Gå til innhold

Helg! Hjelp! Hvordan holde kalorier innafor budsjett?

bondevett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
bondevett skrev (5 timer siden):

Nå er det fredag og helga her i hus er ofte taco, pizza, chips og godteri. Jeg lurer på om noen har tips til sunne erstatninger for disse tingene? Jeg skal fryse litt druer, men utover det har jeg ikke tenkt så mye. Jeg har ikke lyst til å få en knekk den aller første uka i slankeprosjektet mitt

Chips og godteri er jo bare tull uansett, er man sulten spiser man mat, det er ikke mat. Dropp usunne fettinnholdige produkter til tacoen. Folk snakker om å unne seg. Unne seg for meg er å få i meg noe jeg har godt av, ikke ting jeg ikke har godt av. Godterier er bare søtt kliss, chips bare salt tull. 

Anonymkode: faa52...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
bondevett skrev (5 timer siden):

Takk for gode råd! Dette tror jeg faktisk er veien å gå for meg. Jeg bruker Lifesum nå, og kan ta en testhelg for å finne ut hvor mye av godsaker jeg kan spise uten å gå over budsjett (dagsforbruk) 

Dette er smart. Jeg råder deg til å bruke Lifesum helt slavisk i 1-2 uker, så du skaffer deg innsikt i antall gram og antall kalorier på absolutt alt. Da mener jeg alt.

Skal du spise 3 cherrytomater? Vei de, og legg de inn. Steke i 1 teskje smør? Det samme. Ha en dæsj olivenolje på salaten? Det samme. 
For, det er summen av kalorier og riktig kaloriunderskudd som betyr noe (ikke for mye, ikke for lite). Ja man må spise så man får riktige næringsmidler også selvfølgelig, men uansett er kunnskap = innsikt.

For egen del fant jeg f eks ut at 100 gram potetgull (med nær 500 kalorier) på en lørdag ikke betyr en dritt, hvis jeg ellers hadde spist av de mer kalorifattige frokost/lunsj/middagsrestene. Eller gadd å jogge 1 time. 

Hold fokuset på summen. 

Anonymkode: dfda4...36d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å ha oppkutta grønnsaker klar i kjøleskapet. Hvis jeg slipper å skrelle og styre, er det større sjans for å velge det når jeg får lyst på "noe". 
Jeg synes sukkerfri brus / kullesyrevann hjelper på sommerhalvåret. Det fyller liksom opp og metter. 
Jeg spiser sein frokost, så jeg kan droppe lunsj. 
Også tygger jeg mye tyggis. 

Som erstatning for sjokolade/dessert bruker jeg proteinpudding med sjokoladesmak og en liten dæsj av den "sukkerfrie" vaniljesausen. Eller et glass av den lettmelka med sjokoladesmak. Eller banan med litt Nugatti (klarer ikke overspise banan, men risiko for å spise nugattiboksen med skei 😬)
"Is" av frosne bringebær og lettmelk med vaniljesmak (ev. annen melk, men da må jeg tilsette søtning og ekstra kalorier), kjør i foodprosessor. Jeg hakker en liten bit mørk sjokolade og strør over. 

Som erstatning for smågodt spiser jeg sukkerfrie pastiller. Sånne store, myke, noen har smågodtstrø utenpå. De er trygge å ha i hus, for jeg tør ikke overspise dem, da tuller magen seg :fart2:
Jeg spiser frosne erter og later som de er drops. 

Jeg synes saltsuget er verst, er vegetarianer, og nesten alt salt og kalorifattig er kjøtt. 
Jeg lager dip av mager kesam og holidaypulver, så har jeg kutta grønsaker til. Jeg er ikke så glad i dip, så det er ikke fare for å overspise, men holidaypulveret minner meg om mitt gamle favorittpotetgull og jeg kan late som jeg spiser det. 
Noen ganger spiser jeg et par soltørka tomater (de er for salte for å overspise) og ei osteskive, gjerne med et glass Pepsi Max. 
Det funka også med saltstenger ei stund, men jeg måtte slutte, for jeg begynte å spise opp hele pakken på en kveld. 

Men jeg synes det beste er å ikke prøve å erstatte. 
Hvis jeg spiser suppe/salat el.l  til middag, da har jeg kalorier til overs til å spise potetgull til kvelds. 

Jeg gir meg selv lov til å spise sjokolade til kaffen lørdag og søndag. Jeg kjøper inn bare akkurat den jeg skal spise. Hvis jeg har lyst på sjokolade i uka, da klarer jeg å la være når jeg vet jeg får den på lørdag. 

Hvis jeg har skikkelig lyst på smågodt, da kjøper jeg det. Jeg ender alltid med å kjøpe mer enn jeg tenkte, men når jeg kommer hjem fordeler jeg det i små poser som er øremerka lørdag, søndag, neste lørdag osv. og legger i en boks på den øverste hylla. Det hender jeg ikke klarer å ligge unna, men det er mye høyere terskel for å gå å ta en bit, og en til, og bare enda en, og så bare ta alt, hvis jeg vet at jeg spiser av neste helgs godterasjon. 

Jeg gir meg selv lov til å "kjøpe" kalorier. Hvis jeg går en liten fjelltur (1 time motbakke) så kan jeg stikke innom butikken og kjøpe godteri for 500 kalorier på vei hjem. 
Og hvis jeg overspiser i helga må jeg gå tilsvarende tur i uka for å "betale tilbake". Det stopper meg fra å tenke at "nå har jeg gått over kaloriene i dag, jeg kan like gjerne fortsette". 

Anonymkode: e93d6...0ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bli hekta på et håndarbeid, så fingrene blir for opptatt til å spise. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! For å kunne unne meg taco i kveld (og noen få biter smågodt) så tok jeg en skikkelig arbeidsøkt i fjøset. Vi har heldigvis mye manuelt arbeid så om jeg vil trene litt ekstra så mangler det ikke på muligheter 😂. Det blir dermed ikke erstatninger i kveld men heller nøye kontroll på hva jeg får i meg for å bevisstgjøre meg selv på hva jeg kan spise innafor kalloribudsjettet. Digger Lifesum! Syns nesten det er litt gøy! Nesten 😂🤪 god fredag! Hilsen ts 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bli hekta på et håndarbeid, så fingrene blir for opptatt til å spise. 

Hehe, dette var bare søtt 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bondevett skrev (1 time siden):

Tusen takk for mange gode tips! For å kunne unne meg taco i kveld (og noen få biter smågodt) så tok jeg en skikkelig arbeidsøkt i fjøset. Vi har heldigvis mye manuelt arbeid så om jeg vil trene litt ekstra så mangler det ikke på muligheter 😂. Det blir dermed ikke erstatninger i kveld men heller nøye kontroll på hva jeg får i meg for å bevisstgjøre meg selv på hva jeg kan spise innafor kalloribudsjettet. Digger Lifesum! Syns nesten det er litt gøy! Nesten 😂🤪 god fredag! Hilsen ts 

Samme her! Holdt på med lifesum i 1 uke, ganske artig! Får litt wake up call av enkelte matvarer altså. Man blir jo mer kunnskapsrik :) 

Jeg spiste taco med en medium fullkornstortilla, kyllingkjøttdeig, massa salat, litt rømme og tacosaus + bittelitt revet ost :)

Har fortært Barebells sjokoladen allerede. Litt sjokoladepudding og vaniljesaus uten tilsatt sukker blir senere i kveld :) 

Hva tenker du og spise av godt i kveld da TS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha kjørt på med smågodt hvis det er det du virkelig koser deg med, men kjøp bare et par av hver bit du liker og sørg for å bruke god tid på å spise de. Kos deg med det og spis heller en sunnere middag eller ta deg en skikkelig tur ut/tren vekk mesteparten av de ekstra kaloriene, så gjør det ingen skade å kose seg litt :)

Anonymkode: 2917e...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere måter å begrense inntaket av usunn mat på.

1. Kutt det helt ut.

2. Spis mindre av det.

3. Spis det sjeldnere.

Det som funker for meg er å spise det sjeldnere, det vil si en gang i uka. Da spiser jeg akkurat det jeg har lyst på. Det er lettere å takke nei til det de andre dagene når jeg vet at jeg kan spise så mye jeg vil av det senere. Som noen andre nevnte, én dag med godteri ødelegger ikke for seks dager uten. Når jeg spiser snop sjeldnere, har jeg også oppdaget at jeg blir fortere forsynt, og har ikke lyst på mer etter noen få biter.

Anonymkode: 0366f...5bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blue Berry skrev (4 timer siden):

Hehe, dette var bare søtt 💜

😁Men det funker! Det er bare stress å spise ostepopp når man strikker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
6 hours ago, AnonymBruker said:

😁Men det funker! Det er bare stress å spise ostepopp når man strikker.

Enig! 😄 Hjelper meg faktisk MYE! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor må helgen bestå av alt dette?

Du lærer jo bare barna de samme uvanene og avhengighetene. At kos=fråtsing, usunn mat, og snoping. Dette har jo blitt et folkeproblem i Norge, det ser du i tråd på tråd her inne, om sukkeravhengighet, om folk som ikke klarer å se på TV uten å putte noe i munnen. Fordi helgen lett sklir over i uka, og så er det påske, sommerferie, jul. 

Selvfølgelig er det greit med en liten skål godteri en lørdag, dessert en søndag, en hjemmelaget pizza her og der. Men jevnt over bør man velge sunne retter, og man må klare å se på TV en fredag og søndag kveld uten at det er chips/snop involvert. 

Denne helgen har vi krabber, moussaka (vegetar) og biff med ovnsbakte grønnsaker. Andre typiske helgeretter er helstekt side av laks med agurksalat, skalldyr i alle varianter, hel grillet kylling med rotgrønnsaker, tacosalat, oksestek. God mat, som vi koser oss med, uten å fråtse i fett. 

Anonymkode: bd6db...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...