Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Fant ut i går at jeg er 1-2 uker gravid. 
Jeg er helt i «krise modus» og trenger å lette noen tanker, og tar gjerne i mot råd. 

Situasjonen er slik; 

Jeg har vært sammen med kjæresten i 2 år, Vi begge fyller 24 i år. Kjæresten er i fast jobb, med god inntekt (offshore). Jeg begynte på nytt studie høsten 2020 (bachelor), så har  2 år igjen, men har lyst til å søke videre til master.  Jeg jobber også deltid på siden hvor jeg tjener  ok (10.000-14.000) i mnd. 

Nå er situasjonen slik at jeg er gravid 1-2 uker, og har prøvd å regne meg frem til termindato, som da blir 8.-12. januar 2022. 
Skammer meg over å tenke at jeg virkelig ikke ønsker å få barn sent i desember, mtp. Skole.
Vi har snakket om å få barn, men helst om sommeren, siden det passer bedre med studier.    

Anonymkode: a55c6...991

AnonymBruker
Skrevet

Ja for all del, ta abort, sånn at ikke barnet får den grusomme følelsen av å være en av de yngste i klassen.

Noen år med dette, så kommer vel alle som har termin etter juli til å ta abort - for det finnes jo ikke desember- eller novemberbarn lenger.

Anonymkode: af0ed...5b9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv gravid med termin 26.12 i år. Vårt barn er veldig etterlengtet, etter en MA i november. 

Jeg er selv desemberbarn og var flinkest i klassen og meget ambisiøs. Både jeg og far er høyt utdannet og har gode jobber. Så tror nok gener spiller mer inn enn når på året man er født.

Anonymkode: 2834c...5be

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Er selv født i desember og har alltid vært en av de beste i klassen i matematikk og engelsk, men tror det er litt forskjell på gutter og jenter. Jentene gjør det som regel litt bedre enn guttene fram de til går i 9. klasse, da skal visstnok dette jevne seg ut.

Anonymkode: 90833...f44

Skrevet

Ikke for å skuffe deg, men hvis du har fått positiv graviditetstest nå, får du nok desemberbaby...

Hadde befruktningen skjedd i dag, får du termin 10. januar. Siden din befruktning skjedde for to uker siden blir det desember.

https://www.babyverden.no/terminkalkulator/

• Liker 6
Skrevet

Gratulerer med graviditeten. Det er virkelig ikke alt man kontrollere i livet, det er bedre å bare akseptere det først som sist 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar du mener at det passer dårlig med termin i desember i forhold til dine studier? At desember er eksamenstid og at det er dumt å måtte føde da og gå glipp av eksamen? Tror mange her ha misforstått! 

Om det passer dere å få barn generelt mens dere studerer på det noe dere må kjenne på, men om dere uansett har lyst på barn så er det bare sånn at det er veldig vanskelig å planlegge når baby blir født. Det klaffer ikke alltid når man vil, man kan miste, føde for tidlig osv.Jeg har hatt et veldig stort ønske om tidlig på året-barn, men har høst og sommerbarn. 

Anonymkode: 04909...2d5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du «gravid 1-2 uker» på digital test er du 3-4 uker på vei nå. Det gir deg sannsynligvis termin i romjula. 

Altså, alt kan skje selv om dere planlegger aldri så godt. Si du velger å ta en abort nå og blir gravid med termin i slutten av juni. Og så føder du prematurt, rett før eksamensperioden. Hva da? 

Vi fikk barn helt i slutten av desember. Jeg håpet i det stille at han skulle trives så godt i magen at han drøyde 4-5 dager med å komme ut, men han skulle visst ut til termin og kom rett før nyttår. Jovisst gjør det ting litt klønete for oss. Jeg måtte sette studier på vent i et år, gå med redusert lønn lenger enn forventet og får lønnhevelse et år senere enn forventet. Mannen må antakelig se langt etter å få den jobben han søkte med oppstart til høsten fordi han skal ut i pappaperm da. Vi aner ikke hva som skjer om et år mtp. barnehageplass, om vi får det eller om en av oss må ut i ulønnet permisjon. Men å abortere fordi det er «upraktisk» å få barn akkurat da var ikke i våre tanker en gang. 

Anonymkode: 414d7...169

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (16 timer siden):

Ikke for å skuffe deg, men hvis du har fått positiv graviditetstest nå, får du nok desemberbaby...

Hadde befruktningen skjedd i dag, får du termin 10. januar. Siden din befruktning skjedde for to uker siden blir det desember.

https://www.babyverden.no/terminkalkulator/

Det kommer vel helt an på når fødselen skjer. Man føder vel fortsatt innenfor termin om man føder etter uke 37.

Anonymkode: 1c179...795

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer vel helt an på når fødselen skjer. Man føder vel fortsatt innenfor termin om man føder etter uke 37.

Termin er uke 40+3

Anonymkode: e7cf5...717

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Termin er uke 40+3

Det kalles en termindato.. Man føder innenfor termin både før og etter den datoen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Termin er uke 40+3

Termdato er 40+3. Men om ungen kommer i uke 37+0 eller senere så sier man at den er født til termin. Det vil si at den ikke er prematur. Kommer den før uke 37+0 regnes den som prematur. 

Anonymkode: 3a4ec...f40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei! 

Fant ut i går at jeg er 1-2 uker gravid. 
Jeg er helt i «krise modus» og trenger å lette noen tanker, og tar gjerne i mot råd. 

Situasjonen er slik; 

Jeg har vært sammen med kjæresten i 2 år, Vi begge fyller 24 i år. Kjæresten er i fast jobb, med god inntekt (offshore). Jeg begynte på nytt studie høsten 2020 (bachelor), så har  2 år igjen, men har lyst til å søke videre til master.  Jeg jobber også deltid på siden hvor jeg tjener  ok (10.000-14.000) i mnd. 

Nå er situasjonen slik at jeg er gravid 1-2 uker, og har prøvd å regne meg frem til termindato, som da blir 8.-12. januar 2022. 
Skammer meg over å tenke at jeg virkelig ikke ønsker å få barn sent i desember, mtp. Skole.
Vi har snakket om å få barn, men helst om sommeren, siden det passer bedre med studier.    

Anonymkode: a55c6...991

Slikt er idiotisk å tenke. Å planlegge når på året som er mest perfekt å få barn, går faktisk ikke. Mange sliter o årevis med å bli gravid, jeg selv slet i 5 år med å bli gravid og når det først klaffet var det ikke i tankene våre at en annen mnd åasser bedre enn den mnd barnet blir født.

Bær takknemlig for at du er gravid. Tar du nå abbort, er det ingen garanti at du noen gang blir gravid igjen.

Anonymkode: 6d3dd...868

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har du jo erfart at det ikke er alltid ting går som planlagt. Og det kan også gjelde i svangerskapet. Selv om du hadde hatt termin i mars/april, så kunne det fortsatt vært en mulighet for desember baby. Man har ikke garantier for noen ting. Selv fødte jeg i desember, men hadde termin i mars. Skjønner at det kan bli mer utfordrende mtp skolen med desemberbaby. Men så lenge dere kan tenke dere et barn, så går det meste seg til. 

Da jeg fikk mitt andre barn, var jeg student, og fødte i april. Ikke helt optimalt, men det gikk seg til, og jeg fikk fullført studiene til slutt. Tenker det ordner seg for dere også, selv med desembertermin.

Anonymkode: 4698a...e09

AnonymBruker
Skrevet

Formulerte meg tydeligvis litt feil her, vet at termindato er 40+3, poenget mitt var at vedkommende jeg siterte til kommenterte at man føder vel fortsatt innenfor termin hvis man føder ETTER uke 37.
FØR uke 37 er jo faktisk prematurfødsel! 
Mest normalt er det å føde innenfor uke 38-42! 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes verre ting i livet enn å være født i desember. 

Anonymkode: a416a...866

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde termin i mars og fødte i desember. Man kan ikke kontrollere alt her i livet. Er mange ting med barn som virkelig er utfordrende når det kommer til logistikk og planlegging. 

Anonymkode: 24c41...07f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes desember blir klønete mye eksamen, for jeg ser jo at det kan være stor sjanse for at du ikke får tatt alle eksamener når det er så tett på termin. Klarer du det, så er det jo ikke et problem, da kan du søke ett år utsettelse og hoppe på i januar etter endt eksamensperiode. Tenker dog også at skolen vil være fleksible i din situasjon og gi deg mulighet til å følge fagene i høst og ta eksamen året etter om du ønsker/trenger det. Det viktigste er at dere to, og særlig du, finner ut hva dere vil gjøre med dette lille julemirakelet. Det er ingen skam å ta abort, men skal du gjøre det bør du være 110 pærraprosent sikker på at du ikke gjør det pga en logistikk som lar seg løse! 

Lykke til - og blir det desemberbaby: velkommen i gjengen for oss som begynte nedtellingen til jul unaturlig tidlig i år 😉🥰

Anonymkode: bfeb2...24f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å forstå at MYE ikke kan planlegges (særlig når det gjelder barn!). Ja, alt klaffer perfekt hos noen. Men ikke hos de fleste) 

Opp til 25% mister tidlig i svangerskapet. Noen føder prematurt. Svangerskapet kan gi store plager, og ingen kan garantere at du vil klare uten sykemeldig (noe som kan utsette studiene). Jeg, for eksempel, har termin i sommer. Ble liggende i senga fra midten av november frem til jul. Klarte ingenting, bare lå og spydde. Tviler på om en slik situasjon, som er ganske vanlig, er ikke utfordrende mtp skole... 😁 Og dette med sommeren. Hva hvis du får termin i begynnelsen av juni?.. Det er eksamenstiden det også 🙄

Som sagt, er det ingen skam å ta abort. Men sannheten er at ingen vil garantere dere et friskt julibaby uansett!   

Anonymkode: c7c6f...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...