på utgiftene. Dere har jo brukt hytta flittig i flere år. Og de må også få bruke hytta dette året, selv om de ikke har vist interesse før. Det er ikke verdt en konflikt. 
når dere skal Arve hytta en gang blir den delt på 3.. du får ikke igjen for det dere har betalt på hytta. 

Anonymkode: b4ba7...993

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal se dere havner der vi er nå. Ingen vil ha hyttene, ja det er to av de. Det ble som med dere, plutselig var all den daglige driften som måking av tak, gressklipping, utbedrende, nødvendig vedlikehold, løpende utgifter osv null verdt fordi foreldre ble så glad for at flere viste interesse. Vi løste det ved å kjøpe egen hytte, det gjorde plutselig flere også og vips vil ingen ha familiehyttene mer. Veldig uklokt av foreldregenerasjonen og holde på slik! 

Anonymkode: 67cc6...d87

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke kranglet om dette før unntakstilstanden med koronapandemien er over. Du kan selvfølgelig nevne det før søsknene dine, dvs. at dere hadde satt pris på at dere delte kostnadene, men jeg ville ikke lagd en stor sak ut av det. Gode familierelasjoner er mye mer verdt. Hvis det viser seg at de har fått smak på hyttelivet og vil bruke den hvert år, så blir det en annen sak, men det vet dere ikke før pandemien er over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så rart dette her da. Har sett det i alle sammenhenger. Hvis noe blir FORBEDRET, så kommer alle free loaderne og skal hekte seg på.

Anonymkode: 38861...243

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg ville sagt at da må de løpende utgiftene deles på 3 for i år. Og også nevnt at dere har en plan for nødvendig oppussing i år og siden flere disponerer hytta er det rimelig å dele på det også. Jeg ville sagt det på en blid og hyggelig måte & lagt det frem som fakta uten rom for diskusjon. Og så ville jeg ikke diskutert disponering av hytta i år, for det vil nok løse seg til neste år 😉

Men hvis det fortsetter, så ville jeg sluttet å bruke penger på hytta. Så får foreldrene dine ta det ansvaret, siden det er deres hytte. 

Endret av PM75
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket med foreldrene og lagt frem saken om at bruk, kostnader og evt arv bør snakkes om nå. Dette scenarioet kan gjenta seg om ikke noe blir avklart. En familiehytte blir alltid tatt for gitt. Om det blir slik at dere arver, skal du ikke se bort ifra at søsken tar det for gitt at de kan låne hytta senere, gratis, fordi det er jo "familiehytta". Derfor er dette et greit tidspunkt for avklaring. Når folk skjønner hva ting koster får pipen en annen lyd. 

Det er har investert til nå må du nesten se som tapt, siden dere ikke har avklart noe rundt dette. Selv om du føler du "eier" hytta litt mer enn de andre, er ikke dette formalisert. Og dine foreldre vil selvsagt ikke skille mellom søsken i bruk av hytta. Dette må du bare svelge. Men du ka la være å betale alt nå. 

Anonymkode: d8913...6a3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det ikke vært corona hadde jeg nok svelget den kamelen- men dere er jo i samme båt som søster og bror- og har også god nytte av hytten. Når dere i tillegg har betalt for vedlikehold for hytten de siste årene synes jeg det er rimelig at dere får brukt den i år også. 

Anonymkode: fb2a6...fcf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (23 minutter siden):

Jeg ville sagt at da må de løpende utgiftene deles på 3 for i år. Og også nevnt at dere har en plan for nødvendig oppussing i år og siden flere disponerer hytta er det rimelig å dele på det også. Jeg ville sagt det på en blid og hyggelig måte & lagt det frem som fakta uten rom for diskusjon. Og så ville jeg ikke diskutert disponering av hytta i år, for det vil nok løse seg til neste år 😉

Men hvis det fortsetter, så ville jeg sluttet å bruke penger på hytta. Så får foreldrene dine ta det ansvaret, siden det er deres hytte. 

Hadde gjort dette heller neste år. La det gå i år. Ting endrer seg. Plutselig ser de verdien av hytta. Er jo helt greit det. De har like stor rett til den som deg. Men nevn det etter sommeren, at du ønsker en avtale fra nyttår ang bruk og kostnader. Da kan de velge om de vil bruke og bidra eller ikke. Eller strengt tatt må foreldrene deres sette opp dette. Her har dere tatt eierskap over en hytte som ikke er deres. Brukt penger, tatt inn deres egen smak osv. Skjønner det føles kjipt men la det gå i år. 

Anonymkode: 407ec...199

• Liker 2
Skrevet

Da hadde jeg sagt at de får betale alle utgifter på hytta i år, siden dere har betalt for at det er mulig å bruke hytta nå. Hadde også sagt til foreldrene mine at jeg vil revurdere hvor mye jeg gidder å betale for den så lenge den står i deres navn, når søsknene dine kan komme og gå som de vil uten å måtte gjøre eller betale noe som helst. Og attpåtil få velge når først. 

• Liker 8
Skrevet

Enig med de som sier at dere må slutte å betale strøm og vedlikehold. Nå er jo alle inkludert.

• Liker 5
Skrevet

hvorfor får ikke du overta hytta?
jeg hadde rett og slett kjøpt egen hytte, istedefor å måtte forholde meg til dette

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror ikke koronasituasjonen er så fantastisk mye bedre neste år. Det kommer stadig mutasjoner som vaksinene ikke hjelper like godt mot.  

Så jeg ville fått avklart ting her og nå.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...