bondevett Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Nå er det fredag og helga her i hus er ofte taco, pizza, chips og godteri. Jeg lurer på om noen har tips til sunne erstatninger for disse tingene? Jeg skal fryse litt druer, men utover det har jeg ikke tenkt så mye. Jeg har ikke lyst til å få en knekk den aller første uka i slankeprosjektet mitt
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Det spørs hva du fyser på. Jeg brukte en uke-to på å fjerne søtsug ved å spise bær og sukkererter når jeg hadde lyst på godt. Bær med vaniljesaus uten sukker kanskje? Popcorn som du popper selv er ok salt snacks. Jeg liker brokkoli og blomkål som er ovnsgrillet, gjerne med næringsgjær, men det er kanskje vare meg😂 Anonymkode: 89323...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Når det gjelder taco, kutter du på skjell, lefser og ost, og spiser den som salat. Et par pizzastykker med salat til. Det meste kan spises med måte😊 Anonymkode: 89323...9f8 3
bondevett Skrevet 16. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når det gjelder taco, kutter du på skjell, lefser og ost, og spiser den som salat. Et par pizzastykker med salat til. Det meste kan spises med måte😊 Anonymkode: 89323...9f8 Hvilken kjøttdeig bruker du? Bruker vanligvis karbonadedeig her. Men i kveld funderte jeg på å velge kylling til meg og karbonadedeig til resten av familien
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Det er jo bare å spise mindre mengder Jeg spiser fortsatt taco, men i stedet for dressing eller rømme har jeg heller mer grønt. Jeg velger fortsatt lefse, men du kan velge skjell hvis du vil. Pizza spiser jeg også, men jeg lager bunnen tynn italiensk stil, og er igjen påpasselig med hva jeg putter oppå. Ingen dressing eller lignende, og spiser mindre enn jeg ville gjort ellers. Godteri, det spiser jeg også, men igjen - det er mengdene du må passe på Du trenger ikke erstatte noe, det er noe mange misforstår. Det er bedre å lære å begrense seg først som sist, hvis ikke vil du ikke lykkes med vedlikehold når den tid kommer. Anonymkode: 376c5...bec 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 Ferdigpoppa popcorn har betydelig mindre kalorier enn mikropopcorn og er kjempegodt! Anonymkode: 75d0a...22b 4
bondevett Skrevet 16. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 16. april 2021 Min STORE svakhet er smågodt. Herregud jeg elsker det. Jeg må jo kjøpe til ungene uansett, men lurer på tips til erstatning for mitt elskede smågodt.
bondevett Skrevet 16. april 2021 Forfatter #8 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ferdigpoppa popcorn har betydelig mindre kalorier enn mikropopcorn og er kjempegodt! Anonymkode: 75d0a...22b Takk for tips! Har ikke mikro så det er vinn vinn med ferdigpoppa!
bondevett Skrevet 16. april 2021 Forfatter #9 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo bare å spise mindre mengder Jeg spiser fortsatt taco, men i stedet for dressing eller rømme har jeg heller mer grønt. Jeg velger fortsatt lefse, men du kan velge skjell hvis du vil. Pizza spiser jeg også, men jeg lager bunnen tynn italiensk stil, og er igjen påpasselig med hva jeg putter oppå. Ingen dressing eller lignende, og spiser mindre enn jeg ville gjort ellers. Godteri, det spiser jeg også, men igjen - det er mengdene du må passe på Du trenger ikke erstatte noe, det er noe mange misforstår. Det er bedre å lære å begrense seg først som sist, hvis ikke vil du ikke lykkes med vedlikehold når den tid kommer. Anonymkode: 376c5...bec Takk for gode råd! Dette tror jeg faktisk er veien å gå for meg. Jeg bruker Lifesum nå, og kan ta en testhelg for å finne ut hvor mye av godsaker jeg kan spise uten å gå over budsjett (dagsforbruk) 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 bondevett skrev (3 minutter siden): Takk for gode råd! Dette tror jeg faktisk er veien å gå for meg. Jeg bruker Lifesum nå, og kan ta en testhelg for å finne ut hvor mye av godsaker jeg kan spise uten å gå over budsjett (dagsforbruk) Høres lurt ut Altså, erstatt i vei om du vil, men da lærer du aldri hvor mye du faktisk kan ha når du går tilbake til å spise det du faktisk har lyst på. Det blir rett og slett mer jobb Jeg syns det er mye bedre å bare justere mengdene av det du har lyst på med en gang, og fremdeles kunne spise alt Jeg vil heller spise litt av alt jeg har lyst på, enn å nekte meg noe. Det har jeg funnet ut aldri går bra i lengden, og jeg går på en smell hver gang. Har jeg budsjett til 5 biter sjokolade er jeg fornøyd med det, i stedet for å erstatte med noe som ikke smaker like godt Anonymkode: 376c5...bec 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 6 minutter siden, bondevett said: Min STORE svakhet er smågodt. Herregud jeg elsker det. Jeg må jo kjøpe til ungene uansett, men lurer på tips til erstatning for mitt elskede smågodt. Jeg ELSKER smågodt og har likevel gått ned 20 kilo. Min erfaring er at jeg blir veldig fornøyd med en liten mengde med de absolutte favorittene, og egentlig ikke trenger mengder. Litt mer bevisst handling og spising gjør stor forskjell. Anonymkode: 6b8cf...1c8
Sessan_ Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 bondevett skrev (11 minutter siden): Min STORE svakhet er smågodt. Herregud jeg elsker det. Jeg må jo kjøpe til ungene uansett, men lurer på tips til erstatning for mitt elskede smågodt. Jeg kjøper ti biter smågodt og klipper det i to (eller tre) før jeg har det i en skål. Dette med å klippe smågodt fungerer overraskende bra. Jeg er en skikkelig godtemoms, som fint kunne spist store mengder. Men jeg er faktisk godt fornøyd med de ti bitene nå. Mine ti biter blir 88gram, som utgjør omlag 350kcal. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #13 Skrevet 16. april 2021 Løsningen for meg var å slutte å lete etter noe som erstatter. Når det skal erstatte, sitter du igjen med at det ikke "gjør jobben". Det er ikke like godt. Smågodt kan faktisk ikke erstattes av druer og blåbær. Riskaker er kjipt når du har lyst på chips. Det som står igjen er enten å kutte ut (ja det er vondt, men det er ikke umulig. Det er lov å kjenne at lysten på smågodt river i kroppen, og være litt sur for at man må stå imot) eller justere mengden. Ta noen få biter, klipp dem opp så de blir flere. Hvis man ikke er villig til å ofre dette, så er man ikke motivert til å gå ned i vekt. Og det er lov, du er ikke et dårlig menneske selv om du ikke prioriterer slanking. Anonymkode: 4560f...bfa 6
bondevett Skrevet 16. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Løsningen for meg var å slutte å lete etter noe som erstatter. Når det skal erstatte, sitter du igjen med at det ikke "gjør jobben". Det er ikke like godt. Smågodt kan faktisk ikke erstattes av druer og blåbær. Riskaker er kjipt når du har lyst på chips. Det som står igjen er enten å kutte ut (ja det er vondt, men det er ikke umulig. Det er lov å kjenne at lysten på smågodt river i kroppen, og være litt sur for at man må stå imot) eller justere mengden. Ta noen få biter, klipp dem opp så de blir flere. Hvis man ikke er villig til å ofre dette, så er man ikke motivert til å gå ned i vekt. Og det er lov, du er ikke et dårlig menneske selv om du ikke prioriterer slanking. Anonymkode: 4560f...bfa Godt og ærlig innspill! Jeg er supermotivert, og savner følelsen av å få på meg buksene uten å krangle med knapp og glidelås (og dra ned skjorta hele tiden fordi den glir opp). Jeg bruker den tanken når jeg får lyst på noe usunt. Jeg syns ideen om å klippe opp biter av smågodt var god! Jeg elsker vingummi og det er jo enkelt å dele opp. du har rett i at druer og riskaker ikke helt treffer riktig punkt.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #15 Skrevet 16. april 2021 Jeg slanker meg ikke, men jeg erstatter for å holde vekta. Det var vanskeligere å unngå smeller når jeg gikk ned i vekt for da ble jeg ekstra sulten, kroppen vil gjerne tilbake der den var. Erstatning var da gull for meg, for da kunne jeg gi meg selv lov til å spise. For eksempel taco så har jeg tilmålte mengder lefse, tacokjøtt, rømme, ost. Er jeg fremdeles sulten etter å ha spist en-to taco så kjører jeg på med salat, tomat og agurk, så mye jeg orker. Samme med middag potet, kjøtt, saus osv, kun en porsjon. Ubegrenset med grønnsaker, ofte spiser jeg brokkoli og gulrot som min porsjon nr to. Og godteri, spiser kun noen få biter, er jeg mer fysen spiser jeg grønnsaker, drikker vann med isbiter eller lignende. Det har også fungert å gå en rask tur eller bare gjøre noe lite i huset for å fjerne en del søtsug. Verre å fjerne søtsuget etter en periode der jeg har spist en del søtt. Anonymkode: 93b28...273 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #16 Skrevet 16. april 2021 Popcorn poppet i kjele, saltstenger, sukkerfri sjokoladepudding, cottage cheese med syltetøy, gelé.. f.eks. Alt dette har forholdsvis lite kalorier i forhold til annet snacks. Anonymkode: 862ae...f5c 3
snurk Skrevet 16. april 2021 #17 Skrevet 16. april 2021 Jeg har snart gått ned 10 kg etter svangerskap og holder meg i kaloriunderskudd hele uka utenom lørdager hvor jeg spiser valgfri middag og smågodt på kvelden. Hvis du holder kaloriene i sjakk resten av uka skal det godt gjøres at en dag i uka med smågodt ødelegger vektnedgangen 😊 viktig å ha noe å se frem til, også er det mye mindre sjanse for å sprekke. Det må ikke være alt eller ingenting for å lykkes med vektnedgang. 2
Wit Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 Jeg spiser taco i helgene. Da med skjell. MEN, jeg spiser to skjell istedenfor 3-4 tidligere. Bruker også kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig, lite ost og masse grønnsaker. Som snacks spiser jeg popcorn. For meg har dette fungert veldig bra Jeg holder meg ellers til det jeg spiser i ukene de andre måltidene. Dvs. jeg har da kuttet ut bacon, men kan ta ett speilegg til frokost f. eks. Det er de små tingene som gjelder 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #19 Skrevet 16. april 2021 Jeg spiser taco som før, men jeg spiser bare en lefse eller to tacoskjell. Pizza spiser jeg sjeldent for jeg synes ikke to pizzastykker metter så mye. Men innimellom spiser jeg det og spiser da de 4 stykkene som gjør meg mett. Jeg har ikke byttet ut noe, spiser helfete produkter og spiser passe mengde. Det holder meg god og mett lenge. Godteri har jeg kuttet ut for det meste, det har for mye kalorier til å være verdt det. Da drikker jeg heller litt vin Og jeg har ingen tro på å finne sunnere erstatninger for godteri, da mater man bare sukkermonsteret. Anonymkode: 41667...566 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #20 Skrevet 16. april 2021 bondevett skrev (3 timer siden): Nå er det fredag og helga her i hus er ofte taco, pizza, chips og godteri. Jeg lurer på om noen har tips til sunne erstatninger for disse tingene? Jeg skal fryse litt druer, men utover det har jeg ikke tenkt så mye. Jeg har ikke lyst til å få en knekk den aller første uka i slankeprosjektet mitt Lompechips 4 speltlomper (eller annen tynn lompe) havsalt, paprikakrydder, chilikrydder eller annet ønsket krydder rapsolje SLIK GJØR DU Del lompene i små «pizzastykker» og legg dem på et bakebrett med bakepapir. Smør/pensle et tynt lag med rapsolje med en pensel på øverste side av lompen. Strø over med krydder og havsalt. Stekes på 225 grader i cirka 10 minutter. De skal være sprø. Ovner kan være forskjellige. Prøv deg derfor fram til de er sprø. Ovnsbakte kikerter https://meny.no/oppskrifter/Gronnsaker/Krydrede-stekte-kikerter/ Brokkolistilker med hummus Lager eget gummigodteri med sukkerfri saft og agar agar(kjøper på internasjonal butikk) 1 dl valgfri saft 1,5 dl vann 2 ss sitronjuice 1,5 ts agar agar Slik gjør du: Rør sammen saft, vann, sitronjuice og agar agar i en kjele. Unngå å vispe, men rør slik at det ikke blir skum. Kok opp under omrøring og la det småkoke i 2 minutter. Hell i silikonformer eller i en form med bakepapir, del da i biter med kniv etter det har stivnet. La stå i kjøleskapet i en time. Anonymkode: 857aa...ed2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå