Gå til innhold

Kan politiet ransake tilfeldige folk på gata?

proghodet

Anbefalte innlegg

Ikke noe som har skjedd meg, men leser dette i lokalavisa i dag:

Fredag ettermiddag, ved 13.20-tiden, hadde flere politibiler stilt seg opp i sentrum. Et vitne forteller til avisen at politiet stoppet både biler og personer som passerte på stedet.

Avisen har mottatt en video som viser flere politibiler som står på stedet. I videoen ser man også to jenter som blir stoppet av politiet og ransaket. Iført blå hansker sjekker politiet både sekk og jakker.

Operasjonsleder Trond Egil Groth ved Sør-Øst politidistrikt opplyser til avisen at årsaken til dette er at politiet har hatt en generell visitasjon for å sjekke om folk har på seg kniv, eller andre ulovlige eller mistenkelige gjenstander. Dette gjøres som forebyggende arbeid.

Groth forteller at et tjuetalls personer ble sjekket, men at det ikke var noe ulovlig å finne på noen av dem.

Litt kjapp googling ga meg dette til svar:

Politiet kan stanse deg på gaten, uten noen tilsynelatende god grunn.

Politiet kan da kreve at du oppgir personalia (navn, alder og bosted), uansett om du har gjort noe straffbart eller ikke. Dette kan du lese mer om i politiloven § 8. Dersom du ikke frivillig oppgir personalia, kan politiet kroppsvisitere deg for å finne legitimasjon. De kan da undersøke veska di også. 

Politiet kan også visitere deg uten at de har noen mistanke om at du har gjort noe straffbart, feks for å undersøke om du har noe våpen på deg. Se mer i politiloven § 7 og § 7a. 

Dersom politiet skal ransake en person, så må det være fordi de leter etter bevis. 

Adgang til ransaking reguleres av straffeprosessloven § 195. Ransaking av en person innebærer først og fremst undersøkelse av personens klær, væske eller ting. Men det kan også omfatte å lete etter gjenstander som er festet til de ytre deler av kroppen, f.eks en ring festet i håret eller narkotika festet med tape i armhulen, altså gjenstander som fysisk kan beslaglegges. For å ransake person i etterforskingsøyemed kreves skjellig grunn til mistanke – altså sannsynlighetsovervekt. Kriminalitetskravet er at det foreligger mistanke om en handling som kan medføre frihetsstraff.

Straffeprosessloven § 195 annet ledd hjemler politiets adgang til ransaking av person som ikke er mistenkt for noe straffbart forhold, men ransakingen må foregå i forbindelse med etterforsking av en konkret straffbar handling. Mistankekravet er det samme som ved ransaking av en mistenkt. Kriminalitetskravet er at handlingen mistanken gjelder kan føre til straff av fengsel i mer enn 6 måneder. Dette åpner for ransaking i forbindelse med relativt ubetydelig kriminalitet.

Ville du latt deg ransake tilsynelatende helt uten grunn, eller som en "forebyggende" affære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde nok følt meg mistenkeliggjort og at min frihet ikke blei tatt på alvor. Samtidig hadde jeg ikke nektet i frykt for at politiet ville satt meg i en vanskelig situasjon. 

Anonymkode: cd1be...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan ikke stoppe tilfeldige folk på gata og ransake dem. Det må være "grunn til å undersøke" ,politiforskriften § 7a (visitasjon for å avdekke våpen). Jeg hadde spurt om hjemmel for ransakingen hvis de hadde stoppet meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

De kan vel ha tidsavgrenset hjemmel for generell ransaking. Jeg vet de av og til har hatt feks knivkampanjer på byen og beslaglagt masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde meg da jeg bodde forrige sted. Det var så klart ubehagelig, for man føler seg mistenkeligjort uansett i en sånn situasjon. Men jeg er  helt for at de skal gjøre det. Alt forebyggende, ja takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De kan om de mistenker deg for noe. Grunnlaget for mistanke derimot, kan vel sikkert variere. 

De fleste politi har ikke for vane å visitere tilfeldige mennesker på gata for gøy. 

Anonymkode: 9e075...0b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde oppgitt personalia, men om de prøvde seg på ransaking sånn uten videre så hadde jeg nok prøvd meg på en "Har du egentlig lov til det da?", kanskje referert til lovparagraf, muligens gått med på det om enn motvillig. Hadde rapportert etterpå. Har ingenting å skjule, men det de gjør er ulovlig om de ikke har skjelig grunn til mistanke, så det er langt i fra greit. De kan ikke tillate seg å bryte lover ubegrunnet, selv om de er politi. 

Men om jeg hadde gått sammen med en mørkhudet venn av meg og vi hadde blitt stoppet sånn helt tilfeldig, da kan det hende jeg hadde stått mye mer sterkt mot politiet enn om vi alle var lyse i huden altså. Det er inngripende uansett, men jeg regelrett hater det når de går etter folk bare på grunn av hudfarge. Profilering og rasisme blant politiet skjer også her til lands, og jeg hadde ikke latt en venn gå igjennom det sånn helt uten videre om jeg var i nærheten. 

Jeg har opplevd å stå på mitt foran dørvakter som ikke ville slippe inn mørkhudede venner, det har vært helt klare tilfeller hvor mørkhudede får beskjed om at de er for fulle, når det heller har vært noen av de norske som har vært for drita. Opptil flere ganger har jeg heldigvis klart å få jekket på dørvaktene, men jeg har også sittet å trøstet mine venner. Det som er sykt er at vi har opplevd snakk som "vi slipper ikke inn sånne". Så vi vet det går på hudfarge/opphav -ikke noe annet tull. 

Jeg er for et trygt samfunn, men vil så absolutt ikke ha noen politistat hvor de kan ta seg til rette etter innfall, og saken det refereres til her på KG burde egentlig vært tatt tak i, har politiet sitt på det rene? Høres ikke sånn ut ut i fra det som ble skrevet. 

Anonymkode: f720a...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...